Wavebox

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
21
Postnummer: 8370 Hadsten

Wavebox

Indlæg af Claus »

Har fornyligt monteret en wavebox i akvariet, men synes sgu egentlig den larmer lidt mere end bare en lille smule. (og ja, den har kørt ind de obligatoriske 14 dage)

Om det så skyldes at mit akvarie derudover ikke siger alverden, så waveboxen bare lyder af mere, skal jeg selvfølgelig ikke kunne sige.

Er der nogle der har gjort erfaringer med boxen på det område?

Evt forslag til lyddæmpning?

Den er monteret med 2 magnetholdere.
Brugeravatar
muldfred
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 3300 Frederiksværk

Indlæg af muldfred »

ved sneppevej også har en, og den vist også larmer en del......
Mvh Morten Rønde

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=

Se mine indbygget akvarier lige oppe over

Billede
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Yep - larmer efter min mening alt for meget. Men hvis man virkelig vil flytte vand så er en wavbox'en ikke til at slå?

En wave-box flytter 100.000 liter vand i timen ;-)

/Henrik
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Hej.

Information fra udvikleren af Wave-Box'en

The shorter the tank, the faster the frequency.

Frequency is fixed by resonance and cannot be adjusted- you can tune the frequency but for alll but the longest tanks only one frequency is effective in prodoucing a wave. In a tank over 2m a double wave is possible, in a tank over 4m a 4x wave is possible.

Here are the wave sizes at full power- amplitude can be adjusted on the driver that is common to all Tunze Electronic pumps and does not affect controller function at 100% the following is known dimensions are in cm, F is freq in seconds, w is wave height (crest to trough in mm)

70-50-50 F=.45s W=40
100-70-70 F=.56 W=35
120-70-60 F=.63 W=35
150-100-60 F=.83 W=30
180-100-60 F=.86 W=30
220-80-50 F=1.10 W=25
200-80-65 F=1.15 W=25

Round and Triangular tanks create an elliptical wave pattern.

Rock layout and corals effect resonance and adjustments have to be made every feew months to acccomodate coral growth.

The Pros of the wavebox are

In a 2m tank you can move 100,000l/h of water with 30w of power!
The pressure and dynamic of the wave improves permeation in to the rock and sand bed improving bio function
Detritus is almost non existant- no dead spots exist

Cons

On a old tank it could cause algae problems as the detritus and opening of the structure to flow will liberate phosphates and drop redox

Tank life is shortened by the dynamic load. We approximate a tank constructed to DIN standards looses 10-20% of it's life when all other assembly and installation is 100% correct. (Unfortunately the US has no standard system like the Deutches Institute Normalization but we can estimate that a well made name brand US tank will have a 15 year life and the wavebox will reduce that to 12 at most if all other instalation is correct-i.e. it is level and properly supported)

The flow is not exactly natural, the natural wave would be much longer but given the size of the device and ultimate in energy savings it is the best that can be accomplished and is the most natural flow available to hobbyists.

So, the ideal flow system now is two Electronic Streams on opposite ends back corner aimed to the front center glass and operated on interval mode 2 on multicontroller 7095 with changes in pump operation every 6hrs or so. The wave box is coordinated and shuts off at night. This flow is a 50% approximation of what exists in the ocean and the best accomplished yet by any means."

Some details for the controller 6091:

The unit can run three ways- one box connected to the multicontroller or two boxes independent and run synchronously (same side for bigger tanks) or Inverse where to boxes are run opposite on huge tanks to boost the flow. Maximum freq is 1.4 sec- any longer and the box prodouces bubbles.

That is all the info I have and that is direct from Claude Hug the developer and primary tester of the wavebox 6212.

Præcist mit setup :-)

/Henrik
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Indlæg af wondersurfer »

min var osse monteret med magneter til at starte med havde jeg glemt at sætte 2 skruer ind i boxen osse for at lukke 2 huller og det plaskede af h til kan det være det i mener??? synes ikke min larmede mærkværdigt
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Min wavebox er også momteret på 2 magneter. De 2 huller bagpå er lukket med de 2 skruer.

Box'en plasker ikke, men brummer hver gang den "skyder".

/Henrik
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af wondersurfer »

okay hmm gad vide om det bare er mig der er lidt mere døv end jer andre så eller om jeres faktisk larmer mere end min
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

Må jeg tillade mig at spørge lidt dumt... sådan en wavebox kræver den at man har sænket sin vandstand så vandet ikke skvulper over ?
Ellers kan den monteres i et akvarie med normas vandstand "langt nede" i akvariet uden den vil få vandet til at skvulpe over ?
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Den skal monteres ca 5 cm fra top af akvariet til top wave box (kan måle når jeg er hjemme)

Du skal mindst have 5 cm fra normal vandstand til top akvarie, for at det ikke skvulper over.

/Henrik
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Bølgens størrelse afhænger også af akvariets længde.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Chris2500DK skrev:Bølgens størrelse afhænger også af akvariets længde.
Har du erfaringer med det?

Bølgens størrelse afhænger at meget - normalt vil den være omkring 2 cm, men lidt større jo længere akvariet er.

Men uanset hvor stor bølgen er, så er det nemt at justere den mindre.

Når først bølgefrekvensen er indstillet, så er det bare at skrue ned for styrken på controlleren, og så bliver bølgen lavere.

/Henrik
Brugeravatar
Chris2500DK
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2500 Valby
Kontakt:

Indlæg af Chris2500DK »

Ikke andet end hvad Tunze repræsentanterne på Reef Central har skrevet om det.
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Celia »

tak for svarene, så må sadan en komme dan dag jeg kan få et akvarie indbygget i væggen ;-)
Venlig hilsen
Cecillia
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Det var så lidt :-)
Claus
Foxface
Foxface
Reactions:
21
Postnummer: 8370 Hadsten

Indlæg af Claus »

wondersurfer skrev:min var osse monteret med magneter til at starte med havde jeg glemt at sætte 2 skruer ind i boxen osse for at lukke 2 huller og det plaskede af h til kan det være det i mener??? synes ikke min larmede mærkværdigt
De 2 skruer er også monteret, så ingen problemer dér.

Jeg synes bare, at i betragtning af at pumpen ikke siger en lyd når den kører udenfor boxen, så larmer den alt for meget i drift. Så jeg ville da næsten tro at en lyddæmpning kunne lade sig gøre.

Men jeg må selv igang med eksperimenterne så... :D
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af wondersurfer »

hvis du finder frem til en løsning må du da gerne skrive om det i tråden her da vi efterhånden er mange der har købt den dyre box
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Celia »

Er der nogle herinde der slukker deres wavebox om natten ? eller bare nogle timer ?
Hvis jeg skal lokke den bedre halvdel til sådan en box i det nye akvarie kræver det nok at jeg kan bevise at man ikke behøver at have den tænt heletiden (strømforbrug... men bor jo med en el-installatør LOL)
Venlig hilsen
Cecillia
Brugeravatar
Robcus
Rev haj
Rev haj
Reactions:
18
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S

Indlæg af Robcus »

Den bruger næsten ingen strøm i forhold til den mængde vand den flytter.
Og i denne hobby betyder 30 W ingenting i forhold til alt det andet.
Niels C. Christensen

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

Billede
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20

Indlæg af wondersurfer »

der hører osse en solcelle med så den slukker når lyset slukker så køb du bare den celia han bliver osse glad for den....
BOYU L200 KØLER
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"