Led lys..

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Led lys..

Indlæg af StarF »

DanielXavier skrev:
spdiving skrev:
DanielXavier skrev:
spdiving skrev:Hele humlen i at købe LED er at finde noget der kan bruges til at vore koraller de vil overleve. Det billigste i den sidste ende er at købe LED hvor der er fremvist PAR målinger og lortet er testet at det så også virkker. Alt andet er gætteri på hvad der kan bruges og det ender op med døde eller kedlige koraller samt nyt lys IGEN.

Steen

Enig..

Folk skal holde sig fra at gætte..

Mine moduler virker fint, mine koraller lever i bedste velgående..
Ud over dette er der intet bevis på om de er gode nok...Har du fået lavet nogle PAR måling. De par uger du har kørt med LED beviser intet.

Steen
Selvfølgelig er de gode nok Steen.. Alle normale faststof LED dioder, lyser på nøjagtig samme måde, om du køber Pasific sun eller mine dioder. Den forskel der kan være, er lysudputtet(om man køber nok) Man skal simpelhen bare ikke være nærrig med pungen.
Mine dioder har kørt 1 måned efterhånden, og mine koraller både vokser og lever ganske fint.

Men det skal vi ikke diskuterer.. :beer:
En månede er da ikke nok at teste med! Hvad koraller vokser fint? Hvordan er farverne osv? Jeg syntes dit "salgs" forsøg på disse hjemmebyggede lamper, tager lige lovligt meget overhånd!
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Giver Starf ret i at du kunne lige så godt prøve at prakke nybegynder på en flok sparepære. Vildt usmagligt efter min mening.
At du selv tester er dit problem men HUSK det er levene dyr du har med at gøre og ikke plastik.

Steen
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Indlæg af DanielXavier »

StarF skrev:
DanielXavier skrev:
spdiving skrev:
DanielXavier skrev:
spdiving skrev:Hele humlen i at købe LED er at finde noget der kan bruges til at vore koraller de vil overleve. Det billigste i den sidste ende er at købe LED hvor der er fremvist PAR målinger og lortet er testet at det så også virkker. Alt andet er gætteri på hvad der kan bruges og det ender op med døde eller kedlige koraller samt nyt lys IGEN.

Steen

Enig..

Folk skal holde sig fra at gætte..

Mine moduler virker fint, mine koraller lever i bedste velgående..
Ud over dette er der intet bevis på om de er gode nok...Har du fået lavet nogle PAR måling. De par uger du har kørt med LED beviser intet.

Steen
Selvfølgelig er de gode nok Steen.. Alle normale faststof LED dioder, lyser på nøjagtig samme måde, om du køber Pasific sun eller mine dioder. Den forskel der kan være, er lysudputtet(om man køber nok) Man skal simpelhen bare ikke være nærrig med pungen.
Mine dioder har kørt 1 måned efterhånden, og mine koraller både vokser og lever ganske fint.

Men det skal vi ikke diskuterer.. :beer:
En månede er da ikke nok at teste med! Hvad koraller vokser fint? Hvordan er farverne osv? Jeg syntes dit "salgs" forsøg på disse hjemmebyggede lamper, tager lige lovligt meget overhånd!
Jeg ville gerne se en Montipora digitata uden nok lys i en måned, eller en Acropora for den sags skyld.
Jeg har ikke gang i salg, jeg nævner bare at det jeg laver virker.. Det er præcist det samme som i giver en mia. kroner for.. Men fair nok for det. Er sgu lidt træt af din negativitet.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

spdiving skrev:Giver Starf ret i at du kunne lige så godt prøve at prakke nybegynder på en flok sparepære. Vildt usmagligt efter min mening.
At du selv tester er dit problem men HUSK det er levene dyr du har med at gøre og ikke plastik.

Steen
Steen, du er da lidt sjov.. DU var trods alt den første der skrev til mig, at du var interesseret, og at du gerne ville komme hjem til en kop kaffe og se lyset. Men den ændrede sig hurtigt, efter andre kommenteret det.

Jeg ved udemærket det er levende dyr, men hvordan tror du selv lys er udviklet til de dyr du selv har? de er bestemt også blevet testet.

Jeg ved ikke hvorfra du kan sammenligne det med en sparepære?? det har jo intet med det at gøre. Jeg syntes du burde læse og studere lidt nærmere LED, for først der, vil du opdage, at Pacific suns lamper, er nøjagtigt det samme som andre dioder.. Forskellen er udelukkende mængden af lysdioder.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

Min negativitet? jeg beder dig bare om at teste over en længere periode, men du må undskylde jeg ikke falder på halen, hver gang du siger ordet led. Jeg kender flere der har bygget gode LED lamper, men de har valgt en led pære end dig. Som var mere testet!

