Opstart af 720 liters - hvilket udstyr?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af Olsen »

PUMPER:

Hendrix: Hvad er pumpernes model nr.? Og nu skriver du, at det er powerheads, hvor andre tidligere har anbefalet mig "Tunze steam pumper".

Er det det samme?

Hvis ikke, hvad er så bedst? Powerhead eller steam? Jeg tænker at der må være noget med strømbesparelser, som også kommer på banen.

LEVENDE STEN:
Kiloprisen har vel også noget at skulle have sagt? Svinger den ikke mellem 50-90 kr. pr. kg.?

Når den tid kommer hvor jeg skal købe levende sten, hvor er det så bedst at jeg køber dem henne. Bor jo i Århus. Kan stenen tåle transport fra Kbh til Århus, eller er der også gode indkøbsmuligheder i Jylland?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Tunze streams er sådanset også powerheads. Dog har Tunze også nogle turbellepumper, som de kalder powerheads ( http://www.tunze.com/149.html?&L=1&C=DK ... oxunter017 ), så mon ikke det er et af disse, "Hendrix" snakker om.

Streams er at foretrække, da disse giver en bredere stråle, og de flytter mere vand med et mindre elforbrug.

Kiloprisen på levende sten,skal man selvfølgeligt også tage med i sine beregninger, men oftst er er en god kvalitet til 90 kr./kg. så porrøs, at det fylder 3 gange så meget som en kvalitet til 60 kr/kg. og så er det jo lige pludseligt billigere og tilmed flottere at fylde akvariet med den dyre kvalitet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Hvor mange steams skal jeg så bruge til dette ca. 800 liters akvarie? (Det er ca 160 cm. i længden)

Okay, så når folk snakker om at de f.eks. har 80 kg., 100 kg. og 140 kg. levende sten i derse store 720 liters baljer, så kan man ikke bruge kilo som den eneste faktor for hvor godt det er rent filtermæssigt og hvor godt det ser ud.

Hvor store er sådan nogle levende sten egentlig? Jeg har aldrig set dem i virkeligheden. Det kunne være fedt at få dem hurtigt hjem i sit akvarie, således at der er flest mulige mikroorganismer og små levende ting og sager (fx. søstjerner, snegle, krabber, anemoner, rejer mv.) - hvis det altså er muligt?! :-) AAaaaaah! Det er bare SÅ spændende at tænke på hehe
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Olsen skrev:Hvor mange steams skal jeg så bruge til dette ca. 800 liters akvarie? (Det er ca 160 cm. i længden)

Okay, så når folk snakker om at de f.eks. har 80 kg., 100 kg. og 140 kg. levende sten i derse store 720 liters baljer, så kan man ikke bruge kilo som den eneste faktor for hvor godt det er rent filtermæssigt og hvor godt det ser ud.

Hvor store er sådan nogle levende sten egentlig? Jeg har aldrig set dem i virkeligheden. Det kunne være fedt at få dem hurtigt hjem i sit akvarie, således at der er flest mulige mikroorganismer og små levende ting og sager (fx. søstjerner, snegle, krabber, anemoner, rejer mv.) - hvis det altså er muligt?! :-) AAaaaaah! Det er bare SÅ spændende at tænke på hehe
Det er desværre ikke let at give nogen retningslinier for hvormange kilo sten der skal i et akvarie. Stenenes struktur er nemlig meget afgørende for effekten. Nogle sten er meget massive og har nærmest struktur som en haveflise, andre har langt mere struktur og vejer ikke så meget, men er af den grund ikke dårligere tværtimod.
Levende sten fåes i størrelser fra et fingerbøl til nogle der skal køres med en truck :)
Hvs du vil have alt det liv med ind sammen med stenene, så skal du få en aftale med en der importer dem, og så få et par kasser direkte uden at de er pakket ud. Desværre er der så også stor chance for at du får en hel hær af krabber og søknælere med. Og det er bestemt ikke af det gode.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Det giver anledning til flere spørgsmål (Håber ikke jeg stiller for mange spg.?)

Hvor storer er sådanne krabber og formerer de sig med lynets hast så man ikke kan holde dem nede?

