Tung luft igen ?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Re: Tung luft igen ?

Indlæg af Miwes »

Det er godt nok en mærkelig historie og jeg har kun en gang hørt om noget der lignede lidt, men der var ozon koblet til skummeren, synderen...det er så ikke tilfældet her, hvilket gør det meget underligt.

Nu blev jeg ikke helt klar over om i målte fugtighed i rummet og hvor meget det ligger på.

Håber i finder løsningen.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

øh,glem det
håber i finder en løsning dog
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

siqu skrev:
amddurin skrev:
siqu skrev:Det drejer sig om hvorfor det opstår , og ikke hvorfor jeg slukker den eller ej :)
- Syntes ellers osse, at det var det som jeg lige kom med et godt bud på i mit andet indlæg...
Er helt enig . Og tanken har strejfet mig omkring det snavs der bliver opløst igen kan danne nogle gasser som man bliver syg af.
- Det var det jeg mente...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

siqu skrev:
amddurin skrev:
siqu skrev:Det drejer sig om hvorfor det opstår , og ikke hvorfor jeg slukker den eller ej :)
- Syntes ellers osse, at det var det som jeg lige kom med et godt bud på i mit andet indlæg...
Er helt enig . Og tanken har strejfet mig omkring det snavs der bliver opløst igen kan danne nogle gasser som man bliver syg af.
Så skulle du være allergisk over for en bestemt type af alger eller lign., som bliver luftbårne af aerosolerne fra skummeren.
Det kan du jo sagtens være, uden at du har vidst det før.
Men at din kæreste og dine gæster skulle være ramt af samme allergi, er vel næppe sandsynligt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Indlæg af siqu »

Længe ventet billeder, skal da advare at der absolut ikke er noget spænende at se, men værsgo :)
Som i kan se akvariet er ikke sat sammen endnu, pcv mangler efter at jeg fik en forkerte mål i kugle haner så dem venter jeg på til de sidste to gennemføringer.

Billede
Billede
Billede
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Miwes skrev:Det er godt nok en mærkelig historie og jeg har kun en gang hørt om noget der lignede lidt, men der var ozon koblet til skummeren, synderen...det er så ikke tilfældet her, hvilket gør det meget underligt.

Nu blev jeg ikke helt klar over om i målte fugtighed i rummet og hvor meget det ligger på.

Håber i finder løsningen.
Vi har ikke målt luftfugtigheden. Men i princippet er den ligegyldig eftersom at alt er fint, borset fra at når skummeren som nævnt mange gange tidligere, bliver tændt efter den har været slukke/tør i et døgn eller 2.
Ellers er alt jo fint.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Hmm det eneste jeg lige kan se er at dine stikdåser sdder MEGET tæt på din skummerkop!

Måske er det her den ligger?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
TroJanRds
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
17
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af TroJanRds »

kan altså ikke se hvorfor det skulle have noget med den skummer at gøre! der er jo overhovedet ikke nogen belastning i akvariet og intet at afskumme og den er helt clean så hvor skulle der komme bakterier fra ? kunne forstå hvis den var helt snasket og fuld med slam... glem den skummer lidt og lyt hvad folk har skrevet af forslag istedet for at heletiden skrive det kun er skummeren... måske har den med det at gøre måske ikke men prøv dog at undersøge de andre ting også... UDLUKKELSES METODEN ellers træder du jo vande det samme sted..
nej gør dig selv en tjeneste og få luft fugtigheden målt den er sikkert højere end du regner med har selv affugter til at køre og den tømmer jeg 10l af ca hver 2 døgn især når der er frost udenfor.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Hvad er de hvide ting i venstre hjørne af akv.?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Hej.

Har ikke flere gæt på dit problem, men kan se på dit billede at du har lavet boblefælden fra skummer til retur omvendt.

Normalen er at man tager vandet fra bunden af skummerkammeret, hvor der er færrest bobler, og samtidig holder overfladefilmen tilbage hos skummeren.
Din model tager vandet hvor der er flest bobler og mest protein, og trykker boblerne ned i bunden af retur kammeret, og giver dig samtidig ingen mulighed for at komme af med overfladefilmen fra det kammer.
Når det vender rigtigt trækker et fald på bare et par cm overfladefilmen i returkammeret væk.

