Jeg forstår det ikke.

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Jeg forstår det ikke.

Indlæg af Engelquist »

At en kanariefugl skulle have mere personlighed end en fisk, er vist en påstand der skal stå for din egen regning- du er stadig ude i en omgang dobbeltmoral så det basker.... men dig om det- nu vil jeg nyde min spandauer sammen med morgenkaffen...
God søndag :-)
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
jesper kristensen
Reactions:

Indlæg af jesper kristensen »

Jeg kan mærke jeg ikke skal kommentere det her mere. Jeg lader jeg debbatere videre i fred.
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2610 Rødovre
Saltvand siden?: 2005

Indlæg af huttelihut »

same same but different
jesper kristensen
Reactions:

engelquist skrev:At en kanariefugl skulle have mere personlighed end en fisk, er vist en påstand der skal stå for din egen regning- du er stadig ude i en omgang dobbeltmoral så det basker.... men dig om det- nu vil jeg nyde min spandauer sammen med morgenkaffen...
God søndag :-)
Håber ikke den er fra statiol for de er satme kedelige. God søndag til dig også. Og god søndag til jer allesammen.
Saltvandrasser.dk
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4390 Vipperød
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Saltvandrasser.dk »

Og så går vi løs på hinaden, det var nu mere på ham kajser tossen vi skulle slagte, rolig nu og det er stadig jul, så helle, men hun så en er denne helle :biggrin:
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Så blev det jul alligevel :f2: :K

Ja, lad os svine en udenlands forhandler - not.måske,eller

Synes det er rart at ha en debat, få brudt lidt grænser, se sagen fra andres synspunkt. Og ende op med at sige god dag til hinanden :GO
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13
Postnummer: 3330 Gørløse

Indlæg af ChristianJS »

jesper kristensen skrev:
engelquist skrev:Jesper- du/vi putter fisk i et akvarie for vores fornøjelses skyld, bl.a. kirurger der dagligt svømmer rundt på flere hundrede kvm. koralrev- dem byder mange af os mindre end en kvm- gerne til flere kirurger....
At begynde at gøre sig til dommer over folk der holder fugle eller katte, er mildest talt dobbeltmoralsk så det batter...
Fisk har ikke personligheder som katte og fugle har. Du kan vænne en fisk til dens omgivelser, men ikke en kat.
Jesper, du tillægger dyr menneskelige egenskaber, at sammenligne en fugl i bur med et menneske i fængsel understreger dette. Almindelige stuefugle, som kanariefugle, undulater mv. Er opdrættede og domesticere, igennem mere end 50 generationer. Til sammenligning er vikingetiden ikke mere end 20 menneskegenerationer siden.
Katten har været tamdyr mere end 7.000 år.

At et dyr i vores øjne har personlighed, er ikke det samme som at det kan reflektere over sin situation, find Nemo er fiktion, ikke virkelighed :-)

Vores fisk er modsat katte, mus, undulater mv. Oftest vildtfangede... Så din fordømmelse af ejere af disse dyr er uberettiget, det burde du kunne se!

Helt overordnet, så kan man argumentere for, at ethvert dyr med kønnet formering har et formål i livet; at viderebringe sine gener, altså parre sig, og der giver vi ikke vores fisk mange muligheder!
jesper kristensen
Reactions:

pederrevnørd skrev:Så blev det jul alligevel :f2: :K

Ja, lad os svine en udenlands forhandler - not.måske,eller

Synes det er rart at ha en debat, få brudt lidt grænser, se sagen fra andres synspunkt. Og ende op med at sige god dag til hinanden :GO
Nemlig. Vi har delte meninger om mange ting og de meninger skal ud hvis man lyster det. Så er det bare så fandens argeligt nogen går igang med at svine folk til. Det ender med man ikke tør skrive et indlæg her på forum mere. 11 har nu skrevet de gav mig ret via pm. Satme synd de ikke tør komme med deres mening i tråden af frygt for at blive slagtet.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Jeg mener nu ikke jeg har slagtet dig Jesper, jeg har blot argumenteret mod dit angreb på andre. Det undrer mig at du på en gang taler for din ret til at have din mening, og udtrykke den, og samtidig udtrykker din utilfredshed med folks svar.
Du er blevet kaldt tosset, fået at vide at du har sprunget en sikring m.m., men dette har været svar på at du har kaldt andre dyremishandlere. Kast ikke med sten hvis du selv bor i et glashus, og fremsæt ikke rabiate påstande, eller grove beskyldninger, hvis du ikke vil modsiges.
romerlys
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 2300 København S

