Seniorrrefers reef - 2024

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Re: Seniorrrefers reef - 2024

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Opdatering af Barium faldet. Årsagen er fundet, og heldigvis på den gode måde. Kalkvand optager ikke barium, men mere flour. Årsagen er noget så godt, som kraftig vækst igen, har oplevet det før, da jeg skiftede reaktor for at følge forbruget.
Dramaet er over :K
Det passer også med jeg dosere det 5 ml flour og 1ml jern dagligt, samt ændret mængden af af flow gennem reaktoren. Så som Andre Mueller sagde. Dose it up😊
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Det er ved at være nogen tid siden en status opdatering omkring mit lille rev.

Generelt går det godt. Har lidt boblealger og KH optaget er stigende.

Men når det så er sagt, er jeg kommet i problemer med evt en flour forgiftning. Dette har ramt Tenius arterne i mit akvarie, men kun nogle fragmenter indtil nu, men ser tegn på noget ikke er som det skal være. ICP var som sådan normal, og var endelig kommet over 1 i F-Flour og havde gået fra 0,7 til 1 på en måned, med 5ml dagligt. Min strontium var også kommet op på buffer kapacitet på 10.

Lidt billeder af skader og de mørke områder på min Tenius.
1
1
2
2
3
3
Som i kan se er det kun nogle steder, så alle forslag er velkomne ❤️

Her er basen som gror fra den ene koloni
WD base
WD base
Skade på min Backup Homewrecker 😱
Backup damage
Backup damage
Ugens tal
Weekly
Weekly
Så som noget nyt prøver jeg at lave nogle få MS test fra Oceamo og deres dosering efter mail samtaler med ham.
Oceamo
Oceamo
I må endelig kommentere.

Her nogle screendump til loggen:
A
A
B
B
C
C
D
D
E
E
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Indlæg af Jan Lauridsen »

@Seniorreefer hvordan udleder du det potentielt er et flour problem! Det er ikke tydeligt for mig. Ærgerligt og stressende forståes! Grænsen er 1,6 for flour og dine ændringer virker kontrolleret. Har der været andre ændringer i perioden der kan spille ind. Du sidder jo ikke på hænderne ;)
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har altid været forsigtig med Flour. Har kun tilsat det efter en icp har vist, at det manglede. Jeg gjorde det efter de anbefalinger som Andre Mueller kom med, "lad være med at tilsætte Flour i blinde, men kun efter en icp test viser at det mangler. Od af Flour kan være skadeligt og måske dødeligt for korallerne".
Jeg blev også en anelse overrasket da jeg læste - og vi vist talte om det, at du tilsatte de 5ml dgl.

Jeg har selv været irriteret over, at jeg regelmæssigt skulle tilsætte endog ret store mængder Flour. Derfor har jeg også været fristet til at tilsætte lidt løbende. Det der i første omgang holdt mig tilbage var, at det ikke var hver gang jeg fik en icp test retur jeg skulle tilsætte. Så optaget sker løbende, men ikke så konsistent så jeg kan regne med et vist/fast optag.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jan Lauridsen skrev: lør 17. aug 2024 09:43 @Seniorreefer hvordan udleder du det potentielt er et flour problem! Det er ikke tydeligt for mig. Ærgerligt og stressende forståes! Grænsen er 1,6 for flour og dine ændringer virker kontrolleret. Har der været andre ændringer i perioden der kan spille ind. Du sidder jo ikke på hænderne ;)
Årsagen til jeg tror det er det, er et opslag som andre Mueller har slettet jeg nåede at læse. Fik ikke skærmdump af det. Der faktisk 2 årsager efter gennemgang af data. Flour og Barrium.

