KERAMIK..sammenheng mellom keramikk og SPS død????

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: KERAMIK..sammenheng mellom keramikk og SPS død????

Indlæg af peder »

krebs36 skrev:Hej.
Jeg tror nu også der må være noget om snakken.? Det lyder ihvertfald sådan?
Har også kæmpet meget med problemer med min Reefbaggrund, og kan stadig ikke holde stenkoraller, og har mistet for mange 1000 kroner på døde koraller, også af uforklarlige årsager. (har snart prøvet alt for at finde årsagen)
Jeg har også måtte gennemgå stort set alle algefaser og algetyper der findes, mest lokaliseret på min reefbaggrund, og har stadig et mindre udbrud igen af bobbelalger, hovedsagligt kun på baggrunde.?
Så jeg følger også lige med i snakken her, som lyder yderst interessant.?
Mvh Kim.
Kim har du også Korallenwelt keramik??
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Ups venner :think: ..
Nu må vi ikke glemme at min landsmand(hvor han nu er i denne tråd...),som også sliter med koralldød,tiltross for at hans kar har kjørt i 2år..bruker utelukkende keramikkstener fra den franske leverandør"aquaroute"(pokker :( husker aldrig dette navn),men håper dere skjønner hvilke jeg tenker på :hehe: ),jeg har også 10kg+ av dette merket,da jeg kjøpte mine bakgrunder lige for lave,og måtte "jokse litt i underkanten på platene,for å få en helhet visuelt.. :y
Disse stenene bled også limt fast med samme kleber fra korallenwelt.. :y
ville bare nevne det...
Denne franske keramikk var mye mer lik en "pimpelsten" i struktur, enn denne Tyske keramik,som nærmest fremstod som en vanlig Faxekalkstein,når jeg skjærte/gjæret den til,med tanke på tilpassningen i karet mitt..
Så teoretiskt skulle det være muligheter for å etablere seg mer"liv" i "Franskmanden",enn i disse kompakte tyske "betonklosser"..
husker jeg egentligt var veldig skuffet over den kompakte strukturen ,når jeg skjærte i mine korallenweltprodukter..
har jo fått med meg at celina &co er veldig fornøyd med produktene fra JJ :y ,og fint er det.
I etterkant vil jeg sige at kunne jeg lige starte på nytt med blanke ark :BA .. så ville jeg 100% heller ha kjøpt meg noe håndplukket god porøs ekte LS,og skjæret disse i to,og limet disse fast på glasset.
Prismessigt og kvalitetsmessigt(mulighet for livsgrundlaget i bakgrund), tror jeg vi havd kommet mye bedre ut,og når kalkalger/koraller vokser seg rigtig flotte og fede på denne bakgrund :hehe: ,så tror jeg neppe noen hadde lagt noe særligt meke til forskjellen på disse bakgrunder,skal jeg lige være ærligt! :GO
Eventuelt synligt glass mellom slike ekte LS sten,tror jeg fort havde blitt dekket av kalkalger,og tror også denne måde å lage bakgrunden på.ville sparet oss for mange bekymringer,med tanke på "mystisk"langvarig algeprosess,og er overbevist om at indkjøringstid hadde blivet mye kortere,samt at grundlaget for ett stort,variert og godt microliv,havde gitt mer valutta for både penger og balanse i karet både under oppstart og når karet var indkjørt. :hands: :TH
Men det er lige MIN mening,og det er jo alltid fint å være klog(smart) i efterkant... :rolleyes: :sneaky2:

Skal selvsagt legge ind resultater fra en slig labaratorietest :y
Må få snakket med min landsmand her,og hved ikke om han er bortreist,da han ikke har svaret meg de siste dager på mine mange henvendelser til han...
Men.. en veldig informativ og god debatt dette har blivet :y og vi gir oss ikke enda nei :grouphug:
har lyst til å komme til bunds i dette emnet,og har irritert meg over dette siden oppstart,så nu kjører vi løbet ut for både egen og andres kundskapstørst! :y
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Jeg har ikke den store mængde keramik i mit system. Vel ca 35-40 kg til 1000 L netto vand - så det er slet ikke i samme mængder som jer andre.
Min teori er at keramikke udskiller små mængder fosfat og mit system blev aldrig rigtigt godt før jeg kørte permanent med antiphosfat. Men nu kører det super godt.
OG MIN MENING ER AT FOSFAT MÅLESÆT IKKE SKAL BRUGES FOREBYGGENDE ! KAN DU MÅLE FOSFAT HAR SPS ALLEREDE TAGET SKADE...
Derfor skifter jeg mit antifos hver måned. Derudover kører jeg fast med kul som Borneman anbefaler når man har blødkoraller sammen med sps.
Det med tungmetaller lyder lidt langt ude, de fleste tungmetaller skal være i virkelig høj koncentration for at forårsage hurtig død. Fx bly opkoncentreres i bestemte vævstyper og kan ikke næsten ikke udskilles igen. Det ophobes i fødekæden. Men der kan selvfølgelig være tale om sjældne forbindelser fra leret i keramikken?
Men det er da drastisk at skille akvariet ad igen for at hive keramikken op :crybaby:
Har du overvejet om du har andre koraller som kan udskille "stress" hormoner som yderligere stresser dine sps ovenpå flytningen?
Prøv at smide 1 kg antifos i et filter og 2 kg aktivt kul, lad det køre 2 uger også prøv med et par sps frags igen.
SPS : Stability provides succes
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Indlæg af Knut-Arne Berg »