Du har også en "fælde" der holder proteinfilm tilbage ved nedløbet, i stedet for at det kan løbe frit over til returen.

Et sidespring, men siden du ikke er startet helt op endnu ville jeg lige nævne det..
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft

Indlæg af MarkBruhn »

Hej PederP.
Kan dette ikke løses ved at flytte skummer over rummet lægst til højre på billedet eller har jeg set helt forkert..? :)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Bingocaller skrev:Hmm det eneste jeg lige kan se er at dine stikdåser sdder MEGET tæt på din skummerkop!

Måske er det her den ligger?
Der er ca 20cm fra skummer koppen til stikdåserne.
TroJanRds skrev:kan altså ikke se hvorfor det skulle have noget med den skummer at gøre! der er jo overhovedet ikke nogen belastning i akvariet og intet at afskumme og den er helt clean så hvor skulle der komme bakterier fra ? kunne forstå hvis den var helt snasket og fuld med slam... glem den skummer lidt og lyt hvad folk har skrevet af forslag istedet for at heletiden skrive det kun er skummeren... måske har den med det at gøre måske ikke men prøv dog at undersøge de andre ting også... UDLUKKELSES METODEN ellers træder du jo vande det samme sted..
nej gør dig selv en tjeneste og få luft fugtigheden målt den er sikkert højere end du regner med har selv affugter til at køre og den tømmer jeg 10l af ca hver 2 døgn især når der er frost udenfor.
Jeg er stadig igang med at undersøge hvad der er self. Dog skal det siges at skummeren på nuværende tidspunkt ikke er sat til eftersom at jeg mangler nogle pvc dele som jeg ikke fik i min ordre. Men undersøgelsen er bestemt ikke gået i står. Tak.
amddurin skrev:Hvad er de hvide ting i venstre hjørne af akv.?
De vide ting er musslinge skaller jeg har limet på min overløbs væg samt lidt sand for at camouflere det der ligge bag ved eftersom jeg ikke har malet glasset .
PederP skrev:Hej.

Har ikke flere gæt på dit problem, men kan se på dit billede at du har lavet boblefælden fra skummer til retur omvendt.

Normalen er at man tager vandet fra bunden af skummerkammeret, hvor der er færrest bobler, og samtidig holder overfladefilmen tilbage hos skummeren.
Din model tager vandet hvor der er flest bobler og mest protein, og trykker boblerne ned i bunden af retur kammeret, og giver dig samtidig ingen mulighed for at komme af med overfladefilmen fra det kammer.
Når det vender rigtigt trækker et fald på bare et par cm overfladefilmen i returkammeret væk.

Du har også en "fælde" der holder proteinfilm tilbage ved nedløbet, i stedet for at det kan løbe frit over til returen.

Et sidespring, men siden du ikke er startet helt op endnu ville jeg lige nævne det..
Det har du ret i og det har jeg også overvejet at lave om på når jeg skal til at samle resten af pvc rørrene når de kommer .. Tak for tippet. :GO
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Hvad limer du dem fast med?
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

amddurin skrev:Hvad limer du dem fast med?
Akvarie silikone i hvid/gennemsigtig farve. Tvær det ud på glasset med fingerne også dryssede jeg chiklide sand på, efter det var tørt 15 min fordi det var tyndt lag, så limede jeg skallerne på med samme silikone.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

siqu skrev:
De vide ting er musslinge skaller jeg har limet på min overløbs væg samt lidt sand for at camouflere det der ligge bag ved eftersom jeg ikke har malet glasset .
PederP skrev:
Pyh ha, jeg havde også lagt mærke til de hvide tingester.
Da jeg forstørrede billedet synes jeg det så ud til, at du havde fyldt hele overløbet med sand :rolleyes:
Jeg ville ikke spørge for jeg tænkte " det er der for f..... da ikke nogen der gør".
Men det er så forklaringen.

