VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

hvide prikker på fiskene, 1 fisk død med skader se fotos

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Thailand, Bangkok

Re: hvide prikker på fiskene, 6!! fisk døde med skader se fotos

Indlæg af saltwand-thailand »

Carsten skrev:For at tage det i bagvendt rækkefølge. Der findes noget som ikke tager bløddyrene, men den generelle holdning er at det heller ikke er særligt effektivt. Hvorimod det medicin med kobber det ER effektivt.

Måden med aktivt kul er god nok, ingen grund til at ændre noget der. Blot skla du være opmærksom på at kullet skal skiftes ofte, da det hurtigt bliver mættet.

I stedet for at købe saltvandet i poser, hvorfor så ikke tage ud til kysten og finde noget rent vand. Det kan godt være at I skal et stykke væk fra Bangkok, men det burde være muligt.
Salt må I også kunne købe i spande, og så selv blande op.

Det eneste medicin, som er mod letter i saltvand, er så vidtjeg kan se dette her.
http://translate.googleusercontent.com/ ... j3dBUKrfwQ
Det skulle være sikkert for bløddyr.
Men sæt dem nu over i det lille akvarie alligevel, der er ingen grund til at udfordre skæbnen
desværre er vandet her ik så "lækkert" vi bor 70 km syd for bkk men vi skal mindst 2-300 km væk før jeg har lyst til at bade i det :-)

Jeg må få leveret 400 liter vand der er intet andet for...

ja god ide jeg sætter bløddyrerne i det lille, skifter kul, men hvor længe vil du tro det skal køre før jeg kan sætte sagerne sammen igen ?

Jesper
Senest rettet af saltwand-thailand tors 10. jan 2013 14:31, rettet i alt 1 gang.
Saltvands Newbie i Thailand, 375L tank opstart April 2012
tomato, clown, yellow tang, Goby, Eremit krebs, Schrimp, and... ?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: hvide prikker på fiskene, 1 fisk død med skader se fotos

Indlæg af Marco R »

saltwand-thailand skrev:
Carsten skrev:For at tage det i bagvendt rækkefølge. Der findes noget som ikke tager bløddyrene, men den generelle holdning er at det heller ikke er særligt effektivt. Hvorimod det medicin med kobber det ER effektivt.

Måden med aktivt kul er god nok, ingen grund til at ændre noget der. Blot skla du være opmærksom på at kullet skal skiftes ofte, da det hurtigt bliver mættet.

I stedet for at købe saltvandet i poser, hvorfor så ikke tage ud til kysten og finde noget rent vand. Det kan godt være at I skal et stykke væk fra Bangkok, men det burde være muligt.

Det eneste medicin, som er mod letter i saltvand, er så vidtjeg kan se dette her.
Men sæt dem nu over i det lille akvarie alligevel, der er ingen grund til at udfordre skæbnen
desværre er vandet her ik så "lækkert" vi bor 70 km syd for bkk men vi skal mindst 2-300 km væk før jeg har lyst til at bade i det :-)

ja god ide jeg sætter bløddyrerne i det lille, skifter kul, men hvor længe vil du tro det skal køre før jeg kan sætte sagerne sammen igen ?

Jesper
Hej Jesper,

Lyder som en super ide :GO

Når du har fået bløddyrene over i det lille - så skal du bare huske, at du først skal tage det aktive kul op, før at du doserer medicinen, da den ellers vil fjerne det. Du skal lægge det aktive kul i bagefter, at medicinen har gjort sit. Ved ikke, hvor mange dage der skal gå, men det burde stå på flasken, men uanet hvad så skal du først bruge aktivt kul igen, når kuren er færdig :happy:

Det vil jo være super ærgeligt, hvis du opgav og stoppede :BA Så et STORT held og lykke og håber virkelig, at du får bugt med pletterne :h
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Marco R skrev:
saltwand-thailand skrev:

