Godt tilbud på razor
- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Birk(Herning)
Re: Godt tilbud på razor
Hehe næ dog ikke men dyre en Ai 52 HD og har or god er den der er ikke nogle der har den
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Det har du selvfølgelig en pointe i. Jeg syntes bare også jeg oplevede at korallerne voksede hen imod lys punktet da jeg i sin tid havde hqi... det samme har jeg ikke oplevet under mine mitras eller da jeg havde t5 kun...Schwensen skrev:Jeg er overhovedet ikke uenig i at lyset er kraftigere i midten. Jeg er heller ikke uenig i, at spredningen ud over et areal med led kan være/er lige så god som på hqi. Forskellen er bare vinklen på lyset, hvor led-lys kun kommer fra ét punkt, der giver hqi'en mulighed for reflektioner, og dermed lys fra forskellige vinkler.StarF skrev:Hqi er stadig punkt belysning, selv om man med gode reflector kan opnå god spredning, så er der stadig mere lys midt på punktet hvor det er pæren der lyser.Schwensen skrev:Lige præcis mitras har jo også flere outputenheder/clusters, hvorfor de for mig er at foretrække.StarF skrev:Jeg oplever ikke de store skygge problemer med mine Mitras enheder. Det er klart der nok er mindre skygge med t5 lys, men kontra en hqi, så kan jeg ikke se hvorfor der skulle være mere skygge med mine Mitras, da den altså virkelig spreder lyset godt ud.Schwensen skrev:Jeg var også ret glad for mine mitras lamper dengang jeg havde dem på mit 546 liters akvarium.
Når nu vi har taget hul på denne debat, er der så nogen, som reelt oplever skyppeproblematikken med led lys? Giver det skygge i SPS-korallerne, som giver dem hvide område med større risiko for stn?
Eventuelt nogen som har skiftet fra led til hqi/t5/kombi, som oplever bedre farver og vækst ?
Skygge problemer afhænger jo også af hvordan man placere ting. osv.
Hqi sender lys for en langt større "overflade" og ned i baljen. Hvis du var en koral og kiggede op i lampen, så ville du se selve pæren og alle reflektionerne i reflektoren, fordi pæren sender lys i alle retninger, som sendes retur i akvariet ved hjælp af reflektoren. Dette giver lys ned i akvariet fra mange forskellige vinkler. Led sender kun nedad, og der kommer derfor kun lys fra ét punkt, som dermed danner mere skygge.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
Fedt
det var lige sådanne erfaringer jeg søgte. Jeg ender nok med en LED lampe over det kommende, men jeg synes debatten omkring led er interessant. Kan se på de udenlandske fora, at diskussionen omkring singlepoint belysning og dens virkning kører for fuld styrke.

- dyne
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 7400 Herning
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Birk(Herning)
Orphek kunne jo også være et bud på en lampe der ikke er single point
180x70x65
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
2xgyre 350
jebao 5000
ATI Essentials pro
rollermat
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2012
Det er nemlig lige det..PederP skrev:StarF skrev:Jeg har svært ved at se hvor man får mere lys for pengene end ved Razor, at jeg så syntes kvaliteten på dem er lidt for dårlig er en anden sag.
Men snakker vi rent lys output vs kr, så tror jeg ikke der er noget der slår razor inden for led verden.
lad os håbe deres nye model har fået alle børnesygdommene fjernet

Enig i at man vælger Razor for prisen. Skulle jeg skifte de 3 razor ud med f.eks kessil, så skulle jeg bruge 6 stk. Så det er 11.000 kontra 22.000.
Og så skal lampens clustere passe lidt til baljen. Skulle jeg have GHL (og det ville jeg gerne), skulle jeg nok bruge 4 stk. for ikke at få for mange skygger af søjlerne.. 30.000

Ja, jeg har lavet en del fix på maxspect lamperne de 5 år de har kørt. Men det har ikke været dyrt, og noget simpelt hutigt hjemmefix, så de har aldrig haft en sygedag fra baljen. Det ville self. være fedest at være fri for, men min timeløn for den smule arbejde er fristende høj..

Jeg drømmer om at skifte, men man kan nu få et par fede koraller for 20-30.000

Hvorfor køber du ikke bare dine Nye lamper som brugte 1-2år gamle på f.eks eBay.com , der er masser gode kvalitetslamper til fair pris (f.eks Radion , Ai, Vertex , Kessil , ghl. ) o.s.v

Det er det vi andre gør så vi får noget god kvalitet til halv pris , kan kun anbefales.

- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Har ikke fidus til brugte LED. De fleste har en levetid, alt efter hvor hårdt og hvor varmt de har kørt. Output falder med tiden på dioder..
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Der har Maxspekt en stor fordel. Dels koster nye dioder ikke alverden, og de kan skiftes hjemme på spisebordet.PederP skrev:Har ikke fidus til brugte LED. De fleste har en levetid, alt efter hvor hårdt og hvor varmt de har kørt. Output falder med tiden på dioder..
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Jep. Kører på sæt nr. 3..Carsten skrev:Der har Maxspekt en stor fordel. Dels koster nye dioder ikke alverden, og de kan skiftes hjemme på spisebordet.PederP skrev:Har ikke fidus til brugte LED. De fleste har en levetid, alt efter hvor hårdt og hvor varmt de har kørt. Output falder med tiden på dioder..
Det med køling mener jeg er LED lampernes bagside. Self.er der producenter der gør det bedre end andre, men når de så hænger i en varm lampekasse og blæseren med tiden bliver lodden..
Endnu en grund til at jeg finder den der Philips lampe spændene. Ingen blæsere, 10 kilo alu og afstand nok mellem kølepladerne til at den er let at holde ren. Den ligner noget i en kvalitet man ser fra deres prof. garneriudstyr. En lampe faldt i øvrigt i tanken på interzoo, og kunne lyse videre.
Mener stadig at over 2/3 af enerigien, i moderne LED, bliver til varme. At pakke små 200W ind i den mindst mulige kasse, og gøre den afhængig af små støjene blæsere..
Men som du siger. Det er stadig meget billigere at skifte LED på køkkenbordet..

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Synes nu ikke det er det store mine lamper bliver støvede. Men synes nu heller ikke at blæserne kører ret tit.
Støvet kan vel klares med en gang trykluft, udendørs
Støvet kan vel klares med en gang trykluft, udendørs