Opstartsalger efter 6 ugers indkøring ?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Re: Opstartsalger efter 6 ugers indkøring ?

Indlæg af Lars S »

exzos skrev:
Brian C skrev:jeg ville stadig vente, for rsr fjerner kun cyanoen, ikke årsagen, og så kommer de bare igen, så er det bedre at finde årsagen, btw. jeg har flere gange selv oplevet cyano, og har til dato ikke haft behov for at tilsætte noget som helst for at reducere/fjerne dem, lad nu akvariet få den nødvendige ro, uden at hive alverdens kemi i, det kan tidsnok komme...
at akvarieudstyr anbefaler... tjah de lever jo også af at sælge
men det er op til dig, du skal bare være obs på at det er antibiotika du hælder i akvariet
Hvad er årsagen så til cyano?
:wink: ja det er jo ''bare'' en skadelig bakterie der er kommet i tanken , og hvor den så kommer fra ....... tja det må guderne vide :wink:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Brugeravatar
exzos
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af exzos »

Det er lidt svært at fjerne årsagen når man ikke rigtig ved hvad det er :-p
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Brian C »

Cyano er i akvariet, men typisk er det for mange næringstoffer der får det til at blomstre op
jeg fandt en ret interessant artikel om emnet, skal lige se om jeg kan finde den

men ellers er der lidt her efter en søgning på cyano http://www.saltvandsforum.dk/search.php ... ords=cyano
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af rimini »

OK, tror bare ikke jeg kan gøre meget mere for at få næringsstofferne ned, kører osmose og et rimelig hyppigt vandskift, og det lader til at Cyanoen formerer sig voldsomt, og da jeg har mange sten kan det ende med at hele akvariet rådner op hvis jeg ikke tager fat om problemet nu, tror jeg. Cyanoen lugter virkelig grimt, specielt i så store mængder.

Mht Akvarieudstyr, jeg tror nu ikke det batter noget at de sælger en dunk RSR til kr. 250,- nu hvor jeg allerede har lagt omkring 20 K til dette projekt.

Alle værdier er som sagt i orden, undtagen Nitrat der stadig er på 30-50.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

ok så lad mig vende den om

cyanoen lever af overskudsnæringen
du fjerne cyanoen med rsr... og hvad så? overskudsnæringen er der stadig
en del af de bakterier der skulle være med til at nedbryde affaldstofferne bliver elimineret af rsr, hvad så? dvs de er der stadig...

og din nitrat er stadig meget høj, den forsvinder ikke fordi du tilsætter rsr...

men jeg kan godt høre at du hælder til bare at hælde noget i akvariet, istedet for at vente på at din nitrat kommer ned, mens du fortsætter med vandskift og evt øger cirkulationen

så jeg trækker mig nu, men prøv at kigge lidt i de tråde jeg linkede til
Mvh. Brian
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Indlæg af peder »

Hvorfor laver du vandskifte i opstartsfasen?? helt unødvendigt!! så tilføjer du jo netop konstant flere sporstoffer som "lortet" kan leve af!! lad nu baljen "brænde" af i fred og ro, hvis du endelig vil gøre noget ved algerne så smid noget phosfatfjerner på alu basis (ikke rowaphos) i en sok i sumpen, det vil sandsynligvis fjerne problemet.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Det er helt vildt så mange forskellige svar man får, den ene siger RSR, den anden siger vent og put ikke noget i nu, den 3. siger phosfatfjerner i akvariet. Og nu skal man heller ikke skifte vand i opstartsfasen på et akvarie, selvom de fleste incl RSM foreskriver dette.

Er jeg forvirret - det tror jeg nok jeg er ! :rolleyes:

Jeg er om end ikke mere blank end før jeg skrev posteringen .... og jo jeg har tålmodighed, men vil helst undgå at akvariet bliver slimet fuldstændig ind, så jeg skal starte helt forfra, det er nemlig efter diverse tråde også set før.
Senest rettet af rimini tirs 31. mar 2009 16:20, rettet i alt 1 gang.
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2100 København Ø
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af Musiker »

Ved ikke om det er blevet sagt men:
1. Sørg for rigelig med cirkulation både igennem og omkring stensætning. Det ser ud til at din stenopsætning er ret massiv...
2. Tag eventuelt stenene op og skrub dem i en spand med det saltvand du hælder fra akvariet når du skifter vand. Så får du fjernet algerne og en del af det døde næring...