Desuden oplevede jeg efter sidste icp mit flour var kommet op til kun 0,7 (anbefaling 1,5) og det var med 5 ml dagligt som anbefalet af Andre Mueller, jeg skulle acceptere tanken sugede så meget. Jeg stoppede i en periode og korallen kom tilbage med farven på den mindste af mine kolonier. Den eneste som var ramt. Så lav Barium og høj flour virker til at være årsagen som en anden skrev.
crazy seahorse skrev: lør 17. aug 2024 10:10 Jeg har altid været forsigtig med Flour. Har kun tilsat det efter en icp har vist, at det manglede. Jeg gjorde det efter de anbefalinger som Andre Mueller kom med, "lad være med at tilsætte Flour i blinde, men kun efter en icp test viser at det mangler. Od af Flour kan være skadeligt og måske dødeligt for korallerne".
Jeg blev også en anelse overrasket da jeg læste - og vi vist talte om det, at du tilsatte de 5ml dgl.

Jeg har selv været irriteret over, at jeg regelmæssigt skulle tilsætte endog ret store mængder Flour. Derfor har jeg også været fristet til at tilsætte lidt løbende. Det der i første omgang holdt mig tilbage var, at det ikke var hver gang jeg fik en icp test retur jeg skulle tilsætte. Så optaget sker løbende, men ikke så konsistent så jeg kan regne med et vist/fast optag.
Også normalt det som jeg gjorde, men som anbefalet dosering for at være over 1.0 :crybaby: så nu har jeg lært at lytte til mine egne observationer og erfaringer :heart:
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Dagen stod nu på vandskift. Skulle have gjort det igår, men 2 hyggelige reefer var forbi og så gik der alt for meget nørderi i det, så nåede det ikke.

Jeg har så opdaget jeg skal have en ny kalkmixer,da den ikke kan omrøre mere så hvis der er en som har en til salg, Deltec eller Octo giv mig et kald/sms/PB 25256592

Nyt tiltag indtil jeg får styr på kemien igen 😜 vandskift 10-15% ugen. Sender ny icp om 14 dage så må jeg se. Indtil videre står doseringen kun af Tropic Marin A- og K+ , samt jern og jod. Har haft gode erfaringer med kun at anvende sporelemeter fra dem. Så de må snart igang med det salg😋

Bliver lidt spændende om jeg kan se en forskel.
After water change
After water change

Kalkmixer :BA
Error lime Water Mix
Error lime Water Mix
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Dagens billede.
IMG_3981.jpeg
Efter stop af alt dosering og vandskifte , begynder korallerne at se glade ud igen. Ikke mere leg med kemien 🫣
IMG_3982.jpeg
IMG_3983.jpeg
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Endnu et vandskifte blev udført. Jeg ser ikke mere stn og endnu en fortæller i Moonshiner gruppen, om han har stn/rtn i hans balje. Det er lidt bekymrende efterhånden.

Jeg skifter nu hver uge som tidligere skrevet 10-15% vand og kun meget få sporstoffer, indtil ICP sendes om 8 dage.

Dages tal.
IMG_1608.jpeg
Acropora lokani Banana kolonien, blev også knækket af. Den var blevet for stor og tæt. Sad dælme virkelig fast, så har lavet lidt fragmenter af den nu.
IMG_3970.jpeg
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Seniorreefer skrev: fre 23. aug 2024 15:48 Log:

Endnu et vandskifte blev udført. Jeg ser ikke mere stn og endnu en fortæller i Moonshiner gruppen, om han har stn/rtn i hans balje. Det er lidt bekymrende efterhånden.

Jeg skifter nu hver uge som tidligere skrevet 10-15% vand og kun meget få sporstoffer, indtil ICP sendes om 8 dage.

Dages tal.

IMG_1608.jpeg

Acropora lokani Banana kolonien, blev også knækket af. Den var blevet for stor og tæt. Sad dælme virkelig fast, så har lavet lidt fragmenter af den nu.

IMG_3970.jpeg
Tænker du er de værdier MR Muller har angivet er forhøje eller?
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Lige et indspark herfra.

Jeg har jo, for snart længe siden, rodet lidt m dråbe tilsætning og reefers moonshine metoden.

