Spandpumpe eller ej?
- Nadia
- Rev Rokke
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Randers
Spandpumpe eller ej?
Jeg kan ikke helt finde ud af om flertallet synes det er skidt at køre med spandpumpe, eller dårligt? Eller måske skal den kun på engang i mellem?
Jeg ville gerne lave et overløb der bliver drevet udelukkende af en lille spandpumpe, vil dette være dumt? I så fald, kan man ikke bruge de filter ting der sidder i spandpumpen når man køber den, eller skal der aktivt kul i eller hvordan?
Jeg ville gerne lave et overløb der bliver drevet udelukkende af en lille spandpumpe, vil dette være dumt? I så fald, kan man ikke bruge de filter ting der sidder i spandpumpen når man køber den, eller skal der aktivt kul i eller hvordan?
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
En spandpumpe er som sådan ikke skidt, den er bare sjældent nødvendig. Biomaterialerne skal ud, men hvis man gider, kan man fylde den med filtervat (skal min. skiftes hver 2. uge) og evt. noget RowaPhos, aktivt kul ell. lign.
En spandpumpe kan være en fordel som returpumpe til et overløb med skummer i, da vattet kan fange nogle af boblerne, som et almindeligt powerhead ville pumpe lige ud i akvariet.
En spandpumpe kan være en fordel som returpumpe til et overløb med skummer i, da vattet kan fange nogle af boblerne, som et almindeligt powerhead ville pumpe lige ud i akvariet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
- Nadia
- Rev Rokke
- Reactions:
- 19
okay. Jeg har tænkt mig at stille skummeren i overløbet ihvertfald. Nu ved jeg jo ikke hvad der kommer til at gå i dette akvarie endnu, men jeg kan se på din hjemmeside at du kørte med spandpumpe på dit søheste akvarium, var du tilfreds med det? Og havde du udelukkende filtervat i den?
Jeg ved ikke om det ville være bedre at sætte et powerhead i overløbet også bare koble spandpumpen på engang i mellem?
Jeg ved ikke om det ville være bedre at sætte et powerhead i overløbet også bare koble spandpumpen på engang i mellem?
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- Nadia
- Rev Rokke
- Reactions:
- 19
Ja de har den jo her på tilbud
http://cichlidecentret.biz//product.asp ... b=0&page=1
Og det er jo nok det billigeste sted.
Jeg overvejer lidt om den måske ville blive for stærk, men den er jo nok ikke så kraftig som angivet når den først skal løfte vandet. Det var helt sikkert en mulighed
http://cichlidecentret.biz//product.asp ... b=0&page=1
Og det er jo nok det billigeste sted.
Jeg overvejer lidt om den måske ville blive for stærk, men den er jo nok ikke så kraftig som angivet når den først skal løfte vandet. Det var helt sikkert en mulighed

- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
http://cichlidecentret.biz//product.asp ... b=0&page=1 var også en mulighed, du skal ikke hænge dig for meget i literangivelserne da du jo ikke skal bruge den til at filtrere, mere på hvor kraftig en pumpe du vil have i.
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Kontakt:
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Saltvand siden?: 2005
jeg har en eheim 2222 til at fodre min skummer
der er ikke filter materiale i
og en 2222 er klart den billigste og letteste for dig at finde
der er jo et hav af butikker i ålborg
til dine söhest kan du jo godt bruge en spandpumpe med filter i
den er nem at skifte filter i og der hörer som sagt en spray bar med
mvh snogen
der er ikke filter materiale i
og en 2222 er klart den billigste og letteste for dig at finde
der er jo et hav af butikker i ålborg
til dine söhest kan du jo godt bruge en spandpumpe med filter i
den er nem at skifte filter i og der hörer som sagt en spray bar med
mvh snogen
Køb Sera Siporax og RowaPhos til din spandpumpe, bedre bliver det ikke.
