VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Birkerød reef 2025

Forum for Akvarier 101 -> 250 Liter
Besvar
Jan Lauridsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
8
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2017
Geografisk sted: Birkerød, Denmark
Kontakt:

Birkerød reef 2025

Indlæg af Jan Lauridsen »

Projektet i værkstedet fylder snart et år!
Mit 220 liters reef system blev genstartet i marts 2024 og du kan læse mere om den rejse her. I tråden finder du mange emner, som jeg fortsat vil opdatere med jævne mellemrum. Nogle af de områder, der dækkes, inkluderer: logbog, bolus, Modern Reef-dosering, APEX, dinoflagellater, fødekæder, ICP-test og en del billeder. Desuden finder du en oversigt over systemets tekniske konfiguration.

Status februar 2025: Systemet er en fragtank med en del acro-frags, der trives godt. Systemet er stadig ikke helt modent og har udfordringer med dinoflagellater (Ostreopsis), som holdes i skak ved hjælp af et kraftigt UV-filter. Jeg kæmper konstant med at opretholde stabilitet. Teknikken driller fra tid til anden, og jeg eksperimenterer konstant. Jeg har mange ændringer planlagt, så systemet vil sandsynligvis ikke nå et stabilt niveau foreløbigt. Jeg planlægger dels at forenkle mit doseringsregime, og dels at opsætte et større system, så den nuværende tank kan understøtte det nye setup med koraller fra 2026.

Link til video af fragtanken: https://youtu.be/AMcPZNnK7XM
Senest rettet af Jan Lauridsen man 17. mar 2025 09:30, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Birkerød reef 2025

Indlæg af Engelquist »

Det ser meget flot og velkørende ud 👍
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
ttkthomsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Indlæg af ttkthomsen »

Lækker fragtank!
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

🐠 Stabilitet, stabilitet og atter stabilitet 🐠

💬 Det er, hvad de fleste, og nok alle erfarne reefers, sværger til. Nu er der gået et år, og set i bakspejlet har stabilitet bestemt ikke været strategien undervejs. Jeg har afprøvet alt inden for de rammer, jeg havde, drevet af utålmodighed, kampen mod dinos 🦕 og en lyst til at eksperimentere og udfordre mig selv ved at gå all-in på acropora – en strategi med høj risiko. ⚠️

De sidste par måneder har budt på mange ændringer, og jeg vil springe en del mellemregninger over. I sidste ende har jeg valgt en mere simpel opsætning, hvor jeg bedre kan kontrollere, hvad jeg tilfører systemet. Jeg blev træt af de mange forskellige produkter undervejs. Korallerne 🌿 trivedes, men i realiteten havde jeg ingen klar indsigt i, hvad jeg hældte i akvariet. Så ja – jeg går ind for varedeklarationer 🏷️ og produkter, hvor man, ud fra deklarationen, rent faktisk kan vurdere, hvad man kan forvente.

Dinoflaggellaterne er næsten væk og displaytanken fremstår ren og vandet er klart. Farver og vækst er acceptabelt. 🌈 Alle kritiske parametre er stabile og de daglige rutiner på plads. Jeg doserer TM original Balling, kører AWC ca. 1,3% i døgnet med friskblandet TM PRO SALT og doserer dagligt TM A- og K+ (skal senere blandes i Balling væskerne). Jeg har fået en Trident 🤖 som dagligt tester KH, Ca og Mg og senere skal Trident styre Balling doseringerne - hvis jeg får tillid nok til den???
Med den nuværende opsætning kan systemet klare sig selv i 4-6 uger, hvilket har været en designparameter for mig.
Jeg kører pseudo Bolus og tilsætter dagligt små mængder levende phytoplankton, samt en gelé af blandede phytoplankton. 🦠
Hvis jeg ikke løber ud i nye udfordringer, vil jeg køre med denne opsætning. Dvs. jeg pt. ikke har planlagte ændringer i støbeskeen.

Jeg holder fast i regelmæssige ICP-tests og vil justere sporstoffer iht. anbefalede mængder. Skiftet til A- og K+ ser ud til at have minimeret den manuelle doseringsudfordring jeg havde tidligere. Pt doserer jeg kun svovl dagligt mod op til 8-12 sporstoffer tidligere.

Måske 2025 skal være året, hvor jeg endelig kan køre med stabiliteten i fokus?

En af mine favoritkoraller for tiden er acropora hyacinthus green 🌿 - den er så smuk og elegant! 😍 Den er umulig at tage gode billeder af, så den ligner det, øjnene opfanger 📸.
EW_Acropora Hyacinthus Green 2.jpg
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Re: Birkerød reef april 2025

Så gik der endnu en måned, og vi er nået til april. Endelig behøver jeg ikke bekymre mig for dinos og kan placere koraller uden stress. Jeg har skruet lidt ned for flowet og kører nu kun med UV om natten. Samtidig har jeg holdt mig fra større ændringer i systemet den sidste måned, så måske kan jeg snart begynde at se effekten af den nye stabilitet.

Fodring og balling, inklusive diverse doseringer, kører automatisk. Alle sporstoffer er integreret i balling-systemet, specifikt i Calcium- og Karbonat-løsningerne. Automatisk vandskifte er også i gang, og værdierne ligger stabile med kun mindre udsving i næring og Kh. Systemet ser endelig ud til at være i balance. Jeg holder særligt øje med alger og næringsniveauer. Min Kh holder jeg på den lave side, dvs. 7,5-8,00, indtil jeg er helt sikker på, at fosfatniveauet er stabilt – helst mellem 0,04 og 0,08.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Re: Birkerød reef maj 2025

Siden sidst har jeg været en del hjemmefra, senest i de sidste 14 dage. For cirka en måned siden røg mit calcium helt ned på 330 mg/l under mit forrige fravær.

