God søndag

Håber ikke den er fra statiol for de er satme kedelige. God søndag til dig også. Og god søndag til jer allesammen.engelquist skrev:At en kanariefugl skulle have mere personlighed end en fisk, er vist en påstand der skal stå for din egen regning- du er stadig ude i en omgang dobbeltmoral så det basker.... men dig om det- nu vil jeg nyde min spandauer sammen med morgenkaffen...
God søndag
Jesper, du tillægger dyr menneskelige egenskaber, at sammenligne en fugl i bur med et menneske i fængsel understreger dette. Almindelige stuefugle, som kanariefugle, undulater mv. Er opdrættede og domesticere, igennem mere end 50 generationer. Til sammenligning er vikingetiden ikke mere end 20 menneskegenerationer siden.jesper kristensen skrev:Fisk har ikke personligheder som katte og fugle har. Du kan vænne en fisk til dens omgivelser, men ikke en kat.engelquist skrev:Jesper- du/vi putter fisk i et akvarie for vores fornøjelses skyld, bl.a. kirurger der dagligt svømmer rundt på flere hundrede kvm. koralrev- dem byder mange af os mindre end en kvm- gerne til flere kirurger....
At begynde at gøre sig til dommer over folk der holder fugle eller katte, er mildest talt dobbeltmoralsk så det batter...
Nemlig. Vi har delte meninger om mange ting og de meninger skal ud hvis man lyster det. Så er det bare så fandens argeligt nogen går igang med at svine folk til. Det ender med man ikke tør skrive et indlæg her på forum mere. 11 har nu skrevet de gav mig ret via pm. Satme synd de ikke tør komme med deres mening i tråden af frygt for at blive slagtet.pederrevnørd skrev:Så blev det jul alligevel![]()
Ja, lad os svine en udenlands forhandler - not.måske,eller
Synes det er rart at ha en debat, få brudt lidt grænser, se sagen fra andres synspunkt. Og ende op med at sige god dag til hinanden
Jeg er helt enig med dig. Jeg kunne sagtens svare igen af samme tone men har sku den anstendighed at lade være. Jeg ryster på hovedet og bære over med vedkommende og hans/hendes sikkert meget unge alder.romerlys skrev:Det var dog en utrolig barnlig tone at skrive til hinanden i. Jeg er 21 år og dette er mit første indlæg i en "debat" her på forumet, og jeg kan ikke lade være med at sidde og krumme tær når folk ikke i en ordentlig tone kan ytre sine synspunkter. Kan ikke se at det burde være nødvendigt for voksne mennesker at bruge bandeord og køre personlig hetz mod en person fordi han ytrer sin mening, om man støtter denne eller ej, er underordnet men det burde simpelthen være muligt at fortælle en person at hans udtalelse måske virker en smule dobbeltmoralsk, uden at skulle svine manden til!!
Udover dette er vi vel alle enige om at et akvarie aldrig vil kunne erstatte eller tilbyde lignende forhold som et rev. Men man må derfor forsøge at tilpasse det liv man tilføjer til hvad man kan tilbyde! Eksempelvis små fisk som ikke bevæger sig meget. Eksempelvis klovnefisk som i på revet sjældent bevæger sig ret meget længere væk end sin anemone. Hvorimod store kejsere etc. bevæger sig rundt på hele revet.
Vi er alle samlet om det samme, så lad os da for guds skyld tale pænt og have en god dialog!
jesper kristensen skrev:Fisk har ikke personligheder som katte og fugle har. Du kan vænne en fisk til dens omgivelser, men ikke en kat.engelquist skrev:Jesper- du/vi putter fisk i et akvarie for vores fornøjelses skyld, bl.a. kirurger der dagligt svømmer rundt på flere hundrede kvm. koralrev- dem byder mange af os mindre end en kvm- gerne til flere kirurger....
At begynde at gøre sig til dommer over folk der holder fugle eller katte, er mildest talt dobbeltmoralsk så det batter...
Jamen i lige måde Peder. Jeg har skam været fremme hele tiden.pederrevnørd skrev:Jesper,
Jeg synes jo du er en fin fyr - og verden er jo ikke sort eller hvid.
Du fik vel populært sagt malet dig ind i et hjørne - det har vi alle prøvet.
Malingen er tør - kom du bare frem igen......
Det var ikke hvad jeg mente....jesper kristensen skrev:Jamen i lige måde Peder. Jeg har skam været fremme hele tiden.pederrevnørd skrev:Jesper,
Jeg synes jo du er en fin fyr - og verden er jo ikke sort eller hvid.
Du fik vel populært sagt malet dig ind i et hjørne - det har vi alle prøvet.
Malingen er tør - kom du bare frem igen......
Smukt skrevet christian. Synes nu stadig vi skal stoppe den. Vi fik jo en god afslutning.ChristianJS skrev:Jesper, det var hårdt sagt ja, og nok om det!
Du spørger mig direkte hvad jeg tror katten vil, og det kan jeg ikke svare på, jeg er ikke kat, men jeg mener en kat kan trives i en lejlighed, ligesom en fisk kan i et akvarie. Mht. Katten er det selvfølgelig synd at tage en gårdkat der er vandt til masser af plads og så stoppe den ind i en lejlighed, men er katten vandt til det fra killing, vil jeg mene det er ok, men det giver jo os et dilemma; vores fisk er jo vildtfangede!
En imponerende ting ved katte er at de er set eneste pattedyr der er på alle kontinenter. Selv på Antarktis er der katte! De kom med hvalfangerskibene, og små kolonier overlever endnu, og skulle jeg vælge, ville jeg hellere være velnæret siameser på enkefru Hansens skød, end overleve på Antarktis, ligemeget hvor fri jeg så end var. Mon frihedsbegrebet overhovedet betyder noget for dyr overhovedet? Derudover falder jeg selv her for fristelsen og forsøger at sætte mig i dyrets sted, men med tydeligt afsæt i hvad jeg som menneske ville foretrække.
Btw godt sagt Peder!
Hvis vi rent faktisk antager at han kører med dette setup og fodre så kraftigt for og holde alle disse pragt fulde fisk i den flotte sunde stand de er i ja så må han sku have et mega godt setup der kan klare den meget hårde belastening. For ellers var de sku døde af ammoniak forgiftning. Men syntes nu og have faldet over mange af disse setup før i Japan og Kina og de har sku styr på deres akvarier og ikke mindst hvordan de skal køres, man kan heller ikke se noget snavs på bunden så det bliver sku filteret super godt. Nå når det er sagt så er det altså ikke noget jeg bifalder og holde så mange store fisk Sammen i sådan et lille akvarie, detnielsk skrev:Han må da have et enormt filtrerings setup eller vandskifte for at holde så store fisk på så lidt plads.
Måske det er en salgstank?
Underligt de ser så sunde ud - enten er de lige dumpet i ellers gør masseeffekten så meget at agressionerne deles helt ud. Der må køre min 500 g foder i dagligt..