ZEOvit-systemet til overvejelse endnu engang.
- Brian
- Æresmedlem
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 7171 Uldum
- Saltvand siden?: 2001
- Kontakt:
Hvor længe har du haft det kørende ?moby skrev:Så ikke lige at der var skrevet om mig. Jeg tager lige nogle billeder over weekenden!
Hvad ser du af ændringer ?
Hvordan er det at vedligeholde samt passe teknisk ?
INFO !!!

Mvh
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen
[/center]
Brian
[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen

- moby
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2600 Glostrup
- Saltvand siden?: 2000
- Geografisk sted: Glostrup
Jeg Satte det igang den 21 juli! Og har haft store nitrat og phophat problemer. Min phosphat lå på 0.25 og nitrat var oppe i det kristiske på 20.
Jeg har lige målt idag og er er meget positiv overrasket at phosphat er nede på 0.3 og nitrat er nede på 5. Så jeg er super begejstret indtil videre. Grunden til mine værdi problemer var fordi min dsb var gået amok samt at jeg havde en tubeworm der lå og rådnet et eller andet sted mellem nogle sten. Samt at jeg har en muræne der spiser meget.
Indtil videre har jeg fodret manuelt med 3 forskellige midler der er base i systemet Men har tænkt at tilføje den ene af dem via min doseringsmaskine. De 2 andre skal man skifte doseringen af når der er gået et par uger af hver gang man skifter ny zeolit Jeg renser systemet ved at hive op og ned med stangen 1-2 gange om dagen Men over all bruger jeg måske 4 min dagligt på alt dette og som regel når jeg skal fodre. Farverne har jeg ikke set nogen ændring på og forventer heller ikke noget før der er gået flere mrd. Det er ikke et trylle middel hvor du ser en ændring overnight. Jeg kender en del af mine korallers originale farver og de har foreks en kæmpe brun acropoa der er oprindelig var creme med blå spidser for 5 år siden da jeg fik den. En koral der har været så brun i så lang tid kan man i nogle tilfælde som pohl siger vare op til 11 mrd før du ser de rigtige farver. Men lad os se hvordan det går. jeg tror nok at jeg vil kunne se nogle ændringer om et par mrd med nogle af mine koraller! Men patience !
Jeg har lige målt idag og er er meget positiv overrasket at phosphat er nede på 0.3 og nitrat er nede på 5. Så jeg er super begejstret indtil videre. Grunden til mine værdi problemer var fordi min dsb var gået amok samt at jeg havde en tubeworm der lå og rådnet et eller andet sted mellem nogle sten. Samt at jeg har en muræne der spiser meget.
Indtil videre har jeg fodret manuelt med 3 forskellige midler der er base i systemet Men har tænkt at tilføje den ene af dem via min doseringsmaskine. De 2 andre skal man skifte doseringen af når der er gået et par uger af hver gang man skifter ny zeolit Jeg renser systemet ved at hive op og ned med stangen 1-2 gange om dagen Men over all bruger jeg måske 4 min dagligt på alt dette og som regel når jeg skal fodre. Farverne har jeg ikke set nogen ændring på og forventer heller ikke noget før der er gået flere mrd. Det er ikke et trylle middel hvor du ser en ændring overnight. Jeg kender en del af mine korallers originale farver og de har foreks en kæmpe brun acropoa der er oprindelig var creme med blå spidser for 5 år siden da jeg fik den. En koral der har været så brun i så lang tid kan man i nogle tilfælde som pohl siger vare op til 11 mrd før du ser de rigtige farver. Men lad os se hvordan det går. jeg tror nok at jeg vil kunne se nogle ændringer om et par mrd med nogle af mine koraller! Men patience !
- christiantt
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8600 Silkeborg
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Silkeborg
-
- Naso kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Solrød, 30 km til Kbh
- moby
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
he he! Var ikke obs på der var skrevet nogen om mig
Jeg lukkede mit akvarie ned for 4 uger siden så jeg kører det ikke pt. Jeg havde lange diskussioner på zeovit forum om mit problem at der ikke skete så meget og det var forventet da mit anlæg var 7 gammelt ville det tage op til et år før jeg ville se en farve ændring. Men akvariet er tømt korallerne er delvis solgt resten er i karentæneakvarie med stene. Jeg Starter op i denne uge med zeovit selvfølgelig.
Jeg lukkede mit akvarie ned for 4 uger siden så jeg kører det ikke pt. Jeg havde lange diskussioner på zeovit forum om mit problem at der ikke skete så meget og det var forventet da mit anlæg var 7 gammelt ville det tage op til et år før jeg ville se en farve ændring. Men akvariet er tømt korallerne er delvis solgt resten er i karentæneakvarie med stene. Jeg Starter op i denne uge med zeovit selvfølgelig.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- moby
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
Jeg er i fuld gang med at finde en. Jeg tænkte på en fra I aquatic men de er ikke ankommet hos forhandleren i england endnu! KZ skal jeg aldrig have endnu! Pt må jeg ryste indholdet manuelt med hånden ved at tage alt indholdet ud i en spand og røre det rundt med hånden hælde malmen ud i vandet og putte stene tilbage i filteret. Det er ikke sjovt.
