opgradering ef mit rsm 130

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 4450 Jyderup
Saltvand siden?: 2009

opgradering ef mit rsm 130

Indlæg af glenn_24 »

jeg har leget lidt med tanken og nu har jeg Måske fundet en som siger han godt kan bore huld i det men nu må vi se

nu er spørgsmålet så ville det kunne lad sig gører og få et godt tryk på rørene fra sumpen som set på mine tegninger
eller vil alt trykket bare rygt ud ved det første huld jeg havde regnet med returpumpe til 1500-2000 L/H

og hvor stort huld i akvariet og hvor stort rør skal jeg have til min sump vis det skal passe til ca det dobelte af min retur pumpe og grunden til det er at der kommer en ventil på så jeg kan styre vandet til sumpen
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: opgradering ef mit rsm 130

Indlæg af Han$en »

Jeg vil godt sætte mit dankort på højkant med dette svar: Du får ikke vand nok ind i overløbet til at drive ekstern sump + de 2 standard powerheads!

Jeg havde problemer med bare at føde de 2 powerheads i mit..
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted

Indlæg af Olsen »

Du skal have 2 huller for at lave et effektivt og lydløst nedløb til din eksterne sump.
Kender ikke så meget til RSM's interne sump opbygning.
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af glenn_24 »

Han$en:
jeg tror det bliver en dyr fornøjelse for dig jeg skal lige oplyse at jeg har tænkt mig og fjerne den rist som sider på nuværende tidspunkt og sætte i ned ind istedet for.. og det vil resulterer i meget mere vand.. er jeg ret sikker på..

hvis man tager risten af er hullet ca 2-3 cm stører i dybten og det bliver slet ikke udnyttet med den standart rist i

Olsen: olsen hvordan laves det med 2 nedløb ??
det må du godt lige forklarer for mig for det ville da være rat med mindre lyd.. ;)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

glenn_24 skrev:Han$en:
jeg tror det bliver en dyr fornøjelse for dig jeg skal lige oplyse at jeg har tænkt mig og fjerne den rist som sider på nuværende tidspunkt og sætte i ned ind istedet for.. og det vil resulterer i meget mere vand.. er jeg ret sikker på..

hvis man tager risten af er hullet ca 2-3 cm stører i dybten og det bliver slet ikke udnyttet med den standart rist i

Olsen: olsen hvordan laves det med 2 nedløb ??
det må du godt lige forklarer for mig for det ville da være rat med mindre lyd.. ;)
Det meldte historien intet om - Ergo, du har ikke vundet :D

Noget jeg synes du skulle overveje er at købe overfladekammen fra 130D'eren - Klovnfisken har dem hjemme til 250,-

Der sidder sådan rist i også, som du har nu - Du kan så bare skære denne rist ud og sætte net i istedet, så fisk osv. ikke kommer ned i sumpen.

Overfladekammen kan hæves og sænkes, så den skal nok kunne levere rigeligt - Og så får du kun overfladevand som vi jo gerne vil have :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af glenn_24 »

arr pis jeg kunne eller godt have brugt en masse udstyr osv. osv. osv. :D

tror du ikke det ville være lige så godt med et net istedet for og det er jo også billiger
og jeg burgte da også få fjernet overflade spejlet med den overflade skimmet som går til sumpen

og for lige og vende tilbage til spørgsmål 2 er det så muligt og få leveret et godt tryk på alle udgangene i akvariet som kommer fra sumpen eller vil der bare værer fuldt blæs på den første udgang og rester af udgange barer værer sådan noget dryp dryp ;)
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

Du vil få mest ud af den der ekstra kam, da du så kun får 100% overfladevand.. Det er der alt lortet der skal skummes ligger :)
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 6800 Varde
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

Han$en skrev:Du vil få mest ud af den der ekstra kam, da du så kun får 100% overfladevand.. Det er der alt lortet der skal skummes ligger :)
Helt enig, hvis du fjerner den originale rist, og bare sætter et net på, er mit bud også at der kommer for lidt lidt overfladevand ind som resulterer i en konstant overfladefilm.

Jeg ville også gå efter overløbskammen fra 130D, men hvis tremmerne i risten skæres væk, vile jeg nok modde overløbskammen med tagrenderør for at sikre mod "uønsket indtrængen". Jeg overvejer selv at købe overløbskammen til mit RSM, men for den da, 250,- for et stykke plastik :? Jeg syntes det er dobbelt pris af hvad den burde koste! Egentlig bude den leveres kvit og frit til os ejere af det gamle RSM da den originale nærmest er en design fejl!

Mht. hulboring, har der her på forumet, været en del snak om at glasset i RSM ikke er egnet til at bore i. Men mange vil da gerne høre om en der forsøger :GO
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Brugeravatar
glenn_24
Foxface
Foxface
Reactions:
16

Indlæg af glenn_24 »

med hensyn til at bore huld i rsm har jeg snakket med Thomas Friis fra klovnfisken og han vil godt påtage sig opgaven og nu skal jeg lige høre om der er en slaks garenti når han skal bore et huld i akvariet så jeg er sikkeret hvis det nu skulle gå galt for ham..
det er jo menskligt og fejle

men jeg tror jeg prøver med noget ned eller måske det man kan købe i tømmerhandlen til og holde fugle væk fra loftet som man sætter lige inde under taget bag tagrenden
det har jeg brugt før på andre akvarier...
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"