Lad være med og tilsætte RSR. Fosfatfjerner ville jeg heller ikke tilsætte.. Der er ikke tvivl om at du har alt for meget næring i dit akvarie.. Men sålænge du ikke har dyr i skal det nok blive nedbrudt. Om du vil lave vandskifte eller ej.. Hvis du bruger osmose vand til vandskiftene ville jeg ikke tøve med og lave dem.. Men ellers vil jeg nok bare lave et enkelt mere også skrubbe stenene rene i det gamle vand... Sørg for at de ikke er over vandet for længe..

/Henrik
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

:wink: Ja det kan jeg da godt forstå :rolleyes:

1. Du skal ikke skifte vand i opstarts perioden, dette gør at du tilsætter flere skadelige stoffer, nemlig det som er i vandet og saltet ( gode for algerne )

2. Der vil ikke ske noget ved at tilsætte rsr, jo måske fjerner du de cyano før tiden.

3. Der er vist ikke noget belæg for at phosfatfjerner fjerner cyanoalger, derfor mener jeg at dette vil være spild af penge og tid.

4. Nu har cyano så vidt jeg ved, aldrig gået væk af sig selv / eller med tiden, men kun blevet værre.

5. Da jeg havde et mindre cyano angreb, gik det IKKE væk ved mere cirkulation, men rsr tog det inden for få dage - men igen det er kun min erfaring.

Problemet er inden for denne verden at der kan være flere måder som virker på, 1 måde for den ene og en 2 måde for en anden akvarist.
Det var bla. derfor at vi skulle vide ret hurtigt om det var cyano eller ej, for hvis det IKKE var, så skulle du en masse forslag der så kom frem, ja så an alle blive forvirret :wink:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Jeg tror jeg med 90% sikkerhed kan sige, at havde jeg ikke lavet vandskifte (10% om ugen med osmosevand generelt) og sidste uge 20% så havde det her akvarie været plumråddent! Seriøst, det var virkelig begyndt at lugte, og det tror jeg ikke havde udbedret sig selv, så ville alt liv have været dødt, det er jeg sikker på (incl. masser af copepods etc.).

Jeg vil lige de næste par dage overveje hvad jeg gør, men desværre er jeg ikke blevet klogere af forummet her :( gid jeg dog vidste hvem der har ret ...
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Lars S skrev::wink: Ja det kan jeg da godt forstå :rolleyes:

1. Du skal ikke skifte vand i opstarts perioden, dette gør at du tilsætter flere skadelige stoffer, nemlig det som er i vandet og saltet ( gode for algerne )
hvilke??? han bruger osmosevand
Lars S skrev:2. Der vil ikke ske noget ved at tilsætte rsr, jo måske fjerner du de cyano før tiden.

Ja og den kommer så bare igen senere
Lars S skrev:3. Der er vist ikke noget belæg for at phosfatfjerner fjerner cyanoalger, derfor mener jeg at dette vil være spild af penge og tid.

det er med til at fjerne næringsgrundlaget så jo
Lars S skrev:4. Nu har cyano så vidt jeg ved, aldrig gået væk af sig selv / eller med tiden, men kun blevet værre.

jo, når man fjerne næringstofferne
Lars S skrev:5. Da jeg havde et mindre cyano angreb, gik det IKKE væk ved mere cirkulation, men rsr tog det inden for få dage - men igen det er kun min erfaring.

ja selvfølgelig forsvandt det, men du har kun fjernet symptomet, ikke årsagen
men spørgsmålet er så bare skal det være en her-og-nu løsning... og så bare afvente at de dukker op igen, for så lige at give dem et skud antibiotika igen... igen og igen

der er blevet for meget af de her put dit og dat i akvariet, hvad er der blevet "lad det få den nødvendige tid"