- moby
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
Tjek denne link!
http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=9866
Overveje at lave den selv på min eksiterende reaktor!
http://www.zeovit.com/forums/showthread.php?t=9866
Overveje at lave den selv på min eksiterende reaktor!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
det lyder som en der står og pisser........
men er det ikke noget om at stenene ikke må udsættes for ilt....?
hvis det er akut med den reaktor har jeg en du må få,en jeg har lavet ud af eheim spandpumpe,der kan snildt være 2 liter zeolith,men den sætter sig fast engang imellem,det tror jeg de fleste manuelle gør...
hvis det er akut med den reaktor har jeg en du må få,en jeg har lavet ud af eheim spandpumpe,der kan snildt være 2 liter zeolith,men den sætter sig fast engang imellem,det tror jeg de fleste manuelle gør...
- moby
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
Hej Ole. Tak for tilbuddet.Det kan godt være jeg tager imod det. Reaktoren virker jo men det bare irretende med budpladen der er gået i stykker. Hvis jeg ikke finder en løsning inden for et par dage vender jeg tilbage.det lyder som en der står og pisser........
Mht til lit skal det kun forstås at man ikke må efterlade stene uden vand i længere periode ellers dør bakterierne på dem. Her benyttes der ikke luftbobler men en kratig pumpe der recirkulere i reaktoren! Så det er ganske smart. Det er tæt på at man kan få det hele til at kører automatisk med doseringmaskiner til de andre væsker . så er det kun zeobak man skal nøjes med at tilføje et par gange om ugen!
- moby
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 18
Forresten lige en tilføjelse jeg synes det er helt vildt fantastiske resultater indtil videre med mit zeo projekt.
0 nitrat,nitrit, phosphat. Koraller er helt vildt ude og fået nyere og dybere farver. Jeg har en enkelt acropoa som ikke har skiftet farve endnu dog har den været brun i 5 år efterhånden så mon ikke det tager et stykke tid!
0 nitrat,nitrit, phosphat. Koraller er helt vildt ude og fået nyere og dybere farver. Jeg har en enkelt acropoa som ikke har skiftet farve endnu dog har den været brun i 5 år efterhånden så mon ikke det tager et stykke tid!
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3230 Græsted
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Nordsjælland
Re: ZEOvit-systemet til overvejelse endnu engang.
jeg har overvejet at starte zoevit op i mit red sea max
men ved ikke helt hvordan jeg skal lave mit Zoevit fliter så det passer ned i filterkassen ??
Har i nogle forslag til hvordan jeg kan lave det så det kommer til at fungere

men ved ikke helt hvordan jeg skal lave mit Zoevit fliter så det passer ned i filterkassen ??
- Vedhæftede filer
-
- Filteration_pic.jpg (11.96 KiB) Vist 3261 gange
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Husk, der er også en række andre ting der hører til et "rigtigt" Zovit system (kalkreaktor, aktiv kul)..cooltaz skrev:jeg har overvejet at starte zoevit op i mit red sea max![]()
Jeg tror ikke det er muligt at have indefor et RSM.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det rigtige zeovit systemet,ihverfaldt som det først blev lavet er det der kaldes basic 4
det vil sige zeolith sten ,zeostart,bac,zeofood,hvis man skal købe alle kz produkter bliver det hurtigt overskuelig og mange af dem er også mere eller mindre detsamme,sagt på en anden måde jeg tror ikke det er mange der bruger hele smøren...
Jeg har set nogen der anvender zeolith i en spandpumpe eller i et indvendig power head,en xtern reaktor kan også hænges på siden af akvariet...det er bare vigtig flowet kan justeres da for meget kan give rtn på delikate sps og at stenene bliver rengjort hverdag for at aktivere mulm/detritus ud i systemet.
jeg vedt ikke om zeolitten kan puttes ned i et rsm filter da jeg ikke kender den type filter,men hvis skummeren sidder efter filteret skal den slukkes når du laver rengørings ritualen af stenene....
Hvis du starter op, husk nedsæt lystiden da du vil brænde dine koraller pga den optimerede lys penetreringen i det ultra klare vand og start langsomt op brug halvedelen af den dose der står på produktet som er sat som et max.
zeovit systemet er delt op i faser alt efter belastning
betragt fase 1 som introducering til zeovit metoden...
