Jeg går med det problem at jeg lider at for højt phosphat i mit akvarie,
Har før i tiden kørt med postevand, hvilket jeg hurtigt fandt ud af var alt alt for højt i forhold til der hvor jeg boede før.
Jeg kører med seaclear fra Decocean. Og med Rowa
Og kører med osmosevand til vandskift.
Og jeg kan simpelhent ikke få den ned som jeg vil have.
Den ligger nu på 0.18, og er ved at smide en hammer snart gennem akvariet !
Hvad gør jeg ?
Akvariet er på ca 900 liter, samt en sump på 1000 liter.
Det er ikke fordi mit akvarie er særlig meget belastet med hverken fisk eller lign?
Nogen gode råd ?
Saltvandsakvarie på plus 2000 liter. Vil hellere leve af vand og brød, end at skille mig af med mit akvarie
Hvis du er sikker på, at du ikke tilfører mere PO4 og den resterende værdi er grundet, da du benyttede dig af postevand, så ville jeg lave oftere og større vandskifte med osmose vand.
Hvor længe er det siden du kørte med postevand..? og hvor store vandskifte laver du? Det tager jo noget tid hvis du ikke laver jævnlige store vandskift, når dit system er på ca. 2000liter!
Det tog mig relativ længe på mit 300liters system at få udskiftet al vandet med osmosevand. jeg lavede endda 2 x 70 liters vandskifte på én gang og skiftede efterfølgende hver uge, men det tog sin tid!
Men som bobbe skriver, hvad måler du po4 med?
Og så vil jeg sige at det måske er i overkanten BÅDE at køre med rowa og LaCl/seeklear
Beklager mit sene svar.
Jeg bruger Hanna til at teste med.
Der er blevet udskiftet samlagt 2/4 af vandet ud med osmosevand.
Rowaen er pillet fra. og tilfører nu kun seaclear, ca 20 ml om dagen
jeg fik den helt ned på 0,04, og det gik godt i baljen, men pludselig uden nogen ide, gik det amok med phosphaten igen ?
Jeg aner ikke hvorfor ? kan det sidde i stenene ? eller hvad ?
jeg fodrer nemlig også ganske lidt af samme årsag, for at få den bragt ned.
Men er godt nok i tvivl om hvad problemet kan være?
Saltvandsakvarie på plus 2000 liter. Vil hellere leve af vand og brød, end at skille mig af med mit akvarie
Jeg har døjet med samme problem. Tilførte store mængder seaklear, hvor phosfaten røg ned på acceptabelt, for så igen at stige drastisk, uden jeg havde fodret med frost eller andre ting der kunne forårsage en voldsom stigning.
Jeg fandt så ud af, at bag alle mine søjler, er der ikke meget flow fra cirkulationspumperne, som sidder placeret andre steder. Derfor tænkte jeg, at der kunne ligge nogle lommer som ophober phosfaten dernede, hvor det så pludselig bliver frigivet og gav disse store stigninger.
Jeg købte en kraftig cirkulationspumpe som nu kører ligeud helt nede ved bunden, så jeg er sikker på, at der ikke kan opstå lommer, hvor phosfat kan ophobe sig.
Efter det, kom der igen i en stigning, men så pludselig så alle korallerne sunde ud. Bobbelkorallen blev sund igen. Hystrixen blev fin pink osv..
Jeg foretog stadigvæk målinger også med Hanna, men de sagde fortsat, at jeg havde 0,18 i phosfat.
Jeg tog derfor en vandprøve med ind til DecOcean og fik den målt med Rowa, som desværre ikke kan købes mre, og den sagde 0, samme dag, som min egen Hanna sagde 0,18.
Derfor måler jeg ikke med mit hanna mere, men kigger på koralerne i stedet for. Jeg er nu gået ned til 2 ml seaklear dagligt, bare som vedligeholdelse, og alt vokser og har det super godt, så derfor ved jeg, at der ikke er phosfat i vandet mere.
Jeg takker Christina, jeg tar ned til carsten og prøver at få målt her en af dagene, jeg har en sump ude i tilbygningen, hvor jeg godt kunne mistænke et problem, da der selvf også kommer snask i. jeg vil prøve at få lavet mere om på sten sætningen hjemme, og håbe på det bliver bedre.
Mine koraller står selvf skidt til, men underligt nok fik jeg en aflægger af monte for længe siden, som vokser som ukrudt ? jeg må være tålmodig, og se tiden an, alle mine fisk står flot. Og det er pt det vigtigtste
Hvis der er snask i sumpen, er det en rigtig god ide, at tømme den af, og rense den helt ned. Vi renser vores sump, hver 3. måned. Efter vi er startet med det, har vi ikke phosfatproblemer mere. Før da, havde vi ikke renset den i 1½ år.
Fisk bliver ikke påvirket af phosfat, kun koraller. Zoa'er trives rigtig godt ved høj phosfatindhold. Ved ikke lige hvorfor din monti er glad for det også;)
Der kommer overraskende meget snaks i en sump.
Prøv at lukke af for sumpen og hiv stenene op og sug bunden ren.
Der kan desværre gemme sig meget fosfat i stenene, og det tager sin tid at hive det ud.
Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være for meget både at bruge Rowa og seaclear. Rowaen holder det i skak på de tider hvor der ikke tilsættes Lacl
Min sump prøver jeg også så vidt som muligt at slam suge med en slange, og samtidigt så ryger der nyt osmosevand på.
Jeg ved med alle de liter vand jeg har i baljen, samt at min phosfat indhold har været meget højere i næsten et år. at det vil tage noget tid. Der er selvf også et indhold i mine sten, ting tar tid. og må vente med at sætte koraller i et par måneder endnu