"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Klisbys 300 liters balje

Forum for Akvarier 251 -> 500 Liter
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Klisbys 300 liters balje

Indlæg af klisby »

OPSTART 13/9-2009

Ja, så blev det min tur til at starte en fin saltbalje op. Akvariet, teknik samt lys er købt brugt her på siden af sidens brugere.

Akvariet er et 300 liters akvarie (100x60x50) af mærket Geis med weissglas i frontrude samt autolakeret underskab og lyskasse

Lys:
ATI Powermodule 8X39W med 6X ATI Aquablue special og 2xATI Blue plus
Akvarie 1.jpg
Cirkulation og retur:
Tunze nanostream 6045 (2500 l/T) +6055 (5500 l/t) (med single kontroller) + Tunze Silence 1073.04 (3000 l/T) = total rated cirkulation 11.000 l/t

Sump:
112 liter m/20 liter ferskvandskammer samt tomt kammer til evt. DSB eller refugie eller begge dele :-)
Tunze Doc 9010 Skimmer
Deltec Aquastat 1000 osmolator m. Aquabee 300
IKS Aquastar m/temperatur, redox, PH moduler, strømskinner
IKS Vario 3 plus
Tom sump foer mod.jpg
Sump 1.jpg
Sump 2.jpg
Der er ingen baggrund i akvariet da min Juwel baggrund (sad i akvariet da jeg købte det) valgte at gå løs da saltvandet var blandet og fyldt i akvairet :angry: Så nu bliver akvariet uden baggrund men med en masse fine kalkalger :Peace:

I søndags (13/9-09) fik jeg fyldt 30 kg MEGET levende indonesiske sten i akvariet - friske fra klovnfiskens sending d. 10/9-2009 :smart: Men kan se der mangler lidt endnu så skal lige have fundet nogle fine "brugte sten" og har allerede en person i tankerne :hehe:
Der er s** godt nok mange spændende ting i sådanne sten (turde faktisk næsten ikke stikke fingrene ned i den kasse som de kom i :lipssealed: ), så mon ikke der kommer mange tråde med "Hvad er det her for en?" Evt. billeder kan uploades til Wikien under et emne gode/dårlige hitchhickers? Evt. med titlen En hitchhickers guide til saltvandsakvariet (tyvstjålet fra "A Hitch Hickers Guide To The Galaxy" :K )

Nå men sten og salt er smidt i baljen og nu begynder den langsommelige modnings process. Skummeren knokler på livet løs og laver den ene fine kop juice efter den anden :y Bliver spændende og se om jeg har den tålmodighed som jeg forventer af mig selv 8) Men ca. 10 kg sten skal tilføjes og så noget sand, så tror jeg det spiller. Lige et billede med blåt lys før algerne tager over :clap:
Akvarie blåt lys 1.jpg
Og sørme om man ikke allerede har en koral i baljen :W
Overlevende koral.jpg
:sneaky2:

Jeg vil løbende opdatere denne tråd som der sker noget i akvariet.

Mvh:
Klisby
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af klisby man 14. sep 2009 14:02, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 517
Tilmeldt: man 3. aug 2009 07:39
14
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af MAKRRO »

Ser sgu godt ud :) Er selv igang med opstartsfasen... Det er mega svært... Er 3 uger inde og mangler 10 uger før jeg tilføjer noget som helst (og dog for fik en flot koral at tommy herinde som velkomstgave)

Har du overvejet fiskebestand mm?
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af Peters1 »

Rigtig lækker balje :y Tillykke med den :GO Som du selv er inde på, så ville det nok ikke skade med lidt flere sten.
I øvrigt også rigtig lækker udstyrsliste, som ligner meget den jeg selv forsøger at samle sammen til mit 300 l. akvarium :K
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 415
Tilmeldt: man 7. jul 2008 11:34
15
Postnummer: 6950 Ringkøbing
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af prezn »

så fik du os købt et møbel fra geis af :), hva kom du til at slippe for det?, kan se det er den samme model som jeg fik lavet :)

og tillykke med baljen :)
prezn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 415
Tilmeldt: man 7. jul 2008 11:34
15
Postnummer: 6950 Ringkøbing
Geografisk sted: Vestjylland

