Calciummareridtet!!

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Calciummareridtet!!

Indlæg af Carsten »

Nu læste jeg lige tråden hurtigt igennem igen.
Undrer mig lidt over dit indlæg i begyndelsen, med at du var en rimelig biokemiker, og så ikke kan se forskel på en kalkudfældning og så slam.
Samtidig skriver du at du har kontakt med en MEGET erfaren akvarist og han var løbet ftør for ideer. Har han overhovedet set akvariet??

Du skriver intet om hvor meget cirkulation du har i akvariet, for de symptomer på korallernes opførsel/liv og død, tyder rigtigt meget på at du enten ikke har cirkulation eller lys nok over akvariet.
Den måde korallerne bliver hvide på tyder meget på det som kaldes enten RTN eller STN
(Rapid/Slow Tissure Necrosis) som typisk kommer af for lidt cirkulation.
Brugeravatar
klaus meyland
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8500 Grenaa
Saltvand siden?: 2004

Indlæg af klaus meyland »

jeg syntes der er langt imellem dine vandskift jeg skifter selv 10-15% hver 4 weekend der støvsuger jeg også min bund for slam da jeg heller ikke har noget sand i bunden jeg har også som tidligere nævnt en kraftig cirkulation det har hjulpet mig til et "renere" akvarie,

hvad bruger du til efter fyldning af fordampet vand og vandskift for jeg har selv haft lidt problemer tidligere da jeg brugte alm. lednings vand.
er ved at planlægge mit comeback ;)
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Eskildsen »

Jeg har 2 kraftige HQI lamper og 3 cirkulationspumper i akvariet - En stor tunze ting og 2 af de der små pumper der giver volsomt meget output.
Det er rigtigt at jeg skal have gjort noget ved cirkulationen ved bunden.
Jeg tror jeg vil prøve at sætte alle 3 pumper helt nede ved bunden, for at forhindre dannelse
af bundfaldet - Jeg ser hvad der sker - Det ender nok på stenene og korallerne.
Jeg vil også gerne tage ideen til mig med hyppigere vandskifte. Jeg plejer at bruge en af de der pumper, der ender med at hælde vandet igennem en nylonstrømpelignende ting. Det giver rigtig meget slam i sokken, men det skal gøres hver 2. uge ca. (så er der ca. 1 sokfuld).
Jeg anvender vand, der har været igennem omvendt osmose. Det har hjulpet meget på trådalgerne (som du kan se har jeg tidl. haft et bredt udvalg af disse)

Til Carsten: Jeg har ALDRIG (det er åbenbart godt med store bogstaver) hævdet at det var kalkudfældninger (Calciumcarbonat). Tvært imod har jeg set det dannet på f.esk. magneter i pumperne hvis jeg hævede calcium for højt på (>500).
Jeg har beskrevet mit problem med rimelig meget bundfald / slam og et kontinuerligt problem med at holde calcium oppe i rimelig niveau. (og så det der med manglende polypdyr på korallerne). I den forbindelse har jeg selv spekuleret på om det var en calciumforbindelse, eller om det indirekte kunne forbruge calcium. (jeg har 2 bløde koraller, 2 hammerkoraller og 4 fingrelange fragmenter)
Jeg prøvede lige at slukke for hvirvlerne i min kalkreaktor - Den har på ca 3 uger brugt ca 5 cm. medie.
Den MEGET erfaren akvarist har set akvariet i dag og medgiver at det ligner det slam, som han har, men er lidt mere "stenet".
Det der skiller sig ud fra hans akvarie er mængden af slam og besværlighederne med at holde calcium. (Han anvender aldrig en støvsuger som jeg).

Jeg er rimelig nybegynder (få år) i saltvandsfeltet og det er første gang jeg har startet en tråd i dette forum - og måske også sidste.
Man kan som ny meget let få følelsen af at være nederst i en fødekæde af gamle akvarister, der mest ser det som deres opgave at finde fejl - latterliggøre eller håne indlæg. Der har dog været rigtig mange gode ideer, spørgsmål og kommentarer - også fra dig. Bliv ved med det.
Jan Eskildsen
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

hvorfor har du så lav salinitet,holder du brakvandsfisk? :happy:
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Læste lige tråden igen og bemærkede at din nitrat er på 20?! Det er vist i overkanten for SPS koraller..

Hvis vi er blevet enige om at det er slam der ender på sten, bundlag eller koraller vil jeg mene at du har for lidt eller forkert cirkulation Måske kombineret med en for svag skummer, forkert hastighed igennem skummer/sum - Eller kombination af disse.

Jeg ville højst forvente at slammen samlede sig et enkelt eller to steder hvis din cirkulation var kraftig nok..
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

det passer ikke helt,det er hvis fosfat er over 0(salifert) at polypperne er inde på acropora...
det er konstanteret flere steder at der er observeret ingen betydelig forskel på vækst,farver og polypper ved 0 eller 25 eller 50 i nitrat..
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"