Indlæg af romerlys »

Det var dog en utrolig barnlig tone at skrive til hinanden i. Jeg er 21 år og dette er mit første indlæg i en "debat" her på forumet, og jeg kan ikke lade være med at sidde og krumme tær når folk ikke i en ordentlig tone kan ytre sine synspunkter. Kan ikke se at det burde være nødvendigt for voksne mennesker at bruge bandeord og køre personlig hetz mod en person fordi han ytrer sin mening, om man støtter denne eller ej, er underordnet men det burde simpelthen være muligt at fortælle en person at hans udtalelse måske virker en smule dobbeltmoralsk, uden at skulle svine manden til!!

Udover dette er vi vel alle enige om at et akvarie aldrig vil kunne erstatte eller tilbyde lignende forhold som et rev. Men man må derfor forsøge at tilpasse det liv man tilføjer til hvad man kan tilbyde! Eksempelvis små fisk som ikke bevæger sig meget. Eksempelvis klovnefisk som i på revet sjældent bevæger sig ret meget længere væk end sin anemone. Hvorimod store kejsere etc. bevæger sig rundt på hele revet.
Vi er alle samlet om det samme, så lad os da for guds skyld tale pænt og have en god dialog!
jesper kristensen
Reactions:

romerlys skrev:Det var dog en utrolig barnlig tone at skrive til hinanden i. Jeg er 21 år og dette er mit første indlæg i en "debat" her på forumet, og jeg kan ikke lade være med at sidde og krumme tær når folk ikke i en ordentlig tone kan ytre sine synspunkter. Kan ikke se at det burde være nødvendigt for voksne mennesker at bruge bandeord og køre personlig hetz mod en person fordi han ytrer sin mening, om man støtter denne eller ej, er underordnet men det burde simpelthen være muligt at fortælle en person at hans udtalelse måske virker en smule dobbeltmoralsk, uden at skulle svine manden til!!

Udover dette er vi vel alle enige om at et akvarie aldrig vil kunne erstatte eller tilbyde lignende forhold som et rev. Men man må derfor forsøge at tilpasse det liv man tilføjer til hvad man kan tilbyde! Eksempelvis små fisk som ikke bevæger sig meget. Eksempelvis klovnefisk som i på revet sjældent bevæger sig ret meget længere væk end sin anemone. Hvorimod store kejsere etc. bevæger sig rundt på hele revet.
Vi er alle samlet om det samme, så lad os da for guds skyld tale pænt og have en god dialog!
Jeg er helt enig med dig. Jeg kunne sagtens svare igen af samme tone men har sku den anstendighed at lade være. Jeg ryster på hovedet og bære over med vedkommende og hans/hendes sikkert meget unge alder.

Jeg har nu lært jeg skal holde mig fra debatterne eher på forum for eftertiden. Vi er nu oppe på 27 pm'er som holder med mig. Disse personer turde ikke komme med deres menig her i debatten. Det er skusynd.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

jesper kristensen skrev:
engelquist skrev:Jesper- du/vi putter fisk i et akvarie for vores fornøjelses skyld, bl.a. kirurger der dagligt svømmer rundt på flere hundrede kvm. koralrev- dem byder mange af os mindre end en kvm- gerne til flere kirurger....
At begynde at gøre sig til dommer over folk der holder fugle eller katte, er mildest talt dobbeltmoralsk så det batter...
Fisk har ikke personligheder som katte og fugle har. Du kan vænne en fisk til dens omgivelser, men ikke en kat.

Jesper. der er ingen der har vildkatte herhjemme. Det er tamkatte, avlet til at leve sammen med mennesker gennem 1000'vis af år.

