Dårlig osmos vand men hvorfor.....

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Dårlig osmos vand men hvorfor.....

Indlæg af minedykker »

Hejsa poulD er ikke for bare at finde undskyldninger for det Hehe har kørt med harpiksen og pakket det efter samme måde som jeg pakker mit dykker udstyr hvor jeg pakker min kalk skrubber til at fjerne co2 fra min udåndings luft. det vil sige at man fylder lidt i og banker den og fylder mere i og banker den igen og sådan bliver du ved til at du har fået det pakket tæt så der ikke kommer små kanaler i din harpiks eller for den sags skyld din åndings kres på et lukket system. har også kontroleret at den pakker helt tæt oppe i halsen og det gør den Hehe for vand luft olie ja det tager den dovne vej
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

PoulD skrev:Det er vel kke membranen der skal fjerne PO4, men DI filteret. Vand er li'som DovenRobert, det tager altid den letteste vej. Er du helt sikker på at vandet ikke på en eller anden måde kan løbe udenom/ved siden af mediet?
kom lige til at se jeg kun svaret på lidt af dit spørgsmål, med hensyn til membranen så vil jeg mene den er med til det hvis man skal tro det der står på det link jeg har sat ind her.

http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=561" onclick="window.open(this.href);return false;

der står der at membranen også tager en del af det faktisk 94-98% hvis jeg læser det rigtig.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg prøvede lige at lave en måling.
Vandhane vandet gav 0,06 i fosfat.
Vandet efter stor og ret nyt resinfilter gav fra 0,06 til 0,13.
Så det lyder rimeligt at når vandet er så rent, at testsættene bliver ustabile
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

okay så du har ikke selv noget problem med at tilsætte det med en Po4 på 0,13 ? må bare indrømme jeg bliver usikker når målingen er så skæv hvis du forstår mig i min verden så smider jeg ikke vand i med den måling har noget vad der nu har stået i knap 3 døgn prøver at lave en gang salt vand af en liter og så ser hvad den viser.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

Carsten skrev:Jeg prøvede lige at lave en måling.
Vandhane vandet gav 0,06 i fosfat.
Vandet efter stor og ret nyt resinfilter gav fra 0,06 til 0,13.
Så det lyder rimeligt at når vandet er så rent, at testsættene bliver ustabile
sider så og tænker hvis den teori skal holde vand, så betyder det jo at hvis du måler Po4 i dit akvarie eks. 0.10 så har du ikke fosfat men bare meget rent vand ? eller hvad.

er bare et spørgsmål for så forstår jeg ikke en meter af noget længer
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

minedykker skrev:Hejsa poulD er ikke for bare at finde undskyldninger for det Hehe har kørt med harpiksen og pakket det efter samme måde som jeg pakker mit dykker udstyr hvor jeg pakker min kalk skrubber til at fjerne co2 fra min udåndings luft. det vil sige at man fylder lidt i og banker den og fylder mere i og banker den igen og sådan bliver du ved til at du har fået det pakket tæt så der ikke kommer små kanaler i din harpiks eller for den sags skyld din åndings kres på et lukket system. har også kontroleret at den pakker helt tæt oppe i halsen og det gør den Hehe for vand luft olie ja det tager den dovne vej
Jeg tror ikke det er godt nok med harpiksfilteret, at banke det og efterfylde. Harpiks er jo lidt klistret i det.
Jeg fylder mit til top, derefter hælder jeg Ro vand i. Når det er sunket gentager jeg processen til den er fyldt helt til randen.
Jeg har ingen problemer med mit RO anlæg eller vandet for øvrigt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

crazy seahorse skrev:
minedykker skrev:Hejsa poulD er ikke for bare at finde undskyldninger for det Hehe har kørt med harpiksen og pakket det efter samme måde som jeg pakker mit dykker udstyr hvor jeg pakker min kalk skrubber til at fjerne co2 fra min udåndings luft. det vil sige at man fylder lidt i og banker den og fylder mere i og banker den igen og sådan bliver du ved til at du har fået det pakket tæt så der ikke kommer små kanaler i din harpiks eller for den sags skyld din åndings kres på et lukket system. har også kontroleret at den pakker helt tæt oppe i halsen og det gør den Hehe for vand luft olie ja det tager den dovne vej
Jeg tror ikke det er godt nok med harpiksfilteret, at banke det og efterfylde. Harpiks er jo lidt klistret i det.
Jeg fylder mit til top, derefter hælder jeg Ro vand i. Når det er sunket gentager jeg processen til den er fyldt helt til randen.
Jeg har ingen problemer med mit RO anlæg eller vandet for øvrigt.

