"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Klovneriet. Golden lightning x gold stripe

Forum for Akvarier 0 -> 100 Liter
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af Jones »

Målte i går KH og den er helt gal. Jeg kunne bruge en hel ml af det væske, der skal dryppes med engangssprøjten, uden at prøven skiftede fra blå til rød. Hvad betyder dette?
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af Wiinberg »

Har du dobbelttjekket målingen? Er du begyndt at dosere med maskinen?
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af Jones »

Nej maskinen er ikke sat til endnu. Har flere koraller som er døde, så er sgu noget træt af akvariet for tiden. Man mister lidt lysten når det ikke står flot og så kører den onde cirkel, for det kræver jo arbejde at opnå gode resultater igen
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af Wiinberg »

Det er noget værre l*** når det sker. Hvornår målte du kH sidst? Det lyder utroligt at den kan stige SÅ meget, lige pludseligt. Kan det være i forbindelse med et vandskifte? Hvis der evt. har samlet sig for meget kH pulver i lige netop det du tog fra bøtten/posen, hvis den ikke har været rystet godt.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af Jones »

Det er flere måneder siden jeg sidst målte. Har forsømt akvariet i noget tid. Skiftede 8 liter vand i går og gør det samme igen om et par dage. Jeg vil have sandet ud da det samler skidt, selvom jeg kan se at det er fyldt med orme. Jeg tror at rutiner er vejen frem, for jeg har i lang tid intet gjort. Burde også begynde at dosere for der er ikke skyggen af kalkalger nogle steder.
o_O
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg tror det er gode valg. Vandskifte og ud med sandet. Eller i hvert fald det meste. Tilsætter du noget KH-buffer? Og har du målt KH på det vand du hælder i; både osmose og frisk saltvand?

Jeg har selv lige været igennem sådan en omgang, hvor man er inde i en ond spiral, med ikke at gide at gøre noget ved det, hvilket så igen får det hele til at blive værre. Løsningen for mig var at købe to nye lysstofrør og en ny koral. At der kom noget nyt i baljen gjorde at der lige pludselig skete noget positivt, hvilket igen virkelig har fået gejsten tilbage i projektet. Blot en tanke ;)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af Jones »

Jeg har mange fine koraller som jeg er glad for, så der skal ikke nye til før det kører fint. Faktisk har jeg tilføjet én ny ting for en lille uge siden. En blå palet på 2,5 cm. Den spiser nu flagefoder og er ikke længere tynd som ved forhandleren. Den har et popeye som følge af nærkontakt med en børsteorm men dette er langsomt i bedring. Dens hvide pletter er væk igen, så er ikke synderligt bekymret for den. Mht de tilbageværende koraller så vokser de fint. Dog er min pavona og Staghorn ikke pæne. Staghorn er brun og vokser ikke. Pavonaen er ved at blive hvid og dø. Det er ikke særlig sjovt og opløftende når de bare går ned ad bakke med dem.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af Jones »

Min lille palet
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af Wiinberg »

Den er godt nok sød :)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af Jones »

Ja den er rigtig fin. Købte den ude ved Fyns akvariecentrum. Der var 3 stk i str tiny. Det var dog kun denne, som lod til at have interesse i at søge føde. Den ene af de to andre lå på bunden og den sidste svømmede apatisk rundt. Så jeg tog chancen med denne. Har ikke fortrudt, men jeg har lidt stress over de dårlige vandværdier og døende koraller. Tror at jeg tager sandet ud af akvariet i morgen og tilfører noget mere cirkulation. Har en Tunze 6015 liggende i kælderen. Har I nogle forslag til andre tiltag, som forhåbentligt kan afhjælpe den nuværende krise?
o_O
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af ole kekkonen »

Jeg vil blot sige din balje er i den lave ende til en DSB men det har du vel heller ikke nærmere shallow DSB.
Du kan jo prøve,var det min balje ville jeg jo nok prøve men var klar på at bruge andre metoder hvis den ikke ser ud til at virke.
og nu spørger du dig selv hvordan ved jeg den virker???
hvis sandbunden virket rigtig villle der være et boom i opløst næring,delvis nitrat måske endaa ammoniak,faktisk baljen vil virke som "beskidt"
din balje dit valg :biggrin:
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af Jones »

det virker beskidt og jeg kan se en masse orme grave gange i sandet, ud mod frontruden. Jeg hiver lortet op i morgen og får renset akvariet. Så bliver alt forhåbentligt godt igen.
o_O
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af ole kekkonen »

idet her tilfælde kan jeg ikke se fordelen ved at have sand som ikke er en DSB.
om det er problem eller ikke med et "tyndt" lag sand afhænger af hvilke dyr man vil holde live i dem og hvordan sandet er sat sammen
god arbejds lyst:)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af Jones »

