Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Forum for generel snak omkring saltvand.
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Hjælp! Akvarie lutede brændt. Nu dør mine koraller!

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Det var svar på 2 spørgsmål.
Det ene tilfælde er der brud på fase og nul - Der kommer til at løbe en strøm, pga den lille modstand der er i kobber og saltvand bliver dette en stor strøm, som sikringen kobler ud på.
Det andet tilfælde var et akvarie uden jordforbindelse. her løber der ikke en strøm før der er en der stikker hænderne ned i akvariet(hvilket jeg antog var tilfældet, da der både er puttet aktivt kul og tjekket pumper) - Idette tilfælde slår HPFI'en fra.'
Jeg er ikke sikker på hvorfor jeg skal have mine penge tilbage?
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Olsen,

Kan vi få enupdate på udviklingen i din balje. Føler med dig :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

mikkeljacobsen89 skrev:Det var svar på 2 spørgsmål.
Det ene tilfælde er der brud på fase og nul - Der kommer til at løbe en strøm, pga den lille modstand der er i kobber og saltvand bliver dette en stor strøm, som sikringen kobler ud på.
Det andet tilfælde var et akvarie uden jordforbindelse. her løber der ikke en strøm før der er en der stikker hænderne ned i akvariet(hvilket jeg antog var tilfældet, da der både er puttet aktivt kul og tjekket pumper) - Idette tilfælde slår HPFI'en fra.'
Jeg er ikke sikker på hvorfor jeg skal have mine penge tilbage?

Saltvandets ledningsevne ligger vel omkring 56 mS/cm ~ ca. 17.9 ohm/cm. Hvis det var ledninger til eller i osmolatorpumpen, er det jo kun 12V som kan være i kontakt med vandet, og dermed kun en lille strøm, men selv ved 230V og blot 2 cm afstand mellem fase og nul går der kun 230V/37,8ohm = 6,5A. Dette vil ikke slå nogen sikring. Selv ved kun 1 cm vil en almindelig 13A sikring ikke gå.

Det sagt, tror jeg heller ikke på, at dette er en særlig sandsynlig årsag til de døde koraller.

@Olsen: Når osmolatoren hyler og lyser rødt, mener jeg det er en alarm for for HØJ vandstand. Dette vil osmolatorpumpen på ingen måder kunne forårsage. Det kan ske hvis den nederste niveauføler af en eller anden grund svigter. Din dosering sker vel ikke tilfældigvis lige ved siden af niveauføleren? Jeg tænker, en afbrændt doseringsmaskine som tilfører f.eks. for meget KH eller CA kunne måske både lugte af brændt elektronik, og få niveauføleren til at fejle og slå dine koraller ihjel. Bare en tanke.

EDIT: En meget stor overdosering af kalk/sporestoffer vil formentlig i sig selv kunne foråsage for høj vandstand og trigge alarmen på osmolatoren (altså også uden at niveauføleren fejler)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Jeg mener også osmolatoren lyser rød hvis den i længere tid her forsøgt at toppe op uden niveauet er kommet højt nok op. Så stopper osmolatoren selv for at pumpen ikke skal stå af. Har prøvet det flere gange hvor top-up beholderen har været tom.
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Lad os fortsætte diskussionen over PB eller i et selvstændigt forum.

Jeg føler i hvert fald med trådstarter. Kom endelig med en update om situationen i morgen.
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Har du målt dine værdier?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

Kom hjem i nat fra familie tam-tam. Har lyst med lommelygte ind i akvariet og det går kun den gale vej. Der er allerede begyndt at komme et tyndt lag grønne alger på ruden, så næringsstofferne er helt sikkert for høje. Har tømt skummerkoppen som var helt fuld her til morgen.

Fiskene ser ud til at have det ok. De var på deres sovepladser her til morgen.

Osmolatoren plejer at stoppe hvis den løber tør for vand i ferskvandsdunken. I så fald så plejer styreboksen at lyse rødt. Det har den gjort nogle gange tidligere, og det har virket ok. Den lyser også rødt hvis vandstanden i sumpen bliver for høj, da flyde-proppen aktiverer en lille enhed der stopper ferskvandspåfyldning = rødt lys.

Ferskvandsdunken på 25 liter var ca ½ fyldt med vand, så jeg undrer mig over hvis den er brændt sammen.
Returpumpen VAR under vand.