Når du føre dit salg frem til nybegyndere, osv syntes jeg det er useriøst. Hvis hvis lortet dør efter 5 mdr? hvad hvis det ikke helt levere lys nok, til at holde flot farve og vækst?

at du skriver: "Jeg ville gerne se en Montipora digitata uden nok lys i en måned, eller en Acropora for den sags skyld. " Siger jo intet om hvor godt eller dårligt dit lys er. Faktum er Digi er meget meget tilgivende koral, jeg har haft stykker til at ligge i et akvarie uden lys blot med cirkulation i over en månede uden det døde af det!

Der ud over har jeg ikke givet en mia. kroner for min lampe, køre t5 og det er jeg glad for. Skifter ikke til LED lige inden for de næste mange år. Og sku jeg endelig, så ville jeg nok købe noget fra et mærke der er anerkendt og testet, eller bygge selv og holde mig til ting der er testet!

Men hvad med at lav et par billeder af dine koraller, vent en månede og ta et billede igen.

mig bekendt bruger du ikke cree, og når du ikke vil oplyse hvad du bruger, må du forvente folk er kritiske!
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

StarF skrev:Min negativitet? jeg beder dig bare om at teste over en længere periode, men du må undskylde jeg ikke falder på halen, hver gang du siger ordet led. Jeg kender flere der har bygget gode LED lamper, men de har valgt en led pære end dig. Som var mere testet!

Når du føre dit salg frem til nybegyndere, osv syntes jeg det er useriøst. Hvis hvis lortet dør efter 5 mdr? hvad hvis det ikke helt levere lys nok, til at holde flot farve og vækst?

at du skriver: "Jeg ville gerne se en Montipora digitata uden nok lys i en måned, eller en Acropora for den sags skyld. " Siger jo intet om hvor godt eller dårligt dit lys er. Faktum er Digi er meget meget tilgivende koral, jeg har haft stykker til at ligge i et akvarie uden lys blot med cirkulation i over en månede uden det døde af det!

Der ud over har jeg ikke givet en mia. kroner for min lampe, køre t5 og det er jeg glad for. Skifter ikke til LED lige inden for de næste mange år. Og sku jeg endelig, så ville jeg nok købe noget fra et mærke der er anerkendt og testet, eller bygge selv og holde mig til ting der er testet!

Men hvad med at lav et par billeder af dine koraller, vent en månede og ta et billede igen.

mig bekendt bruger du ikke cree, og når du ikke vil oplyse hvad du bruger, må du forvente folk er kritiske!
Jamen, StarF (kender ikke dit navn) Det jeg prøver at fortælle, som jeg ikke helt ved gå igennem her. Dioder er dioder.. Light emitting diode, der findes to forskellige dioder, der er en tør-udgave og en vådudgave.. Cree, er blot navnet på en diodetype, som også benytter den tøre diodeform. Jeg kunne for den sags skyld kalde mine dioder for Den udskældte diode, og du ville ikke kunne bruge det til noget. En diode er opbygget af meget meget få elementer, og bliver altså bygget på næsten samme måde, om du kalder den Cree, eller eerC. Det der er den ENESTE forskel, er hvor mange dioder du bruger, samt optikken i dioden. Derfor kan jeg umuligt forklare dig eller andre om dioder, hvorfor mine er bedre end andres.. For der er altså ingen forskel i den måde dioden virker. Jeg gør det bare billigt, fordi det er gør det selv, uden fordyrene forhandlere, fordyrene producenter, og andre mellemled, samt computerstyring. Cree lamper, bruger mange små kraftige dioder, jeg bruger få endnu kraftigere dioder. Forskellen mellem de to metoder, er så, om hvordan lysdækningen på bundlinien fungere, da man jo få en anden vinkel på lyset ved brug af mange små, istedet for få store. Men jeg har jo også kun, utrykkeliggjort det mange gange, at mine lamper stadig er på testbasis.. Jeg regner da med at folk kan læse??

Mvh
Daniel
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af StarF »

DanielXavier skrev:
StarF skrev:Min negativitet? jeg beder dig bare om at teste over en længere periode, men du må undskylde jeg ikke falder på halen, hver gang du siger ordet led. Jeg kender flere der har bygget gode LED lamper, men de har valgt en led pære end dig. Som var mere testet!

