"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Helt blank ift. t5 lys

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Filipabp
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 10. jan 2017 21:38
7
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2017

Helt blank ift. t5 lys

Indlæg af Filipabp »

Jeg overvejer lidt at supplere mit LED lys med et enkelt t5 lysstofrør, og da mit nuværende LED på 22W ikke har meget blåt, tænker jeg at købe et aktinic rør. Jeg ville egentligt påsætte det i loftet af reolen der har akvariet, men her begynder jeg allerede at blive forvirret...
Baljen er kun på 45 liter, men er 70 cm lang.

Jeg kan simpelthen ikke finde et simpelt armatur der ikke fylder så meget, som passer i watt og længde med et af de lysstofrør jeg har fundet ved forhandler? Kan et 21W armatur køre med et 24W rør?
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Helt blank ift. t5 lys

Indlæg af Schwensen »

24 W t5 er under 60 cm.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Helt blank ift. t5 lys

Indlæg af Carsten »

Filipabp skrev:Jeg overvejer lidt at supplere mit LED lys med et enkelt t5 lysstofrør, og da mit nuværende LED på 22W ikke har meget blåt, tænker jeg at købe et aktinic rør. Jeg ville egentligt påsætte det i loftet af reolen der har akvariet, men her begynder jeg allerede at blive forvirret...
Baljen er kun på 45 liter, men er 70 cm lang.

Jeg kan simpelthen ikke finde et simpelt armatur der ikke fylder så meget, som passer i watt og længde med et af de lysstofrør jeg har fundet ved forhandler? Kan et 21W armatur køre med et 24W rør?
Nej, et 1 21w armatur kan ikke bruge 24w rør og omvendt. Selvom længden er den samme.
Der er forskelige forkoblinger(spoler) i dem.
Filipabp
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 22
Tilmeldt: tirs 10. jan 2017 21:38
7
Postnummer: 7120 Vejle Øst
Saltvand siden?: 2017

Re: Helt blank ift. t5 lys

Indlæg af Filipabp »

Carsten skrev:
Filipabp skrev:Jeg overvejer lidt at supplere mit LED lys med et enkelt t5 lysstofrør, og da mit nuværende LED på 22W ikke har meget blåt, tænker jeg at købe et aktinic rør. Jeg ville egentligt påsætte det i loftet af reolen der har akvariet, men her begynder jeg allerede at blive forvirret...
Baljen er kun på 45 liter, men er 70 cm lang.

Jeg kan simpelthen ikke finde et simpelt armatur der ikke fylder så meget, som passer i watt og længde med et af de lysstofrør jeg har fundet ved forhandler? Kan et 21W armatur køre med et 24W rør?
Nej, et 1 21w armatur kan ikke bruge 24w rør og omvendt. Selvom længden er den samme.
Der er forskelige forkoblinger(spoler) i dem.
Ok det var godt at vide, men hvordan i alverden ved jeg om størrelsen præcis passer? F.eks.
http://www.nelsongarden.dk/dan/dkk/p/vk ... -60cm_5586" onclick="window.open(this.href);return false;

til

http://www.minizoo.dk/p/GiesemannActini ... T5#CID=835" onclick="window.open(this.href);return false;

Armaturet skal vel være lidt længere end lystofrøret, men hvor meget det ved jeg da ikke?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Helt blank ift. t5 lys

Indlæg af Carsten »

Efter at have læst dit indlæg igen, helt fra starten af. vil jeg mene at det er totalt overkill at sætte et lille T5 rør over også.
Tror du snarere skal kigge efter noget blåt led lys som suplering.
Hvordan ser du lampe ud på undersiden?
vil mene at sådan en her er nok til at du får noget mere blåt lys over.
http://www.ebay.com/itm/2X-Waterproof-1 ... Swy3NZYmdE" onclick="window.open(this.href);return false;
Ud over led stripen, skal du bruge et stik og en 12volts strømforsyning.
Det fås samlet her
http://www.ebay.com/itm/1X-1A-2A-3A-5A- ... xgNmKMda6w" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"