Rsm, led og ATS

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Re: Rsm igen igen

Indlæg af Anders månsson »

jeg har de sidste par dage haft lysarmeturet af akvariet og fået det skilt ad, så jeg kunne se hvordan jeg kan få sat mine LED op derinde!
Nu tror jeg løsningen er fundet med velcro bånd og en 10x10cm papst blæser til nedkøling... Jeg vil se om jeg kan finde tid til at få taget billeder af det hele, når jeg alligevel er igang!
Det bliver godt at få LED lyset op her til varmen...
Brugeravatar
Rean
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2009
Kontakt:

Indlæg af Rean »

Husk endelig og tage rigeligt med billeder af dit LED projekt. Det lyder meget interesseant, og bliver spændende og følge :)
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jeg har fået sat mine 28 op nu, men er ikke helt tilfreds og vil ydermere tilføre 2x hvid ledbånd og 2x blå ledbånd...
Jeg har fået taget billeder, men vores kabel er væk... men billederne skal nok komme!
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 2750 Ballerup
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DanielXavier »

Billeder!!... Jeg vil se jeg vil se :T
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jeg er susper glad for mit LED lys! Jeg kommer hjem fra arbejde og temp. i akvariet ligger på 27,2!
Det jo meget men, tænk hvis det havde været med de orginale lys rør...

Er der nogen der kan svare på hvormeget varme de org. cirk. pumper udgiver?
Måske skulle jeg prøve at tage dem fra... Jeg har bare ikke lige nogen pumper i reserve og den ene pumpe der er tilbage i akvariet holder gang i "filter rummet" bagi.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 2750 Ballerup
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DanielXavier »

Anders månsson skrev:jeg er susper glad for mit LED lys! Jeg kommer hjem fra arbejde og temp. i akvariet ligger på 27,2!
Det jo meget men, tænk hvis det havde været med de orginale lys rør...

Er der nogen der kan svare på hvormeget varme de org. cirk. pumper udgiver?
Måske skulle jeg prøve at tage dem fra... Jeg har bare ikke lige nogen pumper i reserve og den ene pumpe der er tilbage i akvariet holder gang i "filter rummet" bagi.

Jeg er satme også glad for mit LED.. jeg holder ca. 25.5 til 26.5 gr lige nu.. DEJLIGT!
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jeg har nogle kamera probs. da vi har mistet kablet til at overføre billederne, og min billige bærbare ikke har en slot til kort, men snart kommer der lidt billeder...

Sidste Weekend havde vi gæster og de havde en lille seks stribet gylte med som værtinde gave. det siger man jo ikke nej til... Den har måske, måske ikke taget lidt af mine "kære" planariaer... Jeg tager og suger dem, når jeg alligevel skifter vand ca hver weekend!
Det er nu en livlig sjov fisk, som specielt børnene elsker! :GO

Jeg har nu kørt VSV nogle uger (fra d. 20 juni) og er oppe på 0,8ml hver dag, Det virker indtil videre... pt har jeg én af de org. cirk pumper rettet mod vandspejlet, jeg er hele tiden lidt nervøs for iltningen i akvariet. da det ligesom er den eneste iltning der er, så OBS OBS OBS :beer:
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jeg sidder hjemme og familien er taget på stranden for jeg skulle i haven... yeah right :y Det ville være sygt at bevæge sig derud lige nu. Jeg ville blive forvandlet til støv 8)

Jeg kom lige i tanke om, at jeg har fjenet overløbs kassen, da jeg installerede spandpumpen med overløb i bagved i akvariet... Jeg syntes, den fyldte alt formeget i det i forvejen lille bitte rsm... så pt er der kun den ene cirk. pumpe af det orginale grej tilbage :beer:
alt andet er sat i garagen.

Foreløbige justeringer:
-lys er blevet til lavet til LED (28x3W dioder) og der kommer yderligere 2x½m. hvide og 2x½m. blå ledbånd op.
-cirkulation er blevet til en Vortech 10+spandpume(800 L/t)som har indløb bagved i akvariet og udløb, der hvor den ene org. cirk. pumpe sad+ den sidste org. cirk pumpe (kan ikke huske hvad den har af L/t).
-ikke noget varmelegeme (skal have købt et til vinter).
-afmonteret overløb indvendtigt i akvariet og monteret "overløb" på spandpumpen.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Anders månsson skrev:jeg sidder hjemme og familien er taget på stranden for jeg skulle i haven... yeah right :y Det ville være sygt at bevæge sig derud lige nu. Jeg ville blive forvandlet til støv 8)

Jeg kom lige i tanke om, at jeg har fjenet overløbs kassen, da jeg installerede spandpumpen med overløb i bagved i akvariet... Jeg syntes, den fyldte alt formeget i det i forvejen lille bitte rsm... så pt er der kun den ene cirk. pumpe af det orginale grej tilbage :beer:
alt andet er sat i garagen.

