VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Ny LED lampe i stedet for 250W HQI

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8270 Højbjerg
Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus

Ny LED lampe i stedet for 250W HQI

Indlæg af mastou »

Så sker der noget på LED-siden, der skulle være 40% at spare på energiregningen ved at bruge et LED system i stedet for en 250W HQI og lys mængden skulle være den samme :)
Tjek det ud på solaris.com

/Magnus
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Det ser spændende ud. Så skal de bare ned i et ordentligt prisleje.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Men man får vel stadig ikke det flotte spil i vandet, som hqi giver?

Og så er indkøbsprisen jo helt sindsyg! http://www.solarisled.com/Products/tabi ... fault.aspx
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Ja prisen er noget vild, men med tiden kunne det måske tjenes ind!?
Om ikke andet er det rart at se der bliver arbejdet på den front, med tiden falder prisen jo nok :)

/Magnus
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

mastou skrev:Ja prisen er noget vild, men med tiden kunne det måske tjenes ind!?
Om ikke andet er det rart at se der bliver arbejdet på den front, med tiden falder prisen jo nok :)

/Magnus
Ja, det har du da helt ret i. Tvivler dog desværre på, man opnår samme spil i vandet som ved hqi.

Men takker for linket ;)
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Det er fremtiden - klart bedre strømudnyttelse - meget længere levetid på pære (50000 timer) og en hel masse sjove setup muligheder (forskellige farver) solopgange etc.....
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Hougaard skrev:Det er fremtiden - klart bedre strømudnyttelse - meget længere levetid på pære (50000 timer) og en hel masse sjove setup muligheder (forskellige farver) solopgange etc.....
Ja der er uanede muligheder:
Solaris.com skrev:There is a built in microprocessor that controls the Solaris. This not only eliminates timers, but it allows the unit to dim the actinic blue LEDs, white LEDs, Lunar actinic blue LEDs and Lunar White LEDS independently from 0-100%. This dimming capability opens many opportunities. The light can be adjusted from 6.5K to 22K, or anywhere in between, to set the ideal color temperature. Sunrise, Daylight, Cloud Cover, Sunset, and the lunar cycle, can all be set independently.
/Magnus
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Ja, de er chef dyre. Jeg er dog spændt på, om ikke der kommer til at ske en masse udvikling på dette område over de næste par år. Når nogle af de andre producenter kommer på banen og konkurrencen bliver større på feltet, kunne man håbe på prisfald.
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Undertegnede og en kammerat har lige siddet og regnet på en hjemmebygget version med samme type dioder - Det "sjove" er, at der faktisk kun er for under 1000 kr dioder i en 24" lampe.
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Jamen så må du jo igang med produktionen til det danske marked :P
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Ja der er sikkert flere interesserede akvarister :)
/Magnus
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Naa... I er nogle fedtsyler ;-)
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Hougaard skrev:Naa... I er nogle fedtsyler ;-)
Som er vilde med DIY 8)
Brugeravatar
Wande54
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Geografisk sted: Helsingør
Kontakt:

Indlæg af Wande54 »

Hvad er det for LEDs du/I har fundet Hougaard?

Jeg har 50 stk 5mm 12.000 mcd hvide LEDs fra http://www.led1.de liggende jeg skal lave lidt forsøg med - men først når jeg har fået gravet det forb...... kølerør ned. Jeg mangler nu kun at grave 8 meter til 60 cm dybde - i stenhård lerjord.
Der er 27 gr C i mit "kolde" kar, så der er ikke meget liv tilbage i det nu. :G
Hilsen Steen

Øresundsakvarie med jordkøling.
200 L Akvastabil med ca 15L indvendig overløb. Miniflotor 200. MoZoo 800 L/t retur gennem 30 m PEX-rør under græsplænen. MoZoo 800 + 1300 L/t cirkulation. 2 x 39 W T5 @ 6500 + 10000 Kelvin.

Billede
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Kig på http://www.luxeon.com på deres 3 og 5 watt modeller.
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

Nej det er nok ikke lysdioderne der koster pengene, uP'er har det med at koste en røvfuld når det er ny teknologi eller software.. :-S Men hurra nu er de da på markedet så skulle det da være mærkeligt hvis de bliver dyrere efterhånden :)
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Wande54 skrev:Hvad er det for LEDs du/I har fundet Hougaard?