Erik
Hejsa Erik.

ja det er rigtig harpiks klister men om du pakker det ved at skylde det med RO vand eller om du gør det på den anden måde skulle efter min viden ikke gøre den stor forskel men er da villig til at gå ud og skifte og prøve den teori af du frem sætter :beer: men prøver skam alt af.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

så er der ny måling lige som jeg hade forventet ligger den stadig op 0,10 i RO vand som er lavet til salt.
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Cido »

minedykker skrev:
Cido skrev:Har selv samme problem på et større anlæg med nye membraner, nye forfiltre og nyt harpiks. Men er der nogen der kan finde dokumentation for at et osmoseanlæg med efterfølgende harpiksfilter skulle kunne fjerne fosfat ? Mit hanevand indeholder 0,15 MG/L fosfat :(
M.v.h Lars
Hvad var der så galt ved dig ? Og hvad var løsningen
Løsningen her hos mig er ikke fundet :( har en reaktor stående og når den bestilte pumpe ankommer så bliver det nylavede osmosevand filtreret over noget Rowa indtil fosfaten viser 0.
Hvis harpiks skulle kunne fjerne fosfaten må det jo konkluderes at mit harpiksfilter er for lille ;)

Så nu til spørgsmålet : hvor meget harpiks skal der til for at fjerne 0,15 MG/L fosfat ved en gennemløbshastighed på 760l/ døgn.
Har rejst dette spørgsmål til en af de danske forhandlere af harpiks, han kendte ikke svaret men har lovet at han ville kontakte hans leverandør for at høre om de evt. havde et bud på dette :)
Men er der nogle herinde der ligger inde med svaret, så hører jeg gerne fra jer :W
M.v.h.
Lars
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

Det lyder spænden men hvis vi både skal have en reaktor med rowa og 11 kg eller støre harpiks filter så er det jo lige før at det er billigere at købe vandet
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Cido »

minedykker skrev:Det lyder spænden men hvis vi både skal have en reaktor med rowa og 11 kg eller støre harpiks filter så er det jo lige før at det er billigere at købe vandet
Regner da heller ikke med at skulle bruge Rowa fremadrettet, dette er kun indtil jeg finder ud af hvordan jeg ellers skal fjerne fosfaten. Bliver resultatet harpiksfilter i passende størrelse burde Rowa'en vel blive overflødig :)
Jeg vil selvfølgelig stadig køre med Rowa på diplayet.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

Tænker bare hvor storet et filter du skal have på og mig selv også hvis det er og hvad det kommer til at koste i harpiks og hvor længe det holder.
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Bergenser »

Et osmose anlæg holder i min optik ikke andet and opløseligt salte tilbage.... Fosfat vil gladeligt vandre lige igennem membranen...
Jeg mener bare, er der nogen der har et videnskabeligt belæg for hvorfor fosfat skulle holdes tilbage af en semipermable membran?
Erik, hvad siger din fosfat måling før og efter osmose?
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13

Indlæg af Cido »

Har lige kigget på min Rowa dåse, der står at 1 kg kan fjerne 25 gram fosfat :)
Hvis det er tilfældet, så vil det sige at 1 kg kan fjerne 25000 MG :-O
Ved 0,15 MG pr liter ville 1 kg rowa så kunne rense 25000/ 0,15 = 166666 liter vand.
Er dette regnestykke korrekt så tror jeg nok at Rowa vil blive min foretrukne måde til at fjerne fosfaten fra mit osmosevand :)
M.v.h. Lars
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Hehe Søren, jeg kender absolut intet til lukkede systemer. For mig er CCR et gammelt John Fogerty band (når vi nu taler om rent vand :-))

Jouw membranen tager vel noget men selv om det måtte være 94-98% (hvilket jeg tvivler på) bliver der der jo alligevel 2-6% tilbage.

Jeg oplevede for et par måneder siden, en eller erfaren akvarist som lige meget hvad han gjorde blev ved med at måle ret høj PO4 i sin balje med Rowa testsæt. Jeg så ham så udføre testen, og i stedet for at skrue proppen på testglasset, når han skulle opløse pulveret satte han bare tommelfingeren over åbningen og rystede glasset. Det gav et vildt højt måle resultat. Da han i stedet skruede proppen på faldt målingen til næsten 0

Misforstå mig ikke, jeg siger ikke at det er sådan noget der er årsagen i dette tilfælde, men jeg begynder, som Peder, også at finde det sandsynligt, at det kan være noget med enten fejlmåling, på en eller anden måde, eller forurening af vandprøven.