Jesper
Hej Jesper,

Lyder som en super ide :GO

Når du har fået bløddyrene over i det lille - så skal du bare huske, at du først skal tage det aktive kul op, før at du doserer medicinen, da den ellers vil fjerne det. Du skal lægge det aktive kul i bagefter, at medicinen har gjort sit. Ved ikke, hvor mange dage der skal gå, men det burde stå på flasken, men uanet hvad så skal du først bruge aktivt kul igen, når kuren er færdig :happy:

Det vil jo være super ærgeligt, hvis du opgav og stoppede :BA Så et STORT held og lykke og håber virkelig, at du får bugt med pletterne :h
god information :-)

Jeg har sagt til fruen idag, HVIS de fisk dør nu og alt det shit, så køber jeg slanger !!!!!, så hun er rimelig objektiv med at vi får gjort det rigtigt, hæ hæ

Jesper
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Lige en ting,

Hvad med vores LS i sumpen, og medicinen ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

saltwand-thailand skrev:Lige en ting,

De levende sten skal bare blive hvor de er.

På sigt synes jeg dog at du bør udskifte de hulsten du har i akvariet med rigtigt levende sten.
Hulstenene bliver aldrig lige så levende som rigtige levende sten, dertil er de alt for massive.
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Carsten skrev:
saltwand-thailand skrev:Lige en ting,

De levende sten skal bare blive hvor de er.

På sigt synes jeg dog at du bør udskifte de hulsten du har i akvariet med rigtigt levende sten.
Hulstenene bliver aldrig lige så levende som rigtige levende sten, dertil er de alt for massive.

OK, det vil jeg overveje, grunden til jeg ikke har flere LS er at vi ikke har fundet et sted med stort nok udvalg. jeg har ca 10-12 kg LS i sumpen, og de er lilla og flotte, men de er svære at finde.

Nu har jeg medicineret !

jeg fik lovet at koraler og bløddyr ikke tog skade af denne kur, OG white spot syndrome, ville forsvinde. der er engelsk vejledning og det er nemt ser det ud til.
De sagde bløddyr og ALT skulle blive i baljen for at sikre der ikke var nogle smuttere. ( PS de sælger ikke fisk bløddyr eller andet dem her, det kun udstyr )

Billede

Jeg har monteret en 6000L dobbelt SUNSUN propel den er sat på vægen til mit overflow, og "blæser" med mit retur vand, det ser ud til at det skaber en OK cirkulation, alt der kan bevæge sig, bevæger sig nu i hvertfald.

der røg 2 små 12 krs fisk, Her er dagens foto
Billede

håber ikke dagens foto for i morgen er, 5 døde bløddyr

Jesper
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

jeg kan allerede melde om der er fremgang, jeg kan se at de hvide lag/spots falder af fiskene, dog ser det ud til at de 3 rensefisk ikke klare den...
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

A. japonius Døde idag, den klarede den ikke :-( 1 klovne fisk lukkede også øjnene

hvad koster en A. japonius i håndflade størrelse i DK ? jeg gav 150 kr her hvilket er i den dyre ende synes jeg...

Jesper
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

Sikke da en omgang du er kommet ud i :(

At behandle fisk for parasitter er er normalt ikke bare noget man gør. De midler som man kender til og som 100% helbreder ens fisk er medicin som inde holder kobber. Dette middel skal behandles i et seperat akvarie sammen med de syge fisk og kun fisk da kobber indholdigt i medicinen slår alle invebrater, koraller og pods ihjel, samt alle ens levende sten ville optage kobber og man vil derefter aldrig kunne putte nogen form for koraller, rejer osv i akvariet igen uden de ville dø.

Når det er sagt så er denne holdning noget der ikke har været ændret på i rigtig mange år, der har været mange forskellige mediciner fremme gennem tiden hvor de har lovet at kunne helbrede mod parasitter samt uden og skade ls og lavere stående dyr. Men indtil nu er der ikke kommet noget frem som rent faktisk virker.

