VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

kalkwasser er der nogle der køre med det

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: kalkwasser er der nogle der køre med det

Indlæg af Carsten »

Kasper j. skrev:
Dezon skrev:ja nu bliver jeg nok flamberet, men jeg kørte med det i mit 630L blandede det op i en 5L spand, satte en cirkulations pumpe på til at køre det rundt i 24 timer, så blev pumpen slukket og lod kalken falde til bunds, så blev det hældt over i en anden 5L spand uden bund fald og der blev tilsat ca 1L om ugen direkte i akvariet/sumpen. Jeg har aldrig opnået samme succes som den gang mht. koraller, kalkalger og børsteorme og flotte SPSér.

måske var det ikke det, måske var det det, jeg mistede ikke nogen pumper eller skummer ved det.
Tilsatte du det bare direkte og blev vandet ikke mælkehvidt? Og blev koraller osv. ikke stresset ? Ellers kan os med lidt mindre akvariet, blande det i en 1½ L sodavandsflaske og tilsætte 1/4 hver uge, og så må man jo se om det gør en forskel og evalurere :GO Pulveret er jo ikke ligefrem pokkers dyrt.
En del af hemmeligheden er stabile værdier, og det får du ikke ved at hælde noget i en gang om ugen. Små doser flere gange om dagen er sagen.
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Indlæg af Dezon »

Kasper j. skrev:
Dezon skrev:ja nu bliver jeg nok flamberet, men jeg kørte med det i mit 630L blandede det op i en 5L spand, satte en cirkulations pumpe på til at køre det rundt i 24 timer, så blev pumpen slukket og lod kalken falde til bunds, så blev det hældt over i en anden 5L spand uden bund fald og der blev tilsat ca 1L om ugen direkte i akvariet/sumpen. Jeg har aldrig opnået samme succes som den gang mht. koraller, kalkalger og børsteorme og flotte SPSér.

måske var det ikke det, måske var det det, jeg mistede ikke nogen pumper eller skummer ved det.
Tilsatte du det bare direkte og blev vandet ikke mælkehvidt? Og blev koraller osv. ikke stresset ? Ellers kan os med lidt mindre akvariet, blande det i en 1½ L sodavandsflaske og tilsætte 1/4 hver uge, og så må man jo se om det gør en forskel og evalurere :GO Pulveret er jo ikke ligefrem pokkers dyrt.
ved ikke at tage bundfaldet med ( som står på bøtten) så bliver det ikke "mis farvet" den ene liter er delt ud over en uge.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

det er ikke meget vand der fordamper med led det var bedre med hqi,ph er lavest om morgene godt tidspunkt at dosere kw,hvis man vil monitere en ion sp. er det bedst at gøre det samme tidspunkt hver dag så man kan se et forbrug foreksempel ca,det skal jo vœre sjovt og der vil tilsvarende vœre œndringer i kh måske magnesium?
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

Her hvor jeg stoddte på det " onclick="window.open(this.href);return false;
Virker da mega ment når han viser det
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Geografisk sted: Birk(Herning)

Indlæg af dyne »

Lyder meget nemt
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

friborg skrev:Jeg køre med kalkwasser og det gøre bare her ved mig

Fortæl mere :y

Laver du selv det kalkwasser? Eller hvordan?

I de "glade 80' er da jeg sidst legede med saltvand lavede jeg selv en form for "kalkwasser" af det reneste faxe kalk jeg kunne få fat i, opløste dette i en smule vand og tilsatte ved behov. Dengang var der så heller ikke så krævende organismer i baljen......

Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Petercw »

charlie saltvand skrev:
friborg skrev:Jeg køre med kalkwasser og det gøre bare her ved mig

Fortæl mere :y

Laver du selv det kalkwasser? Eller hvordan?

I de "glade 80' er da jeg sidst legede med saltvand lavede jeg selv en form for "kalkwasser" af det reneste faxe kalk jeg kunne få fat i, opløste dette i en smule vand og tilsatte ved behov. Dengang var der så heller ikke så krævende organismer i baljen......

Charlie
Prøv at læs artiklen her: http://www.reefkeeping.com/issues/2005-01/rhf/#5" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

toni skrev:Vi vurderer at lave auto top off med rowakalk i osmose vandet ved siden af balling som vi kører.

Grunden til dette er at vi har meget lav ph i vandhanerne 7.5 og efter en tur igennem osmose bliver den jo ikke højere.

Færdig saltblanding til vandskifte giver 7.9 -8.0 og selv om der kommer rigeligt med Kh bliver den ikke højere og vi foretrækker nemlig at Kh ikke overstiger 9. Og efter å ha læst meget fra over there, kunne løsningen være netop dette. Og vi ved at den ultimative løsning nok vil være kalk reaktor, men vi er nu glad for balling og da vi kører 4 separate saltsystemer er balling billigere en 4 kalk reaktorer. ...
- Jeg troede osse jeg havde for lav Ph i mit 300L, men efter en kalibrering af proben var den fin igen... (Svinger over døgnet fra ca. 8 til 8,3.)
- Bare et bud på at det kunne være målefejl...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Jeg har igennem flere år tilsat kalkwasser som den eneste Ca/kH-tilsætning. Opskrift: én tsk kalciumhydroxid i en halv liter vand i en glasflaske med tætsluttende låg. Næste dag hældes den klare væske i akvariet (ikke bundfaldet) og en ny portion blandes. Meget simpelt og billigt. Et halvt kg alciumhydroxid koster 50 kr i byggemarkedet.

Men eftersom jeg aldrig målte mine værdier, har Ca og kH helt sikkert svinget noget. Det er sikkert derfor at de mere sarte sps'ere ikke har trivedes i mit akvarie. Alle andre koraller og skiver stod tilgængæld fint :-)

Nu hvor vi er flyttet tilbage fra Australien skal jeg starte op igen, og det bliver sikkert med kalkwasser som tilsætning - med mindre jeg finder et billigt fuldautomatisk kalkanlæg ;-)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V

Indlæg af Bingocaller »

Der er heldigvis lige sådan et anlæg til salg ;)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Bingocaller skrev:Der er heldigvis lige sådan et anlæg til salg ;)
Jeg overvejer det skam også ;-)

Men hvis jeg venter lidt endnu bliver det måske endnu billigere :T
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"