Hvad er en søknæler? Jeg troede at vi var i "hav-verdenen" og ikke i en "sø" :o - ;)

Kommer stenen i kasser hvor de er "tørlagte"? Der må da være mulighed for at fiske krabberne, søknælere mv. op af vandet med et par lange net?

Kan man ikke få rovfisk der spiser krabberne og søknælerne? (Ja jeg spørger stadigvæk, velvidende at jeg ikke aner hvad søknælere er - hehe)
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Du kan ikke stille for mange spørgsmål. Det er disse, der giver liv på forummet ;)

Krabberne findes i mange størrelser. Når de kommer ind i akvariet med stenene, er de muligvis ikke så store, men det bliver de, og når de er rigtig store, kan de finde på at tage fisk. Jeg har selv fanget en krabbe på omk. 20 cm. i et akvarium jeg passede. Den var bare klam :D

Stenene kommer i flamingokasser. De ligger ikke direkte i vand, da det ville blive for dyrt i transport. Dog er de våde og fugtige nok, til det meste af livet (inkl. de vigtige bakterier) kan overleve.

En søknæler er en undervandsinsekt. Prøv at søg her på forummet, så skal du nok få nogle svar - prøv evt. også at søge på Mantis.

Krabber osv. er meget svære at fange, da et koralrevsakvarium er spækket med huler, gange osv. mellem og i stenene, hvor man på ingen måde kan komme til med nettet. Det gælder derfor om at få dem ud hurtigts muligt, så man ikke ender op med at skulle splitte hele steonsætningen ad efter et par år, hvor det hele gerne skulle være groet smukt sammen med koraller. Man kan evt. lige dyppe de levende sten 10 sekunder i en spand med ferskvand, inden de lægges i akvariet. Det vil få krabber osv. til at hoppe ud af stenene, men bakterierne og det andet liv, vil ikke tage skade.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

mads-fisk skrev: En søknæler er en undervandsinsekt. Prøv at søg her på forummet, så skal du nok få nogle svar - prøv evt. også at søge på Mantis.
En søknæler er ikke mere et insekt end en krabbe eller søstjerne er.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Har søgt og læst om søknæleren. Den lyder bestemt ikke rar at et rovdyr at være. Spiser både fisk og rejer hvis den kan komme til det og er erklæret NOT reef safe! Så i øvrigt en anden tråd hvor en søknæler efter sigende skulle banke en blæksprutte i en slåskamp (videooptagelse). Jeg kunne dog ikke åbne tråden som var på reefcentral.com.
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Jeg tænker "højt" og skriver flere spørgsmål ned. Forsøger at gå lidt systematisk til værks - og går igennem emnerne ét eller to ad gangen. Der er jo så mange faktorer i saltvand i forhold til ferskvand, så det let kan blive uoverskueligt - men I skal alle vide, at I er mere end velkommen til at byde ind.

Tilbage til spørgsmålene ;)

PUMPERNE:
Da akvariet nærmer sig de 1000 liter, så vil jeg gerne op på en cirkulation der hedder ca. 20.000 liter pr. time i selve akvariet.

Er det ikke idelt? - altså 20 x akvariets volume?

Spørgsmålet er så bare om jeg bør anskaffe 2 stk. kraftige Tunze steams eller 4 stk. "mindre kraftige" - eller 6 stk. endnu mindre?? Alt i alt, skal det vel bare give 20.000 L/T og der må ikke være noget stillestående vand - ikke også? Hvad vil I anbefale mig?

Mit eget forslag er 4 stk. stream 6060 á 838 kr. pr. stk. De leverer 6000 l/t og bruger 11 watt pr. stk. - men er 18.000 liter pr. time rigeligt til det akvarie?

MULTI CONTROLLER = BØLGER:
Jeg kunne også godt tænke mig at få lavet bølger i akvariet. (længden bliver ca. 180 cm.)

Synes bare at den der Tunze Wavebox ser alt for stor og grim ud. Så jeg tænkte om jeg ikke kunne opnå bølgeeffekten ved at bruge Tunze Turbelle Multicontroller ? f.eks. model nr. 7095 - og så koble 4 stk. Tunze Turbelle stream på?

Se evt. dette link: http://www.dyreudstyr.dk/database/produ ... ent='Tunze'

TUNZE PRISER:
Tunze Turbelle stream 6000 (7.000 l/t.) koster 1.589 kr.