Det middel du har fået anbefalet og brugt er ret nyt og er noget som først kom frem for ca 1 års tid siden så der er ikke kommet nogen erfaring frem omkring dette og om det rent faktisk virker.

Så håber da du er frisk på en god gang gennemgang af dette produkt, så evt andre kunne drage nytte at din erfaring med produktet.

Personligt tror jeg ikke det virker men håber bestemt på og tage fejl. Jeg vil gerne høre om hvordan dine fisk har det, gæller de mere end de plejer, står de foran pumperne, eller er de stadig i overfladen. Det med at fiskene ser bedre ud i dag er ikke ens med de bliver helbredet, men nok nærmere parasitterne som springer af for og formere sig så de kommer nok desværre igen bare i et noget større omfang. Håber du har lyst til og fortælle frem over hvordan hver dag går og hvordan fiskene har det :GO

Står der på pakken hva den indeholder ?

Mvh Thue
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Dit problem ligger nok tildels i at du ikke var opmærksom nok på det helt fra start af.

At parasitterne forsvinder, behøver ikke være medicinens fortjeneste. Det ligger i parasitternes livcyklus. Lige nu er parasitterne blevet så store at de er blevet "voksne" og falder derfor af fiskene.
Derefter ligger de i bundlaget og "modner" for på et tidspunkt at eksplodere i mange nye små parasitter. Det er i det stadie hvor de er helt små og endnu ikke sidder på en fisk, at Uv kan tage dem.
Hvis parasitten ikke finder en vært inden for ca 24 timer, dør den.

Men hvad kommer de så af? Den oftest sete årsag er af fiskene er stressede, det kan de være at transporten og uhensigtmæssig håndtering/opbevaring. En stresset fisk har et meget tyndt slimlag, hvor parasitterne kan få fat.
Dårligt/snavset vand og være en årsag til stress.

Hvis vi forudsætter at du mister alle fiskene, hvad kan du så gøre?
Den letteste vej ud, er at starte helt forfra, eller at lade akvariet stå 2-3 måneder uden fisk i.
Og i mellemtiden få rettet op på nogle af de ting som ikke fungerer optimalt.
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Thue skrev:Sikke da en omgang du er kommet ud i :(

At behandle fisk for parasitter er er normalt ikke bare noget man gør. De midler som man kender til og som 100% helbreder ens fisk er medicin som inde holder kobber. Dette middel skal behandles i et seperat akvarie sammen med de syge fisk og kun fisk da kobber indholdigt i medicinen slår alle invebrater, koraller og pods ihjel, samt alle ens levende sten ville optage kobber og man vil derefter aldrig kunne putte nogen form for koraller, rejer osv i akvariet igen uden de ville dø.

Når det er sagt så er denne holdning noget der ikke har været ændret på i rigtig mange år, der har været mange forskellige mediciner fremme gennem tiden hvor de har lovet at kunne helbrede mod parasitter samt uden og skade ls og lavere stående dyr. Men indtil nu er der ikke kommet noget frem som rent faktisk virker.

Det middel du har fået anbefalet og brugt er ret nyt og er noget som først kom frem for ca 1 års tid siden så der er ikke kommet nogen erfaring frem omkring dette og om det rent faktisk virker.

Så håber da du er frisk på en god gang gennemgang af dette produkt, så evt andre kunne drage nytte at din erfaring med produktet.

Personligt tror jeg ikke det virker men håber bestemt på og tage fejl. Jeg vil gerne høre om hvordan dine fisk har det, gæller de mere end de plejer, står de foran pumperne, eller er de stadig i overfladen. Det med at fiskene ser bedre ud i dag er ikke ens med de bliver helbredet, men nok nærmere parasitterne som springer af for og formere sig så de kommer nok desværre igen bare i et noget større omfang. Håber du har lyst til og fortælle frem over hvordan hver dag går og hvordan fiskene har det :GO

Står der på pakken hva den indeholder ?

