TRÅD KAN LUKKES: 877 liters akvarie.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Re: 877 liters akvarie.
Ville det ikke effektmæssigt være bedre at køleren kom ud af akvarie rummet ?
Altså så du ikke skaber drivhus effekt i rummet ?
Kan du ikke stille den op på loftet eller uden for feks, så kan den hente koldere luft og derved spare energi.
Kan du ikke stille den op på loftet eller uden for feks, så kan den hente koldere luft og derved spare energi.
Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2002
Du har bestemt en pointe Brian, men som det ser ud lige PT så har jeg desværre ikke mulighed for at sætte den et andet sted end hvor den er placeret på nuværende tidspunkt. Men er gået igang med en bedre løsning, da jeg gerne vil have at den skal fødes af en pumpe som allerede køre på systemet enten fra min UV eller min retur. Så indtil jeg har fundet den optimale løsning må jeg nøjes med dette. Min umiddelbare plan er at placere den i rummet direkte nede under akvarierummet hvor vores vaske/tørre/fyr-rum er da jeg også har planer om at føre vand op til rummet denne vej så jeg kan have mig en håndvask inde i rummet og derved også nemmere med osmosevand mm.Brian skrev:Ville det ikke effektmæssigt være bedre at køleren kom ud af akvarie rummet ?
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2791 Dragør
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Dragør, Amager
jeg ved at Tommy har sin køler stående udenfor i en fiks lille kasse så den ånder frisk luft udefra og spytter den varme ud udenfor akvarierummet. Men kan ikke lige huske om du kunne gøre det ved dig?
... intet vand i stuen for tiden ...
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Der er mulighed for denne løsning også, da jeg jo har min aflukkede carport direkte udenfor vinduet. Men ved ikke helt hvordan jeg skal have løst dette problem endnu, men der skal dog snarest findes en løsning.RedSea skrev:jeg ved at Tommy har sin køler stående udenfor i en fiks lille kasse så den ånder frisk luft udefra og spytter den varme ud udenfor akvarierummet. Men kan ikke lige huske om du kunne gøre det ved dig?
Hva så Henrik, havde du nogle stumper som du skrev i en anden tråd

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Jeg har også et køle anlæg stående, men har afmonteret det. Istedet for har jeg fået en stor bordventilator. Den klarede sidste sommer at holde varmen i skak her hos os.
En ulempe er dog at der fordamper rigtigt meget vand, men det er stadig langt billigere end
at fyre 3-4 kwh ekstra af om dagen
En ulempe er dog at der fordamper rigtigt meget vand, men det er stadig langt billigere end
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
1 kwh koster vel 1.80 kr, men vand er sgu heller ikke billigt !!! Jeg fik et chock da jeg så at vi nu giver cirka 40kr i aflednings afgift pr m3 - så er det sgu lige meget at 1m3 vand i sig selv kun koster et par kroner...........
Mvh
Brian
[/center]
Brian

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Ja, og det er sgu uretfærdig, at vi også skal betale aflednings afgift, for noget som blot fordamper.Brian skrev:1 kwh koster vel 1.80 kr, men vand er sgu heller ikke billigt !!! Jeg fik et chock da jeg så at vi nu giver cirka 40kr i aflednings afgift pr m3 - så er det sgu lige meget at 1m3 vand i sig selv kun koster et par kroner...........
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Carsten jeg har allerede en stor bordventilator på akvariet, men efter den seneste opgradering er den ikke længere løsningen alene. Så den vil blive taget fra og køleren skal så have fundet den optimale placering ifh til hvad jeg har mulighed for. Jeg håber derved også at kunne få bugt med den fygtighed jeg har i rummet. Jeg har yderligere en plan om at få boret et 200mm hul i væggen hvor jeg skal have en fygtstyret ventilator.Carsten skrev:Jeg har også et køle anlæg stående, men har afmonteret det. Istedet for har jeg fået en stor bordventilator. Den klarede sidste sommer at holde varmen i skak her hos os.
Bordventilatoren klarede varmen fint sidste år, da temp. var højest lå den på 28,5 grad men nu hvor jeg allerede har overgået denne temp. tør jeg ikke bare fortsætte med bordventilatoren allene.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Mht vand så er vores forbrug ikke større end en familie med 4 personer. Vi er trods alt kun 2 herhjemme, og en lille hund
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Kontakt:
Vi har brugt 120m3 pr år de sidste 2 år(2 voksne, 2 børn, dyr, akvarie og byggeri), så det går nok også - el regningen er stadig den største 