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af prezn »

MAKRRO skrev:Ser sgu godt ud :) Er selv igang med opstartsfasen... Det er mega svært... Er 3 uger inde og mangler 10 uger før jeg tilføjer noget som helst (og dog for fik en flot koral at tommy herinde som velkomstgave)

Har du overvejet fiskebestand mm?

hvorfor vil du vente så lang tid ? :)
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af klisby »

Tak tak tak :y
Har ikke overvejet fiskebestand endnu, men mon ikke et par klovne flytter ind?

Regner med at der skal ca. 10-15 kg. sten i på torsdag.

Alt er købt brugt så det hele står mig i lidt over 20 tkr... Så kommer sten+salt oven i...

Nu glæder jeg mig bare til at komme hjem og studere stenene for liv igen... Tror sku der er en søknæler som jeg har overset (så den i morges), så den skal fanges når jeg kommer hjem.

Det er mit første saltvandsakvarie (har haft/har ferskvand før) så det er en helt ny spændende verden for mig :GO
Senest rettet af klisby fre 12. nov 2010 10:25, rettet i alt 1 gang.
spdiving
Reactions:

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af spdiving »

Det ser sgu godt ud.

Den sending sten han fik købte jeg også fra. Der var godt nok mange små krapper i dem og en masse orme.
Har du fået børstet dem lidt af for alger.

De har ligget tørt under transporten så de skal lige gases af enden du kommer liv i akvariet.
Vendt til du har haft dine algefaser med at tilsætte fisk og koraller.
På denne måde får du den bedste ostart. Tålmodighed kan betale sig.

Steen
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af klisby »

Jeps, de "gasser" sig i akvariet :y

Jeg tog hver enkel sten op og plukkede tang og alger af dem og gik dem minoteriøst efter efter skadelige krapper samt søknælere, men det er godt nok svært!! Nogen af stenene var sku så levende at de kravlede væk fra mig :scream: (næsten da) :K

Alle orme lod jeg sidde på stenene, så må vi se om det var det rigtige valg....

Dyppede dem også lige i en balje ferskvand inden de kom i akvariet for at få diverse ting af dem..

EDIT:
Dette projekt skulle meget gerne være et "tålmodigheds projekt" så vil se om jeg ikke kan vente optil 6 måneder inden der kommer koraler og fisk i...
spdiving
Reactions:

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af spdiving »

hehe...6 mdr....Det får du godt nok svært ved ... hehe

Men lykkes det dig så vil du også have en rigtig god opstart

Steen
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af klisby »

Ja, får sku nok svært ved det, men initiationen er der i hvert tilfælde.

Men kan jo godt tilsætte turbosnegle, sandsøstjerner samt evt. en hugo lidt før for at få akvariet til at se lidt beboeligt ud...
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 517
Tilmeldt: man 3. aug 2009 07:39
14
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af MAKRRO »

prezn skrev:
MAKRRO skrev:Ser sgu godt ud :) Er selv igang med opstartsfasen... Det er mega svært... Er 3 uger inde og mangler 10 uger før jeg tilføjer noget som helst (og dog for fik en flot koral at tommy herinde som velkomstgave)

Har du overvejet fiskebestand mm?

hvorfor vil du vente så lang tid ? :)
Jeg går efter Boremanns princip (sådan da) - 3 måneder med ingenting i - tilsætter algespisere - venter til alger er så godt som væk - tilføjer koraller over 3 måneder - tilsætter fisk ca. 6 måneder efter opstart :) Det er svært, men indtil videre går det fint nok... Er tilfreds med min balje vand :)

Og jo længere tid man venter jo bedre grundlag giver man sine fisk/koraller :)
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af Peters1 »

:W du er sku godt på vej og har en indstilling der kan gøre denne balje rigtig god :GO :beer: (synes jeg i hvert fald :Peace: )
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af klisby »

Ja nu må vi se... Der er kommet mærkelige hvide belægninger på mange af stenene, ligner allermest mug?? Ved ikke lige hvad det kan være. Alle stenene har fået et hvidt lag og vandet er også mælkehvid? Kan det være en form for bakterie opblomstning??