Det behøver jo ikke nødvendigvis at være PO4 målingen der er i skoven. Som jeg forstår det bruger du f.eks. en TDS måler som måler i ppm. Alene det giver et mere eller mindre ubrugeligt resulat, fordi sådan en omregner ledningsevne til ppm efter gud ved hvilken formel, men der er ikke nogen liniær sammenhæng mellem de 2 værdier. Se evt, sidste halvdel af denne RHF artikkel om TDS måler kontra en ledningsevne måler (mS/cm): http://www.reefkeeping.com/issues/2004- ... /index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Dertil kommer endvidere, at nogle fosfater kun har en meget ringe indflydelse på ledningseven (30-40% af andre salte)

Tror ikke du behøver udvide med en reaktor med Rowaphos på dit RO-DI anlæg. Hvis dit DI filter er af en ordentlig kvalitet bør det altså kunne fjerne PO4 så godt som fuldstændigt,
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Bergenser skrev:Et osmose anlæg holder i min optik ikke andet and opløseligt salte tilbage.... Fosfat vil gladeligt vandre lige igennem membranen...
Jeg mener bare, er der nogen der har et videnskabeligt belæg for hvorfor fosfat skulle holdes tilbage af en semipermable membran?
Og du mener ikke fosfat er et opløseligt salt??
Brugeravatar
Bergenser
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Bergenser »

PederP skrev:
Bergenser skrev:Et osmose anlæg holder i min optik ikke andet and opløseligt salte tilbage.... Fosfat vil gladeligt vandre lige igennem membranen...
Og du mener ikke fosfat er et opløseligt salt??
Min fejl... Jo det er :)
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

Hejsa vil faktisk gerne indvitere folk til øl og en bid brød hvor i må komme og måle lige så tosset i vil på alle tinglig måder og med allere jeres test sæt hvis to af jer rammer et rent 0,00 i po4 så skal jeg nok æde en gammel hat.
For som sagt renser min test glas i RO vand tøre dem af med køkkenrulle renser sprøjte. Jeg fylder vand på med i det vand jeg skal måle bruger proppen til at skruge på ingen finger i det vand der testes men er sku ked af at sige det der er Po4 i det vand ved tingen er følsomme men så må alle jer der mener jeg gør det forkert meget gerne komme og vise mig hvad jeg gør galt. Er ved at blive mega forvirret og fostret over at lige meget hvordan jeg gør og måler så rammer den altid 0.10-0.12 og om ikke andet så ser i det med jeres egen øjen at det er sandt det jeg siger.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

Hvad gør i for at undgå at gøre jeres prøver forurenet.
Vil gerne prøve at lave målinger ud fra jeres måde at gøre det på sender aller min test glas samt en beholder til en liter RO vand med kone på job i morgen og får den renset i en autoklave så får vi udlukket den del og får ny sterile sprøjter med hjem og får nogen hansker spriter slangen af hvor jeg får mit Ro vand fra. Så går vi over i den helt anden boldtgade så prøver jeg at teste vand uden at komme i nærheden af det.
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

minedykker skrev:Hvad gør i for at undgå at gøre jeres prøver forurenet.
Vil gerne prøve at lave målinger ud fra jeres måde at gøre det på sender aller min test glas samt en beholder til en liter RO vand med kone på job i morgen og får den renset i en autoklave så får vi udlukket den del og får ny sterile sprøjter med hjem og får nogen hansker spriter slangen af hvor jeg får mit Ro vand fra. Så går vi over i den helt anden boldtgade så prøver jeg at teste vand uden at komme i nærheden af det.
Det blir da som at se et afsnit af CSI :beer:
Men kan godt forstå at du er frustreret :angry:
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Altså Søren, jeg hverken siger eller tror du gør noget galt, men den ene af målingerne må næsten være fejlbehæftet. Hvis der er uorganisk fosfat i vandet , bør det altså også kunne måles på ledningsevnen. Ikke ret meget måske, men næppe rent 0,0 mS.

