Så har jeg brug for hjælp igen. Jeg er i gang med at anskaffe teknik m-v- til min kommende 360L (har forløbig købt en RD 3500 og nogle Tunze 6055 her på forum og har et par Radion og en BK 180 mini undervejs). Min plan var så, at forsøge at lave nogle søjler m.v. af døde LS og købe et gammelt ferskvandsakvarie, så dekorationerne kan få et par måneder deri med lys og circulation (har gemt vandet på 25L dunke fra vandskift på min Boyu)
Jeg har nu købt ca. 60 kg pænt store LS hos DecOcean og har kløvet en del af dem i skiver på 3-4 cm tykkelse. Problemet er så, at stenene indeni er fyldt med et eller andet rød-brunt, pænt hårdt, sediment. Ved ikke hvad det er. kan måske være okker, silt, myremalm, forstenet ler eller hvad ved jeg. Men der er nok næppe tvivl om, at det indeholder jern hydroxid.
Ikke alene ser det ikke godt ud, det lukker også for en meget stor del af de små huller og rør der er i stenen. Skiverne har nu ligget i blød i 2 dage i murerbaljer (i ferskvand) og jeg har flere gange spulet dem grundigt med vandslangen, men det synes ikke at hjælpe. Jeg har så prøvet at lægge et stykke i 30% saltsyre . Det kan fjerne stadset, men jeg tror deværre også det æder meget af stenen (det der bliver tilbage, går i stykker som var det lavet af sukker).
Nu har jeg aldrig haft kemi på A niveau (for den sags akyld heller ikke på B niveau

blød i saltvand et par uger? Eller. . . (tænker der må jo være noget der kan fjerne det, siden stenene var mægtig pæne udenpå)
//Poul