Jeg vil holde ventetiden ud!! Det skal kunne lade sig gøre. I den tid kan jeg jo lære alle parametre at kende samt overveje om det Balling, Zeovit, VSV, DSB eller noget helt andet.

Men lige nu er jeg lidt bekymret for de hvide belægninger på stenene... Men det er jo nok bare en del af opstarten...
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af Peters1 »

Prøv at ligge et billede ind af skidtet, så kan det være at vi kan finde ud af hvad det skyldes.

Det kan være at det blot er kalkudfældning, men hvor "gammelt" er dit vand? Hvis det er rimelig nyblandet, så kan det godt ske i hvert fald..
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af klisby »

Helt nyt vand. Svært at tage billeder af de forskellige ting, men prøver hvis situationen bliver forværret!

Hvis det er kalkudfælning hvor længe ville dette så stå på? Og er det noget som jeg skal gøre noget ved?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af ole kekkonen »

hej klisby..
først et tillykke med dit nye akvarie,det bliver spænnende at følge...
Det du oplever er helt normalt og som Sten er inde på så sker der en kalkreaktor effekt når der afgasses "carbon dioxide" og dette udfald reduserer ph.
Der kommer en masse sving nu i værdierne,så hvis jeg var dig ville jeg udover at kigge på livet omkring stenen, pusle med at teste forskellige ting i denne spænnende vente periode og evt lave små hyppige vandskift med kavalitets vand som har været igennem et osmose anlæg og silikat filter,ph ville jeg ikke prøve at monitere med derimod ,kh,ca og mg...
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af klisby »

BRUN ALGE FASEN 16-09-2009

Ja, som overskrivten antyder er algefasen med de brune alger nu begyndt... Hold op hvor sker der meget i akvariet. Alle sten er nu dækket med et fint brunt lag.. Som hustruen sagde.. Jeg syntes godt nok de sten er kommet til at se lidt kedelige ud :K

Nå, men lidt liv er der da også kommet. Idag spottede jeg denne hitchhiker snegl. Troede den var helt sort, men efter jeg har taget billedet kan jeg se at den har lidt flere farver. Det ligner en nøgensnegl af en slags. Har læst et sted på nettet at disse som regel sulter ihjel i akvariet, så den vil jeg vist ikke gøre mere ved. Men lige et billede af krabaten 8)
Snegl2.jpg
Kommentare til snglen modtages gerne :biggrin:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Senest rettet af klisby tors 17. sep 2009 08:57, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af klisby »

Ingen der kender noget til ovenviste snegl?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af Carsten »

Der er mange hundrede forskellige snegle, nogen ser vi jævnligt andre aldrig
Der er ingen der siger at den ikke lever af de ting den kan finde i slammet i stenene.

Hvis du har tid, så se om du kan finde kræet på denne side:
http://slugsite.tierranet.com/
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af klisby »

24-09-2009 BRUN ALGEFASEN

Lige en lille update herfra. Brunalgefasen er stadig på sit højeste. Og skal ellers love for at de syntes der er dejligt med lys. De bobler helt åndsvagt!!! Har aldrig oplevet så meget boblen i mit ferskvand - det må skyldes det fine lys :y

Der må godt nok være noget skidt i de sten jeg har fået, for værdierne er heller ikke ligefrem fiskevenlige endnu (se længere nede) :biggrin:

Har desværre endnu ikke fået købt flere sten til akvariet, men så længe nitraten er så høj vil jeg vente med at tilføre eventuelle allerede indkørte sten, for at stresse dem så lidt som muligt. :GO Mangler også stadig sand til akvariet, men så længe brunalgefasen endnu ikke er overstået og alle stenene endnu ikke er tilføjet vil jeg vente med dette.

