Hvad er nødvendigt ?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brian koch-knudsen
Copepod
Copepod
Reactions: 1
Postnummer: 6240 Løgumkloster
Saltvand siden?: 2009

Hvad er nødvendigt ?

Indlæg af Brian koch-knudsen »

Hej erfarne 😄

I forhold til at starte et 680 ltr saltvandsakvarie op, hvad vil i så mene er et must? Jeg har sump, retur, skimmer osv
Men jeg tænker mere at diverse filtre man kan få hvad er et must, hvad er bare fedt og hvad kan man ikke leve uden osv?
Fosfatfiltre, kalkreaktor osv?

Mvh den nye
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 389
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvad er nødvendigt ?

Indlæg af crazy seahorse »

Du kommer nok til at skulle regulere de 3 hellige (Kh, Ca og Mg)) på et tidspunkt, afhængigt af hvilke typer af koraller du vil have I. Vil du have stenkoraller, LPS og SPS, så får du brug for det.
Det nemmeste er nok en eller anden form for Balling, altså væsker. Eller noget All for reef eller lignende. Her gør en doseringsmaskine det meget nemmere.
En kalkreaktor kan også bruges, men som ny ville jeg nok vente med det. Men dit akvarie er stort nok til det.
Og så kunne et rulle filter måske også være rart at have, men er ikke et must. Filtersokker kan også bruges her. De er lidt udskældt, men det kan skyldes, at mange ikke helt har tålmodigheden og måske viden om, hvordan man kan bruge dem, så de ikke skal renses konstant.
Varmelegeme er næsten også et must. Et Jæger med termostat er ok.
ATO til opfyldning af det vand der fordamper er, måske ikke et must (du kan jo fylde på manuelt) men er virkelig rart at have ifht investeringen.

Du har ikke nævnt lys. Der skal jo lys over også.
Kan fås i mange prisklasser og kvaliteter.

Velkommen til en herlig hobby.
3 Billede
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Rev haj
Rev haj
Reactions: 283
12
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Indlæg af charlie saltvand »

Du skal have powerheadpumper i baljen.
Der er mange på markedet.
Billige er fx jebao, så stiger priserne (og effektiviteten) til fx Nero og echotech.
Jeg har prøvet dem alle. Jeg har også prøvet maxspect wavemaker (dem der ligner rør) de giver et dejligt flow men er umulige at holde rene og larmer ofte.
1 Billede
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brian koch-knudsen
Copepod
Copepod

crazy seahorse skrev: ons 22. okt 2025 13:21 Du kommer nok til at skulle regulere de 3 hellige (Kh, Ca og Mg)) på et tidspunkt, afhængigt af hvilke typer af koraller du vil have I. Vil du have stenkoraller, LPS og SPS, så får du brug for det.
Det nemmeste er nok en eller anden form for Balling, altså væsker. Eller noget All for reef eller lignende. Her gør en doseringsmaskine det meget nemmere.
En kalkreaktor kan også bruges, men som ny ville jeg nok vente med det. Men dit akvarie er stort nok til det.
Og så kunne et rulle filter måske også være rart at have, men er ikke et must. Filtersokker kan også bruges her. De er lidt udskældt, men det kan skyldes, at mange ikke helt har tålmodigheden og måske viden om, hvordan man kan bruge dem, så de ikke skal renses konstant.
Varmelegeme er næsten også et must. Et Jæger med termostat er ok.
ATO til opfyldning af det vand der fordamper er, måske ikke et must (du kan jo fylde på manuelt) men er virkelig rart at have ifht investeringen.

Du har ikke nævnt lys. Der skal jo lys over også.
Kan fås i mange prisklasser og kvaliteter.

Velkommen til en herlig hobby.
Hej, mange tak for gode input
Jeg kender ikke lige filtersokke princippet eller funktionen?
Men vil det sige fx en doseringsmaskine til de ting så skal der ikke bruges et fosfat filter eller hvordan?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Rullefilter og filtersokker har samme funktion, de filtrerer partikler og detrus fra inden det ryger ud i sumpen. Når det kommer i sumpen, skal man bøvle med at få det fjernet derfra. Kan være lidt besværligt, da mange sumpe står i gulv niveau.

