Preben skrev:Hej Peder
Når du nu har 3 faser inde i teknik rummet, var det så ikke en ide, at få lavet et strømskab til samlingerne. Det behøver ikke at blive så dyrt
Mvh Preben
Hejsa Preben,
Jo - det er bestemt en god ide, og gode penge at give ud, for at føle sig sikker
Thomas fra Stockholm skrev:Du og dine stikdåser

selv har mine bare "gnistret" lidt når jeg har dryppet saltvand på dem...
Håber ikke det var en af dine slimers, eller endnu værre en af dine "plader" du har til højre (for dem havde jeg planeret at få af dig som en gave

)
Men det var nu ikke det jeg ville kommentere. Mine Acranstrea'er (specielt de nye" har samme adfærd, når lyset slukket kommer de frem. Jeg bilder mig ind at det er normalt for korallerne at søge føde om natten, og eneste grund til at de ikke søger føde i naturen om dagen er at de skulle blive ædt. I vores systemer er der ingen rovdyr og de vender sig langsomt til at det er sikkert at søge føde 24/7.
Sammen med naturlig adfærd at de udspiler sig 110% er jeg ret enig med Ole også, PODS kommer frem, snegle gyder (i mit mindst hver anden uge), søpindsvin ligeledes.
Hej Thomas,
Tak for god input - jeg tror måske du har ramt plet mht valg af Zooplankton - det ku sagtens være fra mine søpindsvin

men sikkert meget andet som er glad for forholdene. Jeg doserer jo stadig en del næring til baljen.
Alle vores koraller lever efter min mening på denne måde - de opsamler sukker om dagen via zooxantheller, og om natten har de polypper ude for at få føde fra Phytoplankton og Zooplankton.
Jeg ved godt at der er stor debat omkring hvilke koraller der optager hvad - og kun få mener at SPS optager Phytoplankton. Hvorimod de fleste mener at de spiser Zooplankton.
Har mistet lidt farve på enkelte koraller pga uheldet - men de er hurtigt tilbage igen
Lige et par hurtige Ihone pics
charlie saltvand skrev:Hej Peder.
Godt at det ikke gik værre end tilfældet har været og at du var hjemme og kunne se hvad der skete med stikdåsen. Hvad skete der med strømmen mens du var afsted????
Og tak for advarslen forøvrigt.
Hvordan har du fået temp ned igen i baljen? Har du køler på der køre, når der ellers er strøm?
Hilsen Charlie
Hejsa Charlie
Ingen køler - blot en af de der 2 m høje faner, som pt kører 24/7 - ved normale sommerdage kører den samtidig med mit lys.
Temp er nu omkring 27,2 og det er helt fint.
God weekend allesammen
Mvh
Peder