hej...
nu har jeg endelig fået min ozonisator hjem. den er af mærket Easelec, måske lidt ukendt herhjemme..
jeg havde tidligere startet et emne herinde om hvordan og hvorledes det skulle gøres og doseres, og nåede frem til en tommelfinger regel der siger 1 mg pr 10 liter vand. men den ozonisator jeg har fået hjem kan man desværre ikke skrue op og ned på og kører kun med 300 mg/t .
jeg har et 200 liters akvarie, dvs. 20 mg/t skulle være nok for det.. spørgesmålet er så om jeg kan nøjes med at have anlæget her tændt i en time om dagen eller noget i den stil uden at over eller under dosere?
hvis her er nogen der har nogen erfaring eller viden i vil dele vil jeg være taknemlig...
dosering af ozon
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Re: dosering af ozon
Lad den kører et par timer om natten 

Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- herzberg
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 2640 Hedehusene
Puha jeg ville ikke være tryg ved at have en 300mg ozonisator kørende på et 200liters akvarie - ikke uden at kunne måle redox løbende ihvertfald.
Jeg har en 100 mg og den har jeg skruet ned til 20% - altså ca. 20mg/t - højere og så kan jeg lugte ozonen rigtig meget. De 20 mg er nok til at hæve min redox fra ca. 280 naturligt til 380 om natten (kører kun om natten). Jeg har det styret af min aquatronica.
En sander c200 er jo rated til et 2000 liters akvarie. Så din 300 vil jo formentlig kunne trække et 3000 liters akvarie.
Så man kan frygte, at du dumper ALT for meget ozon i på kort tid. Når/hvis du sætter det til, så bør du nok sidde og kigge på akvariet mens det kører så du er sikker på at der ikke sker noget.
Jeg har en 100 mg og den har jeg skruet ned til 20% - altså ca. 20mg/t - højere og så kan jeg lugte ozonen rigtig meget. De 20 mg er nok til at hæve min redox fra ca. 280 naturligt til 380 om natten (kører kun om natten). Jeg har det styret af min aquatronica.
En sander c200 er jo rated til et 2000 liters akvarie. Så din 300 vil jo formentlig kunne trække et 3000 liters akvarie.
Så man kan frygte, at du dumper ALT for meget ozon i på kort tid. Når/hvis du sætter det til, så bør du nok sidde og kigge på akvariet mens det kører så du er sikker på at der ikke sker noget.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
-
- Rev Rokke
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8464 Galten
- Geografisk sted: Østjylland (hjertet i danmark)
Du skal ikke gøre det med så meget uden en redoxmåler vil jeg mene
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: FREDERICIA
nu har jeg gjordt det at jeg satte en hane i mellem så jeg kan skrue ned på det og sat det til at køre 2 gange 15 min om natten.. det er begrænset hvormeget der kommer igennem nu.. hvis der ikke sker noget slem i nat så vil jeg lade det køre i en uge og se om det har en efekt og event. skrue op eller ned for det..
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Dragør, Amager
den hane kan du ikke bruge til noget, ozonen vil ryge med igennem lige meget om du lader 20 liter luft i timen igennem eller 2000 liter... ergo, koncentrationen vil bare blive højere pr. liter luft jo mindre du slipper igennem
... intet vand i stuen for tiden ...