Side 1 af 1

For høj lysintensitet

: fre 11. aug 2006 11:30
af nyberg
Er der nogen, der ligesom jeg oplever, at området lige under en HQI-lampe og ca. 15 cm. ned i vandet næsten er umulig at holde koraller i?

Jej har to stk. 250 W Giesemann Nova II lamper, som hver hænger ca. 30 cm. over overfladen. De sidste par år synes jeg, at koraller, der kommer for tæt under lampen, dør eller får vævskader. Der gælder f.eks. Acropora sp., Seriatopora sp., Hydnophora og en række andre og andre koraller af forskellige typer. Jeg har prøver med forskellige typer HQI-brændere af forskellige fabrikater, men lige lidt hjælper det. Kan det være beskyttelsesglasset, der er for dårligt?

: fre 11. aug 2006 11:31
af Chris2500DK
Kan du ikke bare hæve lampen så det ikke er et problem?

: fre 11. aug 2006 11:34
af hendrix
mine 250W HQI lamper hænger ca. 30cm over overfladen
har ingen problemer

: fre 11. aug 2006 11:42
af Hougaard
å et tidspunkt havde Giesemann jo visse problemer med noget beskyttelsesglas ... Var det ikke Jørgen Jæger der brændte en hel masse af ?

: fre 11. aug 2006 12:16
af ole kekkonen
jeg har lige fået en giesemann på 400 w.
i alt regnet med lampen højed over vandet til de første koraller i toppen er der omkring 40 cm...jeg har kun posetivt at sige om det....

kunne det tænkes at det er varmen og ikke lyset der r problemet,altså om vandet blir for varmt i over fladen hvis det er rimlig tæt pakket der og måske ikke nok cirkulation til at få varmen ned i akvariet.....

temperaturen er vel lavere i bunden????

brændt koraller bliver jo også sorte og det er ikke således i dit tillfælde?

: fre 11. aug 2006 12:39
af Johnny
brændt koarel bliver ikke sort men afbleget og eller mister væv

: fre 11. aug 2006 12:58
af mads-fisk
Jeg har selv 2 stk. 250 W. hqi med E40 fatning. disse hænger ca. 15 cm. over vandoverfladen og der er ikke yderligt beskyttelsesglas end det pærene har. Jeg har en masse acropora fra 5 cm. under overfladen uden problemer. Dog bliver de lidt svitset de første uger efter et pæreskift.
Vores koraller er jo van til at leve i område med en lysensitet på op mod 100.000 lumen, hvilket vi på ingen måe opnår, så tvivler på det er lysentiteten der er for høj. Dog kan dit lys have et for højt indhold af UV-stråler.

Hougaard, om det også er sket for Jens-Jørgen ved jeg ikke, men Jørgen (jager) fik engang slået sin balje ihjel efter mangel på UV-beskyttende glas i nogle lånte giesemann lamper.

: fre 11. aug 2006 13:10
af ole kekkonen
Johnny skrev:brændt koarel bliver ikke sort men afbleget og eller mister væv
jeg havde en montipora der stod ved bunden ,uden dybere overvejelser puttet jeg den op under lampe ,og skålen blev sort ,ikke hvid

: fre 11. aug 2006 13:16
af mads-fisk
ole. skrev:
Johnny skrev:brændt koarel bliver ikke sort men afbleget og eller mister væv
jeg havde en montipora der stod ved bunden ,uden dybere overvejelser puttet jeg den op under lampe ,og skålen blev sort ,ikke hvid
Var det så vævet eller skelettet, der blev sort?

: fre 11. aug 2006 13:23
af ole kekkonen
det ske´ let at vævet blir sort

: fre 11. aug 2006 13:30
af mads-fisk
ole. skrev:det ske´ let at vævet blir sort
Kan ikke rigtig se hvordan vævet skulle kunne blive sort. Et forhøjet antal zooxanthaeller kan give en brun farve, men at vævet skulle blive sort lyder underligt.

Normalt bleges korallerne af en hurtig lysændring.

: fre 11. aug 2006 17:57
af nyberg
Jeg har nu heller aldrig opleve koraller blive sorte. Temperaturen er jævnt fordelt over hele akvariet. Evt. små forskelle tror jeg ikke er målelige og i hvert fald ikke nok til, at det skulle forårsage koraldød. De føste symptomer er, at korallerne ikke rigtigt folder sig ud. F.eks. skiveanemoner, stjernepolypper osv. Acropora'er, der er placeret længere nede, dør på steder, der er direkte udsatte. Jeg har ligeledes måtte flytte et stykke Seriatopora stellata længere ned. Dette var også begyndt at dø på oversiden af nogle grene samtidig med, at den ikke havde polypperne ude. Nu ser det ud som om, at den langsomt er ved at komme sig igen. Måske kunne det være en god idé at købe nogle nye beskyttelsesgals til HQI'erne. Er der noget specielt glas, som man kan få skåret ud hos sin glarmester til det formål?

: fre 11. aug 2006 19:06
af Carsten
Det skal desværre være noget specielt glas som holder UV strålerne tilbage. Om glarmesteren kan skaffe det, ved jeg ikke. Men under alle omstændigheder er det hunde dyrt.

: fre 11. aug 2006 20:52
af Peters1
Da jeg skulle finde glas til min lampe, var det ikke til at drive op her hjemme og de glarmestre jeg snakkede anede ikke hvad det var.. Enten kunne jeg få uv-glas, men så var det ikke varmebstandigt eller omvendt.. Det lykkedes mig at finde det i Tyskland hos firmaet der i sin tid havde lavet lamperne og til en god pris. Mener jeg gav et par hundrede kroner for dem begge.