nielsk skrev:Jeg har ikke den store mængde keramik i mit system. Vel ca 35-40 kg til 1000 L netto vand - så det er slet ikke i samme mængder som jer andre.
Min teori er at keramikke udskiller små mængder fosfat og mit system blev aldrig rigtigt godt før jeg kørte permanent med antiphosfat. Men nu kører det super godt.
OG MIN MENING ER AT FOSFAT MÅLESÆT IKKE SKAL BRUGES FOREBYGGENDE ! KAN DU MÅLE FOSFAT HAR SPS ALLEREDE TAGET SKADE...
Derfor skifter jeg mit antifos hver måned. Derudover kører jeg fast med kul som Borneman anbefaler når man har blødkoraller sammen med sps.
Det med tungmetaller lyder lidt langt ude, de fleste tungmetaller skal være i virkelig høj koncentration for at forårsage hurtig død. Fx bly opkoncentreres i bestemte vævstyper og kan ikke næsten ikke udskilles igen. Det ophobes i fødekæden. Men der kan selvfølgelig være tale om sjældne forbindelser fra leret i keramikken?
Men det er da drastisk at skille akvariet ad igen for at hive keramikken op :crybaby:
Har du overvejet om du har andre koraller som kan udskille "stress" hormoner som yderligere stresser dine sps ovenpå flytningen?
Prøv at smide 1 kg antifos i et filter og 2 kg aktivt kul, lad det køre 2 uger også prøv med et par sps frags igen.
Ææ.. regner med det er "liter"du mener her nielsk :sneaky2: :)
Bruker ikke lengre disse mediene selv lengre,som nevnt i tråden,og i og med at jeg har veldigt lite både av fisk og andre dyr i karet(forer dermed lite)-og ikke har fundet noen nevneverdige verdier heller av Ph og No3 i dette karet(bruker ett kvalitets merke på Phos.måling),så er jeg redd for at slike mengder absorb.medier,mest drar ut nødvendige sporstoffer fra vandmassene,som BØR være der.
Mangel på disse sporstoffer,kan gjøre vondt værre,da de som alle hvet.er fundamentale byggestener for livet i biotopene våres.. :BA
Som nevnt har jeg vel nesten ikke koraller i dette oppsettet,og det som er der,kommer ifra det andre oppsettet jeg har gående,og disse har fungert fint sammen i det oppsettet der,før jeg flyttet de over.. :rolleyes:
Startet forøvrigt en tråd på http://www.aquafreaks.no i går,hvor "Eagle"der nevnte at det kom til å bli ganske så vanskeligt å få spaltet opp keramiken så mye at en kunne få analysert
dypt nok uten å hvite hvilken stoffer en egentligt er ute efter,og han har jo ett godt poeng der.. egentligt :BA
Litt bedre forklart: De stoffene evt.keramikken skiller ut,kan godt være stoffer som hører hjemme i saltvandet,og som også finnes i salt/sporstoffer vi tilsetter selv over tid,

For de av oss som har større mengder keramikk i systemet,er det en teori om at viss de slipper ut enkelte stoffer,vil utslippene øke med anntall volum av keramik,og sammen med det en bevisst tilfører selv,kan da kansje gitte stoffer akumilere i systemet(kritiske nivåer)..noe som igjen forrukker balansen i vandet,og føre til forgiftninger, på samme måte som om en overdoserer med sporstoffer i vandet..
:think: :think:
Noen som følger tankegangen her....
Litt er bra,men mye blir forgiftning...så nødvendigvis trenger det ikke å være "nye"stoffer,vi må lete etter,men mengde av stoffene,som er frigitt til vandet..
Er selfølgeligt en hypotetisk teori dette,men tanken har streifet meg ja,og er overbevist om at dette fenomen ikke så lett oppstår ved bruk av god frisk naturlig LS,da de stoffer som finnes i de,er opparbeidet i ett ballansert nivå,gjennom vandet de har stått i over lang tid,og består jo av døde korallskjelett,med samme nivå i lang lang tid..
så dermed vil ikke slik LS skille ut nevneverdige stoffer i vandet,da det er balanse mellom det som ligger i stenen,i forrhold til vandet..
Noe andet blir det med gammel LS,som står under ugunstige forrhold/verdier i akvarie over lang tid,da disse kan være rene Phos/No3 bomber, da stoffer fra dårligt vand kan oppmagnetiseres i steinen,og ved å bruke slik stein i ett andet system.frigjøre stoffene i store konsentrasjoner ut i vandet igjen,og dermed medføre negative innvirkninger på biotopen våres..
Det hele skummer vel her ned i biobalansen i akvariet,og vi må ikke glemme at selv med regelmessige vandbytter,så blir aldri ett akvarie fullgått med havets evne til utskiftninger.
Prøver bare å tenke"høyt"her,og er selfølgeligt åpen for kommentarer,med tanke på ideen.. :y

Her er forøvrigt tråden på det Norske forum jeg startet i går :wink:
http://www.aquafreaks.no/forum/smaprat/ ... s-dod.html
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Knut-Arne Berg skrev:Mener det gikk ett emne om dette fenomen.for lenge siden her på forumet,og mener også Brian her kastet ut keramiken fra karet sitt for lenge siden,av nettopp dnne grunn,(håper jeg ikke husker helt feil her :oops: )
Nej har stadig min 80cm søjle.

Har blot i flere tråde skrevet at det absolut kun er til pynt og aldrig kan udgøre levende sten - da det er hårdt og dødt som beton. Og så har mange jeg kender bøvlet med at det afgiver fosfat til vandet :BA
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"