Solaris LED Illumination System
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
hvaaaa Hougaard var mit svar noget du kunne bruge ang. strømforsyningerne?
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
1 enhed er 8,7 tommer bred.
1x72" lampe svarer til 450 W
2x72" lampe svarer til 900 W
Der skal 2 rækker til for at få den ønskede mængde lys 2x8,7" svarende til 43,5 cm
Og efter hvad jeg kan læse mig frem til at det som tidligere er skrevet, så skulle det svare til 1800 W i HQI
Eller er jeg helt i skoven??
1x72" lampe svarer til 450 W
2x72" lampe svarer til 900 W
Der skal 2 rækker til for at få den ønskede mængde lys 2x8,7" svarende til 43,5 cm
Og efter hvad jeg kan læse mig frem til at det som tidligere er skrevet, så skulle det svare til 1800 W i HQI
Eller er jeg helt i skoven??
problemet som jeg ser det er at det bliver til for meget lys.
eksempel:
i et 250L akvarie i standartmål ville jeg vakle imellem 150w og 250w HQI.
solaris siger at jeg skal bruge en 36" model hvilket ville give lys tilsvarende 3x150w HQI og bruge 225w.
alså ender jeg uden nogen betydningsfuld strømbesparelse og med alt for stor lyskapacitet.
eksempel:
solaris siger at jeg skal bruge en 36" model hvilket ville give lys tilsvarende 3x150w HQI og bruge 225w.
alså ender jeg uden nogen betydningsfuld strømbesparelse og med alt for stor lyskapacitet.
Jo det kan man tilsyneladende godt.Hougaard skrev:Man kan ikke have for meget lys !
linket er til en anmeldelse af solaris og forfatteren slutter af med at sige noget om konsekvenserne af for meget lys, dog med den krølle på at solarisen klarer sig godt i den sammenhæng. Det skal dog nævnes at hun kun har testet en enkelt enhed og holder den op imod en 250w HQI.
EDIT: ups, jeg glemte linket http://www.advancedaquarist.com/2006/8/review2
tjoh, men hvis jeg nøjes med 2 enheder så kommer enderne på akvariet jo til at henligge i halvmørke. 40 grader lysvinkel er ikke særligt bredt.Carsten skrev:Du ville da kunne nøjes med 2 enheder.
Det er måske ikke det optimale, men vi skal vel også være lidt realistiske.
Senest rettet af kaan lør 7. okt 2006 19:48, rettet i alt 1 gang.
så det du foreslår er at jeg køber 2 lamper?Carsten skrev:Det kommer jo lidt an på hvordan du monterer dem. Hvis du sætter dem tæt sammen, så er det rigtigt at der kan blive lidt mørkt i kanterne, men sættes de med lidt afstand, så bliver kanterne smallere. Der ville alligevel være mørke steder med HQI
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Nej! nu er der jo ikke rigtigt nogen som har set de lamper andet end på billeder. Og formentligt går der flere år inden det kommer ud til en større kreds. Og tilden tid, vil enhederne med 25 led lamper nok kunne købes i løs vægt. Da varmen ikke er et problem. vil det jo være nærliggende at lave en kasse i træ selv. Der skal heller ikke tænkes på reflektorer.
Derfor vil det være let at sætte en enhed à 30 cm på hver side af midtersprossen, hvis der er sådan en.
Derfor vil det være let at sætte en enhed à 30 cm på hver side af midtersprossen, hvis der er sådan en.
jojo, det kan jeg gøre den dag i morgen hvis jeg har lyst, men nu snakker jeg om hvorvidt lige det her produkt faktisk er et godt produkt.Carsten skrev:Nej! nu er der jo ikke rigtigt nogen som har set de lamper andet end på billeder. Og formentligt går der flere år inden det kommer ud til en større kreds. Og tilden tid, vil enhederne med 25 led lamper nok kunne købes i løs vægt. Da varmen ikke er et problem. vil det jo være nærliggende at lave en kasse i træ selv. Der skal heller ikke tænkes på reflektorer.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Men hvis man mener, at der er for meget lys i LED systmet, så kan man jo vælge at slukke et eller flere af modulerne. Man kan jo også vælge at ændre på K værdien. Der burde være derfor gode muligheder for at spare.kaan skrev:problemet som jeg ser det er at det bliver til for meget lys.
eksempel:
Det forstår jeg ikke. Hvad mener du er besparende?Olsen skrev:Men hvis man mener, at der er for meget lys i LED systmet, så kan man jo vælge at slukke et eller flere af modulerne. Man kan jo også vælge at ændre på K værdien. Der burde være derfor gode muligheder for at spare.kaan skrev:problemet som jeg ser det er at det bliver til for meget lys.
eksempel:
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Jeg mener, at det eneste der er brændt ud, er vinduet bag akvariet og det eneste der mørkt uden detaljer er lampekassens forside, eller er der billeddetaljer i hele billedfeltet...
Min pointe er blot, at jeg med samme kamera, samme akvarie, samme lys kan lave mange forskellige billeder der hver især vil give forskellige indtryk af lysmængden.
Min pointe er blot, at jeg med samme kamera, samme akvarie, samme lys kan lave mange forskellige billeder der hver især vil give forskellige indtryk af lysmængden.