hmm.. et dumt spørgsmul om luftmængde til skummer

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Kenneth tinnesen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet

hmm.. et dumt spørgsmul om luftmængde til skummer

Indlæg af Kenneth tinnesen »

Hej alle.
jeg har lige et rigtig dumt newbie spørgsmål.
Efter at have læst brugsvejledningen og sat min skummer (Ovennævnte berlin airlift 60) er jeg meget i tvivl om, hvor meget luft, pumpen dertil skal give. min giver pt. 1,6 ltr./minut, men den er droslet meget ned. muligvis, fordi jeg ikke har forstået hele pointen med en skummerfidus??

Hvis jeg sætter den til at køre maks, er det mere som om det vand, der bliver transporetet med op i skummerkoppen bliver skyllet ud af det lille udlufningshul i skummerkoppens låg, og bliver skyllet ned i overløbskammeret igen. den kører naturligvis med en redsea "træiltsten", der fulgte med. Det er et nystartet akvarie, de rhar kørt i to uger. der er kun det liv, der var med de 8-9 kg. levende sten jeg har købt, samt to meget små Xenia og polypsten (to hoveder på xeniaen og måske 20 små polypper på den anden sten), samt en enkelt turbosnegl til at tage de sidse rester af alger, hvilket den klarer helt super. Vandværdierne (nitrit, nitrat, fosfor og ph) er ganske acceptable. Der er to 1000 ltr. powerheads i, til at cirkulere vandet.

Hvad er jeres mening? håber nogen af jer har lidt nyttig info.

MVH
Kenneth Tinnesen
Brugeravatar
Henrik_skb
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 8660 Skanderborg

Indlæg af Henrik_skb »

Hvis vandet ryger ud gennem udluftninghullet i koppen skal du flytte din skummer højere op.
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af exzos »

Jeg har samme skummer til mit 160liters akvarie.

Sæt skummeren ved vandstregen som der står på skummeren.
Så indstiller du din luftpumpe så den skummer lidt, men tydeligt brunt stas i koppen :)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"