Foreløbige justeringer:
-lys er blevet til lavet til LED (28x3W dioder) og der kommer yderligere 2x½m. hvide og 2x½m. blå ledbånd op.
-cirkulation er blevet til en Vortech 10+spandpume(800 L/t)som har indløb bagved i akvariet og udløb, der hvor den ene org. cirk. pumpe sad+ den sidste org. cirk pumpe (kan ikke huske hvad den har af L/t).
-ikke noget varmelegeme (skal have købt et til vinter).
-afmonteret overløb indvendtigt i akvariet og monteret "overløb" på spandpumpen.
Hvad med nogle billeder af alle der disse modifiseringer. Det kan være andre med RSM, kunne få lidt inspiration :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

her sidder jeg og har skilt armeturet fra hinanden... Det er meget simpelt, hvis man vender det rundt, så er der seks plastik låg, man lige presser fra med en skruetrækker og derunder gemmer sig skuerne til at kunne skille top og bund i armeturet. Min tanke var at jeg ville gemme det org. nat lys, Men jeg blev lidt presset på tiden fra familien og tog alt det org. "kram" ud...

10x10pabst blæser, Køle plade med alle dioderne samt optikker er blevet monteret med velcrobånd, så det er nemt at afmontere, når og hvis det engang bliver aktuelt.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

manglede jo billedet :beer:
Vedhæftede filer
IMG_0157.JPG
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

så blev det hele sat sammen igen... jeg var ellers lige ved at miste overblikket da jeg skulle finde ud af at sætte det sammen :K

JEg har ikke boret huller i toppen så luften kunne komme ud den vej. jeghåber lidt at det er nok med de orginale udluftnings huller i siden på armeturet, nu må vi se om det hele brænder af i løbet af nogle dage :crybaby:
Vedhæftede filer
IMG_0156.JPG
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

sådan ser det så ud med de 20 hvide og 8 blå didoer tændt :wink: Jeg er som jeg har skrevet ikke helt tilfreds og der kommer yderligere nogle ledbånd op for at der ikke skal være skygge fortil og bagved i akvariet :beer:

Stensætningen er også et kommende projekt... Jeg smed bare dem i efter bedste evner, da vi landede akvariet i odense d. 2. maj og det hele skulle i med det sammen... ikke med min gode vilje, men man må jo gøre som man har tid til :be:
min plan er at bore huller til lidt pvc så man kan stable stenene lidt mere "tyngdelov-ophævende" :beer:
Vedhæftede filer
IMG_0162.JPG
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

nu er jeg oppe på 0,9ml vsv.
min sarcophyton elegans er ved at rette sig op... Det er godt nok fornemt som det virker den vsv tilsætning. opskriften er fra wiki´en.
Jeg overvejer at anskaffe mig en doseringspumpe, for som det funker, så tror jeg ikke det er noget jeg slipper igen...
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Har du set muligheden for at sætte en Aquabeam 12w LED strip op inde i din foderlåge? Det ser temmeligt let ud og vil nok give dig en del ekstra...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Jeg har nogle ledbånd liggende allerede, jeg skal bare lige finde tid til at lodde tingene sammen... det er IKKE aquabeam, men dog stænk tætte!
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

så er der lidt billeder af livet i dette rsm... det er ved at rette sig op!
Vedhæftede filer
IMG_0397.JPG
IMG_0394.JPG
IMG_0396.JPG
IMG_0395.JPG
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Det første billede er for at vise overløbs kammen jeg har taget af og vandstanden justeres af overløbet der er sat på indsugningen af spandpumpen. Udgangen af spandpumpen er først igennem hullet hvor den ene org. cirk. pumpe sad...

udver billedernes utrolig ringe stadard (my bad) så kan jeg se det hele er ved at rette sig op påny og få farve...

Vsv er nu på 1ml om dagen!

JEG TROR SGU MIN SEKSSTRIBEDE GYLTE ER RØGET OM BAGI PÅ EN ELLER ANDEN MÅDE... DEN ER LIGE BLEVET SPAYET UD I AKVARIET IGENNEM CIRK PUMPEN!!!! DER VAR SKÆL OVERALT!!!
:crybaby:
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

ja det var så enden på min lille gylte, jeg undervurderet dens evne til at klemme sig igennem risten om bagtil...