Mvh Thue
Allright !

jeg scanner og tager fotos af materialet der er med. der er somsagt 2 døde fisk idag, og en af vores store bløddyr ser en anelse forskrækket ud, den gemmer sig.

Jeg er 100% newbie, jeg holder akvariet som en mini hobby håber selvfølgelig det bedste for de skabninger vi putter i vandet.
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Carsten skrev:Dit problem ligger nok tildels i at du ikke var opmærksom nok på det helt fra start af.

At parasitterne forsvinder, behøver ikke være medicinens fortjeneste. Det ligger i parasitternes livcyklus. Lige nu er parasitterne blevet så store at de er blevet "voksne" og falder derfor af fiskene.
Derefter ligger de i bundlaget og "modner" for på et tidspunkt at eksplodere i mange nye små parasitter. Det er i det stadie hvor de er helt små og endnu ikke sidder på en fisk, at Uv kan tage dem.
Hvis parasitten ikke finder en vært inden for ca 24 timer, dør den.

Men hvad kommer de så af? Den oftest sete årsag er af fiskene er stressede, det kan de være at transporten og uhensigtmæssig håndtering/opbevaring. En stresset fisk har et meget tyndt slimlag, hvor parasitterne kan få fat.
Dårligt/snavset vand og være en årsag til stress.

Hvis vi forudsætter at du mister alle fiskene, hvad kan du så gøre?
Den letteste vej ud, er at starte helt forfra, eller at lade akvariet stå 2-3 måneder uden fisk i.
Ja ok.... da jeg opdagede de hvide pletter i starten troede jeg det var skidt rensefiskene rensede fint så jeg tænkte ikke videre over det.

hvis jeg håber ikke vi mister alle fiskene, selv om der allerede er røget 5 !!!!

Jesper
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Opdatering:;

Fiskene ser helt klart påvirked ud, de er nogle steder de normalt ikke er, det kan selvfølgelig have noget at gøre med at jeg har tændt for bobblerne i vandet og at jeg har sat den der cirkulations propel ind. men de har fået Viral A for anden gang, idag.

det beskrives at tage 6-7 dage. og de må ikke fodres i denne periode, sikkert for at undgå de æder medicin
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Opdatering: Dag3 og der må fodres,

der er røget en klovnefisk i nat, men alt andet ser meget mere levende ud, end igår "alle" ser glade ud og gemmer sig ikke dagen lang.

I morgen skal de have sidste skud Viral A+B og så skal vi lave 30% vandskift og sidste dag, skal der laves en "bio start"

Jesper
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Opdatering: en stor speciel klovnefisk med røde øjne opgav i nat, og den var ved at blive spist af søspindsvinet til morgen

Der ik så mange fisk tilbage men dem som er tilbage ser væsentlig mere aktive ud end de sidste par dage.

Idag skal vi lave 30% vandskift.

i morgen får de sidste skud Medicin.

Jesper
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard

Indlæg af MoG »

Carsten skrev:Hvis vi forudsætter at du mister alle fiskene, hvad kan du så gøre?
Det som Carsten nævner her, har jeg prøvet ...

Kirurgerne begyndte at at få pletter og døde en efter en. Derefter begyndte de andre fisk i akvariet også få pletter, selv dem der ellers var meget friske! Både klovne, kardinaler osv.. Da der kun var meget få fisk tilbage , besluttede jeg at sælge det sidste levende, så der kun var snegle tilbage. Jeg lavede derefter nogle store vandskifte (over 50%) og lod akvariet stå i lidt mere end 2 måneder.. :wink: imellem tiden har jeg fået styr vandværdierne og er så småt med at sætte lidt fisk i igen.

Mit problem den gang, var uden tvivl pga. For hurtig og hård belastning! Og da det først begyndte at "vælte", ja så blev det kun værre og værre...

Jeg håber du får styr på det! :y Og :h
Morten
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

MoG skrev:
Carsten skrev:Hvis vi forudsætter at du mister alle fiskene, hvad kan du så gøre?
Det som Carsten nævner her, har jeg prøvet ...

