VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Waste away overdosering og iltmangel

Forum for generel snak omkring saltvand.
dyr200
Reactions:

Re: så skete der det, der ikke måtte ske!!!!!!

Indlæg af dyr200 »

Kan godt være man har er ansvar selv, men hvis du bliver rådet til nået går man da efter den vejledning man for frem for nået andet, ville jeg os selv have gjort
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Birman »

fik at vide at vandet vil blive lidt mælke hvid, men at det bare var et tegn på at det virkede. og vil forsvinde efter få timer..... og det gjorde det også første gang (torsdag sidste uge) hvor jeg doseret 1/2
Juwel Trigon 350 liter. 2 x maxspect mazarra p 60W LED
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Det er sku en noget sjusket vejledning du har fået.....
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Syntes at det er et problem at skummeren skal slukkes, da den jo ellers hjælper til med ilt i vandet, men det er vel fordi den ikke må være med til at fjerne produktet fra vand?
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Du får da ikke algeboom igen hvis du har fundet alle døde fisk og du ikke har koraller som står og dør langsomt. Så har dit system da bare nydt godt af det store vandskifte.
Men jeg kan frygte for dine koraller - ved ikke om iltmangel kan vise sig flere dage senere.
Jeg vil da mene du kan putte nye fisk i så snart du har afklaring på om dine koraller har taget skade.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Petercw »

Hvis man ikke slukke skummeren, vil den typisk ståmat skumme voldsomt over.
Man kan selvfølgelig tage låget af, for stadig at ilte vandet.

Jeg bruger ikke waste away mere.
Der findes andre billigere, og mere sikre metoder.

Bio-mate fra kz bla. Der doseres 1 dråbe pr 100 l. 2 gange om ugen, som vedligeholdelse.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

Peterr har jeg ikke skrevet allerede Engang du ikke behöver de Starter Bakterier der kommer de nödvaendige Bakterier Gennem luften
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe

Indlæg af Petercw »

ole. skrev:Peterr har jeg ikke skrevet allerede Engang du ikke behöver de Starter Bakterier der kommer de nödvaendige Bakterier Gennem luften
Det har du :y
Jeg forslår bloot alternativer til waste away.

Trods bakterier kommer af sig selv, så for de utålmodige, er det ingen skade at få et lile tilskud.

Waste away og bio mate, er ikke bakterier til opstart af systemet, men for at nedbryde større ophobning af detrius, som man ellers ikke få fjernet

Der er også andre metoder, som kan gøre det selvfølgelig.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
12
Postnummer: 6541 Bevtoft

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg forstår heller ikke hvorfor der skal dosseres en masse gejl til vandet. Jo mere man piller ved alt det der, jo mere kan der bare gå galt. Keep it simple.
Håber dine koraller overlever den omgang...
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

I stedet for at Skyde Skylden alle mulige steder maa man NOK heller pege paa Sig selv,hvor Gammel er Baljen,3 uger.??? Man kan Ikke hoppe over at saette Baljen op,et halvt Aar Burde man vente inden koraller og fisk kommer i
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Birman »

Ole nej bajlen er fra den 14-12-2013. Og alle stenen samt noget af vandet er taget fra det gamle akvarie som har kørt mellem 3-4 år. Fisken og korallerne har gået der i, i 3 uger.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Det er trist, men du kan ikke forvente at en forhandler skal erstatte det.
En forhandler giver råd, det samme gør vi på forum. Det er i sidste ende op til akvaristen at samle alt den information han kan, og så selv træffe en beslutning.
Om man er forhandler eller menig akvarist, så er saltbaljer ret unikke og uforudsigelige.
Rådgivere kan ikke spå - de kommer med det bedste gæt ud fra den info de har.