Der begynder at komme en masse liv. Orme, og forskellige dyr kommer frem. Tror desværre at jeg er blevet invarderet af pestanamoner, men det er der heldigvis råd for :smartass: Jeg tror dog lige jeg venter med at "nakke" dem til der er lidt mere ro i akvariet. Har hørt om en anden bruger herinde som ventede med at gøre noget ved disse pest stoddere og de endte med at forsvinde af sig selv --- så jeg venter lidt --- Der er jo stadig længe til at det første liv skal tilføres. :envy: Men her lige et billede af krabaten:
pest anamone.jpg
Jeg har foretaget to målinger og værdierne udvikler sig som følger:

14-09-2009 kl. 18.30
Salt: 1.024
Temperatur: 25,2
pH: 8,0
Ammonium: 4,0
Nitrit: 0,05
Nitrat: 1
Phosphate: 0,05

23-09-2009 kl. 18.30
Salt: 1.024
Temperatur: 25,0
KH: 9 (grader dKH)
pH: 8,2
Ammonium: 0,4
Nitrit: 1,0
Nitrat: >20 :crybaby:
Phosphate: 0
Calcium: 360
Magnesium: 1.740

Jeg tilsatte lidt af den Calcium buffer væske som var med mit salt for at forhøje denne en smule... (op til 400)

Skummeren arbejder på højtryk og skal "desværre" tømmes rimelig ofte (minimum hver tredje dag) :dizzy: og skummer ikke specielt vådt (skummer juicen er nærmere sort end brun) Tilslut et billede af hvordan akvariet så ud igår aftes 24-09-2009 kl. 20..
Brun alger.jpg
:beer:
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: fre 7. aug 2009 09:41
14
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af Sylvest »

Er du sikker på at det der er en pestanemone, og ikke en lille rørorm?
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af klisby »

Nej, det er jeg overhovedet ikke sikker på! :wink:

Så har jeg i hvert tilfælde mange rørorme.... det kunne jo være dejligt!! :smart:
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Re: Klisbys 300 liters pyt

Indlæg af klisby »

15-10-2009 -> 19-10-2009

Så er brun algefasen overstået og er gået ind i den grønne fase. Algerne er dog allerede ved at aftage, så det ser godt ud! Der er dog en mass tang som bgynder at komme frem, brun og grønt, men det gør vel ikke noget? Der kommer mere liv. Har spottet en del nøgensnegle og orme/rørorme i akvariet, så liv er der i hvert tilfælde masser af.

Har d. 15/10-2009 tilføjet yderligere 15 kg. sten så jeg nu er oppe på 45 kg. ialt. Det syntes jeg er passende, da jeg regner med at der også kommer sten med de koraller som jeg regner med at skulle have.

Næste step bliver at få tilføjet sandbund, og har besluttet mig for Fiji-Pink. Herudover har jeg besluttet at køre med Rowaphos, balling samt evt. nitratfilter. Dette kræver dog at jeg skal have fundet et-to filter beholdere samt en ny doseringspumpe (har pt. IKS vario 3, men vil kigge efter vario 4 istedet, da man dermed kan dossere individuelt)

Foretog målinger d. 19/10-2009 kl. 20 og målinger så ud som følger:
temp: 25
Salt: 1.025
KH (dKH): 10
pH: 8,2
NH4: 0,2
NO2: 0,025
Cu: 0
O2: 10
NO3: 1
PO4: 0
Ca: 360
Mg: 1500

Efter målingerne har jeg tilføjet Ca samt Mg.

Nu er der kun to måneder til at jeg kan tilsætte clean up crew :dizzy:

Desværre nåede lyset at slukke inden jeg fik taget et billede, men hermed billede med blå lys:
092010 Akvarie blå lys.jpg
Mvh:
Kasper
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
micogmaj
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 837
Tilmeldt: søn 16. mar 2008 17:30
16
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Valby

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af micogmaj »

hej det ser sku rigtigt godt ud, det er et rigtigt fedt mål... det bliver du glad for
En gang saltvand, altid saltvand ......
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af klisby »

23-27/10 - 2009 tilføjelse af sand

Så blev der tilføjet ca. 19 kg. Fiji purple sand. Det giver et helt nyt lys i akvariet. Så en lille update med det som jeg forventer bliver den endelige stensætning samt sand :y

Er også begyndt at tilføre Bio MG og Bio Ca, for at få mine værdier på plads. Min MG og Ca er lidt for lave medens kh er for høj, så dette skulle gerne behjælpe mine problemer.

