Spørgsmål til overløbskasse

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
10
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2014

Spørgsmål til overløbskasse

Indlæg af Mildow »

Hej med jer.

Jeg er i gang med at lægge sidste hånd på mit første overløbsprojekt, og har derfor lige lidt spørgsmål til overløbskassen og dens vandstand. :f2: :f3:

Det jeg godt kunne tænke mig er at vandstanden i overløbskassen var så høj som mulig (gerne fuld), da jeg syntes det er relativt irriterende at se på et halvtomt kar bagerst i akvariet :shifty:

Jeg har kuglehaner til at justere vandstanden, og en returpumpe der kan tage mere end rigeligt.

Så er det jeg så spørger hvordan jeg kan sikrer at vandstanden i overløbet holder sig stabil og så høj som mulig, uden risiko for at der kommer vand udenfor akvarie og sump? Der er vel generelt en større risiko, jo højre vandstanden er i overløbet?

Jeg tænker at det primære nedløbsrør (durso sikret mod hævert effekt), bare kan placeres ca. der hvor vandstanden i overløbet er 50% og så regulere kuglehanerne i forhold til returpumpens ydelse. Sikkerhedsnedløbet ville jeg så placere helt oppe omkring hvor glasset slutter og overløbskammens bund begynder. Er princippet rigtigt forstået eller er der bedre alternativer? :GO

Ville det evt. hjælpe at placere durso højere i overløbskassen så minimumsvandstanden dermed hæves?

Med venlig hilsen
Brian
Brugeravatar
Niclas
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2009

Re: Spørgsmål til overløbskasse

Indlæg af Niclas »

Når du kun kører med to rør, hvoraf det ene fungerer som sikkerheds rør, så er det det rør der fungerer som nedløb der bestemmer vandstanden i overløbskassen. Dvs. at du bestemmer vandstanden i overløbet ved at ændre hvor højt eller lavt røret går op i overløbet.

Edit:
Personligt vil jeg selv foretrække at have 3 rør på, hvoraf det ene er et sikkerhedsrør. De to andre er så nedløb, hvor det ene rør bare skal trække alt det vand igennem din returpumpe tillader, mens det andet kun har til opgave lige akkurat at tage det sidste mængde vand som det første rør ikke "når" at fjerne. Dette justeres, som du selv er inde på, med en kuglehane.
Dette billede (lånt fra internettet) illustrerer meget fint hvad jeg mener. Se her bort fra sikkerhedsrøret.
Billede
Mit 250 liters -nedlagt-
Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
10

Indlæg af Mildow »

Mit nedløbsrør er på 25mm (sikkerhedsrør 18mm) og returpumpen er en Jebao DCT8000 med maxydelse på 6000-8000 liter i timen.

Er faktisk kun til ferskvand så der burde ikke være behov for helt så meget kraft på returpumpen. Ville nok være lige lovligt vildt med 6000 liter i timen på et 720 liters ferskvandsakvarie :)

Ellers syntes jeg det lyder fornuftigt nok med 3 rør. Det har jeg desværre bare ikke mulighed for. Har et Akvastabil Move akvarie med 2 forborede nedløbshuller og 1 returhul. Desuden er overløbskassen færdig og der er derfor ikke plads til et ekstra hul. Men tænker alligevel at 3 huller er overkill til mit projekt :)
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing

Indlæg af Nicklossi »

Er du sikker på dit sikkerhedsrør kan tage 8000 liter vand?

Hvis strømmen går fra min dct6000 pumpe, så starter den op på fuld kraft igen, når den får strøm. Er dit nedløbsrør så blokeret (snegl ell), så skal dit sikkerhedsrør kunne tage den mængde vand din returpumpe spytter ud :)
Mildow
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
10

Indlæg af Mildow »

Jeg skal langt fra køre pumpen på fuld hammer. Er trods alt stadigvæk kun 720 liter ferskvand. Årsagen til at jeg købte den her pumpe var at den er justerbar i 10 trin. Så kommer måske til at køre på 30%. Prisforskellen på de mindre modeller var på ingen måder nævneværdig. Der var måske 100 kr forskel. Kan godt være jeg smider et 25mm sikkerhedsrør på alligevel, just in case :)

Går ikke ud fra pumpen starter op på 10 hvis strømmen går?

Kunne man evt ikke bare hæve pumpen lidt nede i sumpen, så der er en vis mængde vand i sumpen, før den returnere det til akvariet?

Ved ikke om det giver mere mening hvis jeg angiver nogle mål:

- Akvastabil Move 720 liter
- Overløbskasse: Ca. 12,4 liter
- Sump: Ca. 100 liter (fyldes med 6kg biofiltrering, lidt svampe/filtervat, pumpe, og varmelegeme).
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"