LaCl

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby
Saltvand siden?: 2009

LaCl

Indlæg af jbnhf23 »

Hej Forum jeg har gennem længere tid kørt med RowaPhos og skal nu til at lave en ny bestilling af det da jeg er løbet tør.

men så ser jeg at der er nogle der bruger LaCl.

Er der en venlig sjæl der gider sætte mig ind i hvad det kræver af diverse udstyr og hvordan et setup med LaCl kan se ud?

Ved i hvor man kan købe det? Har søgt lidt rundt på nettet men kan ikke umiddelbart finde et sted at købe det.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: LaCl

Indlæg af MoG »

25 gram LaCl og 1 liter osmose vand.. Dossere manuelt eller via dosserings maskine.

Yderst effektivt!

Der er pt 2 herinde. Der har LaCl tilsalg..
Morten
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15

Indlæg af jbnhf23 »

sad lige og læste lidt i den lange tråd der er herinde om emnet.

men er lidt i tvivl om flg:
- er det vigtigt at man tilføjer LaCl før skummer? eller kan det bare komme direkte i baljen?
- kan se nogen benytter filterposer, er det lige meget?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Jeg dosserer i overløbet og har gjort det længe. Ved at dossere i overløbet, får det en længere kontakttid med vandet. Min indsugning på Skummeren er lige ud for nedløbsrøret.. Brugte filter sok på nedløbet, men den stopper hurtigt til, så jeg pillede den af!
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

MoG skrev:Jeg dosserer i overløbet og har gjort det længe. Ved at dossere i overløbet, får det en længere kontakttid med vandet. Min indsugning på Skummeren er lige ud for nedløbsrøret.. Brugte filter sok på nedløbet, men den stopper hurtigt til, så jeg pillede den af!
Hej Morten

Jeg har aldrig brugt LaCL, har altid brugt RowaPhos i reaktor da jeg er tilhænger af at man har styr på det der kommes i, samt at man kan fjerne det igen.
Jeg ville være bange for, at tilsætte det i overløbet da du ikke kan være 100% sikker på at der ikke ryger noget forbi skummeren.
Talte på et tidspunkt med en bruger som netop gjorde sådan (overløbet), som oplevede en mængde små klumper på bunden.
Det der ikke ryger i skummeren vil vel ligge andre steder og så har man Po4 bundet her.
Hvad der så kan få det til at lække igen er vanskeligt at overskue synes jeg. Men det er jo altid skidt ikke at have kontrol.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Hej Erik!

Jeg kender udemærket din holdning til eks. LaCl ! :biggrin:

Jeg kan godt følge dig i det du siger, mht overløbet. Men, Hvis der skulle ryge noget forbi skummer og bundfælde sig i sumpen , så kan det jo støvsuges op. Grunden til at jeg bruger overløbet, er at det som sagt får en længere kontakttid - kontra dossering direkte i skummer. Men hvad der er det bedste, kan jo nok debatteres i en uendelighed! :wink:
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

MoG skrev:Hej Erik!

Jeg kender udemærket din holdning til eks. LaCl ! :biggrin:

Jeg kan godt følge dig i det du siger, mht overløbet. Men, Hvis der skulle ryge noget forbi skummer og bundfælde sig i sumpen , så kan det jo støvsuges op. Grunden til at jeg bruger overløbet, er at det som sagt får en længere kontakttid - kontra dossering direkte i skummer. Men hvad der er det bedste, kan jo nok debatteres i en uendelighed! :wink:
Det har du fuldstændig ret i og vi gør jo alle det vi gør ud fra de bedste intentioner :GO .
Vi har vel allesammen det samme mål, men angriber det bare fra forskellige vinkler.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg tilsætter det i overløbet, og det ryger hele vejen gennem systemet, og op i akvariet igen. Vandet bliver svagt mælket, men næste morgen er vandet klart igen.
Det virker som om reaktionstiden er for kort hvis det tilsættes direkte i skummeren.
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15

Indlæg af jbnhf23 »

kan forstå at du (Carsten) både anvender rowa og lacl, gør i andre også det?

så syntes jeg det smarte ryger, hvis man alligevel skaql have en reaktor stående med rowaphow

oplever flere det mælkehvide vand?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

jbnhf23 skrev:kan forstå at du (Carsten) både anvender rowa og lacl, gør i andre også det?

så syntes jeg det smarte ryger, hvis man alligevel skaql have en reaktor stående med rowaphow

oplever flere det mælkehvide vand?
Grunden til at vandet bliver mælket, er at lanthiumen binder sig til fosfaten.

Der er ingen som siger at du skal have rowaphos på også, men jeg vil da til en hver tid foretrække at kun have Rowaphos over frem for Lanthiumen. Men indtil fosfaten er under kontrol, så begge dele
Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15

Indlæg af jbnhf23 »

når fosfat er under kontrol, hvorfor så hellere rowaphos end lacl? er det nemmere at styre, er bivirkningerne færre ved rowaphos, eller?
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

jbnhf23 skrev:når fosfat er under kontrol, hvorfor så hellere rowaphos end lacl? er det nemmere at styre, er bivirkningerne færre ved rowaphos, eller?
Du kan nemt fjerne RowaPhos igen når du ikke vil køre med det længere. Du fjerner bare reaktoren.
Det er vanskeligere med noget du har puttet i vandet - ja det lader sig jo ikke gøre :wink:

Erik

Brugeravatar
jbnhf23
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
15

Indlæg af jbnhf23 »

det kan jeg godt se.

er der andre herinde der kun kører med LaCl med succes?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"