Jeg mener at kunne huske at mange af dem der køre det, inklusiv André ham selv, køre med pænt høje næringsværdier……. Måske kan metoden drille hvis vi køre “Dansker værdier” = ret lave værdier, samtidigt med MEGET høje værdier af alle mulige mikro sporstoffer….? Bare en tanke 😎
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

charlie saltvand skrev: fre 23. aug 2024 18:03 Lige et indspark herfra.

Jeg har jo, for snart længe siden, rodet lidt m dråbe tilsætning og reefers moonshine metoden.

Jeg mener at kunne huske at mange af dem der køre det, inklusiv André ham selv, køre med pænt høje næringsværdier……. Måske kan metoden drille hvis vi køre “Dansker værdier” = ret lave værdier, samtidigt med MEGET høje værdier af alle mulige mikro sporstoffer….? Bare en tanke 😎
Det er bestemt ikke nogen utænkelig tanke. Synes det er lidt bekymrende flere begynder at skrive de har stn/rtn med brug af Moonshiner metoden. Især at MR. Mueller ikke sætter ind for det med begrundelse eller løsnings forslag. Den sidste jeg læste om havde kørt med Moonshiner i et år.
Jeg har stor respekt for hans viden, men måske er det bare ikke alle som kan køre det.
En del af deres MS test viser nogle lave værdier, uden at være helt hen i vejret, men slet ikke noget som skulle give stn.
Jeg tror, som jeg talte med SPS gruppen om, at Moonshiner kører deres værdier på samme måde som triton. På grænsen, for at få farverne frem. Et knivsæg af værdierne, og derfor han også kun vil have MS testen.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Ny test efter vandskift. Efter telefon samtale med et par andre reefers, besluttede jeg mig for, at teste det nattelige forbrug af dKH, uden nogen form for dosering. Da min reaktor ikke som sådan kan skrue ned for doserings mængder, men baseret på fuld daglig forbrug, vil den komme til at give store udsving i lysperioden vs mørkeperioden.

Se. Testresultat:
Results from the test
Results from the test
Som kan ses er forbruget i mørkeperioden 0,44 dKH

Ellers dagens tal efter skift af vand og medier. Koraller ser meget gladere ud med fremtoning af mørke sider som endelig begynder at få de normale farver igen. Kun jern og jod doseres, samt A- og K+ . Ugentlig 10-15% vandskift
2 weekly test
2 weekly test
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg kører også på den simple måde.
Min kalkreaktor leverer det den skal 24/7. Måske der er et fald i forbruget om natten, men det er der sikkert også på revet i naturen.
Virker ikke til at mine koraller generes af det.
Tilsætter kun A- og K+, jod og så strontium.
Ud over det, tilsætter jeg No3, da den ellers går i 0.
Regner med at genoptage mine faste ugentlige vandskift i denne uge. Det virker godt for mig.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Foto log:

Lidt aftens billeder
IMG_3991.jpeg
IMG_3990.jpeg
IMG_3989.jpeg
IMG_3988.jpeg
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Picture log2

IMG_3992.jpeg
IMG_3993.jpeg
IMG_3994.jpeg
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Seniorreefer skrev: tirs 27. aug 2024 18:40 Foto log:

Lidt aftens billeder

IMG_3991.jpegIMG_3990.jpegIMG_3989.jpegIMG_3988.jpeg
Hvad er den grimme gule for en?
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jan Lauridsen skrev: tirs 27. aug 2024 19:01

Lidt aftens billeder

Den grimme gule orange Gold hedder Lithophyllon “WWC C3PO”
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Seniorreefer skrev: tirs 27. aug 2024 19:06
Jan Lauridsen skrev: tirs 27. aug 2024 19:01

Lidt aftens billeder

Den grimme gule orange Gold hedder Lithophyllon “WWC C3PO”
Ud over farven har den også en speciel tekstur - herligt når man får de nærbilleder.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg nyder virkelig også nærbilleder og se hvor korallen former sig
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Vandskift 10% og den ugentlig test af vandet

Korallerne ser bedre og bedre ud, og har i dag lavet en par måling. Væksten er virkelig taget til

Dagens tal
Weekly test
Weekly test
Som skrevet har jeg i dag taget en måling på par.