Husk at osmolatoren bippede først og lyste først rødt ca 1 time efter at kæresten var kommet hjem. Og der lugtede det allerede af brændt elektronik. Så kortslutningen eller hvad det er nu er må have været sket forinden.

Ny mistænkt er den 3-stikdåse jeg har liggende oppe på bølgebryderen i hjørnet. Den giver strøm til lidt blå diodelys. Hvis en af de store fisk har sprøjet vand op på den, så kan det måske være kommet ned i den og blevet brændt af? Men så burde relæet vel være stået fra - eller hvad?

Lige et generelt spørgsmål: HVIS en pumpe bliver varm og den smelter en lækage mellem rotoren/magneten og kobber-kernen, vil den så ikke kortslutte og stoppe med at køre?

Har blandet 4 kg. salt op i 100 liter vand (den største balje jeg har) og regner med at tappe 130 liter af og erstatte det med de 100 liter frisk saltvand + ekstra ferskvand hvor det må være nødvendigt.

Er ved at måle vandværdier.
Calsium liger på 260! Jeg slukkede for alt dosering for et par dage siden og har lige tændt doseringspumpen igen. Kan den være faldet så meget på så kort tid...? Bruger koraller mere Ca når de er pressede = ved at dø?`Troede faktisk det var omvendt.
Ligger normalt på 400.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Undre mig meget og tror ikke det er sket pga. overdosering over flere måneder. Det har ikke set værre og værre ud hen over flere uger, det hele skete i onsdags og alt så sundt og godt ud. Nu er det som en kirkegård :(

Ny vandværdi:
KH mål med Salifert low resulution 0,42 ~ 9,3 dKH x 2 = 18,6 dKH !!! Vandvittigt højt... er den steget fordi alle koraller er stoppet med at forbruge KH eller fordi pumpen har doseret for meget pga. en kortslutning.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

De 260 i CA er en sikker død for alle stenkoraller.......

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Er det ikke KH og Ca man ikke kan blande, da de vil gå i forbindelse? I så fald vil en kraftig overdosering af KH, vel resultere i at Ca falder?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Sur røv - føler med dig, håber du finder problemet.
Det lyder til at være en alvorlig forgiftning, ville nok sætte mine dyr i en balje frisklavet vand og forsøge at skifte det hele..

Kan man overhovet trigge et HPFI relæ hvis uheldet sker efter en transformer? Mener ikke man kan med en gammeldaws spoletransformer.
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af wtfdic_dk »

PederP skrev:Sur røv - føler med dig, håber du finder problemet.
Det lyder til at være en alvorlig forgiftning, ville nok sætte mine dyr i en balje frisklavet vand og forsøge at skifte det hele..

Kan man overhovet trigge et HPFI relæ hvis uheldet sker efter en transformer? Mener ikke man kan med en gammeldaws spoletransformer.

jeg er også lidt bekymret for den 110v transformer jeg har om hpfi tripper ved noget på den sekudære spole (fx saltvand?)
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Målte værdier:

KH = 18 (dobbelt så høj som den bør være)
Ca = 260 (alt, alt for lav)
NO3 = 40 ppm ! Tror det skyldes at tingene dør. Skummeren arbejder i hvert fald på højtryk. Spørgsmål: Tager både LPS og SPS skade af 40 i NO3 - eller vil de bare blive brune?
NO2 = 0 (Heldigvis positvt,... ellers ville fiskene også være døde)

Alle skiver har det ikke godt, men det tror jeg er pga. den høje KH - korrekt?

Har ikke mulighed for at skifte 1000 liter saltvand på een gang.

Synes godt nok ikke det er nemt at fejlsøge på og at finde ud af hvad dælen der er årsag til dette her show.
Lige nu mistænker jeg:
1) KH doseringspumpen for at have doseret alt for meget fordi den er blevet ved med at køre (af uvist grund) = kørt varm = lugtet af brændt elektronik = for høj KH (18 !) = for lav Calcium = 260 ppm. Har ikke skilt den ad for at se efter smeltet plastik. Mener at have læst i manualen til doseringspumpen at den helst ikke skal køre mere end et par minutter ad gangen. Måske har den kørt i meget længere tid end den kunne tåle? Kan man skille den ad og se efter uden at skade kassen med de 4 Profilux doseringspumper?

2) Vandsprøjt fra fisk op på en stikdåse der ligger med et par tænd og sluk-ure som styrer noget månelys = udsivning af kobber i akvariet = skade på koraller.