JEg skiftede hurtigt 10L. jeg heldigvis havde stående da jeg alligevel skulle skifte lidt vand idag! Det varede ikke længe før alt krible krable var ude lige fra børste orme til alle de små og store søstjerner og erimit krebs!
De var OVERALT!
Jeg så kort tid efter jeg havde skiftet vand hovedet alene komme drivende over bunden på akvariet, efterfulgt af en hær af krible krablere. Da skulle jeg have haft kameraet fremme, men det er nok ikke lige det jeg kunne tænke på i den situation....

Jeg syntes ellers gylten havde gjort et godt indhug i mine irriterende røde planariaer, så nu er det tilbage til aat suge dem ud ved vandskift....

Den vil blive savnet :beer:
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Re: Rsm igen igen og led samt vsv

dammit bare nu kun få dage efter min seksstribede gylte blev spayet ud i akvariet. kan jeg se at de "kære" røde planariaer er blusset op i antal igen...
Jeg må nok se mig om efter en ny gylte og få lukket gitteret bagtil ordenligt af!
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Halløjsa,

Begge gange hvor jeg har haft planarier har en sekstribet gylte tabet dem alle, og de er ikke kommet igen.

Mvh, Jakob
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Smider du ikke lige nogen billeder op af hele dit setup efterhånden samt hvordan det kører sammen :) ? Kunne ´jo godt bruge lidt inspiration til mulige projekter :)

Hvis du også kunne tage lidt af dine kære planarier ville det være smukt! Jeg er sgu lidt i tvivl om jeg er den heldige ejer af dem også :) - så et sammenligningsbilled éller to ville være dollar!

Har selv et seksnæbet snogben (6 stribet gylte - omdøbt af en kammerat da han hørte forkert første gang) - og måske kan jeg se et lille fald i mine røde små plamage skiver - men er ikke helt sikker på hvordan de ser ud :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

tjo men lige nu er konen afsted nogle dage med kameraet! hun og børnene kommer først hjem på fredag og det jo godt nok "ærgeligt"
mine røde planariaer er ca 2-3mm og aflange med en v- eller flad formet ende og en rund ende, hvad der er rumpe og hoved er op til den enkelte...

Det er ellers et godt navn "seksnæbet snogben"! Min der røg i pumpen har da kunneholde dem nede, men nu hvor den er blevet "blendet", kan jeg klart se at den mangler i setuppet.

Jeg vil tage nogele billeder en aften (jeg kan se de andre forrig billeder har meget genskær på), så I kan se hvordan jeg har mishanldet RED SEA´s produktet...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Det ser vi frem tíl :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

JEg var igår ude hos saltvandfyn og anskaffe mig en gæv lille seks stribet gylte! Håber den er sulten for der er masser af råde planarier. Jeg har fået lukket risten bagtil af med noget sort filtersvamp, så nu skulle den ikke blive udsat for samme ydmygende oplevelse som den første gylte.
Tænk at ende sine dage som en smoothie :dizzy:

Nu går jeg på ferie efter imorgens, så hvis må vi se om jeg får tid til at se til akvariet eller om den står på have projekt de næste tre uger!
Men jeg villle nu gerne have boret og stablet stenene i akvariet samt loddet og monteret ledbåndene..
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Hvad ville der ske hvis du droppede VSV? Jeg tænker - er det noget man skal gøre "resten af livet" eller kan det køres som en kur over x antal tid?
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

jeg gør det for at nedbringe den no3 som min spandpumpe udskiller... så jeg vil ikke kører uden, for så tror jeg at der skal skiftes vand en god omgang mere end jeg gør nu... hvilket allerede er en del!
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

en lille update...
jeg kører stadig uden skummmer men med spandpumpe der tager overfladevandet. VSV er oppe på 1,1ml og har ligget der ca tre uger...
Akvariet står smukt og alt spirer frem, som det sidste har røde kalk alger også begyndt at finde vejen frem på stenene...
Nu må jeg for taget mig sammen og få taget nogle billeder!

JEg har by te way stadig planarier, men håber de vil forsvinde af sig selv. De kan jo ikke leve af ingenting!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Anders månsson skrev: JEg har by te way stadig planarier, men håber de vil forsvinde af sig selv. De kan jo ikke leve af ingenting!
Det tror jeg at de kan. Det ser ud til at de kun optræder de steder hvor der er lys, det må betyde at de får næring på en eller anden måde fra lyset.
Brugeravatar
trine...
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 3630 Jægerspris
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af trine... »

planarier er afhængige af lyset, mener at de har/lever i symbiose med zooxanthellae, ligesom visse koraller, det er også den måde de tager livet af koraller på... dvs afskærer dem fra at kunne få næring fra sombiosealgen Zooxanthellae, så jeg antager at det er grunden til deres "prægtige" orange farve, der er iøvrigt flere andre af revets beboere der ligeledes har Zooxanthellae såsom flere snegle arter med videre!
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"