Tunze Turbelle ® stream 6080 (8.500 l/t.) koster 1.149 kr.

Hvad er forskellen på dem siden at den der kan "yde mindre" koster mest?
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

6060 og 6080 kan ikke sættes til en kontroler. Der i mod kan -00 serien, altså 6000 kan sættes til en controler, det er forskellen.

Jo, 20 x akvariets volume er fint, men der kan nu godt være mere i efter min mening. Husk din returpumpe også giver noget. Jeg synes du skal starte med at købe 2 6000 og en multikontroler, og så kan du altid suplere med flere (hvis du køber tre, så har du ca. de 20.000 l/t som du snakker om, men jeg ved bare ikke on tre vil være optimalt).
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Alternativt køb 2 stk 6100 istedet for. De giver hver 12000 liter
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Skal 2 stk. 6100 tilsluttes en controller? Skal de sidde i samme side eller modsat hinanden?

Er det jeres erfaringer at 2 kan være ligeså godt som 4 til at få cirkuleret vandet, så der ikke opstår "døde" områder?
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Indlæg af Mikkel E »

Nej, de 2 stk. 6100 behøves ikke at tilsluttes en controler, men du snakker om at du gerne vil have en bøljeeffekt, så det vil være en god idé.
Da Tunze stream pumperne er gode til at få vandet rundt, så tror jeg ikke der er en store forskel, men det er nok smag og behag.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Det ideelle ville for mig at se være, at få en Tunze multicontroller og to stk. Tunze Stream 6200 (én i hver side af akvariet). Du må huske, at de kører kun én af gangen, så selvom det samlet set lyder som 40.000 liter i time, vil det ikke blive mere end 20.000.

Derudover en returpumpe, der munder ud bag stenene, så der også kommer cirkulation derom.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Jeg kom vist til at skrive "skal", men mente egentlig "kan". Undskyld hvis det gav lidt forvirring ;)

I forhold til antallet af pumper, så tænkte jeg bare på om fiskene ikke vil blive udsat for ret kraftigt og ubehagelig strøm (vandtryk), hvis de er i nærheden af én stk. 6100 som leverer 12.000 l/t ? Men det kan de måske godt lide eller hvad?

Hvilken controller vil i anbefale?
Skal det være Tunze - eller hvad med IKS Aquastar computeren? Det kunne jo være spændend at udvide i fremtiden med flere moduler. Men jeg kender ikke særlig meget til IKS - gør I?
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

tunzeses egen controller er det bedste der udover kan 6000 og 6100 ned justeres i flov hvis det bliver for (volsomt) kreftigt
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Men det kan man også gøre på den blå box som følger med pumpen
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

og så lige lidt flere tillægsspørgsmål vedr. pumper:

1) Hvor meget larmer de pumper egentlig?
2) Er der en sammenhæng mellem hvor mange l/t en pumpe kan yde og hvor meget den larmer? Des flere l/p des mere larm?

Min kæreste vil have at akvariet skal være så godt som lydløst. Kan jeg godt love hende at det bliver det i forhold til pumperne vi her har talt om - ellers er det nu der skal andre mærker end Tunze på bordet.
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Olsen skrev:og så lige lidt flere tillægsspørgsmål vedr. pumper:

1) Hvor meget larmer de pumper egentlig?
2) Er der en sammenhæng mellem hvor mange l/t en pumpe kan yde og hvor meget den larmer? Des flere l/p des mere larm?

Min kæreste vil have at akvariet skal være så godt som lydløst. Kan jeg godt love hende at det bliver det i forhold til pumperne vi her har talt om - ellers er det nu der skal andre mærker end Tunze på bordet.
Tunze stream pumperne er så godt som helt lydløse efter et par uger. Det gælder for alle pumperne, bortset fra hvis du bruger wavebox.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Johnny »