Jeg har 50 stk 5mm 12.000 mcd hvide LEDs fra http://www.led1.de liggende jeg skal lave lidt forsøg med - men først når jeg har fået gravet det forb...... kølerør ned. Jeg mangler nu kun at grave 8 meter til 60 cm dybde - i stenhård lerjord.
Der er 27 gr C i mit "kolde" kar, så der er ikke meget liv tilbage i det nu. :G
Jeg har købt nogle hos besthongkong.com14.000 mcd pga en farve temp. på 9000K.
De giver dog ikke så meget lys som jeg havde regnet med og jeg har derfor prøvet at købe nogle på 30.000 mcd hvis det bliver nødvendigt kan jeg altid blande nogle blå dioder i da jeg også har nogle af dem liggende :)

/Magnus
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

-Bagger- skrev:Nej det er nok ikke lysdioderne der koster pengene, uP'er har det med at koste en røvfuld når det er ny teknologi eller software.. :-S Men hurra nu er de da på markedet så skulle det da være mærkeligt hvis de bliver dyrere efterhånden :)
Aaarh...
uP'ere koster nu ikke mange ører. Det med at de skal være dyre er noget Intel og AMD har fundet på.

Standard uP'ere til konsummarkedet kan fås fra nogle få kroner og jeg har svært ved at se, hvorfor en processor til at styre sådan en lampe skulle kræve mere end det.

Der er nok mere tale om, at man har brugt en del penge på udvikling og de skal jo hjem igen.

/Kim
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

mastou skrev: Jeg har købt nogle hos besthongkong.com14.000 mcd pga en farve temp. på 9000K.
De giver dog ikke så meget lys som jeg havde regnet med og jeg har derfor prøvet at købe nogle på 30.000 mcd hvis det bliver nødvendigt kan jeg altid blande nogle blå dioder i da jeg også har nogle af dem liggende :)

/Magnus
Det der er jo .3 watt dioder, jeg snakker om 3 eller 5 watt'er - dvs. de er 10-17 gange kraftigere !

/Erik
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Hougaard skrev:
mastou skrev: Jeg har købt nogle hos besthongkong.com14.000 mcd pga en farve temp. på 9000K.

/Magnus
Det der er jo .3 watt dioder, jeg snakker om 3 eller 5 watt'er - dvs. de er 10-17 gange kraftigere !

/Erik
Når Wande54 skrev han havde købt 50 stk 5mm 12.000 mcd hvide LEDs gik jeg ikke ud fra det var Luxeon og ville derfor give et tip om at de 5mm 14.000 mcd LED's jeg havde købt gav et noget skuffende lys.
Luxeon skulle rigtigt nok give noget mere lys, men jeg kender ikke meget til dem andet end de er noget dyrere og kræver de ikke køling? mener de bliver meget varme!?
Jeg har indtil nu brugt nogle blå 5mm dioder ala de hvide til blåt lys (når HQI'en slukker) giver et fint blåt lys og vil bruge de hvide 30.000 mcd LED's sammen med de oprindelige 14.000 mcd LED's til refugiet :)
/Magnus
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

@magnus:
Fik du egentlig nogensinde bygget din "LED-lyskegle-spreder-tingest" ?
Du var i gang med noget akrylrør sidst - blev det godt ?

/Kim
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

Nolan skrev:@magnus:
Fik du egentlig nogensinde bygget din "LED-lyskegle-spreder-tingest" ?
Du var i gang med noget akrylrør sidst - blev det godt ?

/Kim

Er ikke rigtigt kommet videre endnu, men har ferie så håber snart at komme igang :)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

mastou skrev: Er ikke rigtigt kommet videre endnu, men har ferie så håber snart at komme igang :)
Ahhh, ferie...
Jeg har snart brugt de første to af mine sommerferieuger på at brække 115m2 betongulv op. Jeg skulle gerne være klar til ny beton på mandag, så jeg knokler - og trænger snart til at komme på arbejde igen for at slappe lidt af... :wink:

Men jeg Vil gerne høre mere om dine erfaringer med røret, når du får det prøvet af.