Kirurgerne begyndte at at få pletter og døde en efter en. Derefter begyndte de andre fisk i akvariet også få pletter, selv dem der ellers var meget friske! Både klovne, kardinaler osv.. Da der kun var meget få fisk tilbage , besluttede jeg at sælge det sidste levende, så der kun var snegle tilbage. Jeg lavede derefter nogle store vandskifte (over 50%) og lod akvariet stå i lidt mere end 2 måneder.. :wink: imellem tiden har jeg fået styr vandværdierne og er så småt med at sætte lidt fisk i igen.

Mit problem den gang, var uden tvivl pga. For hurtig og hård belastning! Og da det først begyndte at "vælte", ja så blev det kun værre og værre...

Jeg håber du får styr på det! :y Og :h

Nu må vi se, ellers får vi jo terrarie :-)

Men nu er vores 3 rensefisk døde, bør jeg købe nogle nye så de kan piller parasitterne af de sidste fisk eller hva ?

Jesper
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Geografisk sted: Roskilde

Indlæg af troels »

saltwand-thailand skrev: Men nu er vores 3 rensefisk døde, bør jeg købe nogle nye så de kan piller parasitterne af de sidste fisk eller hva ?

Nej, under ingen omstændigheder - det eneste formål det vil have ville være at slå flere pudsefisk ihjel...
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

saltwand-thailand skrev:Nu må vi se, ellers får vi jo terrarie :-)

Jesper
Nej det får I nemlig ikke, da I så starter på en frisk med alle de nye tiltag, som I har lavet, husk det :y
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Marco R skrev:
saltwand-thailand skrev:Nu må vi se, ellers får vi jo terrarie :-)

Jesper
Nej det får I nemlig ikke, da I så starter på en frisk med alle de nye tiltag, som I har lavet, husk det :y

hehe, det rigtig nok, vi ville komme bedre fra start.

Lige nu har vi ca 5-6 fisk tilbage, der røg 2 idag......... ville det være en fordel at sætte de sidste i retur området i sumpen så de ikke er i forbindelse med bundlag, bløddyr og andre ting en periode, eller er skaden sket ?

Jesper
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Opdatering: vi er ved at være ved behandlingens ende, De fisk der er tilbage ser ud til at have det betydeligt bedre, og jeg kan ikke se der sidder noget på fiskene mer, hvor de førhen sad overalt endda på øjnene.

Jeg er godt klar over det er for tideligt at sige noget men jeg kan da håbe.

En helt anden ting, vores eneste koral, har aldrig før set så "glad ud" før nu, det må da være et udemærket tegn

Jesper
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Håber lykken er vendt, nu akvariet er over kuren, så lad tiden arbejde lidt for dig og lad hver a smid nye fisk i det næste gode stykke tid, balje har sikkert brug for noget ro til a komme sig.

Mvh Nicki
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Du er langt fra skker endnu.
Men du bør sørge for at vandet er i super kvalitet, og fodre varieret.
Det er med til at give fiskene et tykkere slimlag, som igen er med til at forhindre parasitterne i at kunne få fat.

Du havde købt et par kirurger, og de er meget glade for grøntfoder. Grøntfoder kan være alt fra salat, bananer, peberfrugter over til Noritang(sushitang). Ikke for meget, og friskt hverdag.
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Allright, nu er der 0 Kirurger tilbage :o/

skal jeg tage bit sand ud og sten ? og lade bløddyr og fiskvære i et "rent akvarie" ?

Jesper
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

For at kunne hjælpe mig lidt bedre.

