Regler og Retningslinjer Læs her

Indo pacific shalow reef, med et gult strejf fra Hawaii

Forum for Akvarier 501 -> 800 Liter
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions: 213
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Indo pacific shalow reef, med et gult strejf fra Hawaii

Indlæg af Engelquist »

Tak for svaret Carsten😊

AF reefsalt + betragter jeg ikke som specielt “high end”.
I forhold til pris er det i den billige ende, men ingen tvivl om at det er god salt der opløses nemt… det er så et minus at de tilsyneladende sparer lidt på rubidium…
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=98413
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions: 1038
3
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Engelquist skrev: ons 29. apr 2026 07:49 Tak for svaret Carsten😊
Jeg mener nu ikke at AF tester for Rb i deres ICP test?
AF reefsalt + betragter jeg ikke som specielt “high end”.
I forhold til pris er det i den billige ende, men ingen tvivl om at det er god salt der opløses nemt… det er så et minus at de tilsyneladende sparer lidt på rubidium…
Rb måles kun med ICP-MS testen. Det var ikke ment sådan at AF salt ikke er godt, for det er et udmærket salt, som jeg selv har brugt. Kan sige ift til sps er det ud fra private test, Sea saltet som passer bedst ind til sps( en enkelt reefers mening), hvor man så kan tilføje lidt ekstra-
Bruger dog kun Decoceans nye salt PT, som har virkelige gode tal og høj på F/MN/CA/MG/SR. Har før brugt TM Reef Pro som i kan læse om.
Jeg har fået testet saltet (Betalte selv for en ICP-MS), og derfor jeg tør bruge den, da den er ny på markedet. Carsten har også fået lavet test på den, og er på højde med mange +1000kr spanden salte, hvor bla. K er alt for høj ;)
Søg på ICP test på salte i R2R, hvor private laver icp-ms teste på salte på market. Der er en liste om resultater som bliver opdateret med jævne mellemrum.

Her er et eks. på listen
Salt.png
1 Billede
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
21

Indlæg af Engelquist »

Jeg har eksperimenteret meget med vandbevægelse igennem årerne: mest forskellige udgaver af turbulent vandbevægelse, hvor pumper var placeret så de blæste imod hinanden og skabte en masse turbulens midt i akvariet.
Det resulterede ofte i at der opstod døde zoner i hjørner og langs siderne, så jeg måtte gerne justere pumpernes retning i et væk, i forsøg på at udelukke døde zoner- men det lykkedes aldrig rigtigt

For et par år siden læste jeg en artikel af Jake Adams (RIP) og hans syn på vandbevægelse.
Her anbefalede han GYRE flow som den bedste løsning, når det kom til at bevæge hele vandmassen.
I hans setup, var pumperne placeret tæt på overfladen, i enden af akvariet, så vandet blev skubbet mod modsatte ende i overfladen.
Vandmassen ville blive skubbet ned til bunden og bevæge sig tilbage og op til pumperne igen- en stor cirkel langs overflade, enderuder og bund, hvilket skaber en GYRE bevægelse.

Jake samlignede det med at omrøre en stor balje med en ske, hvor hele vandmassen efterhånden kommer i bevægelse og forstærkes ind imod midten af baljen, hvor den bliver meget kraftig. Derved opnår man en kraftigere vandbevægelse idet GYREN er selvforstærkende. (Meget klodset forklaret)

Man skal altså lade pumperne køre i samme retning over længere tid for at opnå den kraftige GYRE i hele vandmassen.

Han skrev ogå mht døde zoner, at de næsten blev helt udelukket, da der opstår turbulens på bagsiden af flader (sten og koraller) ift til GYRENS retning.

For at variere vandbevægelsen kunne man have et par pumper i hver ende, som kørte skiftevis et par timer ad gangen. Men man kunne også vælge at køre med pumperne i samme retning konstant.

Det bringer mig til mit setup, hvor jeg med inspiration fra Jake's artikel, kører med GYRE og har valgt at køre konstant i en retning.
Igennem det sidste års tid, har jeg kørt med to Tunze 6105, placeret øverst i enden af akvariet. De flytter overfladevandet i samme retning mod den modsatte ende.
Ingen koraller bliver udsat for direkte vandstråler fra pumperne, men kun en blød vandbevægelse overalt i akvarie- og at der er vandbevægelse overalt, kan jeg tydeligt se ved f.eks fodringer...
Mine acro'er ser ud til at trives med det og tilsyneladende påvirker det heller ikke væksten, da man jo kunne frygte "vindskræve" koraller pga af den ensartede vandbevægelse, men arcro'erne vokser symmetrisk og lader sig tilsyneladende ikke påvirke af at vandbevægelsen ikke skifter retning.

Så mine 500 liter i displayet, kan nøjes med to Tunzepumper, der uden problemer klarer at omrøre hele vandmassen i akvariet- der er tilsyneladende ingen døde zoner i hjørner eller andre steder.
Tidligere, da jeg kørte med turbulent vandbevægelse, kunne jeg ikke klare det med to pumper, men måtte placere flere rundt omkring for at undgå døde zoner, hvilket jeg altså er sluppet for nu.