Jeg avde det indtryk at det godt kunne fungere som DSB, men jeg må sande at akvariet ikke har kørt så godt siden jeg kom det i. Jeg kommer med en update når akvariet er rengjort og forhåbentligt på vej mod bedre tider.
o_O
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af ole kekkonen »

nja men ikke så meget,du mangler dyrene så det virker som en rigtig dsb,jeg tror dog heller ikke jeg ville bry mig om dsb i sådan en lille balje,prøv kig efter en anden måde at filtrere på:)
held og lykke
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af Jones »

Har skummer, ATS og fitersok, så klarer mig nok uden sand.
o_O
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af Emils Far »

Hej Ole er det helt umulig i så lille et akvarie?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af ole kekkonen »

jeg vil ikke putte sand i et nano men det er optil dig,jeg tror ikke engang man kan holde en slags nassarius over længere tid i et nano uden at sulte dem,måske lysmata wurdemanni var noget?
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. ATS udvikling

Indlæg af Jones »

Jeg har i dag taget sandet op af akvariet. Jeg efterlod et helt tyndt lag på bunden, men det er kun for syns skyld. Hvis dette giver anledning til dårlig cirkulation eller samler skidt vil dette også blive taget ud af systemet. Ved samme lejlighed brækkede jeg nogle døde koraller af og flyttede om på andre samt stenene. Jeg er nogenlunde tilfreds med resultatet, men ikke helt. Dog gider jeg ikke rode mere med det, så nu er det som det er. Cirkulationen er ikke optimal på trods af at den er kraftig. Den består lige nu af 900 l/t returpumpe, Tunze 6015 og Hydor koralia 1600 l/t. Problemet er at mine hammerkoraller ikke vil folde sig helt ud med to cirkulationspumper i systemet, men med en enkelt kommer der bundfald. Jeg er lidt nået til et punkt hvor jeg af stædighed har besluttet IKKE at opgradere før dette akvarie kører perfekt. Det er unægteligt billigere at fejle med et 54 liters end med et 300 liters system, så jeg fortsætter med dette setup. Derfor skal jeg have en god bred cirkulation, som ikke generer korallerne, men som samtidig er stærk nok til at bevæge alt vandet. Doseringsmaskinen skal ligeledes sættes til og så vil jeg bevæge mig mod SPS koraller. Jeg ved at det er meget at stile efter, men jeg er sikker på at det er muligt. Kan jo se at der findes nogle smukke sps nano baljer på flere amerikanske sider. Om min skummer skal opgraderes og ATS'en fjernes vil fremtiden vise. Jeg har i hvertfald besluttet at jeg vil have SPS og at det skal være i dette system. Gode råd og vejledning modtages naturligvis gerne. Jeg bruger Blue treassure SPS salt. Skifter tilbage til Red Sea pro når de sidste poser er tomme, for jeg synes at jeg havde pænere koraller dengang jeg brugte Red Sea. Om det er indbildning skal jeg ikke kunne sige.
Du har ikke tilladelse til at få vist vedhæftede filer i dette indlæg.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. Nye tider, nye mål.

Indlæg af Jones »

Jeg har ændret lidt på lyset så det ikke er så kraftigt. Har også flyttet min ene caulastrea om på bagsiden hvor der er mere skygge. Håber at den så kan komme sig igen.

Indkøbsliste:
cirkulationspumpe - Tunze 6015 eller Hydor et eller andet.
2 tænd/sluk ure
Dækglas (Skal ikke have flere udspringere, for de overlever nok ikke faldet og mødet med støvsugeren IGEN)

Og hvad vil jeg så med ENDNU en cirkulationspumpe? Jeg vil selvfølgelig lave gyre effekt. Tænd/sluk uret aktiverer den ene pumpe i 30-60 min, hvorefter den slukkes og den anden pumpe tager over, fra modsatte ende af akvariet. På den måde vil vandmassen bevæge sig, først den ene vej og så den anden vej.

Men hvilke pumper er egentlig bedst? Er der noget bedre end Tunze eller Hydor? Jeg ved godt at Jebao har RW4 men kan de det samme? Altså med interval, der er langt nok?
o_O
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: 54 liter mixed nano. GYRE baby !!