3) Tunze osmolator pumpen kan have sat sig fast pga. kalk = smeltet plastik = adgang til kobberkernen = udsivning af kobber i akvariet = døde koraller. Men så burde kontrolenheden vel stoppe den og den lyste jo først rødt EFTER at der lugtede brændt da min kæreste kom hjem? Har ikke skilt den ad for at se efter smeltet plastik.

Vil det gavne hvis jeg doserer en ordenlig mængde Calcium fra min balling blanding for at hæve den fra 260 op til 420?

Har sat 100 liter frisk saltvand over igen og skifter det igen, igen i morgen.

Andet jeg kan gøre??
SørenF
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 8400 Ebeltoft
Saltvand siden?: 1984

Indlæg af SørenF »

Skrækkelig historie!

Ang. NO3 har min værdi i en periode på vel en måned (ufrivilligt) været steget til 50 ppm, og endda i kortere tid til 100.
Det klarede alle koraller (jeg har hovedsagelig SPS) med livet i behold -på nær Hystrix. Et par Acropora fik lidt begyndende STN, som gik i sig selv, da værdierne blev bedre.
Andre koraller stortrivedes ligefrem i al det nitrat.
Vh. Søren

Mit akvarium kan ses her: viewtopic.php?f=92&p=485166#p485166
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Hej

DeT er vitalt at Ca hæves

Mvh
Peder
Brugeravatar
Chrissy62
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 4780 Stege
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Stege

Indlæg af Chrissy62 »

ja, frygtelig historie, og meget grim oplevelse:(

Jeg føler med dig:o)

Men efter at have læst din tråd, undrer det mig, at du har en stikdåse på bølgebryderen....jeg tror bestemt at årsagen til den brændte lugt skal findes der.

At dine værdier nu ikke passer mener jeg skyldes dine døde koraller..Din dosering har jo fortsat derudaf, og når korallerne dør, forbruger de ikke mineralerne og så stiger din KH jo. At CA tilsvarende er dalet, kan jeg ikke lige finde en forklaring på.
Mvh
Christina Frisdahl Faurbye

Møn Rev: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=2&t=44299&p=434032#p434032
Månedens akvarie september 2013: viewtopic.php?f=138&t=62205
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Jeg er enig med Christina i, at det ikke er optimalt, at have en stikdåse liggende på bølgebryderen. Falder den ned i vandet har du en pænt stor dykkoger. Dertil kommer, at du selv risikerer et rap over fingrene en dag.

Når det er sagt, finder jeg det - uden at være påståelig - meget lidt sandlsynligt, at det på nogen som helst måde kan have forårsaget de døde koraller.

Det samme tror jeg i øvrigt om din osmolatorpumpe.
Den er jo kun i dit osmose vand, så prøv da bare at lade den fylde vand over i en spand. Pumper den vand, er der formentlig ikke noget galt med den. Som andre har nævnt, slukker controlleren også for den hvis den kører tør. Hyleriet og konstant lys i rød LED, forekommer så vidt jeg kan se kun ved for HØJ vandstand. Ved for lave vandstand er det en anden LED som BLINKER rødt og ingen hylen.

Jeg finder det langt mere sandsynligt at det er din doseringsmasline som af den ene eller anden anden grund er gået amok og har fyldt for meget KH+ i baljen, og derved har trigget alarmen for høj vandstand.

Det kan selvfølgelig også være årsagen til problemet skal findes i noget helt fjerde.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg tror muligvis at grunden til dine problemer med koraller der dør, kan ligge i din høje Kh.

Hvis din dosseringsmaskine er brændt sammen og Kh dosseringen som følge deraf er gået amok, så den uhæmmet har fyldt i - så vil det give problemer.
Har du tjek på hvor meget det er svundet i Kh dunken?

Hvis der kommer alt for meget kh i, så den stiger uhæmmet, så forrykkes balancen i tanken.
Ionerne indgår nye forbindelser og du kan risikerer at din Ph i Dt falder eller måske endda styrter. Og så er der problemer.
Har du målt din Ph i Dt?

Jeg har lige oplevet at min Ph faldt og blev ved med det. Til alt held var det proberne der var ude af synk. Efter kalibrering er alt ok.
Men jeg forespurgte oraklet - og her fik jeg opregnet alle de skræksecenarier som en faldende Ph kan medfører og det er mange kan jeg sige.