Så GYRE er en ren win win hos mig: jeg kan nøjes med to pumper/ingen døde zoner og acro'erne ser ud til at trives med det :K
5
4 Billede 1 Billede
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions: 204
15
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Smukt arbejde Bo
Og enig, jeg kører mine pumper på samme måde
Dvs bruger”Gyre tilnærmet flow” dog uden Maxspect Gyre pga til tider manglende kvalitet

Mvh
Peder
1 Billede
800 liter SPS System, AF Balling, salt, tilsætning
Orphek, Nyos, RS 1200 Roller, Jecod 40 mv, UV 60 TF aqua
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium"
http://www.advancedaquarist.com/blog/the-gilleleje
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
Reactions: 152
21
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Fyn

Indlæg af Anders månsson »

Jeg har selv maxpect gyre pumper. De kører fem og tilbage så de kører frem og tilbage med hinanden. Da de kan køre baglæns

Hvordan er dine pumper indstillet?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
21

Indlæg af Engelquist »

Anders månsson skrev: man 11. maj 2026 17:18 Jeg har selv maxpect gyre pumper. De kører fem og tilbage så de kører frem og tilbage med hinanden. Da de kan køre baglæns

Hvordan er dine pumper indstillet?
De kører op til 80% om dagen og 20 % om natten.
De blæser jo bare i en retning og rører godt rundt i baljen, da det er ret kraftige pumper.
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
21

ok så ingen kryds/pumper imod hinanden flow på noget tidspunkt af dagen?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
21

Indlæg af Engelquist »

Anders månsson skrev: man 11. maj 2026 17:35 ok så ingen kryds/pumper imod hinanden flow på noget tidspunkt af dagen?
Nej- kun GYRE flow som jeg beskrev i mit indlæg.
GYRE har i øvrigt intet med Maxspect at gøre, men er en beskrivelse af havstrømmenes ensartede bevægelse.
Så det er lidt af en tilsnigelse at de bruger betegnelsen til deres pumper.
IMG_3846.png
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
21

ok jeg kan bare ikke se at flow fra en side kan være bedre end skiftende flow... Men jake Addams vidste hvad han taler om.

Dine koraller og musling ser ud til at være glade for din gyre indstilling på dine pumper, trods det ikke er maxspect gyre pumper :beer:
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
21

Indlæg af Engelquist »

Anders månsson skrev: man 11. maj 2026 17:52 ok jeg kan bare ikke se at flow fra en side kan være bedre end skiftende flow... Men jake Addams vidste hvad han taler om.

Dine koraller og musling ser ud til at være glade for din gyre indstilling på dine pumper, trods det ikke er maxspect gyre pumper :beer:
Det virker fint her- men det står jo alle frit for at finde de pumper/indstillinger der passer dem og deres system.
Jeg har blot beskrevet hvad det virker fint hos mig😊
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
21

jeg er skam ikke skeptisk omkring dit akvarie... jeg undrer mig bare at det virker. for i min tanke om bundfald/detrius vil det blive samlet et sted hvor gyren ikke rammer...

Dit akvarie taler for sig selv :GO

jeg prøvede det i starten herhjemme men syntes skidtet blev samlet rundt omkring

så når skriver op til 80% om dagen og 20% om natten... kører de så med 80% konstanteller op og ned i hastighed feks 40-80%?
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
21

Indlæg af Engelquist »

De kører op og ned om dagen, styret af et program på GHL Profilux.
Der er forbavsende lidt detrius i mit akvarie, hvilket jeg kan se når jeg en gang om ugen spuler stensætningen igennem med en håndholdt pumpe. Det er meget begrænset hvad der hvirvles op...

Det er helt fint at du undrer dig og stiller spørgsmål- det er kun på den måde vi alle bliver lidt klogere :-)
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
21

Det skulle du aldrig have sagt med at det er ok, jeg spørger :T

prøv at beskriv hvordan programmet kører
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
21

Indlæg af Engelquist »

GHL har flere programmer at vælge imellem.
Jeg kører med “Atoll”
IMG_3849.png
Anders månsson
Rev haj
Rev haj
21

ok det blev jeg ikke meget klogere af :be:
hvad gør Atoll indstillingen, iforhold til hvordan pumperne kører op og ned i flow
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
21

Indlæg af Engelquist »

Jeg er lige blevet vækket af larm fra teknikskabet- skummeren var gået amok!!
Skummerkoppen blev tømt og vasket.
Men den blev hurtigt fyldt igen, så nu har jeg åbnet koppens drænrør, så den kan rase ud til i morgen.
Jeg tænkte det måske var muslingen der var begyndt at spawne igen, hvilket godt kan få skummeren til at gå amok. Men alt åndede fred og idyl inde i akvariet…

Hvad pokker kan få skummeren til at opføre sig sådan- tilsyneladende uden grund?
Besvar

Tilbage til "Akvarier 501 -> 800 Liter"