Jeg kom hovedkulds ind i saltvandsverdenen for lige over 1 år siden.
Min svigerfamilie havde et saltvandsakvarie, som var overgroet af turfalge, og de var på nippet til at lukke det hele ned, men de havde lige købt en frogspawn, som selvfølgelig hurtigt døde hen.
Det vakte min nysgerrighed, og pludselig var jeg i gang på YouTube, Google og ikke mindst saltvandsforum.
Vi snakker et
akvarie hvor der ikke var målt vandparametre +1 år,
vandskift med hanevand, ingen ATO, clean up crew osv.
Så jeg startede fra bunden, lavede et opslag på saltvandsforum, og fik en masse feedback. Nogle var lidt demotiverende og “direkte” i sin ordlyd. Flere anbefalede at starte forfra.
Men der var én, som altid var positiv, motiverende og kom med gode råd. Den bruger var
@ViggoN.
Relativt hurtigt blev tlf numre udvekslet, og han stod altid klar til at drøfte diverse
lys, RODI anlæg, powerheads osv.
han donerede tilmed frags til akvariet.
Nu er svigerfars balje stabiliseret og ligner et
akvarie igen - hvilket aldrig var sket uden Victors hjælp.
Vi spoler frem til nutid, og nu står jeg med ViggoNs gamle
akvarie i stuen, og er i fuld gang med selv at komme i gang.
Igennem det sidste år, har han altid været øverst på “seneste kontakter” i telefonbogen, og min forlovede har til tider været jaloux, når man sidder om aftenen og skriver om skummere, varmelegemer, og forskellige opstartsstrategier
Det er ikke fordi vi ligefrem spiser middag sammen

men han er blevet et bekendtskab, som jeg aldrig havde troet, jeg skulle få, da jeg for 1 år siden, sad og kiggede på svigerfars døende frogspawn.
Hvis ikke det havde været for ham, og det venskab, så havde mine svigerforældre lukket ned, og jeg var aldrig kommet ind i dem her hobby.
Så det kan godt være det ikke er et “gyldigt indslag”, men jeg vil alligevel fremhæve det unikke ved sådanne små forummer, og de passionerede mennesker herinde.
det kan noget særligt, som jeg mener at de store Facebook communities aldrig vil kunne genskabe