Et rullefilter er en maskine, hvor der sidder en papirrulle der filtrerer vandet der løber gennem den. Maskinen kører så rullen frem så der hele tiden er et rent stykke til filtrering. Det brugte opsamles på en anden rulle.
Mange bruger det og er glade for det.

Jeg bruger selv filtersokker. Har 6 stk på mit.
Det svarer lidt til, at du napper konens fintmaskede nylonstrømper og leder det vand der kommer fra akvariet ned igennem den/dem.
Det kræver en holder af en art, men den kan man selv lave. Har selv lavet min.
De sokker man bruger har en krans på toppen som man kan bruge når den skal fikseres.
Det man skal være obs på med filtersokker er, at de hurtigt klogger til og så løber vandet oven ud.
Det skyldes typisk at der danner sig biofilm på den indvendige side af sokken. Det lukker den helt til. Det er ikke fordi sokken er fyldt op.
Hvis man renser den biofilm af, jeg bruger en tandbørste, så vil den efter et par rensninger være nærmest selvrensende. Jeg piller mine op og tømmer og vasker dem (i vand fra akvariet, ikke i hanevand) cirka 1-2 gange om året.
Det er min foretrukne metode.

Et fosfatfilter kan du anskaffe når/hvis du får behov for det. Ellers kan du anvende konens nylonstrømper igen til det brug. Du kan doh købe strømper til det brug også.
Så fylder man et Po4 absorberende medie i sokken (Rowaphos eller lign) og hænger den ned i sumpen et sted med god vandbevægelse. Ikke lige så effektivt som et filter, men det kan godt bruges. Mediet skal helst stå og bevæge sig og det er nemmere i et filter end i en sok.
Begge dele kan også anvendes, hvis du vil køre med aktivt kul.
Pu ha, det blev langt, sorry.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brian koch-knudsen
Copepod
Copepod

crazy seahorse skrev: tors 23. okt 2025 18:36 Rullefilter og filtersokker har samme funktion, de filtrerer partikler og detrus fra inden det ryger ud i sumpen. Når det kommer i sumpen, skal man bøvle med at få det fjernet derfra. Kan være lidt besværligt, da mange sumpe står i gulv niveau.

Et rullefilter er en maskine, hvor der sidder en papirrulle der filtrerer vandet der løber gennem den. Maskinen kører så rullen frem så der hele tiden er et rent stykke til filtrering. Det brugte opsamles på en anden rulle.
Mange bruger det og er glade for det.

Jeg bruger selv filtersokker. Har 6 stk på mit.
Det svarer lidt til, at du napper konens fintmaskede nylonstrømper og leder det vand der kommer fra akvariet ned igennem den/dem.
Det kræver en holder af en art, men den kan man selv lave. Har selv lavet min.
De sokker man bruger har en krans på toppen som man kan bruge når den skal fikseres.
Det man skal være obs på med filtersokker er, at de hurtigt klogger til og så løber vandet oven ud.
Det skyldes typisk at der danner sig biofilm på den indvendige side af sokken. Det lukker den helt til. Det er ikke fordi sokken er fyldt op.
Hvis man renser den biofilm af, jeg bruger en tandbørste, så vil den efter et par rensninger være nærmest selvrensende. Jeg piller mine op og tømmer og vasker dem (i vand fra akvariet, ikke i hanevand) cirka 1-2 gange om året.
Det er min foretrukne metode.

