God side om Dinoflagellater – brune slimalger
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Rudkøbing, Langeland
Re: God side om Dinoflagellater – brune slimalger
Min makker har haft et kæmpe udbrud af dinoflagellater (zengle), han slukkede lyset mens alt levende var der i. Han fandt dog hurtigt ud af, at det levende skulle over i et andet akvarium eftersom vandet blev helt brunt og lugtede virkelig grimt.
Nu har han så renset stenene, skiftet noget vand og skyllet sandet, men det kommer stadig igen. Ikke så kraftigt som før, men nu skal det vel også lige først op i omdrejninger igen.
Det eneste han kan gøre nu, er vel at hæve kh til 13, ph til 8,3-8,5, salinitet til 1.026 og temp til 29. For at give algerne et ordentligt chock?
Det så ud til at virke for ham nordmanden..
Nu har han så renset stenene, skiftet noget vand og skyllet sandet, men det kommer stadig igen. Ikke så kraftigt som før, men nu skal det vel også lige først op i omdrejninger igen.
Det eneste han kan gøre nu, er vel at hæve kh til 13, ph til 8,3-8,5, salinitet til 1.026 og temp til 29. For at give algerne et ordentligt chock?
Det så ud til at virke for ham nordmanden..
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Ja, vi burde få skrevet en god wiki artikel om dem..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Ja det kunne være dejligt med nogle guidelines. Men problemet er jo at det der virker et sted, er der ingen garanti for virker et andet sted.
Har selv prøvet algen-ex. Det virkede første gang, men anden gang virkede det ikke. Plus som nordmanden skriver så hjælper det heller ikke med f.eks fosfatfilter da der også er folk der oplever de kommer i meget næringsfattige systemer.
Men jo det kunne være dejligt med en mirakelkur til lige netop disse "alger".
Har selv prøvet algen-ex. Det virkede første gang, men anden gang virkede det ikke. Plus som nordmanden skriver så hjælper det heller ikke med f.eks fosfatfilter da der også er folk der oplever de kommer i meget næringsfattige systemer.
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Jeg læste i en bog at brune slimalger også kunne skyldes lav saltkoncentration ? Har lige målt med mit hydrometer og det viser 1,024 hvilket jo er fint, men det kunne jo også være at hydrometret viser forkert. Jeg bruger en flyder fra Tropic Marin. Har i erfaring med at der er en stor fejlprocent på diverse hydrometre ?
Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Geografisk sted: Fredericia
Ja det er der. De er ikke helt præcise nok. Du skal have fat i et refraktometerKasper j. skrev:Jeg læste i en bog at brune slimalger også kunne skyldes lav saltkoncentration ? Har lige målt med mit hydrometer og det viser 1,024 hvilket jo er fint, men det kunne jo også være at hydrometret viser forkert. Jeg bruger en flyder fra Tropic Marin. Har i erfaring med at der er en stor fejlprocent på diverse hydrometre ?

[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Marco R skrev:Kasper j. skrev: Ja det er der. De er ikke helt præcise nok. Du skal have fat i et refraktometer
så er det da godt at de i
dag fåes til en pris der kan betales.
http://cgi.ebay.de/New-Salinity-Refract ... 3a555f7de8
http://stores.shop.ebay.de/Gain-Express ... ec0Q2em322
http://cgi.ebay.de/Salinity-Refractomet ... 35a5011c37
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6950 Ringkøbing
- Geografisk sted: Vestjylland
martinknorr skrev:Ja det kunne være dejligt med nogle guidelines. Men problemet er jo at det der virker et sted, er der ingen garanti for virker et andet sted.
Det skal lige siges at mine forsvandt efter 2 måneder med fosfatfilter på

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8370 Hadsten
- Geografisk sted: Hadbjerg
Ja der kan du se. Jeg har haft det også, uden målbar fosfat (dog ikke målt med rowa). Men der er bare ingenting der 100% sikkert, ikke efter mine erfaringer med det, og heller ikke hvad man kan læse sig til.prezn skrev:martinknorr skrev:Ja det kunne være dejligt med nogle guidelines. Men problemet er jo at det der virker et sted, er der ingen garanti for virker et andet sted.
Det skal lige siges at mine forsvandt efter 2 måneder med fosfatfilter på
MVH
Martin
8370 Hadsten
Martin
8370 Hadsten
- Kasper j.
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2007
Jeg har lige målt nitrat og phosfat og værdierne var fine, så tror at jeg vil købe et refraktometer næste måned. Det er egentligt lidt sjovt med de slimalger. Hvis de ryger over i mit xenia bliver de lyserbrune og dør. Nå men håber at det skyldes saltkoncentrationen, det vil ihvertfald gøde det hele lidt nemmere 

Mit 216 liters Cube viewtopic.php?f=92&t=60170&p=579161#p579161
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Jeg er også begyndt at kunne se lidt Dinoflagellater i mit akvarium.
Jeg er ret overbevist om at de kommer pga. at jeg er begyndt at tilføre Balling Sporeelementer. Da det er den eneste ændring jeg har lavet i akvariet i lang tid.
Så jeg må hellere få blandet nogle andre Balling væsker, uden sporelementer, og se om det har noget gavnlig effekt.
Jeg er ret overbevist om at de kommer pga. at jeg er begyndt at tilføre Balling Sporeelementer. Da det er den eneste ændring jeg har lavet i akvariet i lang tid.
Så jeg må hellere få blandet nogle andre Balling væsker, uden sporelementer, og se om det har noget gavnlig effekt.
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.