Hej Henning.
spændende tråd!
Her er lige en nybegynders tanker om dit indlæg.
Jeg tror at Rowa og hvad vi ellers har til at fjerne no3 og po4 er at sammenligne med en konkurent til de naturlige bakterier der er i baljen, da diverse medier "spiser nærringen" inden bakterierne får glæde af den, hvorfor de baljer der bruger medier til at binde no3 og eller po4 har en mindre naturlig bakterie bestand ift. de baljer der ikke bruger en form for no3/ po4 binder.
Netop derfor oplever du en stigning i po4 når du pludselig stopper med at bruge rowa. jeg ville sætte mig på hænderne og vente, det er lidt som om du skal gennem en "mini indkørings periode" og dette kan være nederen, når man som dig har så smuk en balje med så store
koraller i, alternativt kunne man måske langsomt drosle ned på det medie man nu engang bruger og håbe på at den naturlige bakterie bestand vil vokse i samme takt så disse kan "spise/ optage og omsætte no3 og po4.
Jeg har nu i 2 måneder kørt med min nye balje ( Mange tak for super flot arbejde, er stadig meget meget tilfreds!!) uden at bruge noget som helst medie til at fjerne no3/po4. ud over min
skummer selvfølelig

..... Jeg har ikke mekanisk filter, rowa, kul, no-pox, seaklear, whatever i brug og jeg KAMP fodre, dvs 4 -6 gange pr. dag. Min no3 er = 2.5 og min po4 er = 0.02. Jeg tror at de naturlige bakterier der fulgte med fra mine sten fra den gamle balje kombineret med mine nye LS har haft tid nok til at følge med og derved kan optage og omsætte no3 og po4. Hvis jeg begynder på fx rowa til at fjerne po4 vil en del af mine bakterier dø pga sult.
Så derfor er mit råd. lad baljen komme igennem en "mini indkøring" Jeg har IKKE forstand på om dine SUPER flotte
koraller kan tåle dette? eller begynd på rowa igen og udfas den derefter laaaaangsomt.
Bare et indput herfra.
Held og lykke med din HAMMER flotte balje!
Og igen TAK for super flot arbejde.
Charlie