Prøv nu lige først med et kvaliets mixed-bed cartridge fra Carsten. Giver det præcis samme resultat vil jeg da gerne prøve om jeg kan få tid til at kigge forbi i løbet af næste uge (vil gerne se din balje IRL). Jeg kunne tage en vandprøve med fra mit anlæg som du kan prøve at måle. Og jeg kunne så måle dit vand med mit testsæt.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

ja men det er også en god serie og de finder altid svaret også selv om at det virker usandsynligt, men tror ikke frustreret kan gøre det, et er man ikke kan lave vand som man stoler på er rent, andet er at folk tror man er små eller kan lige så godt sige det selv tosset i hoved og bare fumler med tingen... ikke ondt ment på nogen måde :beer: :beer:
men måler som jeg altid har gjort og er lykkes mig før at måle 0,00 og kan jo se at jeg ikke er den eneste der oplever dette spørgsmålet er så hvorfor vi oplever dette og ikke kan finde svaret på det. men tager gerne vandprøver med til folk på lørdag inde ved Carsten så kan folk ta en med hjem og måle på den. hvis det var noget.

har også fået målt vandtrykket i vores system og den ligger på 4,5 bar så trykket skulle heller ikke være det.
Brugeravatar
bima
Reactions:
14

Indlæg af bima »

minedykker skrev:ja men det er også en god serie og de finder altid svaret også selv om at det virker usandsynligt, men tror ikke frustreret kan gøre det, et er man ikke kan lave vand som man stoler på er rent, andet er at folk tror man er små eller kan lige så godt sige det selv tosset i hoved og bare fumler med tingen... ikke ondt ment på nogen måde :beer: :beer:
men måler som jeg altid har gjort og er lykkes mig før at måle 0,00 og kan jo se at jeg ikke er den eneste der oplever dette spørgsmålet er så hvorfor vi oplever dette og ikke kan finde svaret på det. men tager gerne vandprøver med til folk på lørdag inde ved Carsten så kan folk ta en med hjem og måle på den. hvis det var noget.

har også fået målt vandtrykket i vores system og den ligger på 4,5 bar så trykket skulle heller ikke være det.
Det kunne faktisk være en rigtig god ide :GO
Få oprettet en tråd,hvor dem der har fået en prøve af dit vand,
Kunne skrive måleresultatet og hvilket testsæt der blev brugt.

Det kunne være målinger vi alle kunne få gavn af. :y
Og der skulle da gerne være en masse,der med glæde ville teste for dig.
Mvh Henning Schneider

Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

bima skrev: Det blir da som at se et afsnit af CSI :beer:
Har du set det her: " onclick="window.open(this.href);return false;

Brugeravatar
bima
Reactions:
14

Indlæg af bima »

PoulD skrev:
bima skrev: Det blir da som at se et afsnit af CSI :beer:
Har du set det her: " onclick="window.open(this.href);return false;
Ha ha ha.....
:beer: BUSTED :beer:
Mvh Henning Schneider

Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

Hejsa PoulD.
synes det lyder som en god plan er bare ud og rejse i næste uge, men hvis vi kan finde ud af noget i uge 32 så vil jeg også være hjemme.
ved godt at jeg skulle kunne måle det på min ledningsevnen men kan ikke se noget på min TDS måler kan se vandet der går ind i membranen er på alt efter hvad tid på dagen omkring 325ppm og når det kommer ud på 3-4 stykker og efter harpiksen siger det et kæmpe 000 ved samtidig at måler saltvand lavet af vand inde det går igennem osmose anlæget så får jeg en måling på 0,20-0,22 med mine test sæt og gør jeg det med RO vand så får jeg en måling der hedder 0,10-0,12 så den fjerne jo noget med ikke alt hvilket jeg mener den bure gøre, vi har teste min test med en væske vi kender indholdet af på Po4 væske vi kender er 1,00 og da vi testet med min testsæt viste den også at den var 1,00 det er derfor jeg står så mega fast ved at det ikke er fordi jeg måler helt ved siden af men det er fordi der må være Po4 i
Hehe
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

jeg kan ta alt det vand med i ønsker har en dunk med 150 liter RO vand der bare skal blandes op til salt som er lavet på dette anlæg men nu kun bliver brugt til planterne i huset.
så hvis folk er frisk så blander jeg gerne 5 liter op og tager med.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

I uge 32 bøvler jeg med min CNS-clock et eller andet sted omkring Ras Mohammed. Men vi kan godt bytte vandprøver hos Carsten på lørdag.

Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

lyder som en rigtig god ide for kunne være lækkert at se hvad du målt den måling JOJ lavet fik han 0,075 på og jeg målt den med red sea til 0,08 plus minus farve og lys. men blander en omgang saltvand til dig og tager den med til dig ;O)
så vil du ned i varmen bare det var mig
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

så blev det morgen igen og har snakket med vandværket de fortæller mig at det vand de sender ud der er der lidt fosfat i men ikke mere ind det der er tilladt så de har heller ikke rigtig nogen gode ider til hvorfor jeg oplever dette.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"