Du kan sikkert få en forhandler til at sætte en balje op hos dig, komme og passe den og så tage alt ansvaret. Men det er ofte til en anden pris..
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Birman »

Blev vejledt til at bruge waste-away netop fordi stenen var så indkørt, og døje med lidt brunsalger. Det har overhovedet ikke noget med at skylde sylden på nogen. (Ingen forhandler er nævnt) Mener bare det er et problem hvis man ikke kan stole på doserings vejledningen.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

PederP skrev:Det er trist, men du kan ikke forvente at en forhandler skal erstatte det.
En forhandler giver råd, det samme gør vi på forum. Det er i sidste ende op til akvaristen at samle alt den information han kan, og så selv træffe en beslutning.
Om man er forhandler eller menig akvarist, så er saltbaljer ret unikke og uforudsigelige.

Du kan sikkert få en forhandler til at sætte en balje op hos dig, komme og passe den og så tage alt ansvaret. Men det er ofte til en anden pris..
Enig :GO
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

pederrevnørd skrev:
PederP skrev:Det er trist, men du kan ikke forvente at en forhandler skal erstatte det.

Enig :GO
Enig, der er kun en der har ansvaret - selvom der er helt vildt surt :(
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Birman »

Pederp... Er ikke enig. Hvis man får direkte at vide. At det er er 100% sikkert at bruge, hvis man følger vejledning. Og der ikke kan ske noget, da det kun er en bakterie man komme i. Så har man vejledt forkert. Og er erstatning pligtigt. Jeg skal ikke Google alt jeg køber. Hvis du køber en akvarie pumpe og får at vide den kan holde til at løfte fx 1.5 meter, men den brænder af..vi du så ikke også klage?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Du er igang med at genindkøre din balje, og som Ole skriver er den reelle alder på baljen 3 uger, også selvom du bruger gl sten etc.

Din balje viser dig endda at den er ny, da du får brunalger......hmmm

DU tager kontakt til en forhandler og leder efter en løsning. Han sælger det ud fra hans bedste viden. (Der er stor forskel på forhandleres vidensniveau)

DU beslutter at bruge dette produkt, selvom baljen er under indkøring.

Du kunne have ventet 3 uger mere, og så ville dine brunalger formentlig være forsvundet af sig selv.

Jeg deler med dig at du er ked af dit tab - men beslutningen var din egen, også selvom sælgeren måske har været mere interesseret i at sælge end i at rådgive dig.

Held og lykke fremover :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Birman »

Som sagt har jeg lavet dette indlæg, bare for at man skal tænke sig om inden man putter noget i tanken. Og ikke for at rakke et produkt eller forhandler ned. Kan kun sige min erfaring med waste-away er ikke så gode, derfor er der jo nok andre der vil sige det er et super produkt. Kan godt ske i siger jeg er naiv, men stoler alså på folk.
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Birman »

Vil i la det stå, eller begynde at komme lidt fisk i? (Er lidt tomt) er blevet rådet til at sætte køre med rowafos nu? Hvad siger i?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Birman skrev:Pederp... Er ikke enig. Hvis man får direkte at vide. At det er er 100% sikkert at bruge, hvis man følger vejledning. Og der ikke kan ske noget, da det kun er en bakterie man komme i. Så har man vejledt forkert. Og er erstatning pligtigt. Jeg skal ikke Google alt jeg køber. Hvis du køber en akvarie pumpe og får at vide den kan holde til at løfte fx 1.5 meter, men den brænder af..vi du så ikke også klage?
Du er blevet dårligt rådgivet, og jeg ville da straks få byttet den pumpe.
Men mener ikke du kan sammenligne en mekanisk defekt med et råd om biokemien i baljen. Forhandleren kan jo ikke se dit akvarium og tingenes sande tilstand, så allerede der er man på tynd is.
Beskrivelser på flaskerne skal du kun læse som vejledende. Om det er foder, gødning, sporstoffer eller problemløsere, så er jeg sikker på der er baljer der kan vælte hvis man bare hopper ukritisk om bord på den anbefalede dosering.

