En Update ift Triton, her fra lille mig.
Jeg køre stadig Triton systemet. Jeg er skiftet fra deres version 1.0 ( pulver) til version 1.1. Som de kalder "Core 7" det er flydende og 7 gange så koncentreret som V.1.0 ellers helt samme princip. De har også lave et "Core7" produkt som er rettet mod dem der ikke køre med makroalger i refugium.
Det kommer i fire flasker, jeg sætter disse direkte til doseringsmaskinen og så køre det. Det er FANDAMA nemt

øvelsen her er så at være obs på at kalibrere doseringsmaskinen lidt oftere da det er MEGA potent væske. Der er nogle stykker i UK der har været uheldige med en doser der er gået amok, med en væltet balje til følge pga. OD.
Triton anbefaler at man tilsætter væskerne i refugium da der er en del makro alge "mad" i væsken, de anbefaler også at tilsætningen bliver tilsat i kraftigt flow, både for at blande det op og for at minimere risiko for krystallisering af væskerne. Det har jeg ikke oplevet.
Jeg tilsætter stadig mine væsker i retur kammer, det ser fornuftigt nok ud, men vil have fat i nogle længere slanger og så begynde at doserer i refugium.
Jeg giver 250kr for "et sæt" af væskerne. Hver flaske indeholder 1L væske, Tilsætter pt 30ml af hver væske pr døgn. Dette gør jeg kan køre 33 dage med et sæt, det er = at jeg (pt) bruger 11,06 sæt pr år. 250krX11 = 2750kr pr år for Triton tilsætning. Denne pris vil, logisk nok, stige efterhånden som forbruget stiger pga. Vækst i baljen.
Er jeg stadig tilfreds med Tritons metode?
Ja for satan.
= Det er nemt og meget tidsbesparrende ift at blande væsker, lave vandskifte mm.
= Metoden minimere "fejl40" uheld, da det er nemt med tilsætningerne. Der skal tilsættes lige meget af hver væske.
= ingen vandskifte i 1,5 år.
= ikke ret stort forbrug af osmosevand (kun til fordampning).
= masser af pods og mikro liv i refugium og balje.
= masser af vækst.
= flotte farver på koraller.
Obs punkter.
Prismæssigt aner jeg ikke om det er i den ene eller anden ende af skalaen?
Man SKAL have en pålidelig doser. Gerne min 5 kanaler (én til hver væske og én til at hive saltvand UD af baljen, for at undgå at saltindholdet stiger, pt hiver jeg 200ml ud i døgnet).
I starten og ved større ændringer i biomasse skal man være over det ofte og lave målinger ofte (tror jeg man skal med alle metoder?), ind til man lære sit forbrug at kende.
Det er normalt ved Triton metoden at køre med en form for po4 fjerner. De fleste skifter ml. ROWA og AL99 i en reaktor. Jeg har ikke kørt med et medie kontuenerligt, og ikke brugt noget meget længe. Min po4 er på 0.028 pt.
Lidt fotos
DISCLAIMER:
Indlægget er IKKE ment som en salgsannonce, som en invitation til at starte endnu en religionskrig eller andet pis, men blot mine erfaringer omkring Triton

OG, det der virker i min balje, virker ikke nødvendigvis i din balje
Go søndag