Mit par ligger i top området omkring 4-500 par
Midten omkring 280- 350

Bunden fra 80-90 til 250 hvor der ikke bliver skygget.

Se billede.
Par Reading
Par Reading
Som det sidste sender jeg icp til 2 virksomheder på mandag. Fauna Marin Total ICP OES og Oceamo ICP MS.
Årsagen er jeg vil se om det kan betale sig at købe den dyre ift den lidt billigere og kun sende hver 2 måned.

ICP:
ICP controls
ICP controls
Sidst men ikke mindst masser af vækstspidser 🥰

Grow01
Grow01
Grow02
Grow02
Grow03
Grow03
God weekend til jer derude😊
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jeg synes min pH sensor har kørt lidt mærkeligt den sidste uge..

Tror efterhånden den er gået til. Fra 10/2022. 😱
APEX log
APEX log
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log:

Har set for første gang min harlekin reje spise resterne af en musling.
IMG_3998.jpeg
IMG_3999.jpeg
IMG_4001.jpeg
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log: State of the reef

Månedlig test og afsendelse af ICP test. Som noget nyt har FM lavet et nyt tiltag, hvor der kan tilkøbes en DOC værdi til sin ICP test :GO . Skal jeg selvfølgelig også have :wink:
Love this
Love this
Her er den manuelle test lavet med Hanna og salifert hobby test:
Monthly test
Monthly test
Denne måned som tidligere beskrevet, er der også sendt en Oceamo MS test, for at samligne værdierne ift metoden med dosering af sporstoffer. Pt doseres kun FM Organic og Tropic Marin A- og K+ samt jern og jod.

Det er lidt lærerig med dette skema omkring forskellen mellem MS og OES testen, især med det problemer jeg har set efter Moonshiner dosering med OES
ms vs OES
ms vs OES
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Spændende at se på deres resultater og forslag. Jeg forstod på Akil fra MR de bruger andre setpoints og dermed kan komme med andre forslag til korrigerende dosering. Tilkøbte du SAK254 til eksisterende ICP Total eller købte du en ny? Jeg har to tests liggende jeg gerne vil tilkøbe SAK254 til.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Jan Lauridsen skrev: man 2. sep 2024 11:28 Spændende at se på deres resultater og forslag. Jeg forstod på Akil fra MR de bruger andre setpoints og dermed kan komme med andre forslag til korrigerende dosering. Tilkøbte du SAK254 til eksisterende ICP Total eller købte du en ny? Jeg har to tests liggende jeg gerne vil tilkøbe SAK254 til.
Ja du tilkøber den når du opretter ny test. Så får du et link hvor du kan bestille SAK254 testen. Du skal pt. Så betale €5 for opgraderingen.
Husk den kun er vejledende , en Tritron N-DOC er den rigtige metode og giver et meget større overblik over DOC værdien i sit akvarie
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Dagens billede:
IMG_4006.jpeg
IMG_4007.jpeg
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Log: Lidt flere koraller som skal trimmes inden for kort tid nu.

Lidt billeder af kolonierne som skal trimmes og lidt for øjende. Hvor jeg bare synes acropora er nogle af de flotteste koraller som findes❤️
IMG_4008.jpeg
IMG_4009.jpeg
IMG_4010.jpeg
IMG_4011.jpeg
IMG_4012.jpeg
IMG_4013.jpeg
IMG_4014.jpeg
IMG_4015.jpeg
IMG_4016.jpeg
IMG_4017.jpeg
IMG_4018.jpeg
Sig til hvis nogle er interesseret i levering til køb hos tropeland eller Decocean :GO
nielsk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

De er godtnok smukke, sikke farver.
SPS : Stability provides succes
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
3
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Tusind tak @nielsk

Log: Jeg forstår nu hvorfor Mr. Mueller slettede oplægget, med påstanden om forhøjet flour og Barium. Jeg tog hvis en alt for hurtig en konklusion her :^o

Kæmpe undskyldning herfra :heart:

Den længe ønsket mail med min ICP-MS test kom og ser som sådan pænt ud.
Jeg må indrømme jeg er lidt bekymret, grundet Zink er mega høj, hvor en evt. forgiftning kunne ligge.
Jeg håber lidt på @Suroma Vores Fauna Marin expert :clap: , @SamuelChristensen , @Tropic Marin Vores Tropic Marin expert , :clap: måske kunne sige noget om det.