Jeg skal ikke komme ind på dem alle, men der blev nævnt, at det kunne starte en negativ spiral, der er meget svær at bremse.

Så måske er lugten det, der har startet problemet (dosseringsmaskinen brændt sammen), men det er følgerne der er ved at tage livet af dine koraller.
At din Ca er faldet voldsomt uden du har gjort noget for det, kunne måske også tyde på at balancen er i frit fald.

Det er bare mit bud og ikke sikkert at det er grunden, men det kunne være årsagen.

Uanset hvad, så føler jeg med dig for det er en rigtig skidt situation.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Har du styr på dit Mg niveau - kører det også på samme doseringsmaskine? Mener man får en lav fejlaflæsning må Ca testsættet, hvis Mg er blevet for høj.
Tænker bare at 260 lyder lavere end jeg kan forstille mig korallernes optag kan få den ned på - uden at vise symptomer længe inden?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

pH ligger på 8.07. Den har ligget deromkring de seneste dage og virker stabil.

Magnesium ligger på 1440 ppm. hvilket må betragtes som ok.

KH er så høj at den ikke kan måles med mindre man laver "low resulotion" med Salifert testsæt. Så KH ligger alt for højt og helt oppe over 16 dKH selv efter at have skiftet 130 liter vand i går.

Hvad skal jeg gøre for at få KH ned og Ca op?
Skal jeg hæve Calcium manuelt ved kun at dosere fra Ca-dunken?
Kan man gøre noget for at sænke KH manuelt?
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Har doseret 1½ minut fra doseringspumpen med calsium og er ved at måle hvor meget den har ændret sig.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

---> Ca hævet fra 285 til 300 ppm.
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Lav noget nyt saltvand og test det med saltindhold, mål så din MG,CA,KH og læg verdierne i dit nye vand som du vil have, skift så vand løbende så du får verdierne ok igen. Din KH er din dræber den er alt for høj, og der er også alt for stor belastning på dit teknik, da kalken er så høj. Husk din MG skal være ok før du kan få CA op. Alt skal ske langsomt undtagen din KH den skal ned med max 1-1,5 kh pr dag. Hvis du har 16 i KH ville jeg sænke den til 11-13 nu og så tag max 1 kh ned pr dag.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Forresten... Hvor længe må de 2 x 500g aktiv kul ligge i sumpen før de skal op?

Der er allerede kommet grønne alger på ruderne. Har startet vodkadoseringen.

Akvariet ser kedeligt ud, alle koraller har trukket sig sammen, døde hvide skeletter og det ligner en slagmark..................
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Øv øv håber du får det vendt uden alt for stort tab.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Jesper ØH skrev:Øv øv håber du får det vendt uden alt for stort tab.
Ja, det er så vildt at se på når det nu bare har kørt derud af og rimelig godt i flere år - endda uden vandskifte. Nu gik det ligeså godt.
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
12
Postnummer: 5250 Odense SV
Geografisk sted: Odense SV

Indlæg af siqu »

:( selv for den erfarene .. træls.

Krydser alt for dig..
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Indlæg af joekill »

.
Senest rettet af joekill ons 9. okt 2013 07:54, rettet i alt 1 gang.
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Hartz
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Hartz »

Ikke, at det ikke kunne være spændende med en opfølgning. Men siqu, tror ikke der er grund til at krydse noget, for en næsten 10 måneder gammel tråd ;-)

man 26. nov 2012 20:09
Nu med Akvastabil Mk. II Marine 360L, udstyret med Pacific Sun Metis Hyperion R2, Maxspect Gyre XF150, Skimz Monzter SM163 DC.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=63940
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Chrissy62 skrev: Men efter at have læst din tråd, undrer det mig, at du har en stikdåse på bølgebryderen....jeg tror bestemt at årsagen til den brændte lugt skal findes der.
Enig - de to ting hører ikke sammen. Jeg har før oplevet en sydende lyd fra sådan en stikdåse og en svag lugt af brændt elektronik. Det var simpelthen stikproppen nede i dåsen der stod og svejsede sig vej gennem plastikken. Der var åbenbart sprøjtet lidt salt derpå som havde skabt forbindelse mellem P og N. Stikpropppen og dåsen var helt smeltet og lige til skraldespanden - så man skal altså ikke undervurderer saltsprøjt. Det kunne virkelig have gået galt, var der fx gået ild i det håndklæde der normalt ligger i sumpen.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"