Okay, hvorfor er mit sand rødt?

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Jep, årsagen kan i det hele taget være svær at indentificere. Det fleste har nok nok sporerne til blågrønalgerne i akvariet, men hvorfor de pludselig bryder ud kan der sikkert være flere grunde til. De kan i øvrigt forsvinde af sig selv næsten lige så hurtigt, som de er kommet.
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

Jeg har aldrig haft et målbart fosfat-niveau i min balje og alligevel fik jeg på et tidspunkt det ondeste cyano-angreb.

derfor at jeg er uenig, jeg kunne heller ikke måle fosfat i mit vand da jeg havde cyano,
Jeg ved, at flere andre har gjort samme observationer, men jeg vil ikke afvise, at det blot kan tilskrives som tilfældigheder.
hvorfor er der aldrig nogen der har nævnt det i en eneste tråd af dem jeg har læst ang. cyano?????
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

Jep, årsagen kan i det hele taget være svær at indentificere. Det fleste har nok nok sporerne til blågrønalgerne i akvariet, men hvorfor de pludselig bryder ud kan der sikkert være flere grunde til. De kan i øvrigt forsvinde af sig selv næsten lige så hurtigt, som de er kommet.
Tror tit vi får det overført via et andet akv. mit startede da jeg havde fået nogle fragmenter af en akvarist, og 2-3 dage senere begyndte algerne at komme frem på lige præcis de fragmenter som jeg havde fået
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Cyano er ikke alger og skyldes derfor ikke sporer.
Det er en bakterie og kan derfor smitte uden at den på smittekilden giver nogen symptomer.

Af én eller anden ukendt grund, bryder det ud i nogle tilfælde og ikke i andre.
Jeg har efterhånden læst og hørt så mange forskellige forklaringer, at jeg nægter at tro nogen rent faktisk véd hvorfor.
Alt fra høj temperatur over manglende cirkulation til silikat og fosfat har fået skylden svjv.

Faktum er dog imho, at hvis det først bryder ud i "lys lue", så er der kun én vej - og det er RSR.

/Kim
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19
Postnummer: 8900 Randers
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Nadia »

Jeg har også købt en masse nye ting på det sidste, måske det kan være det :/
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21

Indlæg af nyberg »

@mulfred: Hvis du læset mit første indlæg, ville du se, at jeg skrev, at forhøjede fosfatværdier "kan" sparke et angreb igang - ikke at det gør det. Man kan i det hele taget have forhøjede fosfat- og nitratværdier uden at nødvendigvis medfører algeplager af nogen slags, men risikoen er dog forøget.

@Nolan: Om cyanobakterier er alger eller ej, er et definitionsspørgsmål om, hvad en alge er. Det er normalt anerkendt, at de medregnes som alger, bl.a. fordi de indeholder klorofyl. Og det er selvom, de ikke er beslægtede med øvrige alger.

Bakterier kan også forekomme i en tilstand af sporer. Mig bekendt er de mere modtandsdygtige overfor antibiotika, desinfektionsmidler samt høje temperaturer end bakterier selv.

Det er ikke et faktum, at Red Slime Remover er eneste vej ud af et angreb af cyanobakterier/blågrønalger. I så fald har nissen været forbi mit akvarie om natten i de heldigvis få tilfælde, hvor jeg har haft det. Men bortset fra det, tror jeg heller ikke, at nogen konkret kan sætte en finger på, hvad der konkret udløser et angreb. Men bl.a. en kombination af en eller flere af de ting, du nævner (minus silikat - det er til kiselalgerne, som kan forveksles), lyder plausibelt.
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Bruger i også en luftsten eller bruger i bare jeres cirkulation når i behandler med dette eller hvordan?
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Og jeg kan ikke helt finde ud af om jeg stadig kan lade min spandpumpe køre under behandlingen?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

@Nyberg:
Jeg har altså aldrig hørt om at cyano skulle kunne kategoriseres som alger - af andre end de, der ikke aner hvad de taler om.
Og med hensyn til behandlingen, så var det min egen ydmyge mening, at RSR var den eneste vej :wink:
Tro mig, hvis du har haft et rigtigt slemt cyano-angreb (læs: flere milimeter tykt lag overalt med lange "tråde" fyldt med oxygen, der trækker mod overfladen) så ville du også have den mening om tingene. Det billede jeg havde i mit galleri, taget da mit angreb var værst, er desværre forsvundet.

