engelquist skrev:Som "den grumme bagmand" til mentor ordningen, beklager jeg meget at mentorerne har måtte stå for skud, som det er sket i denne tråd- det er superdygtige akvarister der gik helhjertet ind i projektet, for at bidrage med en guidende hånd til nye inde for hobbyen og det gør mig, derfor trist at se de nu skal beskyldes for at tale ned til folk og at dominere/lukke debatter...
Det var ikke intensionen at I skulle udsættes for dette, som tak for jeres indsats!!!
Jeg beklager også at en håndfuld føler sig krænket af ordningen-Men det er, for mig, meget svært at se hvori krænkelsen ligger-derimod kan jeg ikke sige mig fri for at mistænke det er misundelsens/jantelovens grimme fjæs vi ser her?? At nogle føler sig forbi gået, fordi de mener at en mentor har mere status end dem selv?? hvilket jo er en stor misforståelse ,for hvis man ellers gider gå tilbage og gennemlæse trådene om mentorordningen, vil man forstå at kritikken i denne tråd er skudt helt ved siden af...
Hvad der sker med mentor ordningen, lader jeg admin afgøre- beklager blot udviklingen i denne tråd overfor mentorerne, idet det ikke var min hensigt...
Lad mig starte med at understrege, at jeg bestemt også synes mentor ordningen er en god ide. Når det er sagt, tror jeg altså ikke på, at al kritikken bunder i følt forbigåelse og jantelov. Jeg er helt overbevist om, at i al fald noget af kritikken er reelt ment og konstruktiv (håber det gælder det meste af kritikken).
En ting der måske kunne dæmpe noget af kritikken kunne måske være hvis en mentor f.eks. selv kunne tage hatten af og på, situationsbestemt. Man kan jo ikke forvente, at en mentor kun skal kommentere i tråde der omhandler mentors spidskompetencer. Også mentor skal naturligvis kunne kommentere på alt muligt, men hans kommentarer bør måske ikke nødvendigvis fremstå som blåstemplede når han kommenterer på emner han kun har ringe (eller ikke en døjt) viden om.
Lad os f.eks. antage at en nybegynder stiller et spørgsmål om hvor skarpt man kan bukke en akrylplade uden at svække den. PederRevnørd, som den yderst hjælpsomme person han er, besvarer omgående indlægget. Så kan det vel tænkes, at Charlie sidder inde med en ekspertviden om lige præcis akryl, som gør, at han med 100% sikkerhed ved, at Peders svar ikke er helt korrekt. Jeg kan da sagtens forestille mig, at nogle autoritetstro brugere så ville holde sig tilbage for at korrigere en mentor med uniformshat.
Meen, nu legede vi jo at det var Charlie, og lad os da bare for eksperimentets skyld antage, at Charlie ikke har sådanne hæmninger. Charlie poster derfor en korrektion. Nu har nybegynderen altså 2 modstridende svar. Tror du ikke nybegynderen vil tro mest på det svar der er blåstemplet med hat og certifikat og jeg skal komme efter dig?
Kritikken kommer jo ikke bare fra en lille håndfuld, men fra så mange, at man da næsten er nødt til at tage den til efterretning. Det ville være synd at afskaffe ordningen, men den kunne da formentlig sagtens forbedres. Jeg har nu nævnt en enkelt ide, og kunne sagtens diske op med andre, jeg ved bare ikke hvad der er praktisk muligt.