Jeg lavede en korrektion på Vanadium, da FM testen kom retur sidste måned med 0 mg/l

Billede color-relevant micronutrients:
color-relevant micronutrients
color-relevant micronutrients
Her er Juli>August Dosering
Elementals V: 7.2 ml over at least 3 days 2.4 ml per day
Elementals Ni: 3.1 ml over at least 1 day 3.1 ml per day
Elementals Cu: 24 ml over at least 2 days 12 ml per day (Jeg dosere ALDRIG cobber, kun gennem Tropic Marin K+ Element)
Elementals Fe: 1.9 ml over at least 2 days 1 ml per day (Dosere dagligt 1 ml)
Elementals Cr: 14.2 ml over at least 3 days 4.7 ml per day
Elementals Ba: 75.6 ml over at least 2 days 37.8 ml per day
Elementals Se: 38.4 ml over at least 4 days 9.6 ml per day (Doseres kun når kalkalgerne bliver hvidlige)
Her er resultatet fra Oceamo ICP-MS testen, for dem som ønsker det. Fauna Marin testen kommer nok først på mandag, da de ikke tester i weekenden.

Så flour og Strontium er i gang med at dosere igen, da begge ligger i den lave ende.

Bemærk ICP-OES kan ikke vise forureninger, så er lidt overrasket der er lidt. (Har altid været n.n)
EDIT: Glemte at indsætte Christoph anbefalinger
Interpretation
Dear Carsten!
Strontium is low: Strontium is incorporated into the coral skeleton the same way calcium is (so there is
a regular demand). If calcium (without strontium) is supplemented, strontium levels are expected to
fall. I do recommend dosing strontium back into the optimum concentration range, followed by
regular dosing. Otherwise macroelements are close to the optimum.
Barium is below the natural concentration. This element is incorporated into the coral skeleton the
same way calcium and strontium is: we recommend keeping barium at natural seawater levels.

Zinc is elevated. The measured concentration is unlikely to be acutely harmful, but can point towards
a corrosion issue in your tank: We recommend checking all equipment (including magnets, pumps,
etc) for signs of corrosion.

Also cobalt is elevated, which can cause issues with coral. If you are dosing cobald, the dosed amount
should be sharply reduced. Otherwise corrosion can be a source.
Vanadium and selenium are below the recommended level. Since both are considered essential
ultratrace-elements increased daily dosing is recommended, for example using Oceamo Custom
Elements.
In case of questions, i am happy to help! Best regards, Christoph
Oceamo ICP-MS:
MS222832.pdf
Senior Reefers ICP-MS test
(142.03 KiB) Downloadet 23 gange
Fauna Marin ICP-OES:
OESvsMS.pdf
ICP-OES
(501.88 KiB) Downloadet 19 gange
Senest rettet af Seniorreefer man 9. sep 2024 11:07, rettet i alt 1 gang.
SamuelChristensen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
8
Postnummer: 8600 Silkeborg

Indlæg af SamuelChristensen »

Din zink er ikke høj. De videnskabelige tests af zinks effekt på koraller, testede koncentrationer på 2 til 5000 ug/l. Fra 10 ug/l og fremad så man en effekt på fertilitet og først ved 500 ug/l en markant effekt. Ikke necrosis eller vækst. Så jeg tror du skal kigge andetsteds.

min kilde: https://www.sciencedirect.com/science/a ... via%3Dihub
Tropic Marins danske repræsentant.
Låst

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"