: søn 20. aug 2006 06:35
af Gobel
hej
jeg har det samme problem med at det hele bliver hvidt
lidt om akv 120x60x60
den gamle lampe 150w 10.000 kelvin 1 blå 36w virkede ok men syntes der manglede lys så jeg skiftede til 2x250w 10.000 og 2 blå rør 58w uden beskyttelse glas
så begyndte det hele sten koraller blev hvide fra at være grøne og skive anemoner trak sig samme min lædderkoral trak sig sammen og er ved dø ser ud til at den bliver ædt op
alle tingene er næsten hvide alle stene ergået fra t være lilla til at bilve helt hvide bare på 2 døgn
er der nogen som ved hvad der er sket her

: søn 20. aug 2006 08:58
af Flemming
Gobel, hvilket mærke brændere har du i ?
Jeg har samme oplevelse med de billige kina brændere.
Jeg kører nu af samme grund ikke med disse mere og vil forsøge med Coral vue Reeflux for at se om der er forskel.

: søn 20. aug 2006 09:13
af Hougaard
"Uden beskyttelsesglas" ?

Hvilken slags HQI pære er det ? For det er kun dem med E40 fatning der kan benyttes uden glasset. resten skal have det som UV beskyttelse !

/Erik

: søn 20. aug 2006 09:17
af Henrik_skb
Hougaard skrev:"Uden beskyttelsesglas" ?

Hvilken slags HQI pære er det ? For det er kun dem med E20 fatning der kan benyttes uden glasset. resten skal have det som UV beskyttelse !

/Erik
Jeg tror nok, at på E40 pærer er lavet er selve pæren lavet af beskyttelsesglas

: søn 20. aug 2006 10:02
af Carsten
Gobel skrev:hej
jeg har det samme problem med at det hele bliver hvidt
lidt om akv 120x60x60
den gamle lampe 150w 10.000 kelvin 1 blå 36w virkede ok men syntes der manglede lys så jeg skiftede til 2x250w 10.000 og 2 blå rør 58w uden beskyttelse glas
så begyndte det hele sten koraller blev hvide fra at være grøne og skive anemoner trak sig samme min lædderkoral trak sig sammen og er ved dø ser ud til at den bliver ædt op
alle tingene er næsten hvide alle stene ergået fra t være lilla til at bilve helt hvide bare på 2 døgn
er der nogen som ved hvad der er sket her
Når du skifter en halvdød 150W ud med 2 x 250W, uden at beskytte korallerne, og tilvænne korallerne, har har du selv været ude om at brænde dem af!!
Men så er der jo basic for at købe nogle nye!
Du skriver "uden beskyttelses glas" Hvad er det som ikke har beskyttelses glas?? Lysrørene eller Hqi' en???

: søn 20. aug 2006 10:02
af flemmiov
Hvad med uv-glasset på på lampen, - skal glasset så vende på en bestemt måde, for at beskytte mod uv-stråler, eller er det ligemeget ?? Hvis ikke, kan der jo let opstå et problem.

: søn 20. aug 2006 10:05
af Carsten
flemmiov skrev:Hvad med uv-glasset på på lampen, - skal glasset så vende på en bestemt måde, for at beskytte mod uv-stråler, eller er det ligemeget ?? Hvis ikke, kan der jo let opstå et problem.
Det skulle være ligemeget hvilken vej, glasset vender.
Mener at det er rigtigt krystalglas, som fjerner de farlige UV stråler.

: søn 20. aug 2006 10:12
af flemmiov
okay-jeg har nemli også fået svitset bla. cladiella og jordbær koraller fra min nye lampe..den hænger nu , 40 cm. over akv. ( cladiellaerne har fået hvide afrundede ender, og jordbær koralen åbner sig kun hvor den sidder lidt i skygge )

: søn 20. aug 2006 10:23
af Carsten
Det som I skal tænke på er at korallerne, vænner sig til det lys som nu engang er tilstede. Ændrer I lyset, skal det ske gradvis, eller flyt korallerne længere ned - det er nok noget bøvlet noget - derfor skal man starte med f.eks kun at have lys på akvariet i 2-3 timer, og gradvis sætte tiden op, over måske 3 uger.
Da jeg skiftede fra 250W til 400W fik et par af mine koraller da også lidt svitede spidser, men hvad den kom jo nok igen, og det gjorde de! mistede ikke en eneste koral.

: søn 20. aug 2006 11:59
af kim bodenhof
Hej undskyld at jeg springer ind i dit inlæg. men nu har jeg en Euphyllia, der var i mit gamle 250L med 250w hqi, men det blev utæt og jeg måtte flytte inholdet til et 70L med T5 lys, så den går stadig i det 70L og er blevet helt hvid, men den lever da endnu, har det også noget at gøre med at den er blevet flyttet til en anden lysentensitet. og vil den få farven igen

: søn 20. aug 2006 14:28
af Carsten
Når en koral bliver hvid, skyldes det som regel at den har mistet zoochancellerne. Om de kommer igen, er svært at sige, for er der nogle få tilbage, burde de formere sig, og give farve igen. Men som skrevet er det svært at sige noget om, det kan kun tiden vise.

: søn 20. aug 2006 14:38
af kim bodenhof
nå jeg må bare vente og se. men det er også lige som om at der er noget der har gnavet i stammen på den.

: søn 20. aug 2006 16:53
af Carsten
få lavet et billed af det!! Det kan være en nøgensnegl der har forvildet sig derind.

: søn 20. aug 2006 17:24
af Gobel
mange tak for svarene nu har jeg løsningen der mangeler glas på hqi
hvor køber o glasset?????