Nu vi er ved dine billeder, har du haft vand på gulvet?
Synes der er et område der ser ud som om der er suget vand ind fra enderne af parketten.
Det kan selvfølgelig være årer, men det ser sådan ud.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

crazy seahorse skrev:
siqu skrev:
PederP skrev:
Pyh ha, jeg havde også lagt mærke til de hvide tingester.
Da jeg forstørrede billedet synes jeg det så ud til, at du havde fyldt hele overløbet med sand :rolleyes:
Jeg ville ikke spørge for jeg tænkte " det er der for f..... da ikke nogen der gør".
Men det er så forklaringen.

Nu vi er ved dine billeder, har du haft vand på gulvet?
Synes der er et område der ser ud som om der er suget vand ind fra enderne af parketten.
Det kan selvfølgelig være årer, men det ser sådan ud.

Erik
Hehe,. Det kunne godt ligne på billeder ja.
Nej der har ikke været en eneste dråbe på det nye gulv som kostede en formue at få skiftet da tidliger ejer havde 7 katte i en 67 kvm lejlighed som havde pisset det hele til, så blev der skiftet nyt gulv inden vi flyttede ind.

Billederne snyder lidt.
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft

Indlæg af MarkBruhn »

Måske det er alt det katte pis, som har givet skimmel og sygdom til jeres lejlighed. Det trænger jo ind overalt sådan noget pis...
Prøv at få en ud og mål på fugt og diverse i den lejlighed. Så bliver du sikkert overrasket.
Held og lykke med det hele. :)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
pasex
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af pasex »

du tror ikke bare du skal få samlet det hele til et færdigt akvarie setup istedet for at koble af og på og af og på og tilsætte flere ting og fjerne noget, åbne og lukke, rense og regere og flytte op på ting...? :be: det bliver en lang tråd til ingen verdens nytte hvis alle skal komme med gæt på det uden en realistisk billede af noget som helst... :W I flere tråde skriver du i af det har kørt i flere uger, og du har været igennem første algefase osv, derefter i en anden tråd har du tømt vand af og lavet et eller andet (ret mig hvis jeg tager fejl) :) men forstå det hele ret :dizzy: der må være en grund ide, du byder også på alt der har med lys, skummer osv at gøre, så det hele må da virke lidt uoverskueligt for dig når du ikke helt har en plan at følge :) jeg tror du finder ro i dit setup når du får styr på rækkefølgen, altså vand i til sidst når ALT er klar til at begynde at falde stille og roligt på plads :biggrin: så snart du starter "rigtigt" op, kan du ikke ændre en masse hele tiden, det påvirker dit system hvis det ikke får ro til at falde til og komme igang, sorry for det lange svar, men jeg syntes det var på sin plads :) :grouphug: jeg skal ikek lyde klog, jeg er selv helt grøn, men jeg kan se hver gang jeg lige skal rode lidt bare med ledninger bag sumpen osv, så kan man ikke lige lade være med at røre med et eller andet pg så faldet skummet sammen så skummeren skal bygge det op igen, ris til egen bagdel, det hele kommer af sig selv, det tar bare tid :beer:
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

pasex skrev:du tror ikke bare du skal få samlet det hele til et færdigt akvarie setup istedet for at koble af og på og af og på og tilsætte flere ting og fjerne noget, åbne og lukke, rense og regere og flytte op på ting...? :be: det bliver en lang tråd til ingen verdens nytte hvis alle skal komme med gæt på det uden en realistisk billede af noget som helst... :W I flere tråde skriver du i af det har kørt i flere uger, og du har været igennem første algefase osv, derefter i en anden tråd har du tømt vand af og lavet et eller andet (ret mig hvis jeg tager fejl) :) men forstå det hele ret :dizzy: der må være en grund ide, du byder også på alt der har med lys, skummer osv at gøre, så det hele må da virke lidt uoverskueligt for dig når du ikke helt har en plan at følge :) jeg tror du finder ro i dit setup når du får styr på rækkefølgen, altså vand i til sidst når ALT er klar til at begynde at falde stille og roligt på plads :biggrin: så snart du starter "rigtigt" op, kan du ikke ændre en masse hele tiden, det påvirker dit system hvis det ikke får ro til at falde til og komme igang, sorry for det lange svar, men jeg syntes det var på sin plads :) :grouphug: jeg skal ikek lyde klog, jeg er selv helt grøn, men jeg kan se hver gang jeg lige skal rode lidt bare med ledninger bag sumpen osv, så kan man ikke lige lade være med at røre med et eller andet pg så faldet skummet sammen så skummeren skal bygge det op igen, ris til egen bagdel, det hele kommer af sig selv, det tar bare tid :beer:
Enig med det du skriver ud over det med algefasen. Har ikke været igennem nogle fase endnu :clap:
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