Mvh
Brian
[/center]
Brian

- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Puha ja tak, har lige fået en extra regning på strøm ind af dørenBrian skrev:Vi har brugt 120m3 pr år de sidste 2 år(2 voksne, 2 børn, dyr, akvarie og byggeri), så det går nok også - el regningen er stadig den største

Michael jeg har et 32mm diremant bord til mursten og træ hvis du vil have boret slangerne ud af rumet. Grunden til at det helst skal være et 32mm bord er at man helst skal bruge rørbøsninger.
200mm hul til en vintilator lyder lige stort nok de plejer at være 100mm eller 110mm
Steen
200mm hul til en vintilator lyder lige stort nok de plejer at være 100mm eller 110mm
Steen
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Steen det lader til du skal en tur forbi mig snarestspdiving skrev:Michael jeg har et 32mm diremant bord til mursten og træ hvis du vil have boret slangerne ud af rumet. Grunden til at det helst skal være et 32mm bord er at man helst skal bruge rørbøsninger.
Steen

Giver du kaffen kan vi lige lægge en plan over hvad der er bedst.
Steen.
Steen.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Du skal være meget velkommen, du siger bare tilspdiving skrev:Giver du kaffen kan vi lige lægge en plan over hvad der er bedst.
Steen.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
duka har lavet en forholdsvis ny ventilator. kører med den selv er perfekt til vores hobby er meget lyd svag og så bruger den kun ca 4 watt og skifter ca 100 m3 i timen hvis jeg husker rigtig.
Mvh Thue
Mvh Thue
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Lidt nye billeder:
- Helena
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 5240 Odense NØ
- Geografisk sted: Odense NØ

Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Mange tak HelenaHelena skrev:Dejlige billeder, efter endnu en skøn forårsdag

Her inden for den nærmeste fremtid vil der ske lidt ændringer på koralesiden i akvariet, da jeg har fået solgt min Catalaphyllia jardinei samt lidt andre koraller, ydermere har jeg fået et godt tilbud på min store Acropora mm. som jeg nok vælger at sælge for at prøve noget nyt. Således har/for jeg skabt lidt plads til nye koraller som jeg gerne skulle kunne vise frem inden længe.
På fiske siden er alt som det plejer, hvis man da lige ser bort fra den ene Nemateleotris magnifica som jeg fandt på gulvet forleden dag godt udtørret. Dette er dog ikke første gang det sker da jeg for omkring et års tid siden købte 5 stk og idag er der 3 tilbage.
Men det er planen at der i næste uge gerne skulle komme en Sohal i small/medium størrelse i akvariet og derefter må fiskebestanden også ved at være på plads igen. Jeg har også fået fat i et par muslinger som dog i dag står i mit fragmentakvarie ind til jeg har fået fundet den helt rigtige plads til dem i hovedakvariet.
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Saltvand siden?: 1999
Ja,jeg ser virkelig frem til å få æren av å se dette oppsettet ditt nærmere i sømmene sammen med William.jr i sommer Lord Mike
Regner med å begynne å krabbe ned fra fjellene her i nord,rundt ett par og tyvendes Juli,så bare hold Pepsi-Maxen kald til den tid.

Regner med å begynne å krabbe ned fra fjellene her i nord,rundt ett par og tyvendes Juli,så bare hold Pepsi-Maxen kald til den tid.

-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2100 København Ø
- Geografisk sted: København Ø
Super flot som altid...
- William Jr
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8983 Gjerlev Jylland
- Geografisk sted: Randers
- Kontakt:

- Som Knut-Arne glæder jeg mig til at opleve dette smukke akvarie...

/Flemming,
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)
http://www.kirurgfisken.dk
- Har holdt akvarie siden jeg blev gammel nok til at kunne huske... Nu er det på retur. (!)

- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
ole. skrev:det ser godt ud lorden![]()
jeg tror din montipora tricolore bliver rigtigt flotgod ide!!
Takker mange gange, og ja Ole jeg tror også disse 3 Montipora'er kommer til at blive flotte når nu de er vokset lidt mere sammen, er dog bare en anelse nervøs pga den Lilla Montipora vokser ud over min bobbelkoral i en sådan grad at den snart skygger for den. Naturligvis kan jeg altid holde den nede ved knæk eller finde et andet sted til bobbelkorallen, men bobbelkorallen har ikke stået så flot før den bliv stillet på denne plads, så jeg ser tiden lidt an og bliver nød til at reagere inden Montipora vokser helt ud over.Musiker skrev:Super flot som altid...
William Jr skrev:
- Som Knut-Arne glæder jeg mig til at opleve dette smukke akvarie...
Mange tak, glæder mig også til at få hilst på jerKnut-Arne Berg skrev:Ja,jeg ser virkelig frem til å få æren av å se dette oppsettet ditt nærmere i sømmene sammen med William.jr i sommer Lord Mike![]()
Regner med å begynne å krabbe ned fra fjellene her i nord,rundt ett par og tyvendes Juli,så bare hold Pepsi-Maxen kald til den tid.![]()

Hva fanden Knut-Arne drikker du kun sodavand eller skal der også lidt pils på køl......

- MiksBiks
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8240 Risskov
- Geografisk sted: Århus
Hvor ser det bare knald hamrende godt ud
Selvom man ikke er koral mand, så bliver man sku misundelig.... På den aller fedeste måde.

Selvom man ikke er koral mand, så bliver man sku misundelig.... På den aller fedeste måde.
Mvh Michael
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 17
- Saltvand siden?: 1999
Hva fanden Knut-Arne drikker du kun sodavand eller skal der også lidt pils på køl......
[/quote]
Njaaa..
holder meg helst til det tynde ja
jere hvet.. her oppe i fjelldene er det så tynd luft,at får vi noe sterkt i koppen,så går det riktigt gale med oss
Min kone handler opp til 100 stk. 1,5 liters flasker(gærne flere
) på buggsen om gangen,og "ryger"sikkert både to og tre slike pr.dag her ja av P-Maxen
Kan sikkert ta en bajer i ny og ne,he-he,men drikker jeg to-tre halvlitere,så er det bare å finne frem "bøtten"
Men kæften har jeg jo med meg anyway da,selv i edru tilstand
Min eminemte kone drikker dog som en svamp
,så det blir vel litt slig "Gin og Jang",her hjemme,he-he..

Njaaa..

jere hvet.. her oppe i fjelldene er det så tynd luft,at får vi noe sterkt i koppen,så går det riktigt gale med oss

Min kone handler opp til 100 stk. 1,5 liters flasker(gærne flere

Kan sikkert ta en bajer i ny og ne,he-he,men drikker jeg to-tre halvlitere,så er det bare å finne frem "bøtten"

Min eminemte kone drikker dog som en svamp

- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Knut-Arne du skal få hvad du ønskerKnut-Arne Berg skrev:Hva fanden Knut-Arne drikker du kun sodavand eller skal der også lidt pils på køl......
Njaaa..holder meg helst til det tynde ja
![]()
jere hvet.. her oppe i fjelldene er det så tynd luft,at får vi noe sterkt i koppen,så går det riktigt gale med oss![]()
![]()
Min kone handler opp til 100 stk. 1,5 liters flasker(gærne flere) på buggsen om gangen,og "ryger"sikkert både to og tre slike pr.dag her ja av P-Maxen
![]()
![]()
Kan sikkert ta en bajer i ny og ne,he-he,men drikker jeg to-tre halvlitere,så er det bare å finne frem "bøtten"![]()
Min eminemte kone drikker dog som en svamp,så det blir vel litt slig "Gin og Jang",her hjemme,he-he..

Jeg har igår mandag været en tur hos De jong i Holland sammen med hr. Friis fra Klovnfisken, jeg må indrømme at dette udvalg af fisk og koraller virkelig var imponerende. Jeg fik da også købt lidt ind til akvariet, og her er listen over hvad jeg kom hjem med:
1 par Amphiprion ocellaris black
1 Acanthurus sohal
Div. Acanthastrea
1 Heliofungia
1 Scolymia
1 sten med blåog gule polypper
1 Gul Hystrix
2 Blastomussa
1 Anthelia
samt en Koral-klipper
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2008
Fuck den hystrix er flot michael!!!!
- Lord Mike
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Ja, det var også min første tanke så den måtte jeg bare se i mit akvarieKirling skrev:Fuck den hystrix er flot michael!!!!

-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 4000 Roskilde
- Saltvand siden?: 2008
Hvaa Michael, kan jeg ikke også lokke et par billeder af heliofungia'en og muslingerne ud af dig??
Man er vel nysgerrig
Man er vel nysgerrig