Sarah R´s 445 liter hjørneakvarie
- Sarah R
- Foxface
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 5700 Svendborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Tåsinge
Re: Sarah R´s 300 liter hjørneakvarie
Akvariet er fra Klovnfisken, og har kostet med sump og underskab, omkring 16.000 Kr
-
- Copepod
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 2960 Rungsted Kyst
- Saltvand siden?: 2012
Re: Sarah R´s 445 liter hjørneakvarie
[center]Elizabetta er en copepod...[/center]
- Sarah R
- Foxface
- Reactions:
- 18
Ja, så blev hjørneakvariet for småt, så der blev bestilt et nyt akvarium med målene 120x70x70, dvs 588 liter med overløb i venstre hjørne og 160 liters sump.
I mandags kom akvariet og der blev limet pvc og overløbskammen blev limet fast. Sumpen blev placeret i teknikrummet, som tidligere var en brusenische, der aldrig blev brugt. Dette skulle også gøre at akvariet bliver så lydløst som muligt, fordi alle pumperne og teknikken sidder i et andet rum.
Der blev købt ca. 40 levende sten heraf 30 kilo der var indkørte i forvejen.
I tirsdag blev rørene afprøvet for at se om der evt. var nogle utætheder, men det var der gudskelov ikke! Så var det tid til at placere stenene, men da akvariet står på et 90 cm højt bord, var mine arme ikke lange nok til at nå bunden. Jeg var derfor nød til at kravle ned i akvariet for at placere stenene, men dette virkede fremragende.
Jeg havde i forvejen savet en colakasse op, som stenene skulle placeres på, for at få bedre cirkulation under dem. Da stenene var placeret gik jeg i gang med at producere osmose-vand. Det tog i alt kun 9 timer at få produceret vand til både sump og akvariet.
Næste dag blev returpumpen og de to intervalfiltre, sat til. To T5 rør på 2x39 w, blev sat over akvariet midlertidigt.
I går fik akvariet så bare lov til at køre, med en lille midiflotor og en cirkulationspumpe.
I dag kom det mest besværlige, for jeg skulle bruge alle ls fra det gamle akvarie, skummeren og pumperne. Jeg var derfor nød til at koble returpumpen fra, så sumpen kunne bruges som midlertidigt hjem til koraller og fisk. Efterhånden som jeg tog de levende sten fra kunne jeg fange fiskene og korallerne kunne tages op. En enkelt fisk fik sneget sig med over i det nye akvarie plus en eremitkrebs.
Fiskene og korallerne skal blive i sumpen til i morgen, hvor jeg lige måler vandværdierne, for at se om de kan komme der over. Vil helst gøre det så skånsomt som muligt for fiskene, for at undgå tab.
Af teknik i det nye akvarium kan nævnes:
4x110 w LED over akvariet som både har månelys, og kan styres uafhængigt af hinanden, desuden varmer LED-lys næsten ikke vandet op.
Der kommer til at være en cirkulation på 20.000 l i timen.
En Tunze DOC Skimmer
Osmolator,
Aqua Bee Up 2000 returpumpe
2x Eheim intervalfilter
Nedenfor kan det ses hvordan akvariet er blevet, og ris og ros modtages naturligvis gerne.
I mandags kom akvariet og der blev limet pvc og overløbskammen blev limet fast. Sumpen blev placeret i teknikrummet, som tidligere var en brusenische, der aldrig blev brugt. Dette skulle også gøre at akvariet bliver så lydløst som muligt, fordi alle pumperne og teknikken sidder i et andet rum.
Der blev købt ca. 40 levende sten heraf 30 kilo der var indkørte i forvejen.
I tirsdag blev rørene afprøvet for at se om der evt. var nogle utætheder, men det var der gudskelov ikke! Så var det tid til at placere stenene, men da akvariet står på et 90 cm højt bord, var mine arme ikke lange nok til at nå bunden. Jeg var derfor nød til at kravle ned i akvariet for at placere stenene, men dette virkede fremragende.