Et fosfatfilter kan du anskaffe når/hvis du får behov for det. Ellers kan du anvende konens nylonstrømper igen til det brug. Du kan doh købe strømper til det brug også.
Så fylder man et Po4 absorberende medie i sokken (Rowaphos eller lign) og hænger den ned i sumpen et sted med god vandbevægelse. Ikke lige så effektivt som et filter, men det kan godt bruges. Mediet skal helst stå og bevæge sig og det er nemmere i et filter end i en sok.
Begge dele kan også anvendes, hvis du vil køre med aktivt kul.
Pu ha, det blev langt, sorry.
Det er så fedt, mange tak, jeg elsker udførlige svar 😄
Har du måske et billede af dine filtersokker?
Har du noget materiale i dem eller bare et tomt net vandet løber igennem?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Noget jeg nær havde glemt.
Et RO anlæg. Vandet er jo en meget stor del af saltvands hobbyen. Så sammen med saltet, er det noget man bør fokusere på, synes jeg.
Man kan dog sagtens starte op på hanevand. Jeg brugte hanevand de første år. På sigt er det dog investeringen værd. Du slipper for silikat der kan give nogle besværlige alger og så kan der være næringsstoffer i, der også kan give lidt støj.
Hvor meget af diverse uønskede stoffer, afhænger af hvor i landet man bor og hvor man får sit brugsvand fra. Under et kan man sige, at tolerancerne for vores drikkevand er højere end dem vi regner som acceptable.

Her er lidt billeder af mine filtersokker samt, hvordan de er monteret hos mig.
Og nej, der er ingen medie I filtersokkerne.
Man kan smide en blå filtersvamp derned. Den vil blive til en lille nitratfabrik, hvis man mangler nitrat. Dog lidt svært at kontrollere, så er der andre metoder der er mere kontrolerbare.
Indløbskammeret hvor alt vandet fra display og fragtanke kommer ind i sumpene. Det er lukket, så vandet tvinges op og løber hen over dækket med filtersokkerne
Indløbskammeret hvor alt vandet fra display og fragtanke kommer ind i sumpene. Det er lukket, så vandet tvinges op og løber hen over dækket med filtersokkerne
Dækket med filtersokkerne. Der er 6 stk på række. Når sokkerne er nye, eller lige rensede, klogger de til og så løber vandet op over kanten tv for sokkerne og ud i sumpen.
Dækket med filtersokkerne. Der er 6 stk på række. Når sokkerne er nye, eller lige rensede, klogger de til og så løber vandet op over kanten tv for sokkerne og ud i sumpen.
En filtersok. Der findes flere typer og flere finhedsgrader. Jo finere maskestørrelse jo mere holder sokken tilbage. Mine er ret fine. Når jeg tager dem op, går der nogen tid før vandet er løbet fra.
En filtersok. Der findes flere typer og flere finhedsgrader. Jo finere maskestørrelse jo mere holder sokken tilbage. Mine er ret fine. Når jeg tager dem op, går der nogen tid før vandet er løbet fra.
Kanten på sokken, Der er en flange på kanten hele vejen rundt som sokken hænger i.
Kanten på sokken, Der er en flange på kanten hele vejen rundt som sokken hænger i.
Man kan se hvor flangen går. Den er godt sikret og kan ikke ryge nogen steder, selv hvis der er pres på flowet
Man kan se hvor flangen går. Den er godt sikret og kan ikke ryge nogen steder, selv hvis der er pres på flowet
Der er nogle billeder af dækket og sumpen i byggetråden her, hvis du vil se det uden kalkalger og andet snask.
https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=83728
1 Billede

Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
13

Kommer lige i tanke om, at der findes en anden metode, som jeg benyttede I flere år.
Indløbskammeret er gerne ret smalt, der skal jo bare være plads til et rør.
Så køber man en blå filtersvamp. Den fås på størrelse med et cover fra en lp plade, bare rektangulær. Den skærer man til, så den er let konisk, så den kan klemmes ned i kammeret og sidde fast under vandlinjen. Så lægger man noget ganske almindeligt filtervat oven på.
Filtervattet vil opsamle de partikler og detritus der kommer ned med vandet.
Filtervattet skal skiftes regelmæssigt, cirka hver anden uge og den blå svamp tages op i samme moment og renses i vasken.
Det skal skiftes så ofte for at undgå, at der danner sig en selvstændig biologi i vat og svamp. Det jeg ovenfor kaldte en nitratfabrik
1 Billede

Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"