/Kim
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Luxeonerne i den størrelse kræver køling. Uden at vide det kunne man ikke bruge chassiet til lampen til kølingen? Eller som lamperne på billedet bruge et par blæsere til det?
Uanset hvad så skal der en hel del af dem til før at man når op i nærheden af hqi.

/martin
/martin
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

Hur vet man vad det är för kelvintal på dessa lysdioder? har bara hittat 9000Kelvin som mest men fattar inte vad de menar med tex
12.000 mcd , 14.000 mcd, 24.000 mcd etc

hade varit intressant hur de löst detta med att höja kevintalet som de skriver om. Är det bara de att dom blandat olika dioder och fått fram ett högre kelvin tal än 9000K som finns i dioder idag...
mvh
Christian Wrang

http://www.wrang.com
saltvattensakvarium.se - Mitt akvarium LIVE 24/dygnet
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

wrang skrev:Hur vet man vad det är för kelvintal på dessa lysdioder? har bara hittat 9000Kelvin som mest men fattar inte vad de menar med tex

hade varit intressant hur de löst detta med att höja kevintalet som de skriver om. Är det bara de att dom blandat olika dioder och fått fram ett högre kelvin tal än 9000K som finns i dioder idag...
Hvis det er Solaris du tænker på tror jeg de har sat dioder med forskellig farve i for at opnå en høj nok Kelvin, det er vel også grunden til at det er muligt at indkode solopgang, solnedgang osv.

Jeg har heller ikke kunne finde nogle hvide dioder med højere farvetemperatur end ~9000K.

mcd (milicandela) er et udtryk for hvor meget lys dioderne giver, her har jeg prøvet at omregne mcd til lumens men der findes også en side som kan gøre det for dig her

/Magnus
kaan
Reactions:

Indlæg af kaan »

Det er da ikke så voldsomt dyrt på solaris. Man kan da i hvert fald sagtens købe sig fattig i HQI lamper til nogenlunde samme priser rundt omkring.
Brugeravatar
wrang
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
21
Geografisk sted: Alingsås

Indlæg af wrang »

mastou skrev:
wrang skrev:Hur vet man vad det är för kelvintal på dessa lysdioder? har bara hittat 9000Kelvin som mest men fattar inte vad de menar med tex

Hvis det er Solaris du tænker på tror jeg de har sat dioder med forskellig farve i for at opnå en høj nok Kelvin, det er vel også grunden til at det er muligt at indkode solopgang, solnedgang osv.

Jeg har heller ikke kunne finde nogle hvide dioder med højere farvetemperatur end ~9000K.

mcd (milicandela) er et udtryk for hvor meget lys dioderne giver, her har jeg prøvet at omregne mcd til lumens men der findes også en side som kan gøre det for dig her

/Magnus
Tackar. Vet du hur man mäter Kelvin. Finns det någon mätare som man kan köpa själv??
mvh
Christian Wrang

http://www.wrang.com
saltvattensakvarium.se - Mitt akvarium LIVE 24/dygnet
Brugeravatar
-Bagger-
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Postnummer: 7400 Herning
Geografisk sted: 7400 Herning

Indlæg af -Bagger- »

3W og 5W dioder er godt nok heller ikke nogen man får for få håndøre..!! De er brand dyre, og skal monteres på køleplade.. det render hurtigt op.. men har selv forsøgt mig med LED pærer til alm. E14 fatning.. det virkede fint over mit ferskvandsakvarie.. men at finde den "rigtige" farve var ikke helt nemt synes jeg.. for der skulle også lidt rødt i, fordi ellers virkede det hele bare koldt og dødt.. (ikke bare flot og lyseblåt som med en HQI) så det tager lidt tid at lave.. men det kan sagtens lade sige gøre.. men pas på varmen... når der er mange tæt, skal der også være godt med luft omkring..!!
Brugeravatar
mastou
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af mastou »

wrang skrev:Tackar. Vet du hur man mäter Kelvin. Finns det någon mätare som man kan köpa själv??
Nej det ved jeg ikke meget om ( desværre :) ), men på Wikipedia er lidt info, ellers må du til at google 8)

/Magnus
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"