Carsten skrev:Men det kan man også gøre på den blå box som følger med pumpen
det var også det jeg mente
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Johnny »

min 6000 har svag brumme resunans
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Johnny skrev:min 6000 har svag brumme resunans
Ressonans kommer jo, hvis den ikke er placeret optimalt. Det kan evt. fjernes ved at montere pumpen med en magnetholder.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Johnny »

den er mont med magnet holder
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Johnny skrev:den er mont med magnet holder
Men hvor sidder ressonansen? Er det i pumpehuset eller i akvariet?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Johnny »

svært af sige den er ikke kreftig men kan tydeligt høre når den skifter flov på en stille dag :)
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

jamen det er jo lige de svar, jeg gerne vil høre. Super godt at de er lydløse! :K

Jeg fortsætter ufortrødent med at stille spørgsmål... det er vildt spændende sådan at "opbygge" det hele på forhånd. Jeg gør mig mange billeder inde i mit hoved og puzzlespillet bliver mere og mere samlet jo flere svar jeg får :)

PUMPE(R) FRA AKVARIE TIL SUMP (FILTER):
Ud over selve cirkulationspumperne i akvariet, så skal der jo også bruges nogle flere pumper til trække vandet ned i overløbet - igennem sumpen og pumpe det tilbage i akvariet.

1) Bruger man kun én pumpe til dette? (hvad er det rigtige navn for en sådan pumpe?)

2) Skal pumpen placeres i sumpens "sidste rum", dvs. der hvor vandet er blevet filtreret og er rent?

3) Hvor mange liter pr. time skal denne pumpe være på? Er det bedst at der er stor eller lille vandgennemstrømning gennem sumpen?

4) Jeg regner med at overløbet skal placerse i midten af akvariet, pga. at jeg gerne vil have bølger. Er det korrekt? Ellers vil jeg gerne have overløbet i hjørnet, da akvariet kommer til at stå i et hjørne af stuen.

5) Hvor mange huller skal der være i akvariet og hvor henne? Jeg køber jo et splinter nyt akvarie, så har gode muligheder for at få leverandøren til at lave hullerne for mig. Tænk gerne hvad I mener der er ideelt. Hvad med 3 fra akvarie og ned til sumpen og 2 til returvandet?

6) Hvor store skal hullerne til rør være i akvariet?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Johnny skrev:svært af sige den er ikke kreftig men kan tydeligt høre når den skifter flov på en stille dag :)
Har du evt. prøvet at sætte en skive filtersvamp mellem glasset og den indvendige magnetdel? Det burde være muligt at fjerne ressonansen.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Johnny »

det har jeg ikke nej men (støjen) generer nu ikke synderligt knægten over døver det :)
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Olsen »

Olsen skrev:PUMPE(R) FRA AKVARIE TIL SUMP (FILTER):
Ud over selve cirkulationspumperne i akvariet, så skal der jo også bruges nogle flere pumper til trække vandet ned i overløbet - igennem sumpen og pumpe det tilbage i akvariet.

1) Bruger man kun én pumpe til dette? (hvad er det rigtige navn for en sådan pumpe?)

2) Skal pumpen placeres i sumpens "sidste rum", dvs. der hvor vandet er blevet filtreret og er rent?

3) Hvor mange liter pr. time skal denne pumpe være på? Er det bedst at der er stor eller lille vandgennemstrømning gennem sumpen?

4) Jeg regner med at overløbet skal placerse i midten af akvariet, pga. at jeg gerne vil have bølger. Er det korrekt? Ellers vil jeg gerne have overløbet i hjørnet, da akvariet kommer til at stå i et hjørne af stuen.

5) Hvor mange huller skal der være i akvariet og hvor henne? Jeg køber jo et splinter nyt akvarie, så har gode muligheder for at få leverandøren til at lave hullerne for mig. Tænk gerne hvad I mener der er ideelt. Hvad med 3 fra akvarie og ned til sumpen og 2 til returvandet?

Har nogen tænkt nogle tanker vedr. ovenstående spørgsmål?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Olsen skrev:
Olsen skrev:PUMPE(R) FRA AKVARIE TIL SUMP (FILTER):

Har nogen tænkt nogle tanker vedr. ovenstående spørgsmål?
Der bruges kun én pumpen - returpumpen.
Denne står i returkammeret, som sådanset kan placeres hvor man vil. Dog vil det være returkammeret, at vandstanden vil svinge, når der fordamper/genopfyldes ferskvand.

OceanRunner/AquaBee, Red Dragon og Deltec er nok de mest brugte returpumper.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"