Næste dag blev returpumpen og de to intervalfiltre, sat til. To T5 rør på 2x39 w, blev sat over akvariet midlertidigt.
I går fik akvariet så bare lov til at køre, med en lille midiflotor og en cirkulationspumpe.
I dag kom det mest besværlige, for jeg skulle bruge alle ls fra det gamle akvarie, skummeren og pumperne. Jeg var derfor nød til at koble returpumpen fra, så sumpen kunne bruges som midlertidigt hjem til koraller og fisk. Efterhånden som jeg tog de levende sten fra kunne jeg fange fiskene og korallerne kunne tages op. En enkelt fisk fik sneget sig med over i det nye akvarie plus en eremitkrebs.
Fiskene og korallerne skal blive i sumpen til i morgen, hvor jeg lige måler vandværdierne, for at se om de kan komme der over. Vil helst gøre det så skånsomt som muligt for fiskene, for at undgå tab.
Af teknik i det nye akvarium kan nævnes:
4x110 w LED over akvariet som både har månelys, og kan styres uafhængigt af hinanden, desuden varmer LED-lys næsten ikke vandet op.
Der kommer til at være en cirkulation på 20.000 l i timen.
En Tunze DOC Skimmer
Osmolator,
Aqua Bee Up 2000 returpumpe
2x Eheim intervalfilter
Nedenfor kan det ses hvordan akvariet er blevet, og ris og ros modtages naturligvis gerne.

- dekoin
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9520 Skørping
- Geografisk sted: Rebild
Det bliver sgu flot. Tror den stensætning bliver rigtig fed når den er groet til med sps...
Vil det sige at du vil sælge dit hjørne akvarie?
Vil det sige at du vil sælge dit hjørne akvarie?
VH dekoin alias Claus
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
hvad har du i dine spandpumper?
Tillykke med dit nye akvarie!
Tillykke med dit nye akvarie!
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- Sarah R
- Foxface
- Reactions:
- 18
Ja, jeg vil meget gerne sælge hjørneakvariet! Det kan ses hos Thomas i Dansksaltvandscenter.
De to spandpumper fungerer ved vet and dry pricippet, dvs de tømmer og fylder sig selv. De er fyldt med små kermikkugler hvor bakterierne kan leve på, og så er der også nogle sokker med aktivt kul og rowaphos.
De to spandpumper fungerer ved vet and dry pricippet, dvs de tømmer og fylder sig selv. De er fyldt med små kermikkugler hvor bakterierne kan leve på, og så er der også nogle sokker med aktivt kul og rowaphos.
- Sarah R
- Foxface
- Reactions:
- 18
Jeg har lige taget nogle nye billeder af akvariet med LED-lys over. Lyskassen mangler lige at blive malet, og så skal ledningerne lige væk
. I løbet af næste uge kommer der også bundlag i.
Den ene cirkulationsumpe skifter jeg ud med en ny, så hvis nogen er interesseret i at købe en Tunze Turbelle Electronic er de meget vekommen.
Fiskene virker også som om de er meget glade for noget mere svømmeplads.
Nu mangler jeg kun at give akvariet lidt ro, og så skal der købes nogle koraller og lidt fisk

Den ene cirkulationsumpe skifter jeg ud med en ny, så hvis nogen er interesseret i at købe en Tunze Turbelle Electronic er de meget vekommen.
Fiskene virker også som om de er meget glade for noget mere svømmeplads.
Nu mangler jeg kun at give akvariet lidt ro, og så skal der købes nogle koraller og lidt fisk

- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Hej Sarah
Det ser rigtig godt ud er det nye akvarie, er det fra Thomas af?
Men du må rette tråd overskriften nu
.. hvor du er kørt videre i denne..
vi må have nogle flere billeder fra de nye teknikskab også?
Mvh
Det ser rigtig godt ud er det nye akvarie, er det fra Thomas af?
Men du må rette tråd overskriften nu

vi må have nogle flere billeder fra de nye teknikskab også?
Mvh
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- Sarah R
- Foxface
- Reactions:
- 18
Jep det er bestilt hos Thomas. Der kommer flere billeder af teknikrummet snart.
- Sarah R
- Foxface
- Reactions:
- 18
Akvariet har fået sin egen tråd og kan ses her: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=38755