Jamen, StarF (kender ikke dit navn) Det jeg prøver at fortælle, som jeg ikke helt ved gå igennem her. Dioder er dioder.. Light emitting diode, der findes to forskellige dioder, der er en tør-udgave og en vådudgave.. Cree, er blot navnet på en diodetype, som også benytter den tøre diodeform. Jeg kunne for den sags skyld kalde mine dioder for Den udskældte diode, og du ville ikke kunne bruge det til noget. En diode er opbygget af meget meget få elementer, og bliver altså bygget på næsten samme måde, om du kalder den Cree, eller eerC. Det der er den ENESTE forskel, er hvor mange dioder du bruger, samt optikken i dioden. Derfor kan jeg umuligt forklare dig eller andre om dioder, hvorfor mine er bedre end andres.. For der er altså ingen forskel i den måde dioden virker. Jeg gør det bare billigt, fordi det er gør det selv, uden fordyrene forhandlere, fordyrene producenter, og andre mellemled, samt computerstyring. Cree lamper, bruger mange små kraftige dioder, jeg bruger få endnu kraftigere dioder. Forskellen mellem de to metoder, er så, om hvordan lysdækningen på bundlinien fungere, da man jo få en anden vinkel på lyset ved brug af mange små, istedet for få store. Men jeg har jo også kun, utrykkeliggjort det mange gange, at mine lamper stadig er på testbasis.. Jeg regner da med at folk kan læse??

Mvh
Daniel
Nu har jeg ikke sat mig 100% ind i det, men er godt klar over de ting du skriver. Men en diode er ikke bare en diode! Der er forskeld på de forskelige mærker, hvor effektive de er med hensyn til lys output vs. w. Er godt klar over Cree er et mærke, men det er altså det mærke der sidst jeg tjekkede smed mest lys ud kontra w!
spdiving
Reactions:

Indlæg af spdiving »

Daniel.
Det er rigtigt at jeg gerne ville hjem og se hvad du har fundet på at lave med LED. Men det ændrede sig allerede da du ikke kunne oplyse data på dem med et link. og du ikke har fået lavet nogle PAR målinger så for mit vedkommen er det kun spild af tid.

Men jeg skal da nok være den første til at undskylde hvis du en dag kan bevise at lige dine LED er så gode som du prøver at give udtryk for. Men syndes bare du sælger bjørnen før den er skudt.

Du er selv nybegynder og prøver at sælge dine LED til andre nybegynder uden at vide hvad du snakker om...Det er sgu en sjov tanke du har om din viden med LED og lyset indflydelse på koraller.
Havde du haft nogle flere års erferinger med saltvand og kan se på koraller om de mangle feks. KH-CA eller andre værier der ikke er iorden så havde jeg nok haft en lidt anden respækt for dine test.
Men da du ikke endgang selv ved hvilken koraller der er de mest lyskrævene er det sgu svært at tage dig seriøst.

Men igen jeg håber da det vil vise sig at dine LED er ok.

Steen
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

StarF skrev:
DanielXavier skrev:

Mvh
Daniel
Nu har jeg ikke sat mig 100% ind i det, men er godt klar over de ting du skriver. Men en diode er ikke bare en diode! Der er forskeld på de forskelige mærker, hvor effektive de er med hensyn til lys output vs. w. Er godt klar over Cree er et mærke, men det er altså det mærke der sidst jeg tjekkede smed mest lys ud kontra w!
Men StarF

Det er altså kun pga optikken.. Det vil sige, det stykke glas eller epoxy/acryl du smider foran dioden. Resten er i og for sig det samme.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Skal vi så ikke lade den ligge her :beer:

Og lade beviset tale for sig, for Daniel du kunne jo hoppe på vognen her:

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=20&t=36480

Og så er beviset der med det samme, og hvis de er gode nok, så det jo super, og hvis de mangler lidt, så har du apperatet til at kunne forbedre det i hvert fald :y

Ønsker dig i hvert fald held og lykke med dem :GO
Senest rettet af Marco R tors 22. jul 2010 18:15, rettet i alt 1 gang.
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

spdiving skrev:Daniel.
Det er rigtigt at jeg gerne ville hjem og se hvad du har fundet på at lave med LED. Men det ændrede sig allerede da du ikke kunne oplyse data på dem med et link. og du ikke har fået lavet nogle PAR målinger så for mit vedkommen er det kun spild af tid.