Indlæg af thni »

Intervallet på rw 4 controlleren som det ser ud nu er maks 3 sek. Det er til bølge effekt :)
Mvh Thomas
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. GYRE baby !!

Indlæg af Jones »

Tak. Så er den udelukket. Måske skulle jeg overveje den nye Tunze 6020. Den skulle give et bredt flow og flytter 2500 l/t. Samtidig er den mindre end 6015 og hydor pumperne, hvilket jo kun er lækkert når ikke akvariet er større. Pumper er bare øjen-bæ, som bør være skjult :)
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Wiinberg »

RW4 kan køre 1 minut ad gangen. Men det er selvfølgelig heller ikke nok.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Jones »

Nej jeg tror ikke at 1 min er nok. Jeg synes blot at det kunne være interessant at eksperimentere med gyre effekten i et nano akvarie. Selv i et småt akvarie samles der skidt på bunden.
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Wiinberg »

Jeg har selv tænkt samme tanke. Min største bekymring med 6015 ville nok være at flowet ikke er voldsomt bredt. Den nye 6020 kender jeg ikke, men det er jo Tunze, så mon ikke det er kram. Og så kunne jeg godt forestille mig at man forringer levetiden betragteligt ved at sætte sådan en Tunze pumpe til at tænde og slukke konstant. De større Tunze pumper med controller, starter vist også blødt op og ikke bare tænd/sluk, så vidt jeg har forstået.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Jones »

Jeg har testet med en enkelt 6015. Dens stråle er slet ikke bred nok og samtidig meget hård, hvorfor det ikke bliver denne model. Som du også nævner, så går det nok også ud over levetiden. Måske skulle man alligevel overveje RW4. 1 min i hver retning er alligevel en del. Akvariet er jo kun 54 liter, hvorfor vandet hurtigt vil være bevæget rundt. Disse pumper koster heller ikke alverden og skulle efter sigende være så godt som lydløse. Du har dem da i dit ikke? Give me some info :sneaky2:
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Wiinberg »

Hehe, jo dem har jeg da :) Jeg er fuldt ud tilfreds med dem, de er meget stille. I hvertfald ved 50%. Derover begynder jeg at kunne høre dem, men jeg er tilsyneladende også ret sart mht. støj. Ingen andre der har set det, har været generet af lyden. Dog er jeg ret sikker på at det jeg ka høre når jeg skruer op, er resonans. Det kan fjernes. Men så har du da ihvertfald mulighed for at høre dem ved lejlighed, inden du beslutter dig.
Flowet kan jeg ikke sætte en finger på. Det er kraftfuldt og bredt. Jeg har en siddende i hver ende der kører skiftevist, det fungerer rigtig fint.
Det eneste jeg døjer med lige pt. er den ene controller. Pumpen virker, men jeg kan ikke justere tiden på den, og dioderne til effekten lyser ikke. Jeg tænker at den ikke kan tåle at sidde i skabet. Den anden er dog ikke påvirket, selvom den sidder lige ved siden af.
Jeg skal bare lige have fundet min kvittering og have skrevet til Fish-Street, og høre hvad de siger.

EDIT: Og i dit akvarie vil de absolut være lydløse. Du kommer aldrig over 40-50%.
EDIT2: Hvis du skulle have lyst, kan jeg komme forbi en dag og se den lille balje og tage en pumpe med. Så kan du da se hvor kraftig den er på så lidt plads.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Jones »

Vil gerne kige forbi og se dem en dag hvis jeg må. Jeg havde engang en RW8 hvor controlleren døde. Jeg skrev til dem og fik sendt en ny uden beregning. Super service. Kvitteringen bør ligge på din mail, men ellers kan de finde dig i deres system tænker jeg. Jeg skulle ikke fremsende noget. Skrev blot at jeg havde købt en pumpe og at jeg var yderst tilfreds med deres produkt, bortset fra at controlleren var stået af. en uge efter havde jeg en ny. controller.
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af Wiinberg »

Det lyder godt, har også kun hørt gode ting om deres service. Jamen du skriver bare en dag, så finder vi ud af det.
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: 54 liter mixed nano. GYRE !

Indlæg af jonas _sandager »

Den der tunze 6020 ser ret fed ud. Smart at den har et design då den kan gemmes!
Med hensyn til jebao, så tror jeg at det er helt perfekt. Husk at man kan køre to pumper på deres twin controller. Det fylder mindre og der bliver aldrig bøvl med sync :)
Besvar

Tilbage til "Akvarier 0 -> 100 Liter"