De basiske 4 bliver brugt for at reducere din næring på en balanceret måde.
når næring og "reserver" minimeres, bliver korallerne lysere af optræden samt kvantiteten af zeo doseringen bliver mindre.
når fase 2.nærmer sig ( 2 til 6 md) er næringen udmattet og korallerne farver enda mer,hvis doseringen stoppes en dag eller to begynder næringen igen at stige og koraller bliver mørkere,dette er imens "reserver" stadig er tilgængelig.
fase 3. ( 5 til 10 md) er karakteristisk for stabil næring og god farve på koraller,hvis Zeo ikke bliver doseret på mange dage,vil no3 og po4 ikke stige og farverne forbliver fast.I denne fase er den opbevarede næring udmattet og beviset på dette er den lave kvantitet af Bak/Food7/Start som bliver brugt til korallernes farve intensitet!
det vil sige zeolith sten ,zeostart,bac,zeofood,hvis man skal købe alle kz produkter bliver det hurtigt overskuelig og mange af dem er også mere eller mindre detsamme,sagt på en anden måde jeg tror ikke det er mange der bruger hele smøren...
Jeg har set nogen der anvender zeolith i en spandpumpe eller i et indvendig power head,en xtern reaktor kan også hænges på siden af akvariet...det er bare vigtig flowet kan justeres da for meget kan give rtn på delikate sps og at stenene bliver rengjort hverdag for at aktivere mulm/detritus ud i systemet.
jeg vedt ikke om zeolitten kan puttes ned i et rsm filter da jeg ikke kender den type filter,men hvis skummeren sidder efter filteret skal den slukkes når du laver rengørings ritualen af stenene....
Hvis du starter op, husk nedsæt lystiden da du vil brænde dine koraller pga den optimerede lys penetreringen i det ultra klare vand og start langsomt op brug halvedelen af den dose der står på produktet som er sat som et max.
zeovit systemet er delt op i faser alt efter belastning
betragt fase 1 som introducering til zeovit metoden...
De basiske 4 bliver brugt for at reducere din næring på en balanceret måde.
når næring og "reserver" minimeres, bliver korallerne lysere af optræden samt kvantiteten af zeo doseringen bliver mindre.
når fase 2.nærmer sig ( 2 til 6 md) er næringen udmattet og korallerne farver enda mer,hvis doseringen stoppes en dag eller to begynder næringen igen at stige og koraller bliver mørkere,dette er imens "reserver" stadig er tilgængelig.
fase 3. ( 5 til 10 md) er karakteristisk for stabil næring og god farve på koraller,hvis Zeo ikke bliver doseret på mange dage,vil no3 og po4 ikke stige og farverne forbliver fast.I denne fase er den opbevarede næring udmattet og beviset på dette er den lave kvantitet af Bak/Food7/Start som bliver brugt til korallernes farve intensitet!
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvordan kan næring udmattes?? Jeg troede at enten var den der, eller osse er den brugt
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3230 Græsted
- Geografisk sted: Nordsjælland
skummeren sider først
kan man ikke ligge zeolith sten i en filter pose og ligge posen i rum 4??
- Vedhæftede filer
-
- Filteration_pic1.jpg (10.04 KiB) Vist 3139 gange
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Hej Carsten,Zeovit proliferates specific heterotrophic bacteria(Zeolites,Bak,carbon kilder>>>Food7,Start2)involverer po4 og po3Carsten skrev:Hvordan kan næring udmattes?? Jeg troede at enten var den der, eller osse er den brugt
Disse bakterier i form af mulm forbruges som koral føde af koral dyr eller exporteres ud af systemet via skumning hvilket resulterer i tab af næring.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvad er "mulm"?ole. skrev:Hej Carsten,Zeovit proliferates specific heterotrophic bacteria(Zeolites,Bak,carbon kilder>>>Food7,Start2)involverer po4 og po3Carsten skrev:Hvordan kan næring udmattes?? Jeg troede at enten var den der, eller osse er den brugt
Disse bakterier i form af mulm forbruges som koral føde af koral dyr eller exporteres ud af systemet via skumning hvilket resulterer i tab af næring.
Set fra min vinkel er det noget vrøvl. enten er næringen till stede eller også er den ikke. Næring kan nedbrydes/forbruges så er der enten mere eller mindre af den, den kan aldrig blive træt.
Er det stadig noget du læser dig til eller noget du har nogen praktisk erfaring med?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det med mulmen er Diffus
Jeg har et års erfaring med zeovit,pt er jeg ved at sætte et nyt akvarie op pga flytning.
jeg læser alle indlæggene på zeovitforum og har gjort det i 2 år,jeg er også med i zeoteam hvilket betyder jeg for masser inside information fra moderator forum bla. hvad der kommer af nyt på div messer + gratis test af div produkter,men det er selfølgelig top secret
Jeg har et års erfaring med zeovit,pt er jeg ved at sætte et nyt akvarie op pga flytning.
jeg læser alle indlæggene på zeovitforum og har gjort det i 2 år,jeg er også med i zeoteam hvilket betyder jeg for masser inside information fra moderator forum bla. hvad der kommer af nyt på div messer + gratis test af div produkter,men det er selfølgelig top secret
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
cooltaz skrev:skummeren sider først
man kan sagtens lægge zeolitten i en pose det er flere der gør det for at reaktoren ikke skal sætte sig fast