MarkBruhn skrev:Måske det er alt det katte pis, som har givet skimmel og sygdom til jeres lejlighed. Det trænger jo ind overalt sådan noget pis...
Prøv at få en ud og mål på fugt og diverse i den lejlighed. Så bliver du sikkert overrasket.
Held og lykke med det hele. :)
Jeg vil få målt luftfugtig heden ja, men det har INTET med det at gøre eftersom at symptomerne kommer NÅR skummeren tændes efter den har været tør og slukket. Symptmerne kommer ca 1 time efter skummeren tændes.
Så luftfugtigheden har ikke meget med det her at gøre eftersom at når jeg slukker skummeren og lufter ud i 1-2 timer så er alt fint og normalt som i al den tid vi har boet her.

- Katte pis nægter jeg at tro , efter som at der er kommet komplet nyt gulv og 3 nye væge i, her dufter af frisk håndværk stadig efter 6 mdr.
Så det er altså KUN når skummeren bliver tændt.

Men der er kommet rigtig gode forslag på hvad det kan være, og jeg vil da få undersøgt hvad et kan være hvis jeg kan komme til bunds med det. Ellers må jeg lade det ligge for når skummeren har kørt i 5-6 timer så forsvinder alle symptomerne og den tunge luft, ergo det er SKUMMEREN der er tyven her . Det virker som om at skummeren lige skal igennem en "opstarts fase" På de 5-6 timer også er alt normalt igen.

Finder jeg ikke svare så lader jeg det ligge men det er træls og samtidig interessant for at finde ud af hvad det er der danne disse sypmtomer. Det er ikke kun mig men alle dem der har været i lejligheden den dag det skete blev dårlig ..
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Ja det nemmeste er jo så bare at lade skummeren køre konstant, men det giver jo ikke svaret på det oprindelige spørgsmål.
Elsker en god gåde - hader når den ikke løses.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Dyhr skrev:Ja det nemmeste er jo så bare at lade skummeren køre konstant, men det giver jo ikke svaret på det oprindelige spørgsmål.
Elsker en god gåde - hader når den ikke løses.
Lige mine ord. :devilish:
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Mikkel E »

siqu skrev:Ellers må jeg lade det ligge for når skummeren har kørt i 5-6 timer så forsvinder alle symptomerne og den tunge luft, ergo det er SKUMMEREN der er tyven her
Ja, men det er meget usandsynligt at det er skummeren der gør det alene.
Hvad er chancen lige for at det kun er skummeren der er årsagen, når ingen har oplevet noget lignende før?
Der er ingen i denne tråd der har sagt at det ikke var skummerens skyld, vi har bare kommet med bud på hvad den anden faktor kan være, for der er en anden faktor! :)
Sagt på en anden måde, for at finde problemet, du skal lede et andet sted i lejligheden.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Hvis du har brugt silikone der er beregnet til akvariebrug, så er den god nok...
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Mikkel, jeg vil søge og se om jeg kan finde ud af svaret. Hvis ikke må det dø i en gåde. For det er underligt ligesåsnart skummeren tændes sker det ellers er der intet ?
Phycopat
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
13
Postnummer: 7500 Holstebro
Geografisk sted: 7500 Holstebro

Indlæg af Phycopat »

Nu er det så længe siden dette er skrevet, og kan se i andre tråde at du kører dit setup videre, så en update på problemet ville da have været lækkert?
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12

Indlæg af siqu »

Jo altså, jeg fandt aldrig ud af hvad det var. MYSTISK.

Det jeg gjorde for ikke at blive udsat for denne sygdom var at tænde for skummeren altså efter den var tør og har stået ude for vand i et par dage.

Tænde for den og smuttede ud af døren fra morgen til aften mens alle vinduer var åbne. Kom hjem og der var ikke noget . Undersligt men svar fik jeg aldrig.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af ChristianJS »

Hvilken slags salt har du kommet i?
Besvar