Da du sikker skal have masse af Caulerpa i dit system også, var det et forsøg værd at kører uden skummer på den måde. Du kan jo overveje at lave et "Jaubert system" som bundlag, da du sikkeret heller ikke skal have andet en heste, og derved ikke får noget der roder i bundlaget. Så skulle du kunne kører unden skummer og sump. Det er da et forsøg værd.
Da du sikker skal have masse af Caulerpa i dit system også, var det et forsøg værd at kører uden skummer på den måde. Du kan jo overveje at lave et "Jaubert system" som bundlag, da du sikkeret heller ikke skal have andet en heste, og derved ikke får noget der roder i bundlaget. Så skulle du kunne kører unden skummer og sump. Det er da et forsøg værd.
Jaubert system, er opbygget med et 10 bundlag af 3-5 mm koralgrus på en bundfilterplade er der er hævet 1-2 cm, over bunden, så du får en iltfattigt område i bunden af akvariet, hvis man ikke over belaster systemet kan man kører uden skummer. Det er forholdvis nyt, har talt med nogen der har haft der kørende i 3 år, og det virker fint. Eneste problem er at du er skal give afkald på 10 cm i højen på dit akvarie, og man skal passe på at bakterierne i det iltfattige miljø ikke sulter ... men bruger normalt vandhane vand i stedet for osmose, er der vel ingen fare for det. Lav et alm. overløb med biobolde og filtervat og lad spandpumpen tage vand derfra. Du behøver ikke nogen bestem størrelse, spandpumpen sender jo vand retur igen i samme fart som den tager det ind.
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
Jeg har en eheim 2028 til at trække overløbet i mit 125 L juwel. Du skal drosle spandpumpen ned ved at dreje på vandtilførslen. Der sidder 2 indbyggede haner som lukkes når pumpen skal frakobles. Disse haner behøver ikke stå helt åbne, så køb den hellere for stor end for lille, du kan altid drosle ned - men ikke op 

- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
I en sådan anaerobe vil man få nedbrudt en masse næring, men ikke fjernet proteinerne som med en skummer. Et akvarium med meget lille belastning kan uden tvivl køres uden skummer, men det vil give store begrænsninger.gernerhahn skrev:Jaubert system, er opbygget med et 10 bundlag af 3-5 mm koralgrus på en bundfilterplade er der er hævet 1-2 cm, over bunden, så du får en iltfattigt område i bunden af akvariet, hvis man ikke over belaster systemet kan man kører uden skummer. Det er forholdvis nyt, har talt med nogen der har haft der kørende i 3 år, og det virker fint. Eneste problem er at du er skal give afkald på 10 cm i højen på dit akvarie, og man skal passe på at bakterierne i det iltfattige miljø ikke sulter ... men bruger normalt vandhane vand i stedet for osmose, er der vel ingen fare for det. Lav et alm. overløb med biobolde og filtervat og lad spandpumpen tage vand derfra. Du behøver ikke nogen bestem størrelse, spandpumpen sender jo vand retur igen i samme fart som den tager det ind.
Desuden synes jeg din løsning med at bruge hanevand, virker lidt for ugennemtænkt, da du ikke behandler emnet om tungmetaller, hvilke osmoseanlægget også fjerner. Desuden er det jo sjældent næring, der mangler i et system uden skummer - tværtigmod.
Alt i alt kan jeg ikke se de store fordele i forhold til ulemper ved at køre uden skummer.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK
det var bare et noget billiger alternativ til M.Mud, og da systemet skulle være så småt og billiget som muligt. tungmetaller i det danske drikkevadn skal man vel normalt ikke bekymre sig om mht. til fisk/søheste, men minder man vil avle, og det tror jeg ikke Nadia vil gå i krig ved...de skulle vist være ret så svære at avle på. Mht. til proteinerne ville de små dyr der lever i selve det dybe sandlag fjerne en del, og da hun alligevel skal have det fyldt med Caulerpa, brude der ikke være ngoet problem .... det var også bare ment som et alternativ til det normale "Berliner system" som alle kører med.
PS. Undskyld at vi ødelægger din tråd Nadia.
PS. Undskyld at vi ødelægger din tråd Nadia.