exzos skrev:Hvad er årsagen så til cyano?
At det er den mest succesrige bakteire paa planeten

Den er ikke en fjende, den er bare lidt grim.
rimini skrev:Cyanoen formerer sig voldsomt, og da jeg har mange sten kan det ende med at hele akvariet rådner op hvis jeg ikke tager fat om problemet nu
Du kunne ogsaa vende det om og sige at cyano bakterierne tager sig af dit problem. Akvariet vaelter ikke saa laenge der er cyano til at optage naering. Ja de er grimme, men der er en service forbundet med dem.
Men bliv ved med vandskifte

Og sug saa mange bakterier ud som muligt hver gang. Med tiden skal du nok faa bugt med dem.
peder skrev:Hvorfor laver du vandskifte i opstartsfasen?? helt unødvendigt!! så tilføjer du jo netop konstant flere sporstoffer som "lortet" kan leve af!!
For at holde liv i saa meget som muligt. Hvis ammoniak begynder at stige saa kan hele kemien vaelte og saa starter han forfra.
Det eneste man tilfoerer er sporestoffer som ikke er nok til at faa alger eller bakterier til at gro. Til det kraeves organisk/uorganisk fosfat.
rimini skrev:Er jeg forvirret - det tror jeg nok jeg er !

Det du stoeder ind i er to lejre. Den ene er ikke saa kritisk naar det kommer til fakta og den anden laener sig (for meget?) op ad fakta.
Jeg holder til i den sidste lejr. Jeg ser paa mit akvarie og har et langtidsmaal. Jeg taenker paa hvordan det ser ud om 1, 2 eller 3 aar. Derefter beslutter jeg mig om hvad jeg skal stille op.
Hvis du vil af med cyano her og nu, og ikke taenker meget mere end en maaned frem, saa haeld et kemikalie i akvariet.
Hvis du gerne vil have et sundt og harmonisk akvarie om et aar, saa tag dig af vandskift, og se tiden an. Mens du venter laerer du saa meget som du kan om emnet og derved bliver du bedre istand til at vaere kritisk overfor raad, saavel som dit eget akvarie.
Mit foerste aar var uden success, intet groede.
Lars S skrev:1. Du skal ikke skifte vand i opstarts perioden, dette gør at du tilsætter flere skadelige stoffer, nemlig det som er i vandet og saltet ( gode for algerne )
Ukorrekt og jeg syntes det er en daarlig ide at goere nybegyndere bange for den nemmeste maade at holde et sundt akvarie.
Hvis du er uenig saa vis os venligts bevis for at der er skadelige stoffer i de saltmikse som er special fremstillede til saltvands akvarier.
Tak.
Lars S skrev:2. Der vil ikke ske noget ved at tilsætte rsr, jo måske fjerner du de cyano før tiden.
Jeg kan ikke debatere denne her.
Men du loeser ikke noget problem. Det er som at feje snavs under gulvtaeppet.
Lars S skrev:3. Der er vist ikke noget belæg for at phosfatfjerner fjerner cyanoalger, derfor mener jeg at dette vil være spild af penge og tid.
Det er ingen sag at fjerne cyano bakterier. Tricket er at fjerne dem paa en facon hvor de ikke dukker op igen.
men jeg er enig, det er spild af penge.
Lars S skrev:4. Nu har cyano så vidt jeg ved, aldrig gået væk af sig selv / eller med tiden, men kun blevet værre.
Ukorrekt.
Jeg har haft cyano flere gange efter opstarter eller andre specifike aarsager.
Jeg har aldrig gjort andet en vandskift af max 50% om maaneden plus identificeret aarsagen bag cyano opblomstringen.
Lars S skrev:5. Da jeg havde et mindre cyano angreb, gik det IKKE væk ved mere cirkulation, men rsr tog det inden for få dage - men igen det er kun min erfaring.
Cirkulation eliminerer ikke cyano.
Cirkulation hjaelper til at hvirvle detritus (affald) op fra bunden og stenene saa det kan blive eksporteret af skummeren og andre filtre.
Her er mine raad:
1. God skummer
2. Regelmaessige vandskift
3. Refugium med alger.
4. Dyb sandbund (15cm)
5. Over 25x cirkulation.
6. Lamper af ordentlig kvalitet.
7. Sump hvor detritus kan falde til ro paa bunden for derefter at blive suget ud under vandskifte.
8. Hold oeje med calcium, alkalinity, salinity. Naar du har flere koraller saa ogsaa magnesium. Test nitrat og muligvis fosfat naar der er problemer og andet behov.