Hvis han ordret har sagt "100%", kan jeg da godt forstå at du er sur, og jeg ville da også give ham besked. Om ikke andet så må han justere sikkerheds procenten lidt ned til næste gang han giver gode råd.
Birman skrev:Vil i la det stå, eller begynde at komme lidt fisk i? (Er lidt tomt) er blevet rådet til at sætte køre med rowafos nu? Hvad siger i?
Mål værdierne, tag et par fotos og så få så mange indspark som muligt. ;)
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Birman »

Har har sagt det 100% ordret op til flere gange. Både i butikken og i telefonen. Og da man så ringer ned og fortæller hvad der er sket, får man at vide det er nok den type salt man bruger, så er ser sket en kemisk reaktion.. Og det havde han da aldrig hørt om...Mener hvis man ikke kan følge den vejledning på flasken må de vedlægge en seddel, kan jo ikke være rigtigt jeg skal bruge en dosering fx her inde fra, frem på det der stå på produktet. Producenten må vide bedre.
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Det med saltet er da lidt af en røver. Jeg tror ikke at det kan have noget med det at gøre.
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Birman »

Er da også mest sur på mig selv, da jeg nogen gange er for naiv, koner er meget skeptisk, og var meget usikker på om vi skulle komme det i, og spurte meget til det. Hvad kan man lære af det.....lyt efter hvad konen siger :-)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Birman skrev:Er da også mest sur på mig selv, da jeg nogen gange er for naiv, koner er meget skeptisk, og var meget usikker på om vi skulle komme det i, og spurte meget til det. Hvad kan man lære af det.....lyt efter hvad konen siger :-)
LoL - det lyder lidt drastisk. :T

Jeg betragter skruelågs problem fjernere som lidt af en nuklear løsning. Er endnu ikke stødt på noget som man ikke kan løse af andre veje..
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Kvinder/koner er bare klogere det er derfor vi har en kvindelig statsminister :W

Men hun kan nu have ret i sin skeptisk tilgang til det, personligt hælder jeg ikke noget i baljen før jeg selv har læst op omkring netop dette produkt jeg påtænker, så søger altid nettet tørt inden jeg gør noget, for man kan lære meget af andre erfaringer både gode og dårlige.

Med hensyn til dit akvarie så er sket sket, og jeg ville sluge pillen og så lade akvarie få sin egen gang med bare og indkøre stille og roligt, det er nu stadig det rigtigest i mine øjne at akvariet finder sin balance selv inden man begynder og putte belastninger i
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 8220 Brabrand

Indlæg af johanne86 »

Birman skrev:Er da også mest sur på mig selv, da jeg nogen gange er for naiv, koner er meget skeptisk, og var meget usikker på om vi skulle komme det i, og spurte meget til det. Hvad kan man lære af det.....lyt efter hvad konen siger :-)

Og denne her kone siger: det er vist 'en røver' den forhandler har sagt til dig i telefonen. Der kan ikke ske en kemisk reaktion mellem en bakterie og ioner (natrium clorid /salt). Hvad skulle det blive til? Natrium-bakterie-clorid?? Siden hvornår er bakterier kommet på grundstoftavlen? Nej, det er vist en presset/flov mand du har snakket med der.

Hvor er det ærgerligt med dit akvarie. Men som flere siger: hold dig væk fra hurtig-løsnings-skruelågene. Bekæmp alger med alger (makroalger), osmosevand, spar på fodring og øg doseringen af tålmodighed. :)

...og lyt til konen ;)
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Birman »

:-) det lover jeg johanne86 :-)
Brugeravatar
Birman
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
15

Indlæg af Birman »

men på den lyse side...tro jeg da ikke jeg har mange affalds stoffer i vandet mere :-) vil sige her til morgen hvor lyset er tænd igen, står min blød koraller meget fint.
dyr200
Reactions:

Indlæg af dyr200 »

Slettet af moderator/ Bo Engelquist
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Morten(dyr200): afstå fra personangreb, tak! Selvom du er uenig, kan du godt argumentere sagligt...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"