Vi har vilddyr i akvariet..
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Ahhh... Jesper, come on, det var dig der startede med at kalde folk med fugle, katte, mus mv. dyremishandlere i din allerførste post i tråden, så hold nu op... Tonen var det vist dig der slog an!

Til gengæld vil jeg da også opfordre dine 27 personlige støtter til at deltage i debatten!
jesper kristensen
Reactions:

Dyremishandlere var måske et lidt hårdt ord, men stadig er min mening det ikke er i orden. Katten sidder jo ikke for sjov i et vindue og kigger ud vel. Det er mennesket der har døbt den en indekat. Hvad tror du helst den ville, være inde eller ude?
huttelihut
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
15
Postnummer: 2610 Rødovre

Indlæg af huttelihut »

der er 58 der har skrevet PM til mig. de vil ha mig til at stille op til næste præsident valg
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

Jesper,

Jeg synes jo du er en fin fyr - og verden er jo ikke sort eller hvid.
Du fik vel populært sagt malet dig ind i et hjørne - det har vi alle prøvet.

Malingen er tør - kom du bare frem igen...... :-)
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
jesper kristensen
Reactions:

pederrevnørd skrev:Jesper,

Jamen i lige måde Peder. Jeg har skam været fremme hele tiden.
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af pederrevnørd »

jesper kristensen skrev:
pederrevnørd skrev:Jesper,

Jamen i lige måde Peder. Jeg har skam været fremme hele tiden.
Det var ikke hvad jeg mente....

Fx Huttelihut og jeg havde en debat igår - men med respekt for hinanden.
Det gælder ikke om at vinde eller få ret her - sagen har mange nuancer.

En mand kan indrømne det....og jeg tror du trak stregerne mere skarpe op end du egentlig ønskede.
Det skrevne ord bliver jo let meget hårdt i en debat - når det ikke følges op af et smil eller et kropssprog :beer:

Mvh
Pedet
jesper kristensen
Reactions:

Arghhh ok. Jamen jeg har fået sagt hvad jeg ville og gider ikke køre i det mere. Jeg synes jeg har skrevet respektabelt til folk. Hvad angår min mening om det debaterede så lukker den her. I snakker bare videre om ham yourube gutten.

Over and out.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Jesper, det var hårdt sagt ja, og nok om det! :-)
Du spørger mig direkte hvad jeg tror katten vil, og det kan jeg ikke svare på, jeg er ikke kat, men jeg mener en kat kan trives i en lejlighed, ligesom en fisk kan i et akvarie. Mht. Katten er det selvfølgelig synd at tage en gårdkat der er vandt til masser af plads og så stoppe den ind i en lejlighed, men er katten vandt til det fra killing, vil jeg mene det er ok, men det giver jo os et dilemma; vores fisk er jo vildtfangede!

En imponerende ting ved katte er at de er set eneste pattedyr der er på alle kontinenter. Selv på Antarktis er der katte! De kom med hvalfangerskibene, og små kolonier overlever endnu, og skulle jeg vælge, ville jeg hellere være velnæret siameser på enkefru Hansens skød, end overleve på Antarktis, ligemeget hvor fri jeg så end var. Mon frihedsbegrebet overhovedet betyder noget for dyr overhovedet? Derudover falder jeg selv her for fristelsen og forsøger at sætte mig i dyrets sted, men med tydeligt afsæt i hvad jeg som menneske ville foretrække.

Btw godt sagt Peder!
jesper kristensen
Reactions:

ChristianJS skrev:Jesper, det var hårdt sagt ja, og nok om det! :-)
Du spørger mig direkte hvad jeg tror katten vil, og det kan jeg ikke svare på, jeg er ikke kat, men jeg mener en kat kan trives i en lejlighed, ligesom en fisk kan i et akvarie. Mht. Katten er det selvfølgelig synd at tage en gårdkat der er vandt til masser af plads og så stoppe den ind i en lejlighed, men er katten vandt til det fra killing, vil jeg mene det er ok, men det giver jo os et dilemma; vores fisk er jo vildtfangede!

