VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Snowberry reef 180x80x50 mix reef

Forum for Akvarier 801+ Liter
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: Snowberry reef 180x80x50 mix reef

Indlæg af Engelquist »

Hvordan går det med din imponerende fiskesamling?
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
11
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af MortenL »

Fiskesamlingen har det godt med undtagelse af den gule kirurg, som desværre døde hen over min sommerferie. Jeg havde spottet af den havde en dyb flænge i juni mdr., men den kom sig hurtigt efter skaden. Lige inden vi tog på ferie spottede jeg at den var meget tynd, da vi kom hjem var den død. Snøff.

Selve akvariet ligner lort lige for tiden, der er så meget cyano at man tror det er løgn, bundlaget er desværre alt for snavset, efter at jeg ikke har haft mulighed for at rense det ordentligt i flere år, pga et par meget store koraller. De er begge blevet frag'et og næste step er at suge det gamle bundlag ud, få balance i N og P, læs få P ned. Dernæst kommer der nyt bundlag, kan ikke leve med et BB akvarie, selvom det nok er lettere.
Jeg deler ikke billeder nu, men kommer stærkt igen. Underligt nok så har jeg flere koraller der har det godt, men der skal også nye til, når jeg kommer ovenpå.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Dæleme trist med din gule kirurg 😔

Mht cyanobakterier er min tilgang lidt kontroversiel: daglige spulinger med en håndholdt pumpe- rundt om alle sten og filtervat i overløbet til at tage alt snask.
Hvis det ikke har hjulpet efter en uges tid, ville jeg køre en red slime remover kur- det fjerner helt sikkert al cyano og efterlader din sandbund kridhvid. Sørg for at ilte vandet godt i mens!
Derefter tilsættes der massivt ind med bakterie tilsætning og opretning af N og P, så cyanon ikke får overtaget igen.
Jeg har kørt med kuren en håndfuld gange igennem årene uden at miste en koral eller fisk.
Men det er vigtigt at ilte vandet godt under kuren!

Uanset din tilgang håber jeg at du får bugt med det :pray:
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
11

Indlæg af MortenL »

Engelquist skrev: man 6. jan 2025 18:59 Dæleme trist med din gule kirurg 😔

Mht cyanobakterier er min tilgang lidt kontroversiel: daglige spulinger med en håndholdt pumpe- rundt om alle sten og filtervat i overløbet til at tage alt snask.
Hvis det ikke har hjulpet efter en uges tid, ville jeg køre en red slime remover kur- det fjerner helt sikkert al cyano og efterlader din sandbund kridhvid. Sørg for at ilte vandet godt i mens!
Derefter tilsættes der massivt ind med bakterie tilsætning og opretning af N og P, så cyanon ikke får overtaget igen.
Jeg har kørt med kuren en håndfuld gange igennem årene uden at miste en koral eller fisk.
Men det er vigtigt at ilte vandet godt under kuren!

Uanset din tilgang håber jeg at du får bugt med det :pray:
Bundlaget er en næringsbumbe, pga at det ikke har været renset i meget lang tid, jeg forsøgte over nogle uger i efteråret at komme i bund med at få det renset, og kørte en red slime kur, men det kom lidt for hurtigt igen, er obs på iltning mm. Så gav op indtil jeg får bundlaget skiftet.
Skal nok også lige tilbage til at tilsætte bakterier igen.

Jeg skal nok også kigge lidt på flowet i baljen, så jeg rent faktisk får skidtet i overløbet, og det ikke bare samler sig på bunden. Desuden vil jeg nok også få fordel af at bruge det rullefilter jeg købte for et par år siden, men som ikke blev installeret, da der ikke var helt nok plads i sumpen, det kræver lige at jeg flytter et skillerum.
Det faktum at akvariet er 180x50x80, altså 80cm dybt og 50cm bredt, gør at meget samler sig på bunden i overløbs enden hvilket jo er langt fra optimalt.
Er der nogen der kan anbefale at flytte udløbet fra returpumpen til den anden side af akvariet, for at sikre bedre rotation af vandet, eller giver det ingen effekt?
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
21

Indlæg af Engelquist »

Jeg vil anbefale masser af cirkulation - jeg kører med 27000 liter til mine 500 liter vand.
Derudover har jeg altid kørt en solid rensning omkring alle sten, ugentlig, med en håndholdt pumpe.
Det bevirker der ikke er antydning af snask nogen steder, hverken bag sten eller på bundlag.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
11

Indlæg af MortenL »

Jeg har tre stk Vortech MP40qd som hver står til 17000liter/time, så det bringer det op på 51000l/t ved max drift.
Morten L

Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
11

Indlæg af MortenL »

Nu spørges der jo til mine fisk og der er desværre dårligt nyt.
Jeg mistede min palet kirurg natten til i går, jeg havde haft den i næsten 10år, det gjorde lidt ondt se den ligge død på ryggen.
Jeg kom hjem onsdag aften ved 8 tiden, og så at vandet var noget mælket, og at min lilla kirurg og min palet kirurg lå på bunden, så noget var ikke som det skulle være. Så jeg skiftede 300-400 liter vand, og inden jeg gik i seng så det ud til at den lilla havde det lidt bedre, lå dog stadigvæk på siden. Torsdag morgen var paletten desværre død og den lilla kæmpede stadigvæk, men inden kl 10, svømmede den rundt som om intet var hændt.
Paletten har jeg haft stort set i alle de år jeg har haft saltvand. Den var 20cm, så lidt stor. Spørgsmålet er nu om jeg kan sætte en ny 4-6cm palet sammen med en gammel lilla kirurg og en hvidbrystet som er 15-18cm, det kan jo ende i en hurtig omgang sushi?
Morten L

Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"