Lars S skrev:Problemet er inden for denne verden at der kan være flere måder som virker på, 1 måde for den ene og en 2 måde for en anden akvarist.
Det var bla. derfor at vi skulle vide ret hurtigt om det var cyano eller ej, for hvis det IKKE var, så skulle du en masse forslag der så kom frem, ja så an alle blive forvirret :wink:
for pokker det er et akvarie under opstart, hvad med at hjælpe ham til at få nedbragt mængden af næringsstoffer i vandet først, inden man begynder at anbefale at proppe mere kemi i tanken
Mvh. Brian
Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Postnummer: 2300 København S
Kontakt:

Indlæg af Mickey86 »

Prøv og tag et kig på den her side rimini. kan være det hjælper en smule på og forstå cyano

http://netclub.athiel.com/cyano/cyanos2.htm
Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Mickey86 »

Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Fin artikel / link ... men "at the end of the day", anbefaler de som jeg ser det også en kur - dog med et andet produkt der hedder "Redox +" - nogle der kender til dette ?
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Brian C skrev:
Lars S skrev::wink: Ja det kan jeg da godt forstå :rolleyes:

hvilke??? han bruger osmosevand
Lars S skrev:2. Der vil ikke ske noget ved at tilsætte rsr, jo måske fjerner du de cyano før tiden.

Ja og den kommer så bare igen senere
Lars S skrev:3. Der er vist ikke noget belæg for at phosfatfjerner fjerner cyanoalger, derfor mener jeg at dette vil være spild af penge og tid.

det er med til at fjerne næringsgrundlaget så jo
Lars S skrev:4. Nu har cyano så vidt jeg ved, aldrig gået væk af sig selv / eller med tiden, men kun blevet værre.

jo, når man fjerne næringstofferne
Lars S skrev:5. Da jeg havde et mindre cyano angreb, gik det IKKE væk ved mere cirkulation, men rsr tog det inden for få dage - men igen det er kun min erfaring.

ja selvfølgelig forsvandt det, men du har kun fjernet symptomet, ikke årsagen
men spørgsmålet er så bare skal det være en her-og-nu løsning... og så bare afvente at de dukker op igen, for så lige at give dem et skud antibiotika igen... igen og igen

der er blevet for meget af de her put dit og dat i akvariet, hvad er der blevet "lad det få den nødvendige tid"

Lars S skrev:Problemet er inden for denne verden at der kan være flere måder som virker på, 1 måde for den ene og en 2 måde for en anden akvarist.
for pokker det er et akvarie under opstart, hvad med at hjælpe ham til at få nedbragt mængden af næringsstoffer i vandet først, inden man begynder at anbefale at proppe mere kemi i tanken
Brian, vi 2 ser vist helt forskelligt på det :wink: det er fint nok, du har din måde og ide'er, fint med mig, bare de virker hos dig, så er både du og jeg glade :K
Men det jeg siger og gør virker 110 % her hos mig, og jeg bruger ikke og har aldrig brugt osmosevand, nitrit filter, sump, hqi osv. det virker helt fint her hos mig, så er jeg glad.
Rimini : jeg håber at du får held med dit akvarie, uanset hvad du gør, men du er velkommen til at kontakte mig, hvis jeg kan hjælpe dig.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Der er vel altid cyano alger, eller kim til dem i akvariet - Og alle mulige andre slags alger for den sags skyld.. Under normale forhold vil de dog holdes nede af dyr og bakterier.. Et akvarie under indkøring har endnu ikke fundet en ligevægt.. Jeg tør æde min hat på at algerne nok skal forsvinde med tiden.. Også uden kemi.. Skrub algerne af i en spand med det gamle vand når du laver dit næste vandskift (Brug to spande.. En hvor du skrubber i og en hvor du skyller inden du kommer dem i akvariet igen) og få matrialet ud af systemet hvis du vil speede processen op..