Her er en oversigt over hvad der befinder sig i bajen nu ! mv.
Ud over bløddyr og 1 eremitkrebs, samt et søpindspin

Billede
Billede
Billede
Billede

Sump setup
Billede
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Palet kirurgen ser noget tynd ud over nakken. Den er extrem let vedat få pletter, derfor kaldes en også "pletkirurg" Den skal have masser af grønt foder. Optimalt skal den kunne gå og nippe til det hele tiden. Det er så desværre ikke så godt for vandkvaliteten.
Din kejser fisk ser desværre noget syg ud. Den affarvede plet ved nakken og så den store blege plet midt på kroppen ser ikke godt ud. Præcist hvad der er galt ved jeg ikke, men godt synes jeg ikke det ser ud.

Men synes at dine hammerkoraller ser helt fornuftige ud!! Så det er ikke alt der er dårligt.

Hvor tit tømmer du skummerkoppen??
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Carsten skrev:Palet kirurgen ser noget tynd ud over nakken. Den er extrem let vedat få pletter, derfor kaldes en også "pletkirurg" Den skal have masser af grønt foder. Optimalt skal den kunne gå og nippe til det hele tiden. Det er så desværre ikke så godt for vandkvaliteten.
Din kejser fisk ser desværre noget syg ud. Den affarvede plet ved nakken og så den store blege plet midt på kroppen ser ikke godt ud. Præcist hvad der er galt ved jeg ikke, men godt synes jeg ikke det ser ud.

Men synes at dine hammerkoraller ser helt fornuftige ud!! Så det er ikke alt der er dårligt.

Hvor tit tømmer du skummerkoppen??
ja fiskene ser ik for glade ud !! Palet kirurgen, kalder de "blue tang" her og kejseren kalder de kejser, pletterne er kommet ca 2 uger efter vi har fået dem. og alle problemerne er faktisk kommer da vi fik de 2 fisk.

skummeren tømmer jeg ugentligt.

Jesper
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Bløddyr er det søanemoner ? og dem der lever i sten er det så koraler, jeg har heletiden troet at kun den orange rør koral var en koral og de andre var bløddyr.

Ja beklager min uvidenhed

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Den koral på det øverste billed er en såkaldt bobbel koral, den bryder sig ikke så meget om lys, umiddelbart vil jeg tro den får lige nok lys hvor den står nu.

Korallen bagerst på billed 3 ligner en Catalaphyllia jardinei, også kaldet vidunderkoral. Den lever i naturen i søgræsbede og på sandbund. Dens væv er ret let af få beskadigiet når den står på stenene, men dine sten ser ret runde og glatte ud, så mon ikke det går. De kan nogle gange være meget svære at holde liv i, men andre ikke besvær med dem.

Korallen på nederste billed, ser ikke så godt ud, den er ved at slippe taget i skellettet, det kna enten skyldes vandkvaliteten eller at den får for meget cirkulation. En anden grund kunne være at en af de andre koraller brænder den
Brugeravatar
saltwand-thailand
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
12

Carsten skrev:Den koral på det øverste billed er en såkaldt bobbel koral, den bryder sig ikke så meget om lys, umiddelbart vil jeg tro den får lige nok lys hvor den står nu.

Korallen bagerst på billed 3 ligner en Catalaphyllia jardinei, også kaldet vidunderkoral. Den lever i naturen i søgræsbede og på sandbund. Dens væv er ret let af få beskadigiet når den står på stenene, men dine sten ser ret runde og glatte ud, så mon ikke det går. De kan nogle gange være meget svære at holde liv i, men andre ikke besvær med dem.

Korallen på nederste billed, ser ikke så godt ud, den er ved at slippe taget i skellettet, det kna enten skyldes vandkvaliteten eller at den får for meget cirkulation. En anden grund kunne være at en af de andre koraller brænder den

God information, den koral på nedderste billede er kravlet lidt mere i skjul efter jeg har fået det powerhead i baljen, normalt er den 2-3 større end på billedet,

Men en vigtig ting lige nu, Bør jeg tage alt sandet ud, og stenene ? og køre hård rensning af vandet hvor der kun er koraler og fisk uden noget andet ?

Jesper
Besvar

Tilbage til "Sygdom"