Vandbevægelser i akvariet
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6800 Varde
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)
Vandbevægelser i akvariet
Jeg er blevet nysgerig om hvilken type vandstrømninger folk har/foretrækker i akvariet.
På youtube har jeg set en række videoer, hvor der laves bølger i akvarier med en tunze wavebox. Under vandet er resultatet efter min mening kanon. Alle blødkoraller står og svejer frem og tilbage. Men tilgændgæld ser det, for at udtrykke det på jysk, "nolder" ud at vandstanden stiger og falder 3-5 cm i enderne af akvariet.
I mit lille RSM er mulighederne begrænset. Jeg har de to indbyggede studser øverst i venstre hjørne. Den ene er rettet fremad og lidt op for at sætte gang i overfladen, vandet rammer så fronglasset og laver en vertikal cirkulerende bevægelse mod bunden og tilbage mod bagpladen. Den anden studs er rette skråt nedad mod højre og sætter bevægelse i den anden ende af akvariet. Derudover benytter jeg en koralia nano til at blæse ind bag mine sten.
Mit setup må derfor betegnes som lidt tilfældig turbolens.
Hvad med jer?
På youtube har jeg set en række videoer, hvor der laves bølger i akvarier med en tunze wavebox. Under vandet er resultatet efter min mening kanon. Alle blødkoraller står og svejer frem og tilbage. Men tilgændgæld ser det, for at udtrykke det på jysk, "nolder" ud at vandstanden stiger og falder 3-5 cm i enderne af akvariet.
I mit lille RSM er mulighederne begrænset. Jeg har de to indbyggede studser øverst i venstre hjørne. Den ene er rettet fremad og lidt op for at sætte gang i overfladen, vandet rammer så fronglasset og laver en vertikal cirkulerende bevægelse mod bunden og tilbage mod bagpladen. Den anden studs er rette skråt nedad mod højre og sætter bevægelse i den anden ende af akvariet. Derudover benytter jeg en koralia nano til at blæse ind bag mine sten.
Mit setup må derfor betegnes som lidt tilfældig turbolens.
Hvad med jer?
Senest rettet af Lasse lør 9. aug 2008 19:53, rettet i alt 1 gang.
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
Re: Vandbevægelser i akvariet
Hvorfor er det kun muligt at vælge 1 ting?? Folk kan jo godt have wavebox og skiftende cirkulation på pumperne 

- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
den her kendte jeg sgu ikke, man lærer noget nyt hverdag.
http://www.youtube.com/watch?v=W1duSSdjRb4
http://www.youtube.com/watch?v=W1duSSdjRb4
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)
Ja det ser nu os tosset ud at fiskene står der og kører frem og tilbage
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Jaaa, men som dykker kan jeg da nævne at det ikke er langt fra virkeligheden på lavt vand.Ja det ser nu os tosset ud at fiskene står der og kører frem og tilbage
Som jeg nævnte i min første post, syntes jeg det ser tåbeligt ud at man kan se overfladen hæve og sænke sig så meget i hver ende af akvariet.
- ronny.w
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 6700 Esbjerg
- Geografisk sted: Esbjerg 38,5 km Fra kvong
- Kontakt:
Ja men ville være total fedt hvis nu man tog højde for det, ved det næste akvarium.
Få den bygget 70 cm. eller 80 cm. i højden, Så skærm af så man kun kan se 60 Cm.
Få den bygget 70 cm. eller 80 cm. i højden, Så skærm af så man kun kan se 60 Cm.
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
hold op der er gang i den bølgemaskine- jeg kan højst få min Tunze wavemaker til at "gynge" overfladen 2 cm...
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Bølge bevægelsen må da forøge presset på akvarie glasset og samlingerne. Til sammenligning kan et brædt holde en persons vægt, men begynder man at "hoppe" på det, bliver kraften forøget kraftigt, og brædtet knækker måske.
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
ja du har nok ret- det vil uværlig forkort limningernes levetid..Lasse skrev:Bølge bevægelsen må da forøge presset på akvarie glasset og samlingerne. Til sammenligning kan et brædt holde en persons vægt, men begynder man at "hoppe" på det, bliver kraften forøget kraftigt, og brædtet knækker måske.
Bo Engelquist Christiansen
- Chris2500DK
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 2500 Valby
- Kontakt:
Tunze skriver også i manualen til deres wavebox at man skal være opmærksom på at akvariet bliver belastet meget mere med en wavebox end uden.
- Per A
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Hvidovre
På den anden side....er de åbenlyse fordele da klart at foretrække fremfor en smule belastning.Chris2500DK skrev:Tunze skriver også i manualen til deres wavebox at man skal være opmærksom på at akvariet bliver belastet meget mere med en wavebox end uden.
Hvis man har tvivl om at ens akvarie kan holde til at blive stresset af en wavebox, bør man vel slet ikke hælde vand i!
Tror ellers ikke, at der er mange der kan svare andet end "tilfældigt strømninger fra alle retninger", med mindre systemet kun indeholder 1-2 pumper
Ellers skal man have alle pumper(incl.retur), koblet over samme computer der koordinerer dem indbyrdes.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 17
Er der nogle der laver bølge bevægelser ved at vende vand flow i akvariet, dvs. uden en wavebox?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det gør jeg, men bevægelserne er ikke så store at det tilnærmelses vis ligner bølgen fra en waveboxLasse skrev:Er der nogle der laver bølge bevægelser ved at vende vand flow i akvariet, dvs. uden en wavebox?
- Peter1234
- Rev hummer
- Reactions:
- 16
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: københavn
Det ville nok se beder ud i et stort akvarium som er 200cm langt eller sådan. med lagune interval, en bølge værd 15sek for at ruske lidt i korallerne.
den skulle være god til at hjælpe blødekoraller med at kommer af med ophobning af slim/affald, som nogle gange kan ses ved ensrattet cirkulation på den ene side af korallen.
den skulle være god til at hjælpe blødekoraller med at kommer af med ophobning af slim/affald, som nogle gange kan ses ved ensrattet cirkulation på den ene side af korallen.