Prøv da det inden du går til kemisk krigsførsel..

/henrik
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Musiker skrev:Der er vel altid cyano alger, eller kim til dem i akvariet - Og alle mulige andre slags alger for den sags skyld.. Under normale forhold vil de dog holdes nede af dyr og bakterier.. Et akvarie under indkøring har endnu ikke fundet en ligevægt.. Jeg tør æde min hat på at algerne nok skal forsvinde med tiden.. Også uden kemi.. Skrub algerne af i en spand med det gamle vand når du laver dit næste vandskift (Brug to spande.. En hvor du skrubber i og en hvor du skyller inden du kommer dem i akvariet igen) og få matrialet ud af systemet hvis du vil speede processen op..

Prøv da det inden du går til kemisk krigsførsel..

/henrik
kan ikke være mere enig :GO
Mvh. Brian
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16

Indlæg af rimini »

Nu må I ikke blive uvenner herinde... jeg er meget taknemmelig over alle jeres svar - selvom de jo langtfra siger det samme - og det gør sgu een noget forvirret oveni bøtten....

:hehe:

Når det så er sagt, så vil jeg ikke se mit akvarie gå til grunde allerede efter 6-7 uger, det burde være langt inde i opstartsfasen nu, og jer der havde set det ville forstå der skulle handling til med et eller andet.

Jeg har nu skrubbet en del af stenene, men det er altså ikke bare lige sådan at tage 50 kg LS ud af akvariet. Det var ren råddenskab ... nu ser det ud som forneden ...

Desuden er der også kommet brune plamager på sandet nu .... æv æv

Billede

Billede

Billede
Senest rettet af rimini tirs 31. mar 2009 18:30, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

rimini skrev:Nu må I ikke blive uvenner herinde... jeg er meget taknemmelig over alle jeres svar - selvom de jo langtfra siger det samme - og det gør sgu een noget forvirret oveni bøtten....

:hehe:

Når det så er sagt, så vil jeg ikke se mit akvarie gå til grunde allerede efter 6-7 uger, det burde være langt inde i opstartsfasen nu, og jer der havde set det ville forstå der skulle handling til med et eller andet.

Jeg har nu skrubbet et par af stenene, men det er altså ikke bare lige sådan at tage 50 kg LS ud af akvariet. Det var ren råddenskab ... nu ser det ud som forneden ...

Desuden er der også kommet brune plamager på sandet nu .... æv æv

Billede

Billede

Billede
Jeg håber og regner da heller ikke vi blive uvenner, vi har bare forskellige opfattelser af hvad du skal / kan gøre :beer:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Mickey86 »

Jeg har det samme problem som dig rimini, med brun alger på sandet og brun og lidt rød på sten, breder sig dag for dag... vil os helst undgå og bruge rsr men hvis intet andet virker så må man jo gøre det... Jeg har ikk halvt så meget erfaring som lars og brian og henrik, men personligt ville jeg lade tingene ske så naturligt som muligt, skrubbe-vandskifte og sørge for skummer køre optimalt + temperaturen er i orden.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Brian C »

Uvenner? absolut ikke, vi meningsudveksler kun, det er ingenting :wink:
Mvh. Brian
Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Brunalgerne på bunden er helt almindelige under opstart - Og jeg har også set dem efter opstart når jeg har overfodret ;-) - De går HELT sikkert væk af sig selv (sålænge du ikke belaster akvariet)!..

