VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Osmolator og osmoseanlæg

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Geografisk sted: Aalborg

Osmolator og osmoseanlæg

Indlæg af sejeulki »

Jeg har planlagt at tilføje en tunze osmolator til mit RSM således jeg kan holde en stabil saltkoncentration m.m. Jeg har også et osmoseanlæg og syntes jeg har set flere personer, der har en opsætning hvormed osmolatoren tager det nye vand direkte fra osmoseanlæget. Hvordan gør man dette. Egentlig havde jeg bare planlagt at lave en 20-30L osmosevand, putte i en spand som osmolatoren kunne tage vandet fra. Men syntes jeg har set nogen der har en opsætning hvor osmolatoren tænder osmoseanlæget når vandstanden er for lav. Men dette kræver vel en slange fra osmoseanlæg til vandhanen og en eller anden form for ventil. Er der eventuelt nogen, der kunne uploade billeder af deres opsætning.
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

MSH herinde solgte nogle anlæg som havde muligheden for at indgå i sådan en opbygning, men ellers kræver det en flyder som styrer en magnetventil.
Men overvej konsekvenserne ved et svigt af en flydekontakt hvorved der bliver fyldt vand på indtil du opdager det.
/martin
Brugeravatar
AndersBaun
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Geografisk sted: Korsør

Indlæg af AndersBaun »

he he ja syntes også man har læst mange skrækhistorier... men det burde være muligt at læve et "!Bulletproff" system, hvor der bliver taget hensyn til evt defekt flyderkontakt. man kunne evt. sætte en vandfølsom afbryder på akvariekanten, som afbryder hvis vandstanden stiger over det punkt. vi bruger nogle tilsvarende systemer i søværnets skibe på div. brugstanke
Billede
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Webmaster Brian sælger et lille stykke elektronik netop til dette formål.

Ellers kan en aquatronica indstilles til at stoppe efter x antal sek/min. Så med sådan en samt en flydekontakt og en magnetventil, vil du med 99.9% sikkerhed ikke få en vandskade ved at forbinde dit osmose direkte. Hvis max tiden er overskrevet melder den fejl og lukker for magnetventilen indtil du har aflæst fejlen.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det er bare at købe en osmolator (evt. med to kontakter, så den stopper igen i tilfælde af svigt fra den ene kontakt) og smide en magnetventil i, så denne åbner for vandet til osmoseanlæggetl, når der er brug for det.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Jeg er meget glad for tunze's - Men der skal du have en ekstra boks til at drive 230V (hvis en magnet ventil er det) - Se brugsvejledningen her. De beskriver også meget godt hvad man skal være obs på mht at undgå vand på gulvet:
http://www.tunze.com/fileadmin/gebrauch ... 5.8888.pdf

Mvh
Henrik
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18

Indlæg af Bosse »

hvor meget fordamper der hver dag?
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Brugeravatar
AndersBaun
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Geografisk sted: Korsør

Indlæg af AndersBaun »

mener man siger 1L i døgnet
Billede
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Indlæg af DDT2 »

nu der meget der spiller ind ang det med fordampningen men som andersbaun siger mener jeg os det er omkring 1 liter om dagen der forsvinder ca
Brugeravatar
Bosse
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
18

Indlæg af Bosse »

hmm okay, for hvis det er mindre er en osomolater lige overkill nok efter min mening :)
Nyt akvarie, opdateres snarest med billeder
viewtopic.php?f=93&t=21670&p=226186#p226186
Brugeravatar
martin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2700 Brønshøj
Geografisk sted: Brønshøj

Indlæg af martin »

Mit akvarie på ~300 liter har en fordampning på ca 1,5 liter i døgnet.
Personligt vil jeg mene at det letter meget at få en osmolator på, men at det er overkill at smide osmose anlægget direkte på akvariet.
/martin
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Min fordampning er vel mellem 1 og 3 liter. Det afhænger meget af om akvariet er uden låg, temperaturen og luftfugtigheden. Mit akvarie er med åben top og 250W HQI.
Er enig i at i til størrelses akvarie er det overkill at sætte osmose anlægget direkte på - Men selvfølgelig hvis anlægget nemt kan fastmonteres lige ved siden af akvariet, så ville jeg nok også have overvejet at gøre det.
Jeg hælder vand i mit kammer 1 eller 2 gange om ugen - Sørger for at have rimeligt meget vand i kammeret - Bare så jeg ikke risikere at at det løber tør (der kan være 19 liter i kammeret).
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Har desværre ikke målt, hvor meget vand der fordamper, men vandoverfladen bliver meget varmt i et RSM pga. låget. Derfor er der i låget to blæser, hvor den ene blæser luft hen over overfladen. Derfor fordamper der alligevel en rimelig mænge syntes jeg. Men Bosse og Musiker jeg er HELT enig i at det måske er overkill til mit RSM. Grunden til at jeg gerne vil have et er følgende: Er nybegynder indenfor saltvand og bruger derfor mit RSM som begynder akvarie til at lære om den spændende verden. Om et halv år er jeg færdig med min uddanelse, hvor jeg derefter har planer om at flytte i en større lejlighed/hus. Når jeg har gjort det vil jeg meget gerne prøve at bygge mit eget akvarie op fra bunden (akvariet skal naturligvis være større). Har set i de tråde, hvor folk præsentere deres teknik at det alligevel kræver en del kendskab. Så jeg havde sådan set tænk lidt at jeg kunne tage osmolatoren med til mit større akvarie når den tid kommer. Har også set en masse nørder der er modficeret deres RSM med adskillige ting (mere effektiv skummer, køler m.m.). Se fx det her som ihvertfald er overkill: http://rsmreefers.com/gallery32.htm og jeg vil også gerne blive dygtig så jeg kan bygge mit akvarie op som jeg gerne vil. En anden ting er at jeg overvejede hvis man skulle rejse fx en uges tid. 2Liter vandfordampning om dagen i 14 dage fx vil jo blive 28L ud af 130 L er alligvel 20%. Da kun vandet fordamper og ikke salt ændres saltkoncentrationen, pH, hårdhed osv alligevel en del. En anden måske ikke uvæsenlig grund er bobble problemmet med RSM. Vandstanden skal ikke falde ret meget før der ligepludselig vælter med mikrobobler ind i et RSM. Har læst det overkill af ilt ikke skulle være sundt for fiskene.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Jeg siger ikke at det er overkill med en osmolator - Det tror jeg ikke nogen der har saltvand vil påstå! Jeg vil ihvertifalde aldrig undvære en osmolator - Heller ikke til en 45L nano!

Det jeg nævnte var overkill var at sætte osmoseanlægget direkte til akvariet.

Jeg har et kamme med osmosevand også har jeg et par 15L dunke som jeg har stående med osmosevand - Fra dem fylder jeg så kammeret en eller to gange om ugen.
Brugeravatar
sejeulki
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17

Indlæg af sejeulki »

Tror også jeg bedre ville kunne sove om natten hvis osmolatoren bare tog vandet fra en dunk.
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

AndersBaun skrev:mener man siger 1L i døgnet
det er der ikke nogen regler om, det kommer an på rigtig mange ting, men jeg har et 160 liter´s hvor der fordampet mellem 8-10 liter om dagen, der fyldte jeg på hverdag, men havde også 2 gange 250w hqi og + div t5
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8210 Århus V
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Indlæg af thyme »

Hold da op, det var ikke så lidt!
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Per A »

Jeg har også et automatisk vandopfyldningsystem på vej....er også lidt træt af den evige opfyldning.
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"