Men jeg skal da nok være den første til at undskylde hvis du en dag kan bevise at lige dine LED er så gode som du prøver at give udtryk for. Men syndes bare du sælger bjørnen før den er skudt.

Du er selv nybegynder og prøver at sælge dine LED til andre nybegynder uden at vide hvad du snakker om...Det er sgu en sjov tanke du har om din viden med LED og lyset indflydelse på koraller.
Havde du haft nogle flere års erferinger med saltvand og kan se på koraller om de mangle feks. KH-CA eller andre værier der ikke er iorden så havde jeg nok haft en lidt anden respækt for dine test.
Men da du ikke endgang selv ved hvilken koraller der er de mest lyskrævene er det sgu svært at tage dig seriøst.

Men igen jeg håber da det vil vise sig at dine LED er ok.

Steen
Jamen steen, det er jo netop det der er det sjove.. Jeg prøver altså ikke at sælge nogen noget. Jeg skriver min egen erfaring, med mine dioder, og så er det jo op til folk selv, om de vil købe det eller ej. Jeg syntes da ikke jeg røver at praje nogen noget på.

Jeg ved da udemærket hvilke koraller der er mest lyskrævene, det er jo altså bare et klik på computeren, og ikke ligefrem raketvidenskab.
Og ja, den viden har jeg ved at have læst en del om fotosyntese, og PAR. samt kelvin, nanometer, og meget mere. Igen, det er ikke raketvidenskab, og ja, efter min mening, kan man med et par dage, læse sig til en meget stor viden.. Så længe man bare søger lidt på nettet.

Jeg er da glad for at du håber, at mine LED er ok. Jeg er nu ikke selv i tvivl, om at de er lige så gode som alle andre LED´er. Det er bare et spørgsmål om størrelse.. også i dette tilfælde :lipssealed:
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

Marco R skrev:Skal vi så ikke lade den ligge her :beer:

Og så er beviset der med det samme, og hvis de er gode nok, så det jo super, og hvis de mangler lidt, så har du apperatet til at kunne forbedre det i hvert fald :y

Hehe.. Vi lader den ligge. Super link, tusind tak Marco R

Selvom der nok skal en ordentlig stor bestilling til, for at gøre det billigt :h
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

DanielXavier skrev:

Selvom der nok skal en ordentlig stor bestilling til, for at gøre det billigt :h
Så lidt da og så håbe jeg, at det leve op til forventninger, og ser frem til nogle billeder og målinger fra dine :biggrin:

Jo jo men mon ikke at 8-10 stykker skulle kunne give lidt, og så er den jo en engangsbestilling, da den jo ikke skal udskiftes :)
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

Marco R skrev:
DanielXavier skrev:

Så lidt da og så håbe jeg, at det leve op til forventninger, og ser frem til nogle billeder og målinger fra dine :biggrin:

Jo jo men mon ikke at 8-10 stykker skulle kunne give lidt, og så er den jo en engangsbestilling, da den jo ikke skal udskiftes :)
Hvad tror du vi ender på? 2000 kr? eller deromkring?

Personligt, tror jeg det ville være en fordel, at forummet købte en, som medlemmerne kunne betale 100-200 kr, for at leje.
Lej den ud 10 gange, så er den tjent hjem, og resten kan gå til lønning, eller til forbedringer ved forummet, eller til kaffeklubben.
Brugeravatar
M.G.Larsen
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
15
Postnummer: 4050 Skibby
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Skibby

Indlæg af M.G.Larsen »

ole. skrev:ikke for at dreje tråden,men hvorfor er det ingen som prøver at smække de der 100w led i et PAR lumenbright reflektorer??
http://reefbuilders.com/2009/05/04/100- ... -burn-cds/
http://tesladownunder.com/LEDs.htm#100%20W%20LED
Har faktisk leget lidt med tanken, specielt efter alt det herDIY LED-hysteri der har været på forum på det sidste...
Men skal det gøres ordentligt og holdbart, skal man vel også have en stabil strømforsyning. Og det har jeg ikke kunne finde nogen steder til de 36 Volt som den kræver...

Nogle der kan komme med et kvalificeret bud?

Har hentet tilbud hjem fra kina på 91 dollars for en 100w diode på 7000-9000 Kelvin, og en lumen/w værdi på 80-90

+8000 Lumen er vel ikke så dårligt for en lyskilde til 525 kroner? :W (Det er så før fragt vel og mærke)
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
15

Indlæg af DanielXavier »

Jeg havde selv gjort det M.G... Men det kræver jo desværre en kapital :y
Besvar