Jeg vil sige det går den rigitge vej...
Brugeravatar
Mickey86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
16
Kontakt:

Indlæg af Mickey86 »

er det ikk brun slim der ligger på sandet på billedet? syntes jeg kan se bobler i det, som min egen bund
Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

exzos skrev:Hvad er årsagen så til cyano?
At det er den mest succesrige bakteire paa planeten :) Den er ikke en fjende, den er bare lidt grim.
rimini skrev:Cyanoen formerer sig voldsomt, og da jeg har mange sten kan det ende med at hele akvariet rådner op hvis jeg ikke tager fat om problemet nu
Du kunne ogsaa vende det om og sige at cyano bakterierne tager sig af dit problem. Akvariet vaelter ikke saa laenge der er cyano til at optage naering. Ja de er grimme, men der er en service forbundet med dem.
Men bliv ved med vandskifte :) Og sug saa mange bakterier ud som muligt hver gang. Med tiden skal du nok faa bugt med dem.
peder skrev:Hvorfor laver du vandskifte i opstartsfasen?? helt unødvendigt!! så tilføjer du jo netop konstant flere sporstoffer som "lortet" kan leve af!!
For at holde liv i saa meget som muligt. Hvis ammoniak begynder at stige saa kan hele kemien vaelte og saa starter han forfra.
Det eneste man tilfoerer er sporestoffer som ikke er nok til at faa alger eller bakterier til at gro. Til det kraeves organisk/uorganisk fosfat.
rimini skrev:Er jeg forvirret - det tror jeg nok jeg er ! :rolleyes:
Det du stoeder ind i er to lejre. Den ene er ikke saa kritisk naar det kommer til fakta og den anden laener sig (for meget?) op ad fakta.
Jeg holder til i den sidste lejr. Jeg ser paa mit akvarie og har et langtidsmaal. Jeg taenker paa hvordan det ser ud om 1, 2 eller 3 aar. Derefter beslutter jeg mig om hvad jeg skal stille op.
Hvis du vil af med cyano her og nu, og ikke taenker meget mere end en maaned frem, saa haeld et kemikalie i akvariet.
Hvis du gerne vil have et sundt og harmonisk akvarie om et aar, saa tag dig af vandskift, og se tiden an. Mens du venter laerer du saa meget som du kan om emnet og derved bliver du bedre istand til at vaere kritisk overfor raad, saavel som dit eget akvarie.
Mit foerste aar var uden success, intet groede.
Lars S skrev:1. Du skal ikke skifte vand i opstarts perioden, dette gør at du tilsætter flere skadelige stoffer, nemlig det som er i vandet og saltet ( gode for algerne )
Ukorrekt og jeg syntes det er en daarlig ide at goere nybegyndere bange for den nemmeste maade at holde et sundt akvarie.
Hvis du er uenig saa vis os venligts bevis for at der er skadelige stoffer i de saltmikse som er special fremstillede til saltvands akvarier.
Tak.
Jeg kan ikke debatere denne her.
Men du loeser ikke noget problem. Det er som at feje snavs under gulvtaeppet.
Det er ingen sag at fjerne cyano bakterier. Tricket er at fjerne dem paa en facon hvor de ikke dukker op igen.
men jeg er enig, det er spild af penge.
Ukorrekt.
Jeg har haft cyano flere gange efter opstarter eller andre specifike aarsager.
Jeg har aldrig gjort andet en vandskift af max 50% om maaneden plus identificeret aarsagen bag cyano opblomstringen.
Cirkulation eliminerer ikke cyano.
Cirkulation hjaelper til at hvirvle detritus (affald) op fra bunden og stenene saa det kan blive eksporteret af skummeren og andre filtre.

Her er mine raad:
1. God skummer
2. Regelmaessige vandskift
3. Refugium med alger.
4. Dyb sandbund (15cm)
5. Over 25x cirkulation.
6. Lamper af ordentlig kvalitet.
7. Sump hvor detritus kan falde til ro paa bunden for derefter at blive suget ud under vandskifte.
8. Hold oeje med calcium, alkalinity, salinity. Naar du har flere koraller saa ogsaa magnesium. Test nitrat og muligvis fosfat naar der er problemer og andet behov.
Billede
Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Generelt er det jo sådan at alle alger er fotosyntetiserende planter, så de laver heldigvis et biprodukt som hedder ilt.
Næsten uanset hvad type alger det er, så vil de komme til at ligne tråde med iltbobler i. Nok mest fordi strømmen river dem i stykker, og i stykkerne sidder der lidt iltbobler.

