Ja så blev det til til en opdatering.
jeg har i den sidste tid gået med overvejelser om at nedlægge akvariet, både da jeg følte jeg var kørt lidt sur i hobbyen, af flere årsager
men mest af alt, fordi akvariet sådan set bare passer sig selv, alle værdier ligger spot on, og når man tager sig selv i at begynde at stille lidt på pumperne, bare fordi man mangler at rode med noget i akvariet, nye
koraller er der heller ikke rigtig plads til, hver gang man har én med hjem, skal man flytte 10 for at få plads til den
Noget måtte der ske, så jeg er begyndt at gå i retning af Low tech setup (*host* med nogen ting *host*), så mit nitratfilter røg væk, og istedet kommer der en reaktor med Vertex biopellets.
Kalkreaktor og mixer er osse væk, til fordel for en doseringsmaskine fra aquatronica, så nu hedder det fremover
Balling
Så idag ser teknikken ud som følger
1 * Laguna 11000 (10.500 liter/t) som retur
2 * Vortech Mp40W, koblet op så de kører master/slave asynkront i Reefcrest mode, og jeg er stadig godt tilfreds med dem, til gengæld forårsager kombinationen, og min søjle i midte et mindre problem i forhold til flow kontra bundlag
1 * Tunze 6045 bag stenene da der er et enkelt sted hvor Vortechen ikke kan få fat
2* 250 watt Hqi (Marinelux 14.000K)
4 * 54 watt T5 (2 blå og 2 hvide)
2 * Deltec Fr 509, hvoraf den ene skal køre med Bio pellets når de kommer, den anden kører med aquacrown Po4 fjerner
55 watt Uv (TMC)
skummer ATB eco-line
Aquatronica med PH, Temp, Redox, Doseringsmaskine
til denne er der lavet en DIY probeholder til montering på returrøret
og det er vist sådan ca det
lyset har jeg osse planer om at lege lidt med, da jeg i samme hug prøver at nedbringe strømforbruget, indtil videre har jeg sparet ca 500,- om måneden, da jeg er gået fra 1500,- til ca 1000,-
Da jeg nu har reduceret kraftigt i teknikken, har jeg valgt at smide sumpen tilbage, under akvariet, det er osse mere plads efter jeg har udskiftet min Deltec APF 600 med en ATB
skummer
desuden er det planen, her i løbet af den nærmeste fremtid at bygge lidt om i selve akvariet, den hjemmebyggede søjle står ihvertfald klar
billeder kommer senere