@Nadia:
Din spandpumpe bruger du istedet for skummer, gør du ikke ?
Jeg ville være forsigtig med at slukke den, da du risikerer at de bakterier der er dannet i den dør - måske andre kan bekræfte den frygt ? Jeg har aldrig prøvet med spandpumper.
Og jeg ville klart smide en luftklods i vandet, for at øge den opløste ilt-mængde, da RSR kan sænke denne ganske meget.

Held og lykke til dig.

/Kim
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Nej jeg kører skam også med skummer, men den skal jo så også være slukket når man kører med dette. Men så vil jeg smide en luftsten i vandet :) Tak for det.
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af ChristianK »

Spandpumper er rene dræbere, de indeholder utrolig mange bakterier på relativt lidt plads og bruger derfor hurtigt ilten i vandet, hvis de slukkes.

Hvis de er slukket i mere end 5-7 timer, bør de blive skilt ad og renset for ikke at sende døde bakterier og uiltet vand ind i akvariet.

Det er mine erfaringer med spandpumper..
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

@Christian:
Det var noget i den retning jeg mente....

@Nadia:
Hvis du kan hive koppen af skummeren og bare lade den skumme over uden at du får vand på gulvet, kan du bare gøre det. Så sørger den for iltning uden at gøre andet - de stoffer den normalt ville skumme ud, løber bare tilbage i baljen.

/Kim
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21

Indlæg af nyberg »

Nolan skrev:@Nyberg:
Jeg har altså aldrig hørt om at cyano skulle kunne kategoriseres som alger - af andre end de, der ikke aner hvad de taler om.
Den må du gerne lige uddybe. Vil det sige, at ordet blågrønalge er forkert? Eller kan begrebet alge tænkes at dække en smule bredere end blot de botaniske (f.eks. rød- brun- og grønalger).
Se f.eks: http://da.wikipedia.org/wiki/Alge

De kan selvfølgelig tage fejl.
Nolan skrev: Og med hensyn til behandlingen, så var det min egen ydmyge mening, at RSR var den eneste vej :wink:
Tro mig, hvis du har haft et rigtigt slemt cyano-angreb (læs: flere milimeter tykt lag overalt med lange "tråde" fyldt med oxygen, der trækker mod overfladen) så ville du også have den mening om tingene. Det billede jeg havde i mit galleri, taget da mit angreb var værst, er desværre forsvundet.
Ok ;)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Nu benytter du jo selv wikipedia - prøv at køre den lidt videre:
http://da.wikipedia.org/wiki/Bl%C3%A5gr%C3%B8nalge

Dér står det jo HELT tydeligt....
Og det med blågrønalger var lige nøjagtigt det jeg mente med "folk, der ikke aner hvad de taler om" - dette begreb er noget medierne har fundet på.

/Kim
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21

Indlæg af nyberg »

Nolan, hvad får dig til at sige, at det er noget, medierne har fundet på? Er det noget du ved eller noget du gætter på? Mit gæt er, at begrebet blågrønalge har eksisteret i længe før radioens opfindelse. Men det er kun et gæt.

Prøv lige at fremhæv, hvad du mener, der står helt tydeligt på det link, du henviser til. For jeg kan slet ikke læse, at betegnelsen alge er forkert.

Se f.eks. også Danmarks Miljøundersøgelsers beskrivelse under slægtskab:
http://www.dmu.dk/Forst%C3%A5+milj%C3%B ... nalger.htm

Hvad er din baggrund egentlig for at sige, at de ikke ved, hvad de taler om. Det virker umiddelbart provokerende, da jeg jo så selv må være en af dem ;) Man skulle umiddelbart tro, at det er kompetente folk, der har skrevet de artikler, vi linker til. Men demed ikke sagt, at de ikke er bindegale ;)
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

@Nyberg:

:lol:
Jamen, selvfølgelig er det da for at provokere - jeg kan godt lide, at man kalder ting dét det ér.

Citat fra dmu.dk:
Slægtskab
Aphanizomenon tilhører klassen blågrønalger (Cyanophyceae, Nostocophyceae). Blågrønalger er egentlig bakterier, men medregnes til algerne, da de har klorofyl og ernærer sig fototroft.

Så de er også godt klar over den forkerte betegnelse.....
At man så sammenligner bakterierne med alger grundet måden de opfører sig på, er ikke det samme som at sige det ér alger.

Kort sagt, så opfatter jeg betegnelsen "blågrønalger" som en populærbetegnelse. Ligesom "Kjærgaarden" heller ikke er smør men et blandingsprodukt af smør (i den rene form) og planteolier.