Teknikken svigtede mig? Næ – fejl 40, som altid. I min nærighed havde jeg brugt nogle sjatter reagens til Trident og resat systemet, som om jeg havde udskiftet til fuld reagens. Suk!

Det skabte naturligvis en del stress og usikkerhed, især når man kort efter skal på en 14-dages rejse. Heldigvis har det kun kostet lidt farve. Akvariet var fuldstændig grønt på alle ruderne efter ferien, og desværre var der også noget på bunden, som jeg let kunne blæse væk med en Turkey Blaster. Farven på det var anderledes, end jeg tidligere har set – hvis det kommer igen, må det under mikrobet.
Mine nuværende værdier:
KH: 8
Ca: 450 (min K er forhøjet - derfor det lidt forhøjede Ca)
Mg: 1370
PO4: 0,03
NO3: 4
Jeg kører med mange PAR og masser af flow. Der er fin vækst og PE på de fleste acroer, selvom det har været bedre før.

Jeg doserer fortsat sporstofferne via min Balling, baseret på den seneste ICP-test og den trend, jeg har observeret de sidste måneder. Dette inkluderer TM A-, K+, F, I, Se, S, Co, Cr, Cu og Ni. Fe doseres manuelt, når jeg er hjemme. Jeg har sænket frekvensen af ICP efter jeg oplever en vis stabilitet.

Nu kommer sommeren med endnu mere fravær fra de daglige rutiner, så det er vigtigt, at automatiseringerne fungerer optimalt. Jeg er lidt presset med Balling-forbruget og skal enten finde nogle større beholdere, der kan klare 4-6 ugers forbrug eller forsøge at øge koncentrationen.

Jeg har ingen planlagte ændringer de næste 3-4 måneder.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

ATI kører med 5x koncentreret i deres Balling (essentials pro)
Så skal der ikke doseres så meget
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Kort opdatering: Som beskrevet kunne man se en brunlig belægning på bunden, som ikke lignede de Ostreopsis-dinoflagellater, jeg tidligere har haft problemer med. Det viser sig at være Coolia, som tilhører samme familie og behandles på samme måde som Ostreopsis. Heldigvis findes de kun i bundgruset og kan nemt pustes op i vandsøjlen, så UV kan eliminere dem.

Desværre må jeg konstatere, at en af mine favorit-acro’er taber væv ved foden, sandsynligvis som følge af mine Ca-udsving, som beskrevet i det forrige indlæg. Så nu har jeg den tvivlsomme fornøjelse af at tjekke alle acro’er hver morgen med en vis nervøsitet. Øv, det er virkelig ærgerligt, når det sker.
Seniorreefer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
2
Postnummer: 8800 Viborg
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: Viborg
Kontakt:

Indlæg af Seniorreefer »

Hvilken en er den favorit koral?

Billede og navn 😊
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Seniorreefer skrev: ons 4. jun 2025 16:50 Hvilken en er den favorit koral?

Billede og navn 😊
CB MALEFICENT fra Erik.
På billedet ses foden uden væv. Desuden billede af de pokkers dinos.
Vedhæftede filer
2025-06-04.jpg
20250604_105721.jpg
Senest rettet af Jan Lauridsen ons 4. jun 2025 18:43, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Lav nogle fragtmenter af den øverste del af korallen, eller alternativt- pak bunden ind i to komponent koral pasta…det har jeg haft held med flere gange
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

CB Malificent er ikke nødvendigvis en nem koral. Den kan være sart over for flowet og ustabilitet åbenbart. Men jeg synes nu ikke umiddelbart at det ser så slemt ud. Jeg ville afvente lidt. Men du ser det jo tættere på og kan bedre bedømme om det er tid.
Hvis du vil fragge den, så ville jeg i stedet foreslå, at du kommer forbi og låner koralsaven. Så kan du skære en slice eller to af bunden, så du bevarer den flotte top.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Det endte desværre med, at jeg måtte klippe i dag. Heldigvis blev der en pæn top tilbage. Jeg gav den lidt DIP og smed resten ud. Desværre har jeg to andre, som viser samme tegn. Den ene, som bare var en lille frag er klippet, den anden må vente et par dage inden den sikkert må en tur i saksen. Så håber jeg det slutter der.
Jan Lauridsen
Reactions:
8
Kontakt:

Korallen blev klippet omkring 1-2 cm over det angrebne område. Det er tydeligt, hvor meget væv der er gået tabt. Jeg har mistet én koral, mens to, måske tre, er blevet angrebet – men reddet for nu. Vi må se, hvordan det udvikler sig!
*
Billede 1: 6 juni 2025
Koral angrebet ved foden og mister langsomt væv dag for dag.
P6040021-2.jpg
Billede 2: 10 juni 2025
Koral er klippet og monteret
P6100025-2.jpg
Begge billeder er taget med blitz i dejligt blåt lys.
Brugeravatar
mathiaskehlet
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
16
Postnummer: 3520 Farum
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Farum

Indlæg af mathiaskehlet »

Jan Lauridsen skrev: ons 4. jun 2025 18:38
Seniorreefer skrev: ons 4. jun 2025 16:50 Hvilken en er den favorit koral?

Billede og navn 😊
CB MALEFICENT fra Erik.
På billedet ses foden uden væv. Desuden billede af de pokkers dinos.
Æv, det ligner Coolia eller Ostreopsis dino. Så er det igang med UV. Jeg kæmper også en kamp mod Amphidiniums, men det ser ud til at de er påvej væk efter jeg er begyndt at dosere Silicat.
Besvar

Tilbage til "Akvarier 101 -> 250 Liter"