Erfaringer med ionbyttet vand?
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Erfaringer med ionbyttet vand?
Jeg er blevet lidt irriteret over at så meget vand går til spilde, når jeg anvender omvendt osmose. Jeg har godt nok en boosterpumpe på, men det giver alligevel kun 1:1 permeat:affaldsvand. Er der nogen herinde, som har erfaringer med vandkvaliteten af kation + anionbyttet vand. Jeg er ikke i tvivl om, at anlæggene kan fjerne Ca2+ ioner, men hvordan går det med alle de andre ioner der er i vores ledningsvand. Jeg antager at anlæggene også her er ret effektive, men er der nogen, som både har teoretisk eller/og konkrete erfaringer vil jeg meget gerne høre om dem.
Hans
Hans
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Re: Erfaringer med ionbyttet vand?
Emnet har været oppe før uden nogen egentlig afklaring:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... =ionbytter
Men jeg kan da afsløre at jeg da ofte bruger ionbyttet vand (kan nappe det på arb.) og det virker fint for mig...
/Magnus
Men jeg kan da afsløre at jeg da ofte bruger ionbyttet vand (kan nappe det på arb.) og det virker fint for mig...
/Magnus
- martin
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2700 Brønshøj
- Geografisk sted: Brønshøj
I forbindelse med at jeg selv kiggede på et ionbytte anlæg snakkede jeg med en som har en del forstand på det. Beskeden var at vandet bliver meget rent men at skulle regenerere filtrene er virkelig noget møg + hvis du ikke få regenereret dem lige meget så kan du risikere nogle ubehageligheder i det "rene" vand.
Jeg endte med bare at køre med et rent harpisk filter (kan få harpiksen).
Jeg endte med bare at køre med et rent harpisk filter (kan få harpiksen).
/martin
-
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2720 Vanløse
- Geografisk sted: København
Hej Magnnus
Ja, jeg har set, at det har været oppe tidligere, men også, at det ikke kom til nogen rigtigt tilfredsstillende afklaring. Jeg håbede, at der var en eler anden herinde, der havde forstnd på vandkvalitet, som kunne hjælpe.
Jeg har kontaktet et firma, der laver ionbytningsanlæg idag og håber, at de vender tilbage og så vil jeg forsøge at få et overblik over de forskellige parametre.
Bruger du iøvrigt kun ionbyttet vand eller bruger du også RO og alm. ledningsvand?
Ja, jeg har set, at det har været oppe tidligere, men også, at det ikke kom til nogen rigtigt tilfredsstillende afklaring. Jeg håbede, at der var en eler anden herinde, der havde forstnd på vandkvalitet, som kunne hjælpe.
Jeg har kontaktet et firma, der laver ionbytningsanlæg idag og håber, at de vender tilbage og så vil jeg forsøge at få et overblik over de forskellige parametre.
Bruger du iøvrigt kun ionbyttet vand eller bruger du også RO og alm. ledningsvand?
- mastou
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8270 Højbjerg
- Geografisk sted: 8270 Højbjerg, Århus
Jeg har i lange perioder kun brugt ionbyttet vand, men i perioder hvor jeg ikke kører på arbejde bruger jeg osmosevand. Almindeligt vand bruger jeg kun i nødstilfælde.HansR skrev:Bruger du iøvrigt kun ionbyttet vand eller bruger du også RO og alm. ledningsvand?
/Magnus
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
Hej
Lige et spørgsmål som jeg ikke rigtigt har kunne finde et svar på:
Jeg har kun leget med Ionbyttere og disse skulle regeneres efter et hvis antal liter,
men ved omvendt osmose gennem en membran - hvorlænge holder denne membran? antal år eller antal liter ?
eller næsten evigt...?
Håber nogle kan hjælpe mig med dette.
\ Morten
Jeg har kun leget med Ionbyttere og disse skulle regeneres efter et hvis antal liter,
men ved omvendt osmose gennem en membran - hvorlænge holder denne membran? antal år eller antal liter ?
eller næsten evigt...?
\ Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
MortenMorten skrev:Hej
eller næsten evigt...?
\ Morten

Hvis du behandler menbranen korrekt, med gennenskyldning efter hver brug og at den aldrig tørrer ud, vil den holde længere end hvis du ikke gør det.
Hvor længe en membran holder kommer helt an på det vand som den skal behandle. Er der meget kalk og andre "sjove ting" i holder den ikke så længe som hvis det er blødt vand.
Som du kan forstå er der flere ting som spiller ind, og som går det umuligt at give et korrekt svar på.