Det ender nok med at jeg bestiller glasset i denne uge, eller næste da jeg efterhånden ikke rigtig kan komme på flere undskyldninger for ikke at gøre det.
Sumpene bliver imme mere eller mindre klar og projekter som at få begge scrubbers til at spille max kan jo let laves mens der indkøres, så det er nok slut med dårlige undskyldninger, og så trækker det en lille smule at komme i gang med at aquascape.
Inden jeg bestiller glasset skal jeg lige have styr på cirkulationen og jeg håber og regner med jeres hjælp her
Planener at have 6 stk Vectra L1 pumper til closed loop, det betyder ca 72000 liter i timen eller ca 30 gange
cirkulation i timen, hvilket er en god start. Samtidig bliver det 2xTunze Wavebox så jeg får en lille bølge på et par cm. Men det er ikke rigtig det der er mit problem.
Det jeg vil opnå er tidevand effekt, altså at mandet løver den ene vej i 3 timer, derefter står stille i 1 time og så 3 timer den anden vej osv.
Så de første 3 timer er de røde rør slukket (eller giver 5% vand) mens de grønne similere en reef cyklus, og når vandet skal snurre den anden vej er det omvende.
Funderinger;
1) De 2 sorte rør lidt til venstre for midten er retur fra sumpen, de er placeret så der er 15 CM til bagglasset for at pumperne kan få nok vand i rørelse, det er vel nok til ikke at forstyrre flow, eller skal der mere plads til?
2) Hver pumpe giver ca 12000 liter, er det mon nok med 1 i hver retning, på tegningen har jeg 2?
Jeg vil nok helst at 1 er nok for så kan jeg have de andre til at blæse lige ned mod bunden så detrius ikke kan samle sig bag den meget luftige stenopsætning.
Håber på feedback, og at det jeg skriver giver mening

Jeg skriver det ned for at få tips, men også for at det hjælper mig i min bearbejdning af de "udfordringer" jeg har.