- og undskyld, hvis du føler jeg har trådt på dig. Det har bestemt ikke været hensigten :wink:

/Kim
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21

Indlæg af nyberg »

Hehe, nej jeg føler trods alt ikke trådt på. Kun provokeret, men det er der jo ikke noget i vejen for ;)

Jeg synes dog netop, at det citat, du medbringer, modsiger dit eget argument: "Blågrønalger er egentlig bakterier, men medregnes til algerne, da de har klorofyl og ernærer sig fototroft.". Med andre ord, tror jeg, at du må revidere din opfattelse af, hvad der betegnes som alger.

Selv på algaebase.org er blågrønalgerne beskrevet. Et eksempel:
http://www.algaebase.org/GeneraDetail.l ... qVGV9BD900

Og igen for at citere definitionerne på alger ifølge wikipedia:

Taksonomi

Alger er en blandet gruppe og er ikke omfattet i en enkel taksonomisk gruppe.

Planteplankton fordeler sig i flere grupper:
-Bakterier
--Eubacteria, Blågrønalger
-Eukaryot
--Stramenopila, (Brunalger, Kiselalger, Gulgrønalger, Gulalger...).
--Rødalger.
-Grønne planter, Grønalger.
Større alger som sidder fast kaldes tang:
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Nu har jeg så behandlet akvariet, og næsten alt forsvandt, og det der blev tilbage blev lysebrunt. Nu ca. 2 dage efter behandlingen sluttede er det begyndt at blive meget mørkebrunt, dog ikke rødt. Betyder det at det skal have en behandling mere?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det kunne godt være. Men der hvor sandet var rødt, så det heller ikke ud til at der var nogen større vandbevægelse. Og med mindre du har ændret
på det, an du formentligt komme RSR i en gang om måneden.
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Der er skam ændret på det, så jeg tror jeg vil give det en behandling mere
Koralshoppen
Forhandler
Forhandler
Reactions:
20
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9000 Aalborg

Indlæg af Koralshoppen »

Hmm, den der med cirkulation passer ikke helt! Jeg har lige haft et "angreb" og det var faktisk værst hvor cirkulationen var stærkest.
Måske bare et tilfælde.
Såvidt jeg kan se er RSR et fantastisk produkt der holder hvad det lover og ingen skade gør.

Mvh Sonny
Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Der er desværre flere alger, der kan ligne cyanobakterier, men som ikke kan fjernes med RSR. Så det kan også være nogen af dem du har fået indenbords
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
21

Indlæg af nyberg »

bmvw skrev:Hmm, den der med cirkulation passer ikke helt! Jeg har lige haft et "angreb" og det var faktisk værst hvor cirkulationen var stærkest.
Måske bare et tilfælde.
Det er ikke sikkert, a det er helt tilfældigt. Der findes et utal af forskellige cyanobakterier/blågrønalger. De spiselige spirulina-alger er nogen af dem.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Hvad skete der efter anden behandling?

Jeg skal også igang med at bestille RSR!
Jeg har døjet med både grønne alger og ikke mindst disse røde slimede tråde agtige alger (tror det er Cyano bakaterier) siden sommervarmen var på sit højeste og er nu TRÆT af at se på det!
Nu skal der dælme dulme noget kemi sprøjt i akvariet :MA
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Tja, det røde gik væk, nu er det bare blevet brunt i stedet :/
Vedhæftede filer
a.JPG
a.JPG (21.66 KiB) Vist 10441 gange
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 5210 Odense NV
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

brugte du hvad man skulle?
JEg kan se på den pakke de har hos akvarieudstyr.dk, at den kan klare 400L. jeg har bestilt hos e-akvariet (pga. af for dårlig service hos akvarieudstyr) og håber også den pakke er til 400L.

Jeg skal bare AF med de røde slaske alger NU!!!
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Jep, har doseret som jeg skulle
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Nolan »

Mon ikke det er noget andet ?
De "nye" alger - har de samme "struktur" som de røde eller er det mere alge-agtigt ?
Det kunne være kisel-alger grundet silikat. Har du nogle snegle eller andet, der kan rode lidt i dit bundlag ?

/Kim
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Det er det samme, og de samme steder. Det er bare blevet brunt i stedet for rødt, dog ikke så kraftigt som før. Ja jeg har en massse turbo snegle, en eremit krebs og en reje
Brugeravatar
Nadia
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
19

Indlæg af Nadia »

Suk, ja det bliver ved med at være brunt efter endt behandling. Behandlingen tog altså det røde men nu er det altså brunt. Kan jeg gøre andet for at få det væk? Jeg har prøvet at fjerne det brune men hænderne men det kom igen kort efter.
Besvar

Tilbage til "Sygdom"