Er godt og vel halvvejs i min første fase (3 måneder uden at tilføre liv) så der vare ikke længe før jeg kan tilføje snegle. Kører med månedlige vandskift.

Men lige et par billeder efter tilførelse af sand. Som det ses er akvariet stadig igang med indkøringen... :-)
DSC_0063.JPG
DSC_0065_01.JPG
DSC_0066_01.JPG
Som det ses er der go' gang i den :beer:

Mvh:
Kasper
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
Brugeravatar
Limatho
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: tors 18. sep 2008 18:10
15
Postnummer: 2630 Taastrup
Saltvand siden?: 2004

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af Limatho »

Jeg ville da vove pelsen og sige at du godt kan smide nogle snegle og krebs i nu....

Held og lykke
Hvorfor har jeg kun 3 pisse ferskvandsfisk når jeg nu så gerne vil have dragefisk, kejsere og kiruger?
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1543
Tilmeldt: man 2. jan 2006 20:02
18
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af palamo123 »

ja - eller du kan roligt gå igang med at plukke alger manuelt ihvertfald.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
klisby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 203
Tilmeldt: tors 30. jul 2009 15:59
14
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Horsens, Denmark

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af klisby »

Limatho skrev:Jeg ville da vove pelsen og sige at du godt kan smide nogle snegle og krebs i nu....

Held og lykke
palamo123 skrev:ja - eller du kan roligt gå igang med at plukke alger manuelt ihvertfald.
Jeg prøver at køre i en "tilrettet" version af Eric B's guide. Og der troede jeg ikke at man måtte tilføre dyr eller pille ved akvariet? Algerne er vel med til at holde Nitrat værdierne nede, eller?
Mvh:
Kasper
Brugeravatar
MAKRRO
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 517
Tilmeldt: man 3. aug 2009 07:39
14
Postnummer: 2770 Kastrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af MAKRRO »

klisby skrev:
Limatho skrev:Jeg ville da vove pelsen og sige at du godt kan smide nogle snegle og krebs i nu....

Held og lykke
palamo123 skrev:ja - eller du kan roligt gå igang med at plukke alger manuelt ihvertfald.
Jeg prøver at køre i en "tilrettet" version af Eric B's guide. Og der troede jeg ikke at man måtte tilføre dyr eller pille ved akvariet? Algerne er vel med til at holde Nitrat værdierne nede, eller?
Mvh:
Kasper
Det ser rigtig godt ud Kasper! Jeg har selv opstartet d. 22 aug. efter Eric B. og mangler så lige 4 uger endnu, så er første fase overstået. Det er rigtig at efter hans guide må man ikke tilføre noget før efter 3 måneder - og slv efter de 3 måneder er det kun algespiser/clean up crew. (jeg har dog lidt snegle i nu, efter en bekendt lukkede et nano ned og har fået en enkelt lille koral i velkomst gave- så jeg kunne jo ikke takke nej :)) Når algerne er væk begynder jeg at opbygget mit koralrev og regner med at mine første fisk kommer i baljen til februar - altså 6 måneder efter opstart :).

Med hensyn til algerne må du gerne plukke dem - nitrat og andre affaldstoffer er bundet i selve algen og når du fjerner algerne fjerne du dermed også giftstoffer :) Jeg fjerne selv lidt når jeg f.eks gør ruden ren :)
Næste gang du peger på nogen, så husk, at tre af dine fingre peger tilbage på dig selv
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Klisbys 300 liters balje

Indlæg af Peters1 »

Det ser bare rigtig godt ud :y

Vil som Makrro også mene at du gerne må plukke lidt alger hvis du har lyst og hvis ikke, så forsvinder skidtet jo også af sig selv..

Keep up the good work og fedt at se endnu en med god tålmodighed i opstarten :GO
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Besvar

Tilbage til "Akvarier 251 -> 500 Liter"