Men det betyder ikke nødvendigvis at der er tale om cyanoalger, som i øvrigt ikke er alger men bakterier .

De begynder-alger du har, tænker jeg vil gå i sig selv med tiden. Dog bør du overveje om du med dit vand tilsætter uønskede næringstoffer. Så må du bruge osmosevand. Og så skal du nok også have et silikatfilter, da det tager alle de andre uønskede stoffer i vandet, som vi ikke kan lide at have i vore akvarier.

Jeg ved ikke hvor meget silikat I har i Auning, men her i Hadsund, har vi fra 50 til 75 ppm. hvilket er vildt højt. Hvis jeg ikke bruger et silikatfilter vil det hele se brunt ud.
Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Jeg gider ikke komme med en længere udredning af hvad jeg gør, mine akvarier køre godt det er jeg glad for :wink: , og jeg håber og det vil glæde mig meget hvis jeres akvarier også køre godt, så er vi alle tilfredse :grouphug: , og vi køre åbenbart saltvands akvarier på flere forskellige måder, det er jo det som gør denne hobby så spændende :GO

Mit ene akvarie på 530 L har nu kørt i over 2,5 år. med en luftskummere, og ''kun'' T5 lys ( ca. 240 watt ) ingen sump eller andet teknik, der er ca. 40 ( både bløde, lps & sps ) koraller, musling mm. og ca. 120 kg. LS og jeg måler meget meget sjældent vandet - det fungerer her hos mig, så er jeg glad :)

:beer:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Brugeravatar
UrbanSage
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: South Dakota
Kontakt:

Indlæg af UrbanSage »

Lars S skrev:Jeg gider ikke komme med en længere udredning af hvad jeg gør
Nej, det er ogsaa meget nemmere paa den maade.
Men jeg haaber da at en nybegynder vil se den mangel paa dybere forstaaelse og traekke paa raad der er baseret paa beviseligt materiale.
Billede
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

UrbanSage skrev:
Lars S skrev:Jeg gider ikke komme med en længere udredning af hvad jeg gør
Nej, det er ogsaa meget nemmere paa den maade.
Men jeg haaber da at en nybegynder vil se den mangel paa dybere forstaaelse og traekke paa raad der er baseret paa beviseligt materiale.
Nææ det er det jo ikke, for du tror jo som altid kun på at der er din løsning :wink: og jeg vil da ikke ødelægge hans tråd mere end vi allerede har gjort - så skal jeg når jeg får tid, skrive en anden tråd om min måde, som virker her hos mig.

Men jeg har absolut ikke den store forstand på vand kemi, og jeg gider heller ikke sætte mig ind i det, når det nu køre godt :be:
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Musiker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18

Indlæg af Musiker »

Lars S skrev: Nææ det er det jo ikke, for du tror jo som altid kun på at der er din løsning :wink: og jeg vil da ikke ødelægge hans tråd mere end vi allerede har gjort - så skal jeg når jeg får tid, skrive en anden tråd om min måde, som virker her hos mig.

Men jeg har absolut ikke den store forstand på vand kemi, og jeg gider heller ikke sætte mig ind i det, når det nu køre godt :be:
Som du selv skriver i din egen akvarietråd:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=12057
Nu når jeg ser tilbage i det år som er gået, kan jeg godt se at de problemer som der har været, var nok fordi at det skulle have været startet endnu mere stille op, altså jeg skulle jo nok have haft endnu mere tålmodighed, så var mange problemer nok ikke kommet og deraf været sparret en del penge.
Så kan jeg ikke forstå at du har så travlt med at han skal hælde RSR i bajlen?
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Kontakt:

Indlæg af Lars S »

Når vi ''snakker'' om cyano, så har jeg set hvor slemt og hurtigt det kan tage over i et akvarie, som ikke køre rigtigt, derfor vil jeg ikke være betænkelig over at komme rsr i allerede nu, så man kan hjælpe de gode bakterier med igen at få overtaget.

Men ja, ellers så er tålmodighed og omtanke en meget stor sag her inden for vores hobby.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"