Tutter skrev:Flotte koraller, spænende med opgradering.

ole kekkonen skrev:Flot pels paa de der millepora!helt klart et Must i min Balje snart.........................
Anden skrev:Det er virkelig nogle første klasses foto du tager, selv om det jo gør det lidt nemmere med de modeller du har.
Thomas fra Stockholm skrev:Øv nogle grimme billeder, de er jo ikke skarpe eller noget, og korallerne er da helt...
Du bliver simpelthen nød til at dele med flere billeder (for din egen skyld) og så skrive lidt om hvordan du har lykkedes med billederne.
(første delen af indlægget kan indeholde en del ironi) Shit nogle fine billeder og koraller, det kribler i mine fingre

den_ skrev:som altid knivskarpe billeder og smukke koraller, glæder mig til at fælge opgraderingen
Tak skal i have alle sammen
Thomas fra Stockholm skrev:Hvor sort bliver opgraderingen?
Leassons learned med denne cube?
Den bliver ret sort, uden moms og det hele du ved

Spøg til side, det bliver ikke så voldsomt. 433 liter, dvs. samme mål som mit nuværende, bare højere. 85x85x60. Tjaa, hvad har jeg lært indtil videre. Jeg har i hvertfald fundet ud af at cirkulation kan være en stor udfordring i en cube, og det er noget man er nødt til at have i tankerne når man laver stensætning. I højere grad end i andre akvarier.
Jeg har været igennem mange pumper, bl.a. Jebao RW, flere forskellige Tunze pumper, Maxspect Gyre 130 og 150 og til sidst, Vortech MP40WQD. Sidstnævnte er altså bare noget der duer i en cube, det må jeg sige. Så den ryger med i det nye, evt. sammen med en ekstra, eller noget Cosed Loop. Det har jeg ikke besluttet mig for endnu.
Derudover har jeg fundet ud af at T5 er en fantastisk lyskilde til SPS. Herunder er et billede af et fragment jeg har fra hellfish herinde. Det er 1 måneds vækst, på trods af at jeg bestemt ikke har været flittig til at måle når jeg skal og værdierne har svinget lidt. Derudover kan jeg ikke huske hvornår jeg sidst skiftede vand.
Jeg har ellers ikke haft den store vækst på mine koraller, da jeg har skiftet rigtig meget udstyr i tide og utide. Og endnu værre, så har jeg rykket rundt på sten og koraller et utal af gange. Så denne gang jeg har givet mig god tid til at lave sten og søjler, bore huller til fragplugs og få investeret i det rigtige udstyr fra starten. Det betyder også at jeg skal prøve LED igen. Denne gang GHL Mitras. Nu må vi se om jeg kan vænne mig fra T5 igen
Mht. billederne, så er der ikke så meget i det. Jeg bruger et Olympus Pen EP3, oftest med et 40 år gammelt Zuiko 50mm objektiv. Disse billeder er dog taget med standard objektivet. En nem måde at få flotte billeder på, er at bruge et objektiv med høj blænde (lavt f-tal), så du får en lav dybdeskarphed. Altså det der gør at en lille del er i fokus,og resten udenom er sløret. Derudover tager jeg billederne i RAW format, og så kommer det sjove. Jeg bruger det meste af tiden på at sidde med min computer foran akvariet, hvor jeg justerer farver, kontrast og lys i billedet, så det passer så godt som muligt med hvad mit øje ser.
Nårh ja, og så tager koraller sig jo altså også bedst ud ovenfra