En imponerende ting ved katte er at de er set eneste pattedyr der er på alle kontinenter. Selv på Antarktis er der katte! De kom med hvalfangerskibene, og små kolonier overlever endnu, og skulle jeg vælge, ville jeg hellere være velnæret siameser på enkefru Hansens skød, end overleve på Antarktis, ligemeget hvor fri jeg så end var. Mon frihedsbegrebet overhovedet betyder noget for dyr overhovedet? Derudover falder jeg selv her for fristelsen og forsøger at sætte mig i dyrets sted, men med tydeligt afsæt i hvad jeg som menneske ville foretrække.

Btw godt sagt Peder!
Smukt skrevet christian. Synes nu stadig vi skal stoppe den. Vi fik jo en god afslutning.
Brugeravatar
ChristianJS
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
13

Indlæg af ChristianJS »

Tak, og det er en aftale Jesper! :-)
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Indlæg af Thue »

nielsk skrev:Han må da have et enormt filtrerings setup eller vandskifte for at holde så store fisk på så lidt plads.
Måske det er en salgstank?
Underligt de ser så sunde ud - enten er de lige dumpet i ellers gør masseeffekten så meget at agressionerne deles helt ud. Der må køre min 500 g foder i dagligt..
Hvis vi rent faktisk antager at han kører med dette setup og fodre så kraftigt for og holde alle disse pragt fulde fisk i den flotte sunde stand de er i ja så må han sku have et mega godt setup der kan klare den meget hårde belastening. For ellers var de sku døde af ammoniak forgiftning. Men syntes nu og have faldet over mange af disse setup før i Japan og Kina og de har sku styr på deres akvarier og ikke mindst hvordan de skal køres, man kan heller ikke se noget snavs på bunden så det bliver sku filteret super godt. Nå når det er sagt så er det altså ikke noget jeg bifalder og holde så mange store fisk Sammen i sådan et lille akvarie, det
Mener jeg også er synd men omvendt så virker de ikke besynderligt stresset af situationen har da set fisk være mere stresset i bedre forhold, men nej bifalder det ikke ;-). Og til om dyreplageri eller ej så alt mere eller mindre ville jo have det bedre i naturenen men bare vi gør alt hva vi kan over for vores kæledyr så de får det så godt som muligt så har vi gjort vores ;-) men når vi direkte slår vores kæle dyr ihjel pga vi ikke sætter os ordentligt ind i ting eller bare dummer os så skulle vi skamme os lige gyldigt om det er en snegl eller en hvalros så har de ikke selv valgt deres fremtid, den skal bi sørge for er så god som muligt ;-)

Mvh thue
Molle
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
14
Postnummer: 3320 Skævinge
Saltvand siden?: 1991
Geografisk sted: "Reservatet"

Indlæg af Molle »

Helt personligt bliver jeg sgu selv stresset af at se de stakkels fisk tosse rundt :dizzy:
Jeg er ikke Etolog men det der foregår i den balje ser på ingen måde ud som det der foregår på et rev.Har set nogle stykker efterhånden :K
Kan IDIOTEN ikke se det er jo kun med nød og næppe de banker ind i hinanden,Vorherrebevarres. :snooty:
Kan IDIOTEN slet ikke se han frarøver de stakkels fisk en hver form for naturlig adfærd,inclusive at slås ??? :shout:
Kan IDIOTEN ikke få ind i sin ærtehjerne at uanset hvormeget teknik og sager han stopper på det akvarie,hvis noget der er uden for hans kontrol sker,så er der godnat med alle de fisk ?? :crybaby:
Kan IDIOTEN ikke fatte han gør vores hobby en kæmpe bjørn-tjeneste ved i den grad at skide på sund fornuft,og oven i hatten udbasunere sin totale mangel på forståelse overfor vor hobby,jeg græmmes til himlen !! :rolleyes:

Må den Store SOHAL vise hans fiske-mishandler-sjæl nåde. :pray:

Og dog...... :devilish:

PS gav ham en høflig sviner på youtube

PPS da jeg ville lukke katten ud her til morgen,kiggede den hånligt på mig,som jeg havde spist dårlig tilberedt kuffertfisk,og svansede,som kun en kat kan